Jump to content

Volvo Penta Tamd30A motorstopp - problem med turbo


ecalyptus

Recommended Posts

2017-sesongen nærmer seg og jeg må få orden på min gode Volvo Penta Tamd30A.

 

På tampen av sesongen 2016 oppdaget jeg at det kom litt, veldig lite, vann ned på skroget under eksosbendet ut fra turboen på min Volvo Penta Tamd30A som står i en Nidelv 26, 1985 mod. Volvo-ekspert ble tilkalt og kunne konstatere at eksosbendet var defekt og var årsaken til lekkasjen. Men ellers mente Volvo-mekanikeren at motoren så og hørtes veldig bra ut. To dager etter skulle båten kjøres til vinteropplag, ca 1 times gange. Litt over halvveis på turen stoppet motoren, først 2-3 sekunder på litt lavere turtall og deretter full stopp. Impeller og vanninntak til motor ble umiddelbart kontrollert og funnet i orden, men problemet lå ikke der. Motoren var mulig å tørne på starteren, men startet ikke. Jeg måtte derfor tilkalle slep for resten av strekningen.

Det var ikke mulig å få start på motoren på land heller, jeg måtte derfor lage til opplegg for gjennomspyling av motoren med impeller tatt ut. Gjennomspylingen ble altså gjennomført med litt trykk slik at vannet kom ut gjennom eksosbendet i skroget. Avsluttet seansen med gjennomspyling av frostvæske gjennom hele systemet og ut eksosbendet gjennom skroget. 

For å prøve å finne feilen er jeg stadig i kontakt med Volvo-mannen. Det siste nå er at vi har konstatert at turboen står bom fast, den kan ikke rotere. Da forstår jeg at motoren stoppet. Den ble antageligvis kvalt av at det ikke var mulig for hverken eksosen å komme ut eller å få nok luft til innsuget. Når jeg tenker tilbake på motorlyden i det motoren stoppet, må jeg si at det kunne høres ut som at den ble kvalt. 

 

Ved demontering av eksosbend ut fra turboen, så vi (mekanikeren og jeg) at det var kommet vann inn i inngangen til turbo og kanskje lengre inn. Men vi skjønte ikke der og da hvordan det kunne ha skjedd. I ettertid er jeg begynt å lure på om det kan ha skjedd ved gjennomspyling av sjøvannssiden av kjølesystemet. Da vannet var på vei inn i eksosbendet ble det nok ble blåst i riktig retning grunnet manglende "eksosvind" inne i bendet. Alternativ at vannet har tatt feil retning under kjøring grunnet feil inne i eksosbendet. Feil inne i bendet har vi ikke klart å konstatere foreløpig, men jeg vet ikke om lekkasjen på slutten av sesongen i høst skulle kunne skjedd selv om overgangen mellom eksosturbinen på turboen og eksosbendet lakk litt. NB. Ingen eksos kom ut der.

 

Noen minutter før motorstopp på den nevnte turen konstaterte jeg at temperaturen på kjølevannet lå på 90 grader, noe høyere enn vanlig, men det har skjedd før. (Problemet har heller vært motsatt, at motoren alltid må opp i høyt turtall for å komme opp i normal arbeidstemperatur selv etter at begge termostatene ble skiftet). Deretter fulgte jeg dessverre ikke mer med på temperaturen før motoren stoppet kanskje 3 minutter senere. Da motoren hadde stoppet, kokte kjølevannet (ferskvannssiden) og rente ut av påfyllingen på varmeveksleren for motorblokken. Jeg vurderer det som en mulighet at motoren begynte å koke etter stopp siden den gikk med høy belastning og at det var akkumulert mye varme i systemet som måtte ut på en eller annen måte ved bråstopp.

 

Foreløpig har jeg to teorier for årsaken til turboproblemet som jeg ønsker tilbakemelding på, eventuelt om noen har andre teorier.

- Dersom motoren faktisk kokte før den stoppet, kan dette ha medført for høy oppheting av turboen slik at et eventuelt kulelager på akslingen til turboen kan ha blitt ødelagt? 

- Kan eksosbendet med den lille vannlekkasjen ha forårsaket at det kom inn tilstrekkelige mengder vann inn i turboen til at lageret der ble ødelagt med den følge at turboen stoppet helt?

Jeg antar at den første teorien er mer sannsynlig enn den andre.

 

Kan et slikt lager erstattes med et nytt eller må i så fall kanskje hele eller deler av turboen byttes?

 

 

Link to post
Share on other sites

Eg tviler også på at motoren stoppet på grunn av turbo. Det skal vere meir enn nok luftgjennomstrømning i en turbo til at den skal holde motoren igang ved tomgang. Om turboen plutselig hadde streiket under høy belastning, så hadde du sotlagt fjorden ganske kraftig. Hvordan såg eksosen ut rett før den stoppet?

Link to post
Share on other sites

Hei bellen!

I de 2-3 sekundene motoren gikk på et lavere turtall før den stoppet helt, kom det noe synlig svart røyk i tillegg til den vanlige. Men det var ikke mye svart eksos. Ellers har det aldri vært synlig tegn til svart eksos.

 

Men ville eksosen klare å komme ut gjennom eksosturbinen dersom turbinen stod fast og motoren hadde høy belastning?  Det var forøvrig ikke noe merkbart tegn på at turbo ikke fungerte før motoren stoppet, den gav vanlig effekt på turtallet som jeg antar da lå på ca. 3.500 rpm.

Redigert av ecalyptus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei mmosberg

Jeg er ikke 100% sikker, men det er mulig at jeg også tidligere har kjent på turboen da jeg har hatt av luftfilterboksen at det var en del motstand i turboen, altså uten at motoren var i gang. Men jeg vet ikke hvor lett den skal kunne dreies. Er bare en hobbymekaniker med kontormuskler...:-)

Redigert av ecalyptus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke si at dette er umulig. Men at motoren stopper finner jeg rart. Selv med skjært/fastlåst turbo burde den klare å gå på tomgang.

 

Jeg ville ha undersøkt om sylindere er fulle av rust først. Begynn med å sjekke om motoren lar seg tørne greit. Enten med latmannsarm på veiva eventuelt startermotor. Hvis det går greit kan du enten teste kompresjon eller på en annen måte forsøke å se om det er rust på sylindre og stempler. Hvis dette også gir greit resultat kan få tak i en ny turbo og ta det videre derifra.

Link to post
Share on other sites

Ok. Vi har sjekket at motoren lar seg tørne. Det går greit både manuelt på veiva og med startmotor.

 

Motoren har vært godt tatt vare på med både filter og oljeskift hver 50. time de siste 5 årene da jeg har hatt den i eie. I tillegg vinterkonservering. Motoren har blitt kjørt minimum 50 timer hver sesong uten et feilslag eller noen form for svart røyk. Kun litt mye grå eksos det første halve minuttet etter oppstart av kald motor. Jeg har derfor vanskelig for å forestille meg noe rust i sylindrene. Men kan det likevel være tilfellet?

Jeg har hatt av ventildekselet og der så alt normalt ut. Motoroljen ser fin ut. 

 

Vi tar nå i fortsettelsen av turboen og undersøker den. Er det noen som kjenner til om det er et lager som holder akslingen i turboen og om dette kan presses ut i en tonnpresse og erstattes med et nytt? Eller er det full utskifting av turbo som mest sannsynlig må gjøres dersom den skal fikses?

Redigert av ecalyptus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at pga eksosbendet ditt feilet kan det ha kommet sjøvann inn i eksosmanifold og sylindre. Hvis dette ikke er tilfelle høres det ut som at motoren er godt tatt vare på og har mye liv igjen. Virker allikevel usannsynlig at motoren skal ha stoppet under gange pga dårlig turbo. Det er mange flinke folk her på forumet. Får håpe noen kan komme med synspunkt på hva som kan være årsaken her.

Redigert av mmosberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du skriver ikke om det enkleste ble sjekket først.. Dieselfilter og dieseltilførsel? Dieselforpumpe?

Tror ikke at turbo ville hindret en motor gå på tomgang selv om den står bom, er endel eldre motorer som opplever at turbo sitter litt på våren og på tørnes med håndkraft får å løsne, men de starter likevel.

Den turboen som du har må nok ut for overhaling eller kjøp en bytte-turbo.

En diesel som går litt magert(lite diesel) kan få økt motortemp, diesel er med på å kjøle motor og skal gå med stort overskudd i retur til tank.

Men synes det er litt rart at den begynte å koke.. Hadde den feks lavt kjølevæske nivå før dette skjedde? Som gjør den mer utsatt ved feil feks.

Tankene går også mot topp-pakning, som kan forklare koking.

Link to post
Share on other sites

Jeg takker for flere gode innspill!

Jeg har skiftet begge dieselfiltre etter havariet. Det var ikke mye skit å se der. Dieseltankene ble rengjort ved sesongstart 2015 og inspisert i 2016. Jeg har ikke kommet så langt at dieseltilførselen er sjekket. Det kan jeg gjøre før ferskvannskretsen tømmes og turboen fjernes.

 

Nivået på kjølevæsken var normal to dager før havariet.

 

Dersom dieseltilførselen er god, tenker jeg nå etter innspill i denne tråden at det må være en annen årsak enn turboen til at motoren stoppet. Kanskje toppakningen er problemet som dere antyder. Da er det vel bare å begynne å skru.

Jeg vil sjekke vekslerne hvis de likevel må skrus av motoren, spesielt den som kjøler motorblokken er jeg bekymret for.

Er det noen som kjenner til noen i Bergens-området som syrebader, trykktester og fikser varmeveksler-innmat? 

Link to post
Share on other sites

At motoren stopper i løpet av 2-3 sekunder, men i ettertid kan tørnes fint, "må" skyldes stopp i dieseltilførsel. Dette kan være elektrisk ved aktivert stoppsolenoid eller kanskje fødepumpe eller høytrykkspumpe. En diselmotor som får luft og diesel vil ikke plutselig stoppe ved feks toppakningslekkasje eller turbohavari. Jeg sier ikke at turbo eller toppakning er uskadet, men det er neppe dette som har gjort at motoren stopper på 3 sekund.

Link to post
Share on other sites

ecalyptus - har lest gjennom fra starten og håper jeg har fått det rett med meg....  har noen kommentarer som jeg håper kan hjelpe deg.

  • denne motoren går som en drøm om tuboen står dønn eller om du tar den helt av.... men den yter da bare ca 90hk 
  • varmegangen kan forklares med et helt generelt behov for rengjøring av primær eller sekundærkrets eller begge.. etter mange års bruk
  • det er også ganske sannsynlig at dersom du har korrosjon i eksos bendet ditt så kan dette ha redusert strømningen gjennom systemet ditt og dermed kjølingen...
  • motoren stopper ikke som følge av toppakningshavari

Ville gjort følgende:

  1. mål kompresjon for å få en indikasjon på skader av vanninntrengning
  2. mål retur fra dieselpumpe og om mekanikeren har en dysetester så gjør en enkel forstøvertest og verifiser at pumpa bygger opp tilstrekkelig trykk
  3. Sjekk alle filtere på dieseltilførsel og matepumpe
Link to post
Share on other sites

Jeg takker foreløpig for mange gode forslag som jeg vil se nærmere på. Men jeg rir ikke samme dagen som jeg saler...

 

Er det noen som kjenner til noen i Bergens-området eller andre steder som syrebader, trykktester og fikser varmeveksler-innmat?

Link to post
Share on other sites

Hei Boddvar

Impelleren var en av tingene jeg sjekket umiddelbart etter motorstoppet mens jeg lå og duppet ute i fjorden. Den var helt fin. Nå er den tatt ut i forbindelse med gjennomspyling og vinterkonservering av sjøvannssiden. Måtte gjøre det på den måten siden motoren ikke ville starte.  Jeg har byttet impeller flere ganger uten problemer i etterkant. Jeg har også hatt ute hele sjøvannspumpen og skiftet simmerringer på den for 4 år siden. Ingen problemer i ettertid før høstens motorstopp. Men jeg skal søke på forumet slik du anbefaler.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I dag har jeg endelig fått gjort litt med motoren.

Siden jeg har skiftet begge dieselfiltrene etter motorstoppet, kom jeg på at det kunne være lurt å sjekke om det nye filteret som står på motoren var fylt med diesel. Det viste det seg å ikke være, så jeg fylte det opp. Jeg ønsket å se om dysene fikk tilført diesel og åpnet tilførselsrøret til den ene sylinderen samt returrrør. Etter litt kinning av motoren kom det støtvis diesel ut av det løsnede røret som leder inn til den aktuelle dysen. Det kom også diesel ut av returrøret. Det var ikke en imponerende sprut i dyserøret, men et tydelig støt med diesel for hver gang. Jeg har ikke kunnskap til å vurdere spruten.

 

I.M.S nevnte medbringer. Jeg har aldri hatt noe problem med den, tydeligvis. Har skiftet impeller flere ganger. (I 2013 måtte jeg skifte simmerringer på sjøvannspumpen. Måtte da ta ut hele pumpehuset med mer og presse ut lager i tonnpresse. Kjøpte da nye simmerringer hos Volvo-forhandler, men leste her i forumet at jeg kunne bytte fjærene i de nye simmerringene til rustfrie. Fikk kjøpt fjærer hos E. Lund Maskin her i Bergen.)

 

Tilbake til dagens gjøremål:

Deretter skrudde jeg rørene fast igjen, glødet motoren og prøvde å starte den. Det virket som om noen av sylindrene fungerte, det kom mye svart røyk ut. Men da jeg slapp startnøkkelen(svitsen) var det ikke mer liv i motoren. Jeg prøvde dette ca. 3 ganger uten hell. Etterpå så jeg at det også var kommet oljedråper iblandet vann eller diesel ut av eksosen. Jeg klarte ikke å lukte om det kunne være diesel. Nå var det altså fri eksos ut fra turbo og rett inn i båten. (Som tidligere nevnt er impelleren tatt ut).

 

Så tappet jeg ut ferskvannet av motoren og skrudde av turboen. Jeg konstaterte lett at det ikke kan ha vært lekkasje mellom ferskvannskretsen og eksosen på turboen, i hvert fall ikke i koblingen mellom eksosmanifold og turbo.

 

Jeg fortsatt i villrede om hvorfor ikke motoren starter. 

Jeg ser tre potensielle årsaker:

·      Glødepluggene virker ikke. Jeg hører klikkelyden når jeg starter glødingen og jeg vet at forrige eier av båten skiftet dem for minimum 7 år siden. 

·      Vann i sylindrene

·      Upresis dieseltilførsel?

 

Sannsynligheten for at glødepluggene ikke virker, anser jeg som mindre sannsynlig, men skal prøve å sjekke.

 

 

Egentlig er jeg nå fristet til å demontere alle tre varmevekslerne på motoren, ta ut kjøleinnsatsene og sende dem til Radiatorservice i Stavanger eller Oslo for service, trykktest og eventuell utbedring. I tillegg ville et skifte av toppakning gitt en god følelse. Eventuelt også sett på ferskvannspumpen dersom det lar seg gjøre med motoren stående i båten.

 

Men jeg er blitt anbefalt å først få i orden på turboen, før jeg begynner med noe annet. Men jeg tviler på at en fungerende turbo løser problemet.

 

Er det noen som har et råd for videre arbeid?

Burde høytrykkspumpen vært demontert og levert til service?

Jeg har skrudd en del på biler opp gjennom årene og føler meg derfor ikke helt grønn for å gå i gang med å skru. Har ikke veldig lyst å bruke mekaniker uten at det virkelig er nødvendig.

Redigert av ecalyptus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...