Jump to content

Lasteskip med motorstopp utenfor Jæren


Kenneth82

Recommended Posts

Det var mange (andre) skuelystne som hadde tatt turen i dag for å glo. Heldigvis får man si, ble det ikke noe action. Dro fra Sele rett over kl 22. Da hadde skipet ligget med babord side mot land en stund, for å så snu ca 150 grader slik at det lå mer med baugen mot vinden. Om det var sleperen som hjalp med det eller om ett av ankerene mistet taket vet jeg ikke. Glemte å ta med håndholdt VHF for å lytte...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Usikkerhet ang eierskap og siste fra Aftenbladet: Skipet har vært i opplag i 10 år og fikk inndratt klassifisering i forrige uke...

Har ikke abb på Aftenbladet så jeg ser kun overskrifter... Blir spennende å se dette. Men pussig at et skip med ullen historie som er i ferd med å havarere, kun skaper liv i lokalavisa og ett innslag på TV2.no...

 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Slepes til Åmøyfjorden nå av BB Server og Borgøy i eskorte med KV Sortland, KV Tor og KV Bergen.

 

Hva skjer hvis eierene ikke vil betale for bergingen? Blir det tatt beslag i båten?

Godt spørsmål... å ta beslag i båten gir sikkert enda mer utgifter, men hvilke alternativer sitter de med?

Link to post
Share on other sites

Denne ble nevnt på Urix på nrk igår.

Da shipping var temaet, et meget interessant program forresten,med endel triste og interessante tall.

 

Bl.a at 20 av de største skipene i verden slipper ut mer svovelpartikler enn alle bilene på planeten tilsammen.

 

Jaggu godt vi har bilavgifter, som regulerer bilbruken vår???

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Skrap prisene er vel ikke så dårlige for tiden, eller ?

 

Skrapprisene er gode, men her i vår kant av verden er kravene til miljø og HMS blitt så strenge at det knapt nok er mulig å hugge, eller "dekomponere" som det så vakkert kalles, skip av denne størrelse.

Derfor er det strendene i India, Pakistan og der omkring som er løsningen  -  og dit var denne Tide Carrier på vei, men kom foreløpig ikke så langt ...

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

 

Derfor er det strendene i India, Pakistan og der omkring som er løsningen  -  og dit var denne Tide Carrier på vei, men kom foreløpig ikke så langt ...

 

dette må poseidon snarest formidle til rette myndigheter.

 

her er hva selgerne har uttalt til lokalavisa "kvinnheringen"  16 februar.

 

https://www.kvinnheringen.no/nyhende/skip/eide-marine/etter-over-ti-ar-skal-dette-skipet-vekk-fra-hoylandssundet/s/5-27-40417

 

Arto Lindholm i Eide Marine Logistics AS fortel at spesialfrakteskipet skal på prøvetur førstkomande søndag. Om alt er ok, seglar skipet vidare til bunkring på Malta, vidare gjennom Suez-kanalen og til verftet Drydocs World i Dubai for verkstadsopphald.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Derfor er det strendene i India, Pakistan og der omkring som er løsningen 

 

Det tror jeg du har helt rett i. Den bærer alle preg av det. Kun en bokstav endret i navnet. En russer og 19 indere som mannskap. Solgt til et selskap i Karibien. På vei til Alang tenker jeg. Både Fornæs og Smedegaarden kan håndtere et slikt skip på forsvarlig måte, men dette var vel enklere.

Link to post
Share on other sites

Skrapprisene er gode, men her i vår kant av verden er kravene til miljø og HMS blitt så strenge at det knapt nok er mulig å hugge, eller "dekomponere" som det så vakkert kalles, skip av denne størrelse.

Derfor er det strendene i India, Pakistan og der omkring som er løsningen - og dit var denne Tide Carrier på vei, men kom foreløpig ikke så langt ...

Det er dette som er så synd, vi har så strenge hms og miljø krav at ingen gidder å hugge skip her.

Da er det mye bedre å gjøre det "der borte, hvor det ikke finnes krav overhodet.

 

Helt ufattelig at slik får lov til å foregå i 2017.

Her er det mye luguber lobbyvirksomhet og myndigheter som "sover i timen"

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er dette som er så synd, vi har så strenge hms og miljø krav at ingen gidder å hugge skip her.

Da er det mye bedre å gjøre det "der borte, hvor det ikke finnes krav overhodet.

 

Helt ufattelig at slik får lov til å foregå i 2017.

Her er det mye luguber lobbyvirksomhet og myndigheter som "sover i timen"

 

Ikke sikkert at dette skipet skulle hugges opp, men praksisen med ship breaking er trist.

 

Her står det mye om dette: http://www.shipbreakingplatform.org

For eksempel Vibeke fra Norwegian Car Carriers ASA som endte sine dager her:

bilde

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...