Jump to content

Deler til Mercedes 180 hk V6


slendrian

Recommended Posts

Da har du sannsynligvis en Mercedes OM-401 på ca 9,5 liter og 192 hk. Den inngår i OM 400-serien til Mercedes som kom i 1970. OM-401 kom på markedet i 1975 og er produsert i store antall.

 

Motorene gikk for det meste i mellomstore lastebiler og anleggs- eller landruksmaskiner. Her er et eksempel på anvendelse i en CLAAS Lexion 460 skurtresker. Prøv hos firma som selger til lastebil eller landbruk.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det er en slik ja, takker så mye for svar =) 

 

Spørsmålet er om det lønner seg å spandere på den noen kroner hvis noe skulle skje, eller om motorbytte er det eneste aktuelle. Den er så lettstartet at man må liste seg ombord, også er den rimelig i forbruk. Ca 12-15 liter i timen på normal sjark-fart. 

 

En tidligere kollega måtte spandere på seg nye foringer, stempel, lager osv osv. Det ble en dele-regning på nærmere 100 000, og det er litt i drøyeste laget for en 37 år gammel motor

Link to post
Share on other sites

Tror du med god samvittighet kan koste på deg en god del vedlikehold på denne før du kommer i nærheten av prisen på fullt motorbytte. Ligger også noen bruktmotorer til salgs på nettet. Regner med at det er mange lastebilverksteder o.l. som kjenner denne meget godt og som kan gi råd. Tror den er produsert i enorme antall. Fant ut at den også ble brukt i maskiner fra Kobelco (tidl NewHolland), bl a New Holland 8080 skurtresker på modeller 1978-84.

 

Her er en delekatalog som inneholder enormt mange referanser til OM 401, inkl versjon A og LA.

 

http://www.olmosdon.com/images/files/laso-truck-mercedes-catalogue-2012.pdf

Link to post
Share on other sites

De hentet ut litt mer av motoren når den sto i lastebil. Ca 220 hk mener jeg det var. Min bestefars svoger kjører enda brøytebil med samme motoren og den har rullet nærmere 900 000 km uten annet enn vanlig service. 

 

Og jeg som trodde jeg kunne lete på internett, tusen takk. Skal studeres nærmere når jeg går på fritur. 

 

Fant et bilde av motoren fra salgsannonsen. Det er både vasket og malt i ettertid

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...