Jump to content

Shetlandstur 17.mai 2017


arkmarin

Recommended Posts

Vi gjør som tidligere år og seiler over til Shetland til 17.mai. Jeg regner med at de fleste starter fra Trøndelag fredag den 12.mai og seiler ned til Ålesund, for deretter å stikke til havs ved Runde. Hvor mange båter vi blir har jeg ikke oversikt over nå, men et sted mellom 5-10 båter er ikke uvanlig.

Link to post
Share on other sites

Denne gleder jeg meg over hvert år. Har fått nyttige tips flere ganger. Seilte Bergen Lerwick sommeren 2014, og drar dit gjerne igjen. Men I mai er jeg på jobb. Pøs på med alt om forberedelser og turen og tedansen. Det er flott gjort at dere opprettholder forbindelsen og tradisjonene med folket på Shetland

Link to post
Share on other sites

Vi har spart inn vinterferieuka med tanke på denne turen og planlegger også å gå ut Trondheimsfjorden fredag tolvte. Det blir vår første tur til Shetland, så vi liker både det å være med å opprettholde en tradisjon og nyttige tips vi kan hente fra erfarne shetlandsfarere underveis.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ask: Her er en i Bergensområdet som leier ut flåte til 1500,- for to uker: https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=81197877

 

Om du ikke får ordnet noe der, kan vi se om vi kanskje kan leie ut vår.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har fått laget meg ny hjemmeside, da Altibox har kuttet ut tilbudet om server for hjemmesider. Det var egentlig bra, for nå kan jeg bruke nesttsidebygger-verktøy, som gjør det til en lek å lage og vedlikeholde sider på nettet. Tidligere måtte jeg delvis skrive i html-script, for å få gjort det jeg ønsket. Det slipper jeg nå. Layout blir mer tiltalende enn tidligere. Jeg har lagt ut mange turberetninger, og mange av disse er om Shetlandsturer. Har du lyst å seile i lag med oss over, kan du lese litt om turene på mine sider.

 

Adressen er: www.arkmarin.no 

Link to post
Share on other sites

Det er i dag mange motorbåter, som er godt egnet for å dra på havet med, men hvorfor er det så få av de som f.eks. tar turen till Shetland. Jeg har krysset Nordsjøen med motorbåt to ganger. Begge ganger med 35 fots store båter. Fordelen med motorbåt er at de bruker liten tid på overfarten. Første gang så tror jeg vi brukte 18 timer fra Måløy til Lerwick, fart 12 knop. Det er ca den halve tiden av hva vi bruker, når vi seiler over. Med så rask overfart, så er man ikke så utsatt for overraskelser værmessig.

 

Jeg har skrevet litt om hva som kreves av båt og utstyr, for a ta turen over, på min hjemmeside. Det er vel ingen komplett oversikt, men tror jeg har fått med det viktigste.

Link to post
Share on other sites

Jeg husker at en gang for mange år siden at det ble ordentlig uvær på overfarten.

De eneste som kom over uten hjelp eller måtte snu var en seilbåt og to Saga 27 snekker!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Jeg husker at en gang for mange år siden at det ble ordentlig uvær på overfarten.

De eneste som kom over uten hjelp eller måtte snu var en seilbåt og to Saga 27 snekker!

Det var vel  i 70-80 åra, at det gikk en motorbåtkonvoi over til Shetland fra Måløy. Været var ikke så dårlig, men de hadde det i mot, så det ble litt sjø på dekk. Den gang var ofte vinduer festet med gummipakninger, og de vinduene ble trykt inn av sjøen de fikk på dekk. De måtte snu. Så vidt jeg husker var også med ei redningskøyte.

 

Noen år senere, ble konvoien gjentatt. Da fikk ikke båter med dårlige vindusfester delta. Det ble en vellykket tur.

 

I 1989 tror jeg det var, traff vi noen i ei 23 fots plastsnekke, som hadde kommet over fra Fredrikstad. De hadde fulgt kysten til Rogaland før de la ut på havet. De gikk tom for diesel og måtte ha hjelp av redningsbåten i Lerwick for å komme i havna. De fikk problemer med dynamoen, da de skulle hjem igjen, så de snudde og gikk tilbake til Lerwick. Det var slik vi møtte de. To menn, den enes kone og datter på ca 10 år. De hadde med en plast badebåt, som "flåte".

 

Vi syntes det var galskap at de hadde dratt ut på denne ferden med snekka, så jeg lurte på hvordan de hadde fått ideen til en slik seilas. De hadde leste en artikel i Motorbåtmagasinet, som hadde tatt til orde for at også motorbåter kunne ta turen over. Artikkelforfatter var undertegnede!. Jeg måtte senere lese hva jeg hadde skrevet, da jeg ikke kunne forstå at noen tolket det dit at en kunne dra over med så dårlig utstyrt båt.

 

En kamerat i havna har en Saga 27. De har vært både på Island, Færøyene og Shetland med den. Meget flott båttype..

Link to post
Share on other sites

Har gått over til Shetland en del ganger med en 50 fots skøyte vi hadde på tidlig 90 tallet, de fleste turene gikk ok, men et jævlig uvær på en av turene om natten, måtte vente på dagslys for å tørre å vende i sjøene. Nordsjøen er ganske uforutsigbar værmessig, og ikke faen om jeg ville satt i en Saga 27 i slikt vær... Har jobbet offshore i flere tiår, og har sett utalige ganger hvor raskt Nordsjøen på noen timer forvander seg til et inferno. Selvlensende akter dekk er minimum..

Link to post
Share on other sites

En legger ikke ut i hverken i en Saga 27 eller andre fritidsbåter i slikt vær. Men når det gjelder Saga 27, er det en båt som følger med bølgene og ikke "stritter imot". Men behagelig er det ikke i en Saga 27 når sjøen er krapp og 3 - 4 meter, egen erfaring. Tenk på alle de som har klart seg i storm og orkan der mannskapet har måttet gå i livbåter på størrelse med en Saga 27. Og jeg vet hvordan Nordsjøen er i orkan og 20m bølger da jeg jobbet på oljeboringsplkattformen Ocean Traveler i 1968/69.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var ikke meningen å støte deg ang. båttype. Men jeg som deg har skuet over Nordsjøen utallige ganger fra en rigg eller platform, men jeg har også vært der nede i lystbåt i beksvart natt når Nordsjøen viser sitt sanne jeg ... Skal love deg det er en annen opplevelse...

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slapp av, en lystbåt som en Saga 27 har ingenting å gjøre i Nordsjøen i storm og orkan. Jeg føler meg ikke støtt i det hele tatt. Det er vel ingen lystbåter av vanlig turstørrelse som heller har noe der ute å gjøre under slike forhold.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 det hele så har ingen "små" lystbåter noe å gjøre på havet, når værgudene slipper seg helt løs. Heldigvis så er værmeldingene ganske sikre for et par døg framover i tid.

 

Her er vi i stiv til sterk kuling. Har nettopp mottatt varsel at det vil øke til liten stor i det vi kommer inn til kysten ved Stad.

 

https://youtu.be/_dp9XOy51XEI

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk til Arne for fin side om Shetlandstur og nyttige tips og råd. Det begynner å nærme seg. I helga har vi fått på plass flåta, installert ny vhf og fått testa at båt og mannskap takler stiv kuling. Riggsjekk bestilt til uka, og ellers noe småtterier, men vi føler oss i rute. Vi blir to mann. Ser litt på værvarsel for Statfjord B. Hva som er behagelig vær avhenger vel både av vindstyrke, vindretning og størrelsen på mannskapets komfortsone, men det hadde vært artig og hørt hva folk mener er behagelig nok. Vi jobber, men trøster oss med at det gjelder egne regler på sjøen, så arbeidsgiver kan bare anta at vi er tilbake på mandag. Jeg ser ikke helt for meg at vi krysser Nordsjøen på tross av værmeldinga, selv om vi ikke er pensjonister.

Link to post
Share on other sites

Håper at dere har kontroll på dieseltankene også. Ta med flere dieselfilter, for sikkerhets skyld.

 

Å gå til Shetland med frisk bris rett i mot går bra, men det går ikke så fort. Liten kuling i mot går også bra, men det slår og banker noe og hastigheten er kanskje 2-4 knop. Sterk og stiv kuling er ikke noe å trakte etter, om du har det rett i mot. Ønskelig vindretning er N, NE eller E, frisk bris og liten kuling er da kjempevær. Overfarten Runde-Baltasound går da på under 30 timer. På tilbaketuren ønsker vi SW, gjerne liten kuling.

 

At det er farbart, vil ikke nødvendigvis si at det er komfortabelt. Vi ønsker komfortabel seilas både til og fra Shetland. Jeg er ferdig med den tiden jeg skal kjempe mot naturkreftene, nå vil jeg ha de på lag med meg.

 

I 2012 lå båtene i Måløy og ventet på bedre vær, da det endelig ble gunstige forhold, var det for kort tid for å dra over, slik at båtene returnerte til Trøndelag. Den gang hadde vi Statsminister Jens Stoltenberg som stand-in på kransnedleggelsen.

 

Når vil dere starte fra Trondheim Mummiopappa?

Link to post
Share on other sites

Dieseltankene er nettopp reingjort og alt av slanger og filtre er skiftet ut, så det skal være trygt. Og takk for værbeskrivelsene, da vet vi hva vi skal drømme om. Jeg håper vi unngår å måtte stampe i to til fire knops fart, da kan timene bli mange og lange. Vi skal prøve å ta fri fredagen så vi kan dra av sted torsdag kveld eller fredag morra. Vi ønsker å ha god tid på turen over, men det kan fortsatt bli til at vi ligger et døgn eller to etter "pensjonistbåten" :)

 

Imponerende å ha Jens Stoltenberg som back-up løsning, forresten. :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...