Dette er vel en sannhet med modifikasjoner, det er fullt mulig å ta pant i en fritidsbåt hvis den er over 10 meter, og er registrert i Skipsregisteret. Noe man kan gjøre med alle båter over 10 meter.Fritidsbåter er det ikke mulig å ta vanlig pant i.
HeiHei folkens!
Hvem av dere har en fritidsbåt over 10 m som er registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister eller Norsk Ordinært Skipsregister? Hørte ikke? Var det ingen sa du?
Med folks sterke motforestillinger mot å registrere i småbåtregisteret, tar i alle fall jeg det for 99,9% sannsynlig at fritisdbåten IKKE er registret i skipsregisteret. Den siste lille prosentandelen er for de som liker å bruke masse penger på å registrer skuta, betale penger og å holde den i henhold til de regler som gjelder. Pluss alt annet som kreves selvfølgelig. Neppe noe for Hvermansen.
Man kan være særdeles trygg med andre ord.
HeiDette er vel en sannhet med modifikasjoner, det er fullt mulig å ta pant i en fritidsbåt hvis den er over 10 meter, og er registrert i Skipsregisteret. Noe man kan gjøre med alle båter over 10 meter.
Er det i det hele tatt nødvendig å kontakte Brønnøysund ved salg av en båt som ikke står i skipsregisteret? Er det ikke slik at heftelser som ikke har pant i båten ikke følger båten til ny eier?
Vanlig salgspant derimot, kan ikke registreres (altså stikk motsatt av bil). Så lenge du er i god tro, vil du da utslette salgspanthaverens rettigheter. Det er derfor det ikke går an å kjøpe båt på salgspant ...
Men jeg lurer litt på om dette er vanlig å gjøre. Nå har jeg solgt en del båter og kan aldri huske å ha blitt spurt av potensiell kjøper om mitt personnummer. Er slett ikke sikker på om jeg uten videre villige gitt dette ut til hvem som helst...