Jump to content

Båtferien sommer 2017, hvor går turen i år ?


Worry II

Recommended Posts

Medio februar nå, på tide å begynne å legge kabalen for årets båtferie.

 

Hos oss på Klara Regn, blir det veldig tidlig ferie i år. Begynner uke 25, uka før skolen slutter. Da blir det en uke med madammen, bikkja og meg alene, før hennes to døtre på 12 og 14 mønstrer på for de neste to ukene. Jeg ser for meg Svenskekysten i år, med Hunnebostrand som nederste mål. Kungshavn/Smøgen er ønsket i leiren, så det blir noen dager der i alle fall. Det er vår midlertidige plan, noe som bør bli bra så tidlig i sesongen ? Hva er deres ?

Link to post
Share on other sites

Vi drar mest sannsynlig rett fra Østfoldtreffet, og videre på ferie. Planen er smøgen, Læsø,Storebælt, kielkanalen, og forhåpentligvis ned til Amsterdam. Været bestemmer :-)

Hehe.., jo men Tom, det forventes egen tråd fra din ferie, noe de fleste her ser frem til ! Når jeg blir stor, skal jeg gjøre som deg/dere :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest alle reisebrevene til Lars H. Jeg har fått forståelsen av at man bør skygge unne svenskekysten i juli. Det er nærmest kaos i gjestehavnene/uthavnene og flere og flere båtfolk bestiller kaiplass på forhånd gjennom apper. Det hele blir veldig uforutsigbart for de som legger opp ruten etter vær og vind. Bør man legge ferien til august/september?

Link to post
Share on other sites

Det er nærmest kaos i gjestehavnene/uthavnene og flere og flere båtfolk bestiller kaiplass på forhånd gjennom apper. Det hele blir veldig uforutsigbart for de som legger opp ruten etter vær og vind. Bør man legge ferien til august/september?

 

Trodde du lå i uthavn ?? der kan en ikke bestille plass..

 

For min del blir det Vestlandet, og muligens en tur nedom Sørlandet, enten før eller etter fellesferien..

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må inn å fylle vann, brennstoff og gjøre innkjøp av diverse mat. Blåser det orkan lar det seg ikke gjøre å ligge i uthavn da de få plassene som er trygge ofte er tatt.

 

Da er gjestehavnene et komplett kaos med båter utpå , utpå osv..unger som skråler, elektriske kabler på kryss og tvers som minner skjærereder, hunder som bjeffer, for høy musikk og utover kvelden øker stemmenivået i takt med musikken . Ved 7 tiden om morgenen starter de første opp motorene og reiser. Takke meg til ei fredløs bukt for meg selv.

Link to post
Share on other sites

Må inn å fylle vann, brennstoff og gjøre innkjøp av diverse mat. Blåser det orkan lar det seg ikke gjøre å ligge i uthavn da de få plassene som er trygge ofte er tatt.

 

Da er gjestehavnene et komplett kaos med båter utpå , utpå osv..unger som skråler, elektriske kabler på kryss og tvers som minner skjærereder, hunder som bjeffer, for høy musikk og utover kvelden øker stemmenivået i takt med musikken . Ved 7 tiden om morgenen starter de første opp motorene og reiser. Takke meg til ei fredløs bukt for meg selv.

 

Da er nok utenom fellesferien det beste for deg, vist det går an...

Link to post
Share on other sites

Jeg har sejlet på Bohuslän-kysten næsten hvert år i over ti år. Alle år lige i midten af sommerferien.

 

Jeg genkender ikke det generelle billeder af Svenskekysten som et anarkistisk kaos. Ja, det kan være svært at få plads og man må time sin ankomst, så man ankommer så tidligt man kan - helst omkring middagstid. Ja, kommer man senere, så kan det være at man må ligge udenpå nogen i 2 -3-4 lag, men det går som regel.  

 

Ja, jeg har ganske få gange været ude for at der var larm fra unge festdeltagere eller børn. Men det er ikke hovedreglen. Jeg husker det er sket måske 3-4 nætter ud af de mange, mange overnatninger vi har haft over de ti år.

 

Men for al del. Bryder man sig ikke om at ligge tæt eller at der er mange mennesker omkring en, så er det nok bedre at finde andre tidspunkter. For mig/os har livet og menneskemylderet været en del af ferien: At der sker noget, at både kommer ind og går ud, at man får nye naboer hver dag. At der er liv og boder og musik på havnen og alle butikker er åbne.

 

Efter en seriøs nedgradering fra NordWest 390 til Beneteau 780 er det ikke sikkert at den står på Bästkusten i år. Dertil er komfortniveauet nok ikke tilfredsstilledene. Men bliver vejret til det og kan Fruen overtales, så drager jeg afsted igen!

 

Ellers bliver det nok nærområdet: Mölle, Hven, Gilleleje, København, Torekov, Hallands Väderö mm.

Link to post
Share on other sites

Planen er å bruke ca 14 dager tur/retur med guttungen på 7 1/2 enten Svenskekysten eller Norskekysten med seilbåten. Vi starter uansett med et par dager hver på Koster og Tanumstrand før en ser an vær og vind om det da blir mere sverige eller om en skulle dra seg over til kongerikets gjestehavner. Om det er noen som har noen saftige tips vedrørende hvor det er smart å ta med guttungen utover mine to foreløpige destinasjoner, så tar jeg imot gode reisetips med stor takk.

Link to post
Share on other sites

De som foretrekker å ligge i uthavn og kun gå i havn for proviant, vann og pga storm skal vel da kanskje være takknemlig for at mange faktisk bruker gjestehavner. Det er de som opprettholder tilbudet av fasiliteter og betaler for det, mens andre ligger i uthavna.

 

Så... man skal kanskje ikke snakke så nedsettende om de som faktisk opprettholder tilbudet og får den lokale butikken til å gå rundt...

Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg Svenskekysten i år, med Hunnebostrand som nederste mål. Kungshavn/Smøgen er ønsket i leiren, så det blir noen dager der i alle fall. Det er vår midlertidige plan, noe som bør bli bra så tidlig i sesongen ? Hva er deres ?

"Hunnebostrand som nederste mål"... Smögen er er litt lenger syd, hvis det var det du mente og man skal være pirkete ;) 

Ville tatt en tur "bortom" Malmön også, hvis du først er kommet så langt syd :) 

 

Vi er kanskje så mange som 6 båter som velger Svenskekysten i år i følge, kan bli spennende med plasser og slikt, men kommer ikke til å være 6 stk  hele tiden og alle ukene. Göteborg er målet i år også, og Læsö håper vi på som en bonus :) 

Link to post
Share on other sites

"Hunnebostrand som nederste mål"... Smögen er er litt lenger syd, hvis det var det du mente og man skal være pirkete ;) 

Ville tatt en tur "bortom" Malmön også, hvis du først er kommet så langt syd :) 

 

 

Ja, skrev feil rekkefølge, godt noen følger med :-) Malmön er herved med på lista, takker !

Link to post
Share on other sites

Hehe.., jo men Tom, det forventes egen tråd fra din ferie, noe de fleste her ser frem til ! Når jeg blir stor, skal jeg gjøre som deg/dere :-)

 

Har økt datatrafikken på telefonabonnementet mitt, så det må bli en tråd av turen ja:-)

Når det gjelder langturer, er det bare å kline til. Det er veldig gøy å gå med egen båt på steder man ikke har vært før. 

Link to post
Share on other sites

Vi reiser også nedover svenskekysten, og det blir midten i juli på oss. Det får bare gå og håper på at jeg klarer å få plass til skuta. Skulle gjerne reist på et annet tidspunkt, men det går ikke. Men der det er hjerterom.... Gleder meg stort til ferien i år. At det er mye folk gjør ingenting så lenge jeg får plass og ligger trygt. Blir nok både uthavn og gjestehavn og målet er Hunnebostrand der vi har gode venner som bor. Men vi får se om vi kommer så langt. Dette blir vår andre sommer i båt, så vi tar det litt som det kommer. 

Redigert av Frissy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har faktisk vært varmere i vinter enn det jeg har opplevet i "fellesregnet", så et godt poeng der. Stjålet herfra er jo båtlivet ganske likt det "å ta seg en iskald dusj samtidig som man river i stykker hundrelapper". Vi gleder oss okke som til sjøsetting 7. april. Det blir mye bedre denne sommeren!

Redigert av dennrick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg leser at Lars H skygger unna svenskekysten de tidene jeg beskriver som uholdbare med fantasipriser, kaos, overbefolkning til den værste stormen har lagt seg. Bra at de erfarne ser det på samme måte som meg. Jeg får ta tipsene til etterretning og legge avgårde på høsten for å få litt fred og ro.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...