Jump to content

Er Oslofjorden syk?


lurvetass

Recommended Posts

Link to post
Share on other sites

Ser at forbud mot faststående redskap gir hurtig økning av bestanden jf. havforskningsinstituttet. At det skal være så vanskelig å forsøke dette i indre og ytre Oslofjord er et mysterium. Det er vel bare å sette Lan Marie Nguyen Berge på saken så hadde det blitt et forbud(hun har jo vist seg å være flink til å forby/begrense det meste).

 

Har registrert at stedbunden fisk i praksis er borte i sommerhalvåret(fisker kun i denne tiden) i indre Oslofjord. Får fortsatt bra med sild og makrell.

Redigert av blueline (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ingen som fisker torsk i yttre Oslofjord lenger og ikke ser jeg andre som gjør det heller.
Alikevel vet jeg det er en hard kjærne av såkalte fritidsfiskere som fisker hardt med faststående redskap.
Tror ikke jeg skal ta mange telefonene for å få kjøpt fisk svart som stammer i fra dette såkalte fritidsfiske.
Fritidsfiske bør begrenses til stang eller håndholdt snøre og kun til egen husholdning.
Nå skal jeg ikke gi denne gruppen skylden for alt men at de utgjør en forskjel kan godt tenkes.

Nå på denne tiden av året kan jeg gå ned til sjøen og få noen koke torsk på stang hvis jeg vil.
Det har jeg sluttet med da man ofte får rogntorsk og hver torsk som gyter gjør mere nytte for seg i oslofjorden enn i magen min.
På sommeren får jeg ikke napp engang så det har jeg sluttet med for ett par ti år siden.
Selv på Hvitting plassene er det så godt som dødt.

Lyspunktene er at det er mye sjøørett og makrell i fjorden så fisk får man hvis man ikke fisker i nærheten av bunn der tradisjonelt torsken holder til.

Konklusjon er at Oslofjord torsken må fredes for en periode.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt merke til en betydelig økning i småsild (eller er det brisling?) der vi ferdes rundt omkring Hvaler og  Singlefjord. Nyser og sel har vi sett flere ganger nå i de to siste sesonger og det var noen sjøfugler som er vist kommet tilbake etter mange år. Det koker av makrell og sjøørret er det også plenty av. Kanskje ting begynner så smått å bli bedre men jeg er enig at torsken burde kanskje fredes i noen år.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Forurensning fra industrien og avrenning fra landbruket har tradisjonelt vært de store synderne her.

Nå er mesteparten av industrien vekk, og landbruket har fått strengere regler å forholde seg til. Man har også fostått at det er en dårlig ide å fylle ut i elvene for å lage tomter. Da går bare vannet et annet sted.

De store elvene har brakt med seg mye dritt. Etter storflommen i 1995 var det ikke et skalldyr å få tak i fjorden og langt nedover svenskekysten. Nå bedrer det seg gradvis år for år, men altfor sakte. Et forbud mot faststående redskap kan være en god begynnelse.

Link to post
Share on other sites

Mulig mye sel i fjorden har noe med fiskebestandene og gjøre? Var på tofteholmene for 2uker siden, og kunne telle 22sel samtidig. Så de trenger vel litt mat. Usikker på om de spiser torsk. Det sa de ikke noe om når jeg spurte.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Mulig mye sel i fjorden har noe med fiskebestandene og gjøre? Var på tofteholmene for 2uker siden, og kunne telle 22sel samtidig. Så de trenger vel litt mat. Usikker på om de spiser torsk. Det sa de ikke noe om når jeg spurte.

 Du treng ikkje tvile på selen spiser torsk! 22 stk på eit lite område spiser veldig mykje fisk, veldig mykje.

Link to post
Share on other sites

Før jeg fikk meg ekkolodd fikk jeg i praksis ikke fisk i Oslofjorden, men da jeg fikk meg ekkolodd på 90  tallet begynte jeg å få fisk. Det er vel heller ikke unaturlig at når alle har ekkolodd og kan finne torsken så blir den hardere beskattet. Summen av dette og mye annet har vel blitt for mye. Ang. forurensning så har ikke indre Oslofjord vært renere noen gang i moderne tid. Da jeg var barn på 70-tallet så man ikke bunn om det var dypere enn 1,5-2 m. 

Link to post
Share on other sites

Før jeg fikk meg ekkolodd fikk jeg i praksis ikke fisk i Oslofjorden, men da jeg fikk meg ekkolodd på 90  tallet begynte jeg å få fisk. Det er vel heller ikke unaturlig at når alle har ekkolodd og kan finne torsken så blir den hardere beskattet. Summen av dette og mye annet har vel blitt for mye. Ang. forurensning så har ikke indre Oslofjord vært renere noen gang i moderne tid. Da jeg var barn på 70-tallet så man ikke bunn om det var dypere enn 1,5-2 m. 

 

So var det den forureininga me ikkje ser. Den er nok eit større problem. Utan dermed å ha sagt problemet er stort her. Kjenner for lite til det. Men sjølvsagt er forureininga som oftast størst der det bur mest folk, sidan det er folket som i hovudsak forureiner, både i lufta og i vatnet.

 

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle også gjerne hørt en biolog / forsker sitt syn på hva.som kan gjøres for torsken i Oslofjorden. For min del kan man gjerne beskatte selen mye hardere og reka mindre sammen med fangstforbud på torsk for alle over 15 år i en periode på 3 år. For å se om man raskt kunne fått opp bestanden. Oslofjorden har jo blitt rene Dødehavet med tanke på torsken ihvertfall. Hvordan teller man egentlig torsken i Oslofjorden?.

Link to post
Share on other sites

For alle over 15 år...? oppfrodrer vi til barnearbeid her?

(Ment som en spøk om noen skulle undre)

 

Jeg har liten formening om Torsk i indre oslofjord, men det er rent nok for makrell, ørret og laks.

Det er vel kanskje bunnforholdene som er litt dårlig her, mens vannet i seg selv er bedre enn på mange år.

 

Om noen savner blåskjell, så tror jeg halve bestanten sitter under seilbåten jeg ikke brukte lengre enn til starten av juli i fjor.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Noe er veldig feil tenker jeg.

Vannet har ikke vært så rent på veldig mange år. Kommunene rundt Oslofjorden har brukt masse penger på rensing.

Det fiskes ikke kommersielt lenger, bare reketråling.

Noe sel er det, men er det så mange flere enn det har vært mens det fortsatt var fisk i fjorden.

Blåskjell vokser fortsatt noen steder som i båthavna vår også. Jeg får også blåskjell yngel på drevet på båten. Men det er ikke tilvekst på de stedene vi har kunnet plukke bøttevis hver sommer.

 

Så hva er det som skjer og hvorfor endrer det seg?

Fint med makrell og ørret, men det hjelper ikke når det fastboende marine livet forsvinner. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Noe er veldig feil tenker jeg.

Vannet har ikke vært så rent på veldig mange år. Kommunene rundt Oslofjorden har brukt masse penger på rensing.

 

 

Sist jeg sjekket dette så mener jeg å huske at dette ikke stemmer. Dvs, det var myye værre før, i Oslofjorden. Så ble det satt i gang tiltak som hadde veldig god effekt, frem til for en del år siden nå, og siden har det vel flatet ut og også blitt værre, om jeg ikke tar helt feil.. jeg tror ikke "vannet har ikke vært så rent på veldig mange år" stemmer lengre, det er nok en del år siden. 

 

Samtidig har jeg inntrykk av at nye/bedre metoder for å måle forurensning i fisk osv er tatt i bruk. De siste årene har en målt høye mengder av div tungmetaller i fiskekjøtt i Oslofjorden. Men ikke nok til å advare direkte mot spising, dog bør vel unge og gravide holde seg unna, eller ikke spise den ofte. 

---

 

Så ikke vet jeg.. ville vel ikke spist stedbunden fisk, men makrell, ørret osv tipper jeg må være ok? Eller ihvertfall makrell, den vet en jo kommer fra "sjøen". 

 

Skal se om jeg får googlet frem noen referanser... 

 

------------

 

http://www.miljostatus.no/sjomatadvarsel-for-indre-oslofjord

 

Finner ikke referanse til påstanden om at den generelle vannkvaliteten har flatet ut og blitt dårligere, men har lest det ett eller annet sted så det dukker nok opp :-)

 

Men vi husker jo at bading i indre Oslofjord ikke var anbefalt så og si hele forrige sommer.. som antagelig har med klima og nedbør å gjøre, men vil tro utgangspunktet på vannet også har noe å si..

 

http://www.abcnyheter.no/reise/2016/08/08/195234167/folk-advares-mot-bade-i-forurenset-oslofjord

 

Og dette var jo advarsler som kom igjen og igjen sist sommer. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan teller man egentlig torsken i Oslofjorden?.

Dykkerklubbene tar seg av det. De har til en hver tid utstasjonert vakter på strategiske dybder i fjorden som loggfører alle torsker som passerer :giggle:

 

Men for å være litt alvorlig; jeg deler absolutt din bekymring for bestanden!

 

 

Jeg får også blåskjell yngel på drevet på båten. Men det er ikke tilvekst på de stedene vi har kunnet plukke bøttevis hver sommer.

Dette lurer jeg også på!

 

Blåskjell har vært en ressurs som man har kunnet høste "ubegresede" mengder av uten at uttaket har vært synlig. Nå vet jeg kun om et sted jeg finner blåskjell her ute, og det inkluderer strekningen Onsøy - Hvaler - Fjellbakka. Men også på dette ene stedet er det stort sett bare gamle skjell eller helt små. Det virker som om flere "årskull" med skjell er totalt borte. Enkelte steder kan man se store områder med tepper av små blåskjell om sommeren, men matskjellene er så å si fraværende.

 

Jeg har grublet fælt på hva dette kan komme av. Noen forslag kan være:

  • Når det er isvinter kan isen rive av store mengder skjell fra fjellet slik at de dør.
  • Noen sjøfugler beiter skjell. Usikker på hvilke, men det er mye mer ærfugl og svaner enn det var for en del år siden.
  • Forurensning? Har ikke helt tro på det.
  • Fisk som beiter blåskjell? Lite trolig siden mengden fisk også har stupet i bakken.

Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Har en teori om at det er rikelig med sjøørret pga lite torsk? Eller rovfisk.

Tror egentlig det er balanse problem.

Har sett store flokker med kråker i mosse området som har funnet blåskjell.

Tror mangelen på blåskjell er fugl,har og merket det er vanskeligere å finne blåskjell selv.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke fugler eller fisk beiter ned bestanden med blåskjell. Tilveksten hvert år var enorm, så tror den holdt tritt med beskatningen.

Men fjordene er renset for kloakk og utslippene fra landbruket er mindre. Kan det ha blitt for reint i vannet?

Ikke for reint i forhold til hva det bør være, men at det blir mindre næring for alger og skjell-

Kan de rett og slett sulte og at den ubalansen gjør at fisken også sliter?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

 

Men fjordene er renset for kloakk og utslippene fra landbruket er mindre. Kan det ha blitt for reint i vannet?

Ikke for reint i forhold til hva det bør være, men at det blir mindre næring for alger og skjell-

Kan de rett og slett sulte og at den ubalansen gjør at fisken også sliter?

Ikke vet jeg. Men ifølge en av gamlekara i bua i havna, så sier han at det har blitt mye mindre fisk i fjorden etter at det ble opprettet renseanlegg for kloakken. 

Kanskje han har rett?

Jeg har bare vært ute på fjorden i rundt 40 år, og kan ihvertfall huske at det var mye lettere å få fisk på kroken i tidligere tider. Nå gidder jeg nesten ikke å slenge ut snøret lenger. Annet enn når vi er på ferie på sørlandet. Der kan det vanke en og annen fisk, mens på svenskekysten synes jeg det er helt dødt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...