Jump to content

Usikker på sjøvannskjøling på VP MD11C


Captain Jack

Recommended Posts

Nei det jeg skal fram til her, er at jeg synes det ser ut til at utløpet av vannpumpa går rett i til friluft utifra hvor vannet kommer inn. Men er dette en vannpumpe med to trinn siden det sitter fire inn/utløp? 

Mulig å bruke denne hageslangen til å kjøre kjølevannet til motoren når jeg skal starte motoren på land slik det ser ut til? 

Link to post
Share on other sites

Ser ut for at du har en dobbel pumpe. Ser ut for at den ytterste er sjøvannspumpen. Den innerste skal i så fall være ferskvann-sirkulasjonspumpen. Hvis den ene av to stusser mangler tilkobling høres det ut for å være feil. Antar du har en beholder med kjølevann, er det normalt nivå på denne?

Link to post
Share on other sites

Ser ut for at du har en dobbel pumpe. Ser ut for at den ytterste er sjøvannspumpen. Den innerste skal i så fall være ferskvann-sirkulasjonspumpen. Hvis den ene av to stusser mangler tilkobling høres det ut for å være feil. Antar du har en beholder med kjølevann, er det normalt nivå på denne?

Kjenner ikke til noe kjølevannstank. Tidligere var det visstnok ferskvannskjøling på motoren, noe som er tatt bort, slik det var sjøvannskjøling nå. 

Men jeg lurer da på om hageslangen og slangen inn på den innerste pumpen har byttet plass, muligens fra da den har blitt vinterkonservert? 

Link to post
Share on other sites

OK, det er kanskje noe mer å få vite av den du kjøpte båten hos?

 

Gitt at det ikke lenger er ferskvannskjøling på motoren må du rydde litt i slangene her...

Du har en dobbel pumpe, men da skal du kun benytte den ytterste. Det vil si at de to innerste stussene ikke skal benyttes.

Gearet har sjøvannskjøling, sjøvannet skal da fra inntaket og inn på gearet.

Videre fra gearet og inn på pumpen, her er den sorte slangen til venstre i bildet koblet riktig.

Der hageslangen er koblet på skal tilkoblingen som leder vannet til termostathuset være.

 

Se på bildet, side 43, i service manualen i dokumentarkivet.

Link to post
Share on other sites

OK, det er kanskje noe mer å få vite av den du kjøpte båten hos?

 

Gitt at det ikke lenger er ferskvannskjøling på motoren må du rydde litt i slangene her...

Du har en dobbel pumpe, men da skal du kun benytte den ytterste. Det vil si at de to innerste stussene ikke skal benyttes.

Gearet har sjøvannskjøling, sjøvannet skal da fra inntaket og inn på gearet.

Videre fra gearet og inn på pumpen, her er den sorte slangen til venstre i bildet koblet riktig.

Der hageslangen er koblet på skal tilkoblingen som leder vannet til termostathuset være.

 

Se på bildet, side 43, i service manualen i dokumentarkivet.

Skal du bruke kun den ene pumpa så må det ikke være impeller i den som ikke er i bruk. Det går vel også fort galt med akseltetningen i den som ikke er i bruk om den går tørr i lengre tid.

Link to post
Share on other sites

Godt poeng å ta ut impelleren i den innerste pumpen, men hvis den har vert kjørt over noe tid uten vann er det vel ikke så mye impeller igjen...

 

Du har sikkert rett i at tetningen på den innerste pumpen nok må overhales før den eventuelt tas i bruk igjen.

Men slik det nå er burde det gå greit med å benytte bare ytterste pumpe.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Mye dyktige folk her inne! 

Fant igrunnen utav det da jeg fikk studert det nærmere. Hageslangen er brukt til konservering med frostvæske, og bare byttet ut med slangen som står på den innerste delen av pumpa, da den ikke er i bruk. Så da er det bare å bytte plass på de når båten skal i vannet. 

Ser ikke helt hvorfor de har kuttet ut ferskvannskjølinga men. Er det ofte mer problemer med varmeveksler og ferskvannskjøling enn å bare kjøre saltvann gjennom motoren?  :smiley:  

Og en ting til, vannpumpa, er den selvsugende, eller må en ha vann i pumpa for at den skal fungere ved start med tomt system? 

Link to post
Share on other sites

Ferskvannskjøling er absolutt og anbefale, men hvis varmeveksler er borte er det bare å kjøre med det du har.

Pumpen trenger ikke fylles med vann, men siden du ikke kjenner tilstanden til impeller bør du bytte denne.

Når du monterer ny impeller setter du denne inn med grease, da unngår du varmgang i impeller mens den kvitter seg med luften i systemet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...