Jump to content

Ford Sabre 212 hk, knekt en del av stemplet i bunnen. (bilde)


Roger og Olina

Recommended Posts

Holder på med en del service på vår Ford Sabre 212hk. Har tatt av bunnpannen og ser at det har gått av ett lite stykke av stempelet i bunnen. Jeg ser vel ikke på dette som noe problem, men vil alikevel rådføre meg med ekspertisen her om hva dere mener?

 

Du ser det på høyre side på bilde, den biten som har gått av.

bilde

Link to post
Share on other sites

Kommer nok gode motorkyndige folk på banen straks, så jeg skal ikke prøve å anslå farene ved dette.

Men ut fra bilde ser det ut som mer av skjørtekanten er delvis løs...? På hitsiden av biten som er borte.

Og den manglende biten har herjet litt med skinka på veiva (om jeg tolker bildet riktig). Rett over biten som er borte på bildet.

Har du funnet de manglende bitene?

Link to post
Share on other sites

Kommer nok gode motorkyndige folk på banen straks, så jeg skal ikke prøve å anslå farene ved dette.

Men ut fra bilde ser det ut som mer av skjørtekanten er delvis løs...? På hitsiden av biten som er borte.

Og den manglende biten har herjet litt med skinka på veiva (om jeg tolker bildet riktig). Rett over biten som er borte på bildet.

Har du funnet de manglende bitene?

Ja, jeg fant litt rester i bunnpanna. Tenkte jeg skulle sile oljen også for å se hva som kommer frem.. Skjørtekanten er nok ikke løs, det har "bare" gått en del av den.

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Hei, vet ikke hvor mye denne motoren har gått....men hvis nedre del av stemplet slås av tyder dette ofte på "skjørtbank", dvs for stor klaring mellom stempel og cylinder, alle stempel slites mest nederst på skjørtet, derfor skal stempel alltid kontrollmåles nederst på stemplet.

Det er helt klare toletanser på stempel klaring...oftest mindre på 4takt enn 2takt.

Om du har hørt "klapring/banking" i motor ville jeg absolutt målt klaringer.

Link to post
Share on other sites

Kan det vere eit stykke av foringen som er knekt av,det ser ut som forskjellig farge på stempel og stykke som er av.

Om dette er ein Ford på 5.59l så er det ein 6.2l som er borra ut og pressa i tørre foringer.Dette er vist nok gjort for å forsterke motorene når dei blei turboladda.Mulig jeg tolker bildet feil

Link to post
Share on other sites

På bilde ser det ut som skinka på veivakselen har rappet til sylinderforingen/stemplet.
Det ser mest ut som du har en løs sylinderforing
Dette må du finne ut av før du setter motoren i sammen og ikke bare avfeie det med at bare er en liten del av stemplet mangler.
Med det hakket det ser ut som det er på veivakselskinka har du ett seriøst problem

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg trodde først at det var foringen som hadde fått en skade. Men etter å ha dreid litt, så var det tydelig at dette var stempelet.

Tror dette kan ha skjedd i fjor sommer. Da fikk vi turbo havari og selvantenning av oljen i turboen. Da ruste motoren seg til maks (full ventilflyt)

Link to post
Share on other sites

Hei, vet ikke hvor mye denne motoren har gått....men hvis nedre del av stemplet slås av tyder dette ofte på "skjørtbank", dvs for stor klaring mellom stempel og cylinder, alle stempel slites mest nederst på skjørtet, derfor skal stempel alltid kontrollmåles nederst på stemplet.

Det er helt klare toletanser på stempel klaring...oftest mindre på 4takt enn 2takt.

Om du har hørt "klapring/banking" i motor ville jeg absolutt målt klaringer.

Har ikke hørt noe banking eller klapring. Motoren har gått 1950 timer.

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser på bildet i den andre tråden din om veivtetning, så ser det for meg ut som om veivlagret rett ut for oljepumpen også har fått seg en smekk. Tror du bør plukke av topp, ta ut stempler og ut med veiven. Om du ikke har kompetanse så bør du levere motoren til et kompetent verksted. Og stuket på veivskinken der du har fått slått av en bit av stempelet er i seg selv nok til å plukke motoren fra hverandre.

Link to post
Share on other sites

Om jag tolkar dig rätt när du säger fullt ventil flyt. menar du då att ventilerna har övervarvat och på så sätt fått ventilflyt? isådanna fall så måste du kontrollera alla avgasventiler så att inte kolven har slagit till dom. även om du inte tror det är jätte allvarligt så kan det vara smart att vakumsuga dom för att se så att dom tätar ordentligt imot ventilsätet. nu är det svårt att se ordentligt men cylindrarna ser väldigt blanka ut (så hade nog inte gjort något om man gav dom nya kolvringar och hona upp cylindrarna lite.)

 

Jag hade heller aldrig kunna skruva ihop en motor om jag hadde hittat "bitar" i oljetråget. skall ju inte mycket till för att ett lager skär sig och på havet är man jävligt utsatt för moder natur.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ingen bobweight (skinke) på veiva under den siden av stempelet hvor skjørtet er skadet så da lurer jeg på hvor høyt turtall motoren fikk på rus.....

Turtelleren går vel til 5000 og den bånna. Hvor høyt turtallet var over, aner jeg ikke. Jeg jobbet frebrilsk med å få stanset motoren :worry:

Link to post
Share on other sites

Som jeg forstår deg finner du ingen andre skader eller merker, hverken på veivskinke eller sylinderforing?

Det er altså ikke mulig å slå fast rotårsaken?

Det er vel heller ikke sikkert at biten som mangler har blitt slått av mens motoren har vert i din besittelse...

Motoren går fint uten ulyder. Det er sannsynlig at den vil fortsette med det.

 

Du kan naturligvis plukke mer, overhale motoren rett og slett. Det blir lett sånn.. Tar du den, så tar du den..

Spørs litt om kjenner for å eliminere alle potensielle feil du nå ser..

Hvis du ikke hadde tatt av bunnpanna og kikket hadde du sovet godt om natta...

 

Kunnskap øker smerten...

 

På den annen side, nå har du verdens beste tilkomst. Av med veiven, måle klaringer. Bytte skadet stempel. Hvis slitasjen står i stil med det lave timetallet skulle vel det holde.

 

Det er uansett du som skal leve med risikoen, enten det er risikoen ved å la ting være som de er. Eller risikoen for å introdusere feil ved å skru på noe som fungerer OK.  :wink:

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som jeg forstår deg finner du ingen andre skader eller merker, hverken på veivskinke eller sylinderforing?

Det er altså ikke mulig å slå fast rotårsaken?

Det er vel heller ikke sikkert at biten som mangler har blitt slått av mens motoren har vert i din besittelse...

Motoren går fint uten ulyder. Det er sannsynlig at den vil fortsette med det.

 

Du kan naturligvis plukke mer, overhale motoren rett og slett. Det blir lett sånn.. Tar du den, så tar du den..

Spørs litt om kjenner for å eliminere alle potensielle feil du nå ser..

Hvis du ikke hadde tatt av bunnpanna og kikket hadde du sovet godt om natta...

 

Kunnskap øker smerten...

 

På den annen side, nå har du verdens beste tilkomst. Av med veiven, måle klaringer. Bytte skadet stempel. Hvis slitasjen står i stil med det lave timetallet skulle vel det holde.

 

Det er uansett du som skal leve med risikoen, enten det er risikoen ved å la ting være som de er. Eller risikoen for å introdusere feil ved å skru på noe som fungerer OK.  :wink:

Og akkurat der forsvant nattesøvnen for i natt også :giggle:

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Hvis det faktisk er veiva som har nådd i foring så har påkjenninger på motor vært ekstrem, her er det snakk om korte lengder bevegelige deler og kort vei til opplagring så det er begrenset hvor mye veiva kan strekke seg, det er uansett snakk om maks 10dels mm.

Synes det er en merkelig skade, ser det ut som den aktuelle sylinderforingen sitter like høyt i blokka som de andre ?

Er det mulig det finnes ett annet løst fremedlegeme fra motoren som har kommet i mellom veiv og foring ?

Se etter andre skader med lys og lykt, sprett gjerne opp oljefilter å vask ut innholdet i en balje bensin.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...