Jump to content

Joda 24, tilgjengelighet/volum på diesel/vanntank? Anoder på MD11?


Captain Jack

Recommended Posts

Hei. 

Nylig kjøpt meg en Joda 24 fot med VP MD11c.  :yesnod: 


Lurer litt på hvordan det er å komme til dieseltanken, og hvor stor er denne? 
Samme med ferskvannstanken til vasken?

Hvor er det anoder som bør byttes på båt/motor? 

Noe annet som bør inspiseres i motoren før jeg kan sjøsette den? 


Andre som har erfaringer med denne båten, på godt og vondt?  :wink:

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Spørsmål om Joda 24 hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt!

 

Jeg hadde en Joda 24 med en BMC maskin for noen år siden. Dette var en halvfabrikat, så jeg vet ikke om løsningene her er identiske med ditt eksemplar. De to tankene ombord på min båt var forøvrig begge på 115 liter. Vann- og dieseltanken lå under dørken under hhv. passasjer- og førersetet, så det er jo litt demontering som kreves for å komme til disse. 

 

Det finnes et utall løsninger for anoder på båt, men du bør i hvert fall ha montert minst en anode for å unngå tæring på propell og aksling.

 

MD11c kjenner jeg ikke, så den kan jeg ikke uttale meg om...

 

Ellers, så fungerte båten bra! Var dog litt plaget med lekkasjer i kabinen. Fant aldri helt ut hvor det kom fra, men vil anta det kom inn rundt vinduslistene. På båten jeg har nå, Joda 8100, så lakk det også litt rundt vinduene. La litt Tec7 rundt alle vinduslistene og kabinen er nå tett og fin :)

Link to post
Share on other sites

Du kan laste ned brukermanual for MD11C på svensk eller engelsk her hvis du ikke har den:

http://www.volvopenta.com/volvopenta/global/en-gb/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/Pages/publication_search.aspx

 

Har motoren vært i jevnlig bruk i det siste?

 

Tror ikke det er anode på denne motoren, men du har sikkert en på propellen?

Link to post
Share on other sites

Har hatt en Joda 24 med en MD 11C

 

Ikke anoder på den motoren, hvis ikke det er etter montert en ferskvannskjøling (Martec el likn) da er det en zinkanode i den

aners bare på propellen

 

som torwa skriver diesel tanken (115-120 L) låg under førersetet, og vanntanken like stor låg under passasjerersetet 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar  :thumbsup:   

Vet ikke om jeg må rense tanken, selv om dette sikkert er lurt. 

Kan det være et alternativ å sette i en plasttank i stedet på 30-40 liter som en lettere kan ta inn og ut? Hvordan er det med dieselpumpa, sitter denne nede i tanken eller på motoren, og hvor mye arbeid er det isåfall å koble til en "bensintank" i plast i stedet for originaltanken?  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for svar  :thumbsup:   

 

Vet ikke om jeg må rense tanken, selv om dette sikkert er lurt. 

 

Kan det være et alternativ å sette i en plasttank i stedet på 30-40 liter som en lettere kan ta inn og ut? Hvordan er det med dieselpumpa, sitter denne nede i tanken eller på motoren, og hvor mye arbeid er det isåfall å koble til en "bensintank" i plast i stedet for originaltanken?  :yesnod:

Hadde en Marex 24 Sun-cab, som jo er søsterbåten til Joda 24. (Identisk skrog,men forskjellige innrednings-løsninger). Denne båten hadde også dieseltanken under dørk på førersiden. Går ut i fra at dette var samme løsning som på Joda 24. Var plasttank på 110 l med stort mannelokk på toppen, så denne var veldig lett  å komme til for lensing, rengjøring, innspeksjon  etc.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...