Jump to content

Prisoverslag service D4-260 samt DPH Drev


Rinker280EC

Recommended Posts

God kveld.

 

Skal ifb med vårpussen ha vår båt på land og hørte derfor med VP verkstedet som holder hus samme sted om pris på service av motor og drev..

 

Jeg burde kanskje ikke blitt overrasket, men jeg syntes dette er hårreisende for en service.

 

Båten har akkurat rundet 400 timer og har alltids hatt service på både motor og drev hvert år hos VP verksted.

Nye propeller fikk den også før sesongen 2016.

 

Jeg føler meg mer enn trygg på å skru på alt som har med bil å gjøre, det være seg bremser,reg.reim, overhaling av motor osv osv. Når det kommer til båt så føler jeg allikevel at dette her er litt mer krevende...

 

Under ser dere tilbudet, og i den forbindelse vurderer jeg å gjøre noe/alt selv og heller overlate det som bør gjøres av de med god kompetanse på VP til verkstedet.

 

Så hva bør jeg med enkelhet kunne gjøre selv? Og hva bør jeg overlate til verkstedet?

Hvor lønner det seg å kjøpe delene nevnt under til kanskje hyggeligere priser ? :)

Jeg har stor tilgang på verktøy så det skorter ikke på det.

 

 

Hei,

Takk for henvendelse.

Vedlagt estimert tilbud som forespurt

Beskrivelse

 

Beløp

 

ESTIMERT TILBUD SERVICE MOTOR OG DREV

RINKER 280 EC MED D4-260 OG DPH DREV

 

838929

ZINKANOD 2 STYKK 87,32 174,64

 

861014 FILTERINNSATS 1 STYKK 129,80 129,80

 

21704968 SERVICESATS 1 STYKK 2 492,16 2 492,16

 

3840005-1 OLJE 14 STYKK 55,00 770,00

 

712249 VALVOLINE FLUID 1 STYKK 116,00 116,00

1299 WD FLUID

 

1 ARBEID-service motor 4 TIMER 1 020,00 4 080,00

 

3588746 ANODSATS 1 STYKK 510,94 510,94

 

3588745 ANODE KIT 1 STYKK 440,14 440,14

 

3594509 BÄLGSATS 1 STYKK 538,08 538,08

 

22479648 TRANSMISSIONSOLJA 1 STYKK 1 074,98

 

22479650 TRANSMISSIONSOLJA 1 STYKK 239,54

 

889455 BRICKA 1 STYKK 42,48 42,48

 

1

ARBEID-service drev 3,5 TIMER 1 020,00 3 570,00

 

3070 Salg: Verkstedmatr./Miljøavg. 1 612,00

 

3400 Salg: Slipping/marinetruck

+ evt.sink flaps/baugprop.kommer utenom.

28

 

120,00

 

3 360,00

 

---------------------------------------

FØLGENDE BLIR UTFØRT UNDER SERVICE MOTOR/DREV:

SERVICE PÅ MOTOR, SKIFTE OLJE OG FILTER

SKIFTET LUFT OG VEIVHUSFILTER,SKIFTET ZINK I MOTOR

 

Sum overført neste side

 

 

SKIFTE DIESEL OG VANNUTSKILLERFILTER, DRENERT FOR

VANN. ETTERSTRAMME REIMER, MOTORFESTER OG

SLANGEKLEMMER. KONTROLL AV STYRING.KONTROLL AV

TRIMSYSTEM, KONTR AV HVILESPENNING OG

LADING PÅ BATTERIER.SJEKKET MOTOR FOR LEKKASJER.

ETTERTRUKKET KOPLINGER, SKIFTET IMPELLER OK.

SPRØYTET TYNN OLJE OVER MOTORKOMPONENT.

UTFØRT MOTORVASK, TEST AV BÅT

---------------------------------------

UTFØRT SERVICE PÅ DREV, DEMONTERT DREV OG SKIFTET

FORINGER I OPPHENG OG KNUTEBELG, KONTROLL AV

EKSOSBELG OG VANNINNTAK. KONTR OG OPPSMØRING AV

KNUTE OG SPLINES. JUSTERE GEARWAIER. SKIFTET

GEAROLJE OG ZINKER. DEMONTERT PROPELL FOR KONTROLL

OG RENGJØRING AV AKSLER.SMØRT OPP AKSLINGER MED

VANNFAST GREASE. SJEKKET STYRESLANGER OG SYLINDRE

FOR SKADER/LEKKASJER. SJEKKET TRIMSLANGER OG TRIM-

SYLINDRE. KONTROLL AV INNSTILLING AV DREVINDIKATOR

 

Arbeid

7 650,00

Deler

6 528,76

Sum annet

3 972,00

I alt

NOK

18 150,76

25% Mva.

18 150,76

4 537,69

Totalt NOK inkl. mva.

 

22 685,-

Redigert av Rinker280EC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Totalsummen er voldsomt høy... timene går..

 

Det er jo en god månedslønn etter skatt for å dekke den servicen..

 

På motorbåten med D6 og DPH gjør vi alt sjøl utenom skifte av belg hvert 2.år.

Er ikke mekaniker men tror jeg har med meg hodet inn i det jeg gjør samt fulgt med på dette forumet noen år.

Alt som skal gjøres, utenom belgskifte, kan gjøres med en normalt god utstyrt verktøykasse.

 

Bare det å vaske veivhusventilasjonsfilteret i parafin i stede for å bytte, er 600 spart. Det er faktisk fullgodt.

 

Nei, det der fikser du lett sjøl! Det er nok av tråder her om hvordan du ordner det der selv. Ihverfall på D6..

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg gjør på D6 er:

 

Kjører motor varm på sjøen, kobler til en elektrisk oljesugepumpe på den dedikerte slangen for å suge opp olja ( antar d4 også har den).

Olje tømt, skru av filtere og på med nye, på med olje. Skriv dato på nye filter.

Steng dieselkranen. Skrur opp toppen på vannutskillerfilter/ grovfilter som er fritt montert i motorrommet. Napper ut filterinnsatsen. Suger opp innholdet i filterbunnen over i en blank flaske for å sjekke for vann. Ok, fyll opp med diesel i filteret for å slippe å lufte så mye. inn med ny innsats, skru på. Åpne dieselkranen, luft systemet via pumpen/ lufteskruen på motorens finfilter.

Finfilter byttes langt fra hvert år... jeg har aldri funnet vann og grovfilteret ser gret ut etter årlige 100 motortimer. Motoren har nå gått 900 timer..

Start motor så du vet alt er ok.

 

Heis båten på land.

 

Skru ut boltene som zinkanodene sitter i, på kjølerene. Det vil renne ut saltvann, så det er greit å prøve å samle det opp og unngå søl på motordeler. Bytt, skru inn igjen.

 

Om impeller ikke har blitt byttet på flere år, Skru opp deksel på impellerpumpen, dra den ut med vannpumpetang. Ikke skad metallet på huset.

Smør inn ny impeller med glyserin. Dytt den inn mens du bøyer lamellene rett vei. Ta bilde av den gamle før du tar den ut, så vet du hvilken vei de skal ligge. Bytt O-ring på dekselet. Skru på.

 

Sjekk stramming på drivrem.

Vask over motor med fuktig klut, så tørk over. Spray over med 6-66.

 

Vask veivhusventilasjonsfilteret i parafin.

Bytt luftfilter om der ser ut som det er nødvendig.

 

Motor ferdig.

 

Når ble kjølevæske byttet sist?

 

Om drevbelg ble byttet i fjor så trenger du ikke bytte i år.

Rengjør drevet og slanger. Ikke høytrykkspyler på slanger etc. Skrap av rur med en trekloss.

Spray på med barnacel-remover, bruk briller og maske... skyll av..

Merk propellene med nummer og rettning

Skru av propell nr 1 med rett pipe. Lurer på om det var 22 mm.. du trenger forlenger.

Når du skal skru av legger du en plankebit mellom et blad og "flapsen" over for å holde den fast og låse av.

Den kan sitte litt fast, så du må gjerne sette et rør inn på håndtaket for moment...

skru av nummer 2 med VP " verktøyet" som fulgte med båten. -et rør med 4-5 hakk i.

Ta av simring og sort plastdeksel.

Underveis følger du med om alt er pent, rent og fritt for fiskesen og sjøgress. Ta bilder underveis.

Skru av plastkåpen på drevets øvre del.

På toppen ser du en bronse 6-kant boltholde. Skru opp.

Skru å av tappeskruen under propellaksel. Samle opp oljen i hvit beholder. Følg med på oljen som kommer ut. La det renne tomt. Ser og luker oljen ok ut, klar olje, ikke brun og uklar ( som indikerer vann) skru inn tappeskruen med ny tettningsring på. Tilt opp drevet til at påfyllingshullet står plant. Hell på ny olje, rolig. Ta pauser og la det få sige. Etterfyll. Skru på bolten lett. Tilt ned drevet, rist på det, la stå litt, til opp og etterfyll. Alt skal på ihht boka. Sett på ny oring, skru igjen.

 

Inspiser slanger for oppsvulminger. Sjekk trim og styresylingere for oljelekkasje, rød olje.

 

Har du båten ute hele året, bytt anoder. Vurder også de gamle om hvordan tilstanden er. Husk, anoder skal tæres bort, da beskytter de drevet.

Rengjør kontaktflater og skru på nye.

 

Tørk av og Smør på ny girakselfett ( kjøp en sånn patron med blå guffe og du har resten av livet)

 

På med propeller med rett moment.

 

Bytt eventuell O-Ring på dieselpåfyllingslokket hver år.

 

Du er ferdig. Sjøsett.

 

Kjøp originalprodukter og legg kvitteringer inn i båtpermen. Noter merknader og at du vasket veivhusventilasjonsfilteret.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rinker 280EC - om du ikke gruer deg til å bytte registerreim på en nyere bil så kan jeg ikke tro at du vil ha noe som helst problem med å bytte belger på drevet heller  :thumbsup:

Om du ikke stikker hull på belgene med skrutrekker om du glepper når du skal stramme slangeklemmene så er resten plankekjøring om du får en kompis til å hjelpe å styre/løfte drevet inn på plass igjen.

 

Eureka - ser for meg ut som om du har spart enda en forum frende for ca 7650kr + en skikkelig posjon god-følelse  :thumbsup:  :yesnod:  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

? bruker man en liten skralle, pipeforlenger og 6-kant pipe på slangeklemmen, samt monterer den så det ikke blir gnag, så eliminerer man fare for å stikke hull på belg ?

 

Det beste av alt, har man første lært seg å ta servicen selv, så sparer man disse summene hvert år.

 

Forøvrig, tar man av drevet selv, så står rekalibreringsprosedyren av drevtrim i boka...

 

Man må riktignok kjøpe inn litt småtjafs for å gjøre all jobb sjøl, men alt får du over disk hos vp-forhandler. Kjøp inn i god tid i tilfelle leveringstid.

Link to post
Share on other sites

Henger meg på - årlig service på D4 og DPH gjør du veldig greit selv. Er du usikker på om f.eks luft og veivhusfilter bør byttes, bytt dem. Koster rundt en båtlapp for originale filtre.  

 

Servicepunktene er godt beskrevet i håndboka fra VP. Det finnes også oversikter over serviceintervaller for ting som ikke skal utføres hvert år som belg, reimer, kjølevæske og kompressorolje.

 

Jeg har tatt service selv i 5 -6 år på D4/DPH og føler at det går veldig greit. Jeg har satt bort skifte av kompressorreim og drivreim da man trenger spesialverktøy for kompressorreim. Jeg også byttet trimslanger og styresylindre.

 

Er det noe som er uklart tror jeg du finner det meste beskrevet på forumet.

Link to post
Share on other sites

God kveld :)

 

Beklager sen tilbakemelding, tiden fly :)

 

Har en kollega som skal matche meg med en VP mekaniker som bidrar med peking og guiding i sin fritid, når den tid kommer ?

 

Fantastiske write-up dere kommer med :)

 

Ser det snakkes om noe spesialverktøy for strammer av drivreimer. Kan disse kjøpes?

 

Noen innvendinger (prismessig ) om å handle det som trengs av service deler (olje,anoder,filtre,osv,osv) fra Maritim ? Finnes der noen rimeligere nettbutikker så er jo der en Bonus.

 

Og når tiden kommer så skal jeg følge opp med bilder og detaljert info om alt jeg gjorde feil ?

Link to post
Share on other sites

Bra, du vil lære veldig mye av å gjøre ting selv.

Jeg var med verkstedet på en av de første servicene, spurte og fikk ja. Siden har vanlig service blitt tatt selv og alt har blitt handlet hos verkstedet. Greit å ha dialog med dem. Slik som da eksosbendet måtte byttes på veldig mange D6 motorer.

Det er lite servicedeler å få kjøpt uorginalt til D-motorer. Filterene for eksempel, har en lukkemekanisme som gjør at oljen ikke renner ut når du skrur de av.

I bruktmarkedet er det nok greit å vise frem delekvitteringer fra VP. Så også olje.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Rinker280EC skrev On 26.2.2017 at 23.10:

God kveld :)

 

Beklager sen tilbakemelding, tiden fly :)

 

Har en kollega som skal matche meg med en VP mekaniker som bidrar med peking og guiding i sin fritid, når den tid kommer ?

 

Fantastiske write-up dere kommer med :)

 

Ser det snakkes om noe spesialverktøy for strammer av drivreimer. Kan disse kjøpes?

 

Noen innvendinger (prismessig ) om å handle det som trengs av service deler (olje,anoder,filtre,osv,osv) fra Maritim ? Finnes der noen rimeligere nettbutikker så er jo der en Bonus.

 

Og når tiden kommer så skal jeg følge opp med bilder og detaljert info om alt jeg gjorde feil ?

Verktøyet til kompressor rem koster 472,50 hos VP

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...