Jump to content

Hentetur Sandnes Asker.


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei.

Slik det ser ut nå blir det en hentetur til neste torsdag. Det ligger en sea Ray i Sandnes som skal til Asker. Vi blir 4 stk ombord. Er som alltid spent på været. Det blir avgjørende. Slik det ser ut nå så bør det være mulig å gjennomføre. Men værprognoser kan snu fort på denne tiden.

Planlagt avreise er torsdag ettermiddag. Så vil været avgjøre hvordan seilasen blir nedover. Håper på mange gode råd fra et kompetent båtforum denne gangen også.

Marinetrafic vil bli benyttet. Mest sannsynlig blir white lady å dukke opp i Sandnes på torsdag.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bør gå greit med ein båt av den  størrelsen,er vel bare åvente på godt vær.Kansj tatt ein preik med tidligere eiger forå høre om positive og negative erfaringer og vedlikehold.Greit å høre spesielt på drivstoffsiden,godt med ekstra filter med.

Erfaring med strekningen har du,sådet er vel bare å legge i vei :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er bra Zitt. Regner med du har kontroll på både vær, tåke og vind og bølger. Har hørt at den nye olja du brukte var super effektiv. ? dermed er bongotrommene klare regner jeg med.

 

Satser på en bra tur denne gangen og jakobT liker meg best når båtene fu gener og sjøen er rolig. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Denne gang skal også ny eier være med. Han har ikke så mye erfaring, så velger å ta med seg mannskap. Det er lurt. Jeg har fått ansvar for å få båten trygt hjem. Å satser på at sammen med Kjesto her fra forumet så får vi det til. Reder har også med en kamerat. Som nevnt altså 4 ombord. Satser på bratt å god lærekurve.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jo klart masse båt for pengene, et sted må man bare si stopp ellers så sparer man seg opp i evigheten eller venter så lenge at aksjene faller til slutt istedet for å gro litt til :giggle:

 

Kom bare frem til at "opp ett hakk" fra Princess 435 blir vel Storebro 500 til 2 mill så da er terskelen så stor (1,2 mill) at (realistisk) drømmebåt stoppet på Princess 435 for min del, etter at jeg  skaffer meg mer båterfaring med Alicraften. Men alle har sin grense det blir jo mer vedlikehold og drivstoff utgifter jo større båten er også.

 

 

(Om høsten hadde jeg ikke nok oppspart kapital til Princess 435 (tar aldri lån til båt) så planen var å kjøpe overgangsbåt (noe jeg gjorde) skaffe båterfaring og spare seg opp men i januar & februar gikk aksjen min over 100 % i pluss så jeg har plutselig råd til både båt og litt til vedlikehold :lol: så nå skal jeg bare skaffe erfaring og deretter anskaffe (så dette sikkert kursen når jeg skal til å anskaffe :giggle: men tror da på enda en dobling faktisk) ).

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk, skal nok ikke ha den helt enda men kanskje høsten eller vintern da prisene er på bunn og etter at Alicraften har gjort jobben med å lære meg opp som båtfører spesielt det å legge til brygga (med Princess 435 blir det ikke akkurat enklere :lol: ). Ellers Princess 440 er litt nyere men virker som mindre båt enn Princess 435 kanskje mangelen på aktercabin gjør at det virker som man får mindre båt for penga.

 

Denne er av samme type med aktercabin og bare "dødsrå" men så må jo grensa for sparing gå ett sted: http://www.yachtbroker.dk/baad/storebro-royal-cruiser-500-baltic/2076 drivstofforbruket blir også helt sinnsykt (og er allerede "stort nok" med Princess 435) med den digre motoren til Storebroen.

 

PS. Ta bilder/film av den henteturen og gjerne se hva båten bruker av drivstoff alltid veldig interessant for folk som vil ha båt av lignende størrelse.

Link to post
Share on other sites

@Tom Rør: Så du tror/mener/vet det er lettere å manøvrere en 43 fots flybridge båt som veier nesten det tredobbelte av Alicraften? De fleste folka i tråden jeg laget "kjøpe stor båt til lav pris?" mente det omvendte og at Alicraften skulle være enkel med drev. Imens på en plass med sterkstrøm (hvor Alicraften stod i 2 dager midlertidig) var det alt annet enn enkelt til og med en utrolig båterfaren person måtte konsentrere seg hardt om dette :giggle: Men derimot ved Slideberget uten undervannsstrømmer gikk det enkelt og greit så jeg fikk selv manøvrert båten på plass så den kunne tas opp.

 

Ellers så har jeg uansett kjøpt inn Alicraften og startet utbedring (så den blir i så bra motor&bruksstand som den kan bli i sin alder) så tenkte å bruke den og "ta eventuelle feil" med den denne båtsesongen så går jeg for Princess 435 etterpå om børsen fortsatt er av samme oppfatning :giggle: (mye vil jo ha mer  :lol: men fundamentalt burde aksjen (Funcom) doble seg engang til da blir det mye til drivstoff og vedlikehold eller ny investering for fremtidig Storebro ).

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tør påstå at det er lettere å traktere Princessen med to motorer,aksling og baugtruster,enn Alicraften med drev :-)

Helt enig forutsatt at man at man skjønner fysikken med å manøvrere twin akselbåt. Fallhøyden er dog proposjalt større (+ ekstrapoeng for engelsk FB båt, hehe) om man drar i feil spak til feil tid, så kjekt med litt generell båterfaring i bunn :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Begge de to herrene som nevner dette er jo meget kompetente. Så du må gjerne lytte til det de har å si. Har såvidt lekt meg litt med ei prinsesse jeg og. Å det er enklere å kjøre den. Enn jolla til sønnen. Skipsplast 15.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

@Bjørn Løvjomås: Men da er det bare å glede seg, ser at du har en P440 hvis underskriften stemmer så da er det sikkert litt mer enn "litt" som du har "lekt deg" :giggle:

 

Da blir det ikke noe skrekkscenario av båt, brygge og båthavn som knuses ved tillegging etter første turen :lol:  Som noen i tråden jeg startet skisserte og anbefalte sterkt overgangsbåt. Men er glad uansett i å lære på Alicraften da det blir ikke krise om jeg gjør noe feil med den, hadde blitt mye mer lei meg om jeg "kødda opp" drømmebåten til en 10x så stor pris.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...