Jump to content

Hjertestarter, forslag til båtfolket / båtplassen


båtfyren

Recommended Posts

Jeg har de siste 2 dager deltatt på førstehjelp kurs hvor bla annet hjertestarter er brukt. Dette er noe som jeg har hatt kurs i flere ganger tidligere men nå har prisen på hver enhet sunket så mye at jeg tør å foreslå her på forum.

 

Ville det vært mulig for oss båtfolk og da gjerne med hjelp av båtplassen å få kjøpt hjertestartere som igjen blir utplassert i våre båter ? En vimpel i targa bøyle og lignende med ” hjertestarter om bord” ville kunne vise andre om hvor de kan finne hjertestarter. Det finnes også apper som kan vise nærmeste starter.

Prisen for en god enhet ble oppgitt til å være 9999kr men om vi kunne fått eks 100 stk til å signere seg opp for en å kjøpe en enhet vil vi kunne presse prisen ned en god del.

Ville vi kunne får tilskudd ifra eks redningselskapet ? sjøfarts departement ? andre ?

Jeg kan selv være villig til å bære selvkosten på en slik enhet og stille meg til rådighet ved en eventuell hjertestans for en gang kan det være meg som trenger hjelp. I dag har jeg ingen problemer med hjertet ei heller i min nære familie. Ingenting tyder på at jeg vil få noen problemer men når jeg ligger langt ute er dette det eneste som faktisk redder meg / andre ifra hjerteinfarkt.

 

Er dette noe som det har hensikt å gå videre med ? Ville du vurdert å kjøpe en slik hjerte starter ? Hvordan er beste fremgangsmåte for å gå videre ?

Link to post
Share on other sites

En vanlig båt ligger jo stort sett stille 95% av timene, kanskje tilogmed mest uten folk ombord.

Bør vel heller bemanne fartøyer (og evt steder der båtfolk er) som er i kontinuerlig drift/tilgjengelig for gjøre slikt utstyr tilgjengelig ?

 

Hjelper hverken meg eller madammen om nabobåten har hjertestarter ombord men den er nedlåst hvis jeg ligger med hjertestans.

 

En ambulerende hjertestarter som er ombord hos de som er utpå tilenhvert tid kan jo være en ide (en slags båtplassen stafett), men det blir da mye admin og veldig tilfeldig hvor den er uansett.

 

Og hva om du er godt oppankret i en bukt og får nødoppkall. Ikke bare å komme seg avsted på minuttet alltid uansett om man er beredt...

 

Men det er jo en god tanke, og jeg har selv opplevd folk falle om i min nærhet. Heldig vis på land og kort vei for sykebilen, men det var lange nok minutter likevel..

Så behovet for å tilgjengelig gjøre hjetestartere er jeg med på.

Bare litt usikker på metoden.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

En hjertestarter er ikke alltid løsningen, viktigste er god hlr, til hjelpen kommer. Jeg har vært på 15 hjertestans, men kun fått gitt strøm 1gang. Vi har en halvautomatisk hjertestarter. Hvis du ikke greier og fremprovosere /eller at det er litt aktivitet /flimmer, så hjelper det lite med strøm. Om du blir sjokket igang igjen, er det skjelden du blir 100% lik som du var, mulig pga mangel av oksygen OL.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Jernklumpen,

Jeg er ikke helsepersonell men slik jeg forstår det så vil aktiv HLR beholde hjerteflimmer men kan ikke brukes til å starte hjerte mens hjerte starter OG HLR kan starte hjerte. er jeg på villspor ?

 

Jeg vet ikke hvordan et system for hjertestarter og hva som er best men det gjorte inntrykk med røde kors kurs. :worry:

Link to post
Share on other sites

Hjertekompresjon og innblåsinger 30/2 kan fint få igang hjertet , spesielt ved drukning og kvelning OL. Hjelper lite ved hjerteinfarkt OL, da er du kjørt , da må du på sykehus så rask som mulig. Man har plikt til og holde på med hlr til en lege kommer og leser opp dødstidspunkt , eller at ambulansen tar de med seg og overtar ansvaret og hlr.

 

Men tanken er god med at enkelte kunne hatt hjertestarter i båten sin, spesielt de som er vant til og bruke slikt utstyr. Og de som ligger på øyer. Der har brann og helse lenger responstid for og nå frem i tide.

 

Men de som har vakt med slik utstyr, synes det er deilig og få litt fri når man reiser utpå med båten.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Vi ville kanskje kommet litt på vei hvis vi fikk et akkurat passe stort klistermerke med hjertestartersymbol til å klistre på båten? Kanskje som en refleksring til å klistre på ei antenne som ville vises i båthavner ol fra alle kanter?

 

Noen som evt vil ta den ballen videre til redningsselskapet eller Røde kors som har litt gjennomslagskraft for å få til slikt?

 

Alternativet for å finne hjertestartere på sjøen er selvfølgelig mayday på VHF med forespørsel om hjertestarter. Tipper at de fleste som investerer i hjertestarter allerede har VHF?

 

Bra tiltak fra trådstarter. Hvis dere kjøper starter er det viktig å vurdere årlige driftsutgifter. Noen har kostbare batteripakker mm som må byttes med jevne mellomrom. Dykkerklubben i Søgne har gått for en som bruker vanlige standard batterier. Den begynner å pipe som en røykvarsler lenge før batteriskift og er svært enkel i bruk.

Mons

Link to post
Share on other sites

Batteri til hjertestarter holder i veldig mange år/antall oppstartet/sjokk. Det finnes også med 9volts batteri. Hva med og sende en mail til røde kors og redningsselskapet?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Dette var interesant lesning. Synes ideen er god. Men hvordan vil det være i praksis? De fleste legehellikoptere i dag har vel hjertestarter ombord. De vil vel også stort sett kunne nå pasienten før en båt? De pleier stort sett være raske med å sende helikopter ved behov. (Har selv blitt hentet av legehelikopter ved hjerte problem). Rednings skøytene har vel også hjerte starter ombord? (Bare en antagelse). Men skulle gjærne ha sett hjertestartere på flere brygger. Spesielt de som har mye trafikk. Savner også ett eget merke for båter med helsepersonell ombord. Var ute for en episode for noen år siden hvor en person druknet 50 meter bak båten vår. Min samboer er kvalifisert helsepersonell og selv så har jeg utvidet førstehjelps kurser. Men vi var rett og slett ikke klar over at noen hadde problemmer før politiet og ambulanse kom til stedet. (Så blålysene). Hadde vi hatt noe form for merke på båten vår så kunne vi ha blitt varslet og kanskje hjulpet i tide. Mulig at det bare er vi som er for lite sjøvante og burde ha vist at det finnes ett merke til å ha på båten? Setter i så fall pris på om noen kan poste ett bilde av merke, eventuelt med en link til hvor man kan få kjøpt det.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange Gjestehavner har en hjertestarter i Norge???

Det må være stedet å begynne med å få noen og de båtforeninger som har gjestehavn burde ha en.

I Danmark har vel alle gjestehavnene en.

 

Hjertestartere i Danmark

https://hjertestarter.dk/find-hjertestartere/find-hjertestartere#

 

Svensk register.

http://www.hjartstartarregistret.se/

 

Det finnes 30.000 hjertestartere i Norge, men ingen vet hvor de er - TV2 Norske hjertestartere

 

Startet registrering, men vi har vel flere registre og bare krangler om hvem som er best.

her er noen

https://www.norskehjertestartere.no/

https://www.apotek1.no/hjertestarterregister

http://www.spartacushelse.no/hjertestarterregister

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Tja... av de registrene, var etter min menign ingen av dem helt gode. Sjekket ett par steder jeg vet at det er hjertestartere. Men ingen av kartene hadde alle. Kan være at ikke alle stedene er åpne for almenheten gjør at de ikke er merket? ISPS områder og lignende. Men tror ikke jeg ville ha brydd meg så mye om slikt om det sto om liv...

Link to post
Share on other sites

Man har plikt til og holde på med hlr til en lege kommer og leser opp dødstidspunkt , eller at ambulansen tar de med seg og overtar ansvaret og hlr.

 

Litt avsporing fra tråden, men dette stemmer ikke. Straffeloven §287 ... straffes den som unnlater etter evne å hjelpe en person som er i åpenbar fare for å miste livet eller bli påført betydelig skade på kropp eller helse... For lekfolk har man plikt til å hjelpe, men ikke definert hva og hvor lenge.  For helsepersonell gjelder helspersonelloven §7 "Helsepersonell skal straks gi den helsehjelp de evner når det må antas at hjelpen er påtrengende nødvendig." Min utheving; etter evne -> ingen kan forvente at du skal drive med HLR i timesvis.

 

Men det er riktig at det bare en lege som kan erklære en person som død; og at dersom det er mulig bør man forsøke å holde på til ambulansepersonellet klapper deg på skulderen og sier "nå kan vi overta".

 

Tilbake til saken; tja og ha. Som helsepersonell har jeg nok litt i overkant rikt utrustet førstehjelpskoffert allerede. Hjertestarter er difinitivt en kjekk innrettning, men for folk flest så er nok 10k litt  mer enn hva de fleste spanderer på noe de sansynligvis aldri kommer til å få brukt for. Jeg håper egentlig flere skaffer seg VHF og kurs for å bruke det før de skaffer seg hjertestarter; for de aller fleste av oss er 330 og Sweden Rescue ikke så langt unna om man får varslet på en forståelig måte. Jeg har dessverre hørt ganske mange underlige meldinger på VHF'en om sommeren, folk som blokker kanal 16 etc. Og prioriter gjerne et førstehjelpskurs også før hjertestarteren; desto mere man øver desto bedre forberedt er man. Fin julegave til "den som har alt" er det jo også. Men om man både har VHF og førstehjelpskurs og penger til overs; desto flere som har hjertestarter ombord desto bedre dersom uhellet skulle skje i nærheten.

Redigert av EiSvIn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mange Gjestehavner har en hjertestarter i Norge???

Det må være stedet å begynne med å få noen og de båtforeninger som har gjestehavn burde ha en.

I Danmark har vel alle gjestehavnene en.

 

 

Er enig her. Gjestehavner burde absolutt ha både en eller flere hjertestartere (litt avhengig av størrelsen på havna), men jeg tror det vil være vanskelig rent praktisk å få til noe slikt om bord i båtene.

Link to post
Share on other sites

Er enig her. Gjestehavner burde absolutt ha både en eller flere hjertestartere (litt avhengig av størrelsen på havna), men jeg tror det vil være vanskelig rent praktisk å få til noe slikt om bord i båtene.

Gjestehavner med veiforbindelse, har tilgang til hjertestarter innen rask tid. Hvis de ringer 110,112,113

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Gjestehavner med veiforbindelse, har tilgang til hjertestarter innen rask tid. Hvis de ringer 110,112,113

Om gjestehavnen har vei forbindelse eller ikke har neppe så mye å si på respons tid. I norge så har vi en anbefalt responstid på 12 minutter i byene og 25 minutter i mere grisgrente strøk. (Fra AMK blir varslet). Men det viser seg at reell responstid er nærmere 20 minutter i byene og 30+ utenfor. Værst er det i nordnorge. Opplevde også en situasjon på vestlandet for mange år siden hvor pollitiet måtte stille opp som "ambulanse" fordi det ikke fantes ambulanse i området. Været tillot heller ikke hellikopter eller mindre båter. Første gang jeg har vært med på å kjøre inn på en ferje med blålys og være eneste kjøretøy som ble sluppet ombord. Vi brukte nærmere en time fra ulykkes stedet til lege. (Dette var faktisk meget bra i forhold til kjøreforhold og avstand). Hadde dette vært en hjerte stans så hadde aldri pasienten klart seg.Så hjertestartere i gjestehavner, kanskje spesielt i nord hadde vært en god ide. Når det er snakkk om hjerte stans så teller hvert sekund! I forbindelse med min jobb så har vi hjerte startere tilgjengelig på arbeidsplassen. Hjelpemanskapet vårt har en respons tid på ca 3 minutter. Selv dette er desverre ikke altid nok. Alle gjestehavner med ett vist antall besøkende burde ha førstehjelp og hjertestarter tilgjengelig. (Har opplevd at gjestehavner ikke har en førstehjelps koffert en gang). Men dette er altså min mening, og mitt syn på saken er vel noe farget av at jeg har opplevd hjerteproblemer selv.

Link to post
Share on other sites

Alle gjestehavner med ett vist antall besøkende burde ha førstehjelp og hjertestarter tilgjengelig. (Har opplevd at gjestehavner ikke har en førstehjelps koffert en gang). Men dette er altså min mening, og mitt syn på saken er vel noe farget av at jeg har opplevd hjerteproblemer selv.

 

Er enig her. Det bør/skal/må være en hjertestarter på plass i gjestehavner! Det holder ikke å ringe 110,112,113...

Link to post
Share on other sites

De som absolutt bør ha Hjertestarter og førstehjelpsutstyr på plass er som nevnt tidligere er gjestehavner, redningskøyter, politibåter og ellers alle redningsetater
er usikker på om disse har dette i dag men de BØR ha det som en standard utrustning
Et ønske kunne jo være at de største utfartstedene fikk en utplassert i sesongen .

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...