Jump to content

Fairline 38, skadet propell, fare for flere skader på drivlinjen?


Dykker

Recommended Posts

En bekjent ser på Fairline 38 som er kommet for salg på Finn (har ligget ute flere ganger før). Ble satt ned fra 1,3 til 1 mill for et par uker siden.

Ved besiktigelse sier han at den ene propellen er skadet pga grunnstøting, bladene var bulkete sa han. Ellers hadde båten mange skader i skutesider (har væt utleid på sommeren), alt av sofaer/puter inne og ute må trekkes om osv. Med andre ord så båten lite vedlikeholdt ut.

 

Men til 1 mill så burde det være et godt kjøp, kan reparere mye for den prisen.

 

Men så til spørsmålet. I og med at den ene propellen har vært på grunn, sa jeg til han som er interessert i å kjøpe båten, at han må undersøke aksel, cuteless osv så ikke dette har fått skade.

 

Hva mener båtfolket? Er det vanlig at resten av drivlinjen kan skades når propell grunnstøter?

 

Link til annonsen    https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=65956868

 

.

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Han er veldig interessert i å kjøpe Fairline'n, for så å legge endel arbeid i båten. Så det blir spennende å se om det blir noe kjøp på ham.

Problemet ligger også i at selger har opplyst at han satt ned båten 300.000 for å se på responsen og om hva han kunne få for den. Om han skulle selge den eller ikke var selger usikker på enda han hadde over 100 mailer fra interessenter.

 

Med andre ord litt vanskelig kjøpsobjekt.    :confused:  :eek:  :headbang:

 

Glad det ikke er jeg som skal vurdere å kjøpe den båten.

 

.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Drivverket på akselbåter kan få seg en god smell ved grunnstøting, avhengig av hva som treffes, i hvilken fart og med hvilket pådrag.

Har hendt mer enn en gang at gir og demperplate kan også få seg en smell som ikke nødvendigvis merkes med en gang.

Forsikringskader blir ofte å utbedre kun de tingene som er synlig skadet. Mange båter går videre med noe kast i aksel f.eks som etter litt kjøring vil slite mye på cutlesslagerene.

 

Aksler bør av og klokkes. Propeller sendes bort til retting, kontroll og balansering.

P-braketten bør sjekkes at står i riktig possisjon og vinkel.

 

Hadde sjekket den opp særdeles nøye og bedt om å få se dokumentasjon på hva som evt er gjort og sjekket etter denne grunnstøtingen.

Er det ikke gjort noe, så hadde jeg tatt høyde for å gå gjennom alt som er skrevet over og utbytting/ utbedring av det man måtte finne.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fått en nedsunket blåse (en slik med stang igjennom) i propellen i forbindelse med tillegging i sakte fart fikk jeg skader på propell og kast i aksling. Cutlesslageret ble skadet etter kort tid. Samlet reparasjonskostnad med oppretting av aksling og overhaling av propell, nytt cutlesslager og montering kom på ca 25 000. Grunnberøring gir sikkert ikke mindre belastning.

Link to post
Share on other sites

Har et par kamerater som har vært int i denne båten, men selger er umulig å få kontakt med og virker totalt useriøs..

Etter å ha lest litt av hva dykker skriver vet jeg ikke om jeg synes 1 mil er noe kjempe kjøp lenger.

100 000kr går fort med oppgraderinger og tilpassinger slik du ønsker båten og her trengs det mer en litt oppgraderinger høres det ut til.

En relativt strøken 38Ph. her vel en verdi på 1,2-1,3 nå i dagens marked.

Link to post
Share on other sites

Gelcoat skader på blått skrog er veldig arbeidskrevende for å få fint,spesielt om det må påføres ny coat,nesten umulig å treffe riktig farge.Heillakkering av skroget er også kostbart om det skal utføres fagmessig

Båter som er dårlig behandla og vedlikeholdt kan vere dyrt å få skikklig.Men om man kan gjøre det sjølv så er jo timene gratis og resultatet lønn for strevet samt at man kansje kan oppnå å skaffe seg ein flott båt som ein ellers ikkje hadde hatt råd til

Link to post
Share on other sites

Han som er interessert i å kjøpe båten sier også at selger er useriøs. Vanskelig å vite om han i det hele tatt skal selge eller ikke (etter mange telefoner til ham).

Hvis han får kjøpt båten, ville han i så fall foliere den til en annen farge. Jeg kan ikke skjønne at det kan være særlig holdbart, men han sier at foliering tåler utrolig mye (???). 11 tonn inn i en brygge vil jo fort gnage gjennom foliering mener jeg.

I tillegg til skrog/propellskader er også badeplattformen skadet ganske mye på det ene hjørnet, antagelig pga uheldig bakking inn i bås. Teak er ikke vedlikeholdt osv. Motorene er vel greie, men TAMD63P hadde jo vært det beste i denne båten. Blir uansett spennende å se om han får kjøpt båten, og til hvilken pris.

 

.

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Den båten ville jeg holdt meg langt unna. 100.000 i påkost kommer han ingen vei med. Akslene må klokkes, det er greit men om det er noen avvik her koster det fort penger. 3-400.000 går fort unna. Og å lakkere båten er i hvertfall for meg det samme som å ødelegge den ytterligere


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

 

I tillegg til skrog/propellskader er også badeplattformen skadet ganske mye på det ene hjørnet, antagelig pga uheldig bakking inn i bås. Teak er ikke vedlikeholdt osv. Motorene er vel greie, men TAMD63P hadde jo vært det beste i denne båten. Blir uansett spennende å se om han får kjøpt båten, og til hvilken pris.

 

.

 

 

Hadde tenkt meg om noen ganger. Når båten fremstår som såpass vannskjøttet som den gjør, er det liten grunn til å anta at motorer og teknisk har fått noen bedre behandling.

Er vel CAT 3116/3126 i denne. En ting som er verdt å sjekke, er eksosbendene. på 3126 så står turboen midt på siden av motor. Eksosbendet går opp og bakover og tømmer seg ikke for saltvann når motoren stenges av. Er det slurvet med sink, eller båten ofte har stille i lengre perioder kan bendet tæres eller rustes i stykker med saltvann inn gjennom turbo og evt videre til sylindrene som resultat.

 

Var selv og så på en båt (AZ 39) med 2 stk 3126 for 4 år siden som var litt sliten. Fusking, dritt i tanker, varmgang, sliten teak, gelcoat og interiør utdatert elektronikk bl.a

På tross av at jeg til slutt kunne få den omtrent en halv mill under de andre som lå ute valgte jeg å avtså. Turte rett og slett ikke da jeg fryktet totalen både av timer og kroner ikke ville gjøre det verdt det.

Et år senere så jeg den på finn. Da med en meter stort hull i skroget og synkeskader. Hadde fått motorstopp på veien hjem og blåst på land i stor sjø.

 

Hadde som sagt tenkt meg om to ganger, og hvertfall ikke kjøpt uten å ha utredet båten skikkelig. De pengene man sparer i innkjøp  på "billig", sliten båt kan fort bli dyre og ende i et langt prosjekt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Eg har lurt mange ganger på koffor den båten ikke er blitt solgt, trodde den sko gå for 1.3 men når eg såg den var satt ned til 1mill tenkte eg det må vær noe gale for hadde den våre i grei stand hadde den nokk godt for 1.3

 

Jeg tenkte det også da jeg så båten (Ph38) lagt ut for et par år siden. Denne var en av båtene jeg kunne tenkt meg å kjøpe, men umulig å få noe klokt svar fra selger den gang også.

Heldigvis endte jeg med kjøp av søsterskipet (og nabobåten) til deg Alf erik. Ph37 1996 fra Andresh, kjempefornøyd med Ronja.

Men, denne Ph38 kan jo være et godt kjøp hvis kjøper sjekker båten nøye, og kan gjøre mye selv.

 

En av de første båtene jeg hadde var et "umulig" kjøp, men etter en del år var båten i tipp topp stand. Men dog etter utrolig mye arbeid.

Men sånn er det jo med båt som alt annet.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Kan ikke dy meg, men her skrives det at det fort kan koste flere hundre tusen i avvik på aksler. Trodde disse var bomesikre, tålte alt og kostet ingenting om noe skjedde. Og at dette var suverent overlegent alt som het drev, også kalt "skrekkagregat"... :wink:

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Det har vel aldri vært sagt at koster flere hundre tusener i aksler. Det samlet overslag når det er snakk om dårlig vedlikehold over hele båten. Det er nevnt innredning, skader i skrog, og hva som måtte komme fremover med slikt dårlig vedlikehold. Hadde det kun vært Aksel hadde saken vært en annen tror jeg. Men når selger virker tvilsom er det all grunn til å skygge unna

Link to post
Share on other sites

Den båten ville jeg holdt meg langt unna. 100.000 i påkost kommer han ingen vei med. Akslene må klokkes, det er greit men om det er noen avvik her koster det fort penger. 3-400.000 går fort unna. Og å lakkere båten er i hvertfall for meg det samme som å ødelegge den ytterligere

Regner med at du sikter til dette innlegget Kjetil1?

 

Enig i at det fort kommer på flere hundre tusen å fikse opp båten, men ikke drivlinja. Er det kast i den akselen retter de den på Sleipner. Cutlesslagrene er slitedeler som nesten aldri byttes, men koster uansett ikke mange kronene. Propell kan også rettes. Den største kostnaden er vel hvis gearet har fått en skade, noe som er ganske sjeldent (i forhold til drevhavari) .

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at de største anslagene dreier seg om oppgradering av båten med pussing lakking, nye puter og omtrekking av paneler og skrog slik at den ser ut som nesten ny i tillegg til ny elektronikk, kanskje utskifting av en del elektrisk anlegg, slanger, tanker osv, eller tar jeg feil her? Har ikke sett annet enn bildene og synes det ser fint ut der. Hva som er behov for å koste på båten er jo veldig avhengig av den som skal bruke den. Ikke noen vits i å hause opp kostnadene, men for motor og aksling bør ting være på stell. Noen lever fint med at båten nærmer seg 20 år og har litt matt gelcoat og slitasjemerker i teaken, mens andre skal ha det blankere enn nytt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...