Jump to content

Takk til Redningsselskapet


bellen

Recommended Posts

Da var det endelig vår tur til og få testet ut assistansen fra Redningsselskapet. Kom ca to minutter utforbi havna før motoren begynte å fuske og til slutt stoppet. Prøvde å få igang igjen uten hell. Det viste seg til at det har kommet vann i bensintanken. Dessverre så dreiv vi motsatt retning fra vår havn, så vi dreiv sakte men sikkert mot naboøya. Uten å komme på noen venner som har båt ute nå, så besluttet vi å ringe nærmeste kystradio for å få assistanse. Kystradioen fekk kontakt med en seilbåt i området som kom etter rundt en halvtime etter vi ringte. Når vi da fikk festet slepet, hadde vi drevet så nært land at seglbåten hadde kun mellom 15-20 cm vann under kjølen i følge seilbåtens fører. Seilbåten dro oss ut på tryggere dybde og etter hvert kom den frivillige redningsskøyta fra Ålesund og bukserte oss inn til våres egen havn. Heldigvis var det fint vær, så det var ingen dramatikk ombord, men det var en svak vind og litt strøm, så vi dreiv relativt raskt. Vi hadde så klart ikkje med oss dregg denne gangen, men vi laget eit drivanker av fiskestampen, som fungerte ganske greit. Eg tipper vi hadde ligget og slått i fjøresteinane 5 minutt seinere om vi ikkje hadde fått hjelp.

Eg vil dermed rette en stor takk til at vi har Redningsselskapet som kan gi oss assistense ved driftsproblemer eller nød. Heldigvis var vi ikkje i nød denne gangen etter min meining, men det er fint å vite at vi har hjelpen nær oss til hver en tid. Men dei reddet hvertfall båten vår for å bli knust i fjøresteinane, og båtsesongen vår er reddet. Har nå fått tømt bensintanken og fylt opp med fersk bensin og klart å få start på motoren igjen.

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Jo, eg er enig. Seilbåten som kom først og reddet oss for å gå i fjøresteinane burde vært meir uthevet. Gir såklart en stor takk til dei også. Litt av meiningen med innlegget var at vi skal være glad for at vi har Redningsselskapet og kystradioene i ryggen som kan redde oss fra små og store uhell når vi trenger hjelp, og så klart dei folkene som er i nærheten som tar seg tid til å komme oss til unnsetning.

 

Og så til svaret om årer: Tja, årer kunne vi nok hatt til å klare og holde oss klar av steinane om vi hadde havna opp i dei. Båten er ikkje bygd for å ro, og hadde vi hatt årer ombord, så tror eg ikkje vi hadde klart å ro denne båten mot strøm og vind til å komme oss til havn på en trygg måte. Årer vil nok aldri bli et utstyr eg vil ha ombord i denne båten. Dreggen derimot, den har eg. Men den låg så klart igjen i kjelleren hjemme.

Link to post
Share on other sites

Jo, eg er enig. Seilbåten som kom først og reddet oss for å gå i fjøresteinane burde vært meir uthevet. Gir såklart en stor takk til dei også. Litt av meiningen med innlegget var at vi skal være glad for at vi har Redningsselskapet og kystradioene i ryggen som kan redde oss fra små og store uhell når vi trenger hjelp, og så klart dei folkene som er i nærheten som tar seg tid til å komme oss til unnsetning.

 

Og så til svaret om årer: Tja, årer kunne vi nok hatt til å klare og holde oss klar av steinane om vi hadde havna opp i dei. Båten er ikkje bygd for å ro, og hadde vi hatt årer ombord, så tror eg ikkje vi hadde klart å ro denne båten mot strøm og vind til å komme oss til havn på en trygg måte. Årer vil nok aldri bli et utstyr eg vil ha ombord i denne båten. Dreggen derimot, den har eg. Men den låg så klart igjen i kjelleren hjemme.

 

 

 

Båten til guttungen er knapt robar selv om den er bare 11-12 fot!!  i sterk vind og strøm tror jeg det er vanskelig å ro båter som veier over 150-200kg en skjergårdsjepp vil jo være nermere 400-700kg samt høye rekker som ville krevd veldig lange årer!!  Prøvde å ro en Askeladden 16 en gang og det var nesten umulig selv ved veldig stille sjø!

Link to post
Share on other sites

Når jeg leste dette om roing må jeg bare fortelle at i 2003 når jeg hadde en mini snekke (Herwa 20 fot) og hvor motoren dævva imens vi var på Breviksfjorden nærmere Langesund, så padlet vi mini-snekka med 2 onkler og faren min i flere kilometer til Stathelle Marina (med noe som lignet på sånne årer til gummibåt).

 

Til historien skal være med at det var ikke noe særlig vind da heldgvis ellers så hadde det blitt telefon til redningsselskapet.

Link to post
Share on other sites

Ja, årer er umoderne forstår jeg. Det er vel i fåtall av dagens unge båtbrukere som kan kunsten å benytte dette hjelpemiddel effektivt. Man kan ro, skåte og vrikke med årene for å komme frem. Men kunsten må kunnes/læres!

Om det er meg du prøver å gi ris til, så kan eg fortelle deg at eg kan ro en robåt meir enn bra nok til å overbevise gamlekarane at eg ikkje er noen amatør. Har blitt født og oppvokst et steinkast fra sjøen og var vel ute i robåt åleine nesten så fort eg kunne å gå. Men siden min nåværende båt ikkje er bygd for å ro, så kommer aldri ett årepar til å bli en del av utstyret ombord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...