Jump to content

Windy 7800, tips til løsning for montering av ankervinsj akter


StiiS

Recommended Posts

Hei

Har ikke montert en ankervinsj før og ønsker gode tips/erfaringer fra noen glupe hoder der ute :smiley:

Båten det skal monteres på er en Windy 7800

 

Har tatt noen bilder som jeg legger ved.

jeg skal ha teak på badeplattform så dette må vell legges først? 

 

Tenkte at vinsjen skal komme ut på styrbord side, da batteribank og badestige er på babord side.

 

bilde

 

 

 

 

De neste bildene er fra styrbord side av motorrom, der jeg har mest plass. som dere kommer til å se, så er det ikke store plassen jeg har til rådighet. For alt jeg vet så kan det være at det ikke er mulig å få plass til en vinsj i det heletatt. Ønsker ikke vinsj som står i kasse på badeplatform, da er jeg heller uten :smiley:

Jeg har 50mtr 6mm galvanisert kjetting med bruce anker på 7,5kg liggende som jeg tenke å bruke.

Slik jeg tenker så må jeg ha en lur løsning på en kasse for oppbevaring av kjetting som lett kan taes vekk for oljefilter skift og vedlikehold av motor og kjettingen må på en eller annen måte guides til denne kassen

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Her ser dere bak mot badeplatformen, er det plass til vinsj oppi der? 

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Tror du må ha utvendig kasse som DieselDahl skriver, du bør ha minst 50cm fallhøyde og en grei størrelse på kassa da galvanisert kjetting bygger tårn. Ser ikke ut til at du har allverdens av plass bak der. Har du større rom lenger inn i båten, kan dette også benyttes, vinsj kan stå lenger inn i båten hvis du har mulighet til dette.

Link to post
Share on other sites

Kan dere gi noen eksempler på hva dere mener med utvendig vinsj? Har ikke lyst på sånn stor hvit kasse som står på badeplattform, da er det ikke mer plattform igjen :giggle:  Har tenkt på om det går ann og feste vinsjen i "torpedoveggen", men er denne sterk nok til det? og da må jeg kanskje lage ett solid guide system for kjettingen slik at den ikke kommer ani eller går på skrått over motoren.

Eller montere en samme type vinsj og kabelar som det brukes i baug og på en eller annen måte guide kjetting ned i en kasse, men hvordan dette skal gjøres :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt vinkelbrakett som er beregnet til feste på innsiden av akterspeil. Limte på 18mm plate av vannfast kryssfiner med tec7 for og feste vinkelbrakett på, og montere vinsj på braketten. Trengte kun et lite hull med 2ruller i akterspeil for kjettingen. Du trenger ikke 50cm høyde fra vinsj og ned i bøtta, hvis du bruker en sak som fordeler kjettingen utover. Jeg har ca 40cm høyde. Det går an og ha litt sillikonspray i kassen, så fordeler kjetting seg lettere utover.

Link to post
Share on other sites

Hmm får nok ikke plass til noe slikt som de viser på hamnen.se. Får nok plass til en slik type vinsj som det brukes i baugen, men forstår det slik at vinsjen slipper kjetting rett ned? jeg må jo sikkert ha den 0,5m forover og så rett ned i kassen, uten at den skraper ani motor. har tenkt på å lage en "sklie" til kjettingen, men vil dette være godt nok for at den skal skli bortover til kassen? er jo ikke stress og spraye litt silikon på kjettingen i ny og ne for at den skal skli bedre, er jo i motorrommet for hver start så er jo bare og ha sprayboksen tilgjengelig.

 

Jernklumpen, har du bilde av din løsning.

Så på videoen til hamnen.se der de bruker en slik brakett. Den andre tanken min var og bruke en slik brakett og feste vinsjen i "torpedoveggen", og ha noen guide ruller for kjettingen og bort til vinsjen, men alt må jo være krafting nok bygget og festet. 

Blir kanskje for komplisert hele greien :giggle:  parably dregg som jeg bruker no, har jeg lest at ikke er det beste og sikreste.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...