Jump to content

Gear olje til Seagull


Frode_B.

Recommended Posts

Hei,

jeg er blitt den lykkelige eier av en Seagull Forty Plus årsmodell ca 1961/62. Jeg synes dette er som et møbel, men kona er ikke helt enig. Vel, vel...

Den spesifiserte gear olje en er SAE140.

Det jeg finner av gear oljer tilgjengelig på markedet nå er SAE90. 

Er det noen som vet om det er mulig å få tak i SAE140 gear olje til utenbordsmotorer?

Eventuelt er det noen som har erfaring med å bruke SAE90 på Seagull (eller andre utenbords som har anbefalt SAE140)?

 

Mvh.,

Frode

Link to post
Share on other sites

SAE 140 mener jeg å ha sett i handelen.    

 

Men man bør kanskje passe på det med tilsetninger , noen standarder bør unngås om det brukt "gulmetall" , dvs messing/bronse, for å unngå tæring.    Har ingen anelse om dette gjelder seagull da..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Å bruke en syntetisk olje der det ikkje er forurensinger av sot og svovel som i en motor, men der er bare noen få tannhjul og kulelager, har eg hvertfall ingen betenkninger mot. Grunnen til at motorprodusenten ikkje anbefaler det, wr fordi det ikkje fantes syntetisk olje da motoren blei laget.

Link to post
Share on other sites

Det var da god respons på et spørsmål om en gammel Seagull. Takk for det.

Med henvisning til den britiske Seagull siden tror jeg da jeg går for ''plain'' SAE90 og dropper multigrade. 

Det hadde muligens gått bra også med multigrade, men jeg ser ikke helt at jeg vinner noe med dette heller.

Motoren vil kun gå i solskinn eller skal den stå inne på fast plass ved spisebordet. Den ble skaffet i nostalgiens ånd fordi jeg vokste opp med en slik for ca 50 år siden. Motorbelastningen blir derfor neppe stor, men det er iallefall kjekt å kunne kjøre den uten ovehengende fare for havari på undervannshuset.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at Seagull bruker SAE 140 i undervannshuset er for å unngå lekkasje. En tynnere olje vil rett
og slett stå i fare for å lekke ut gjennom foringen i propellhuset. Det er alltid smartest å følge bruksanvisningen
fra produsent, de har som regel svært god peiling på hva de gjør. De fleste oljeselskapene leverer SAE 140.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...