Jump to content

Vurderer kjøp av sjømann22, noe som burde være obs på?


ikknogøtt

Recommended Posts

Heisann.

 

Er ny på forumet og ny i båtverden.

Har lenge tenkt på å skaffe meg en egen båt ala cabincruiser/daycruiser isc som prosject da jeg har en liten forkjærlighet for å fikse opp noe eldre og kanskje stygt til noe fint og klassisk.

Er også interessert i mekaniske ting som motorer.

 

I den annledning har jeg brukt noe tid på å tråle annonser for en billig båt som prosject og har kommet frem til en Sjømann 22, 1980 modell. med en Volvo Penta 13 HK motor.

 

Har enda ikke kontaktet eieren av denne båten, men ser for meg at jeg gjerne vil ha den.

Båten ser ut til å være i god stand (utifra bilder) og innventar er revet bort, men følger med handelen.

I den anledning hadde jeg håpet at en av dere vise menn og damer kunne komme med en obs liste.

Ting som jeg burde være ekstra nøye med å sjekke på denne typen båt og kjente feil og mangler med skrog, motor, tetninger etc...

 

Håper på mange fornuftige svar og at jeg snart blir båteier :)

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Velkommen.

 

Dersom motoren er like gamal som båten, har den levd lengre enn den er bygd for.

Nye motorar er dyrt, og du får neppe att pengane motor og installasjon kostar.

 

Elles kan fiksing av innredning ta mykje tid, men det er det vanskeleg å sei noko om når eg ikkje har sett båten.

 

Nokon likar å fiksa, og nokon likar å dra på tur...

 

 

Lykke til.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at som inngang til båtlivet vil en sjømann være perfekt, og i denne prisklassen så har mann i verste fall råd til å gå på en smell. 

Er mann heldig kan man kose seg en sesong eller kanskje flere, og så få vrakpanten igjen etterpå hvis det blir innført.

Og man lærer mye av å ha gammel motor  :lipseal:

 

Men det er klart, er motoren saltvanns kjølt fra 1980 så lever den på nåde og overtid, og ryker den midtfjords, i dårlig vær og/eller langt hjemmefra så er ikke det nødvendigvis så kjekt.

Men det finnes strategier mot alt. Feks påhengs og braket på hekken. 

 

Og er motoren ferskvannskjølt kan den fortsatt holde i mange sesonger enda, da hadde ihvertfall jeg tatt sjansen til den prisen.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Synes båten så bra ut til prisen, motor kan holde mange år ennå og den kan ryke i morgen og slik er det med alle motorer.

Men det er klart man pusher grensene hvis motor er saltvannskjølt.

Hva får man for 15000kr idag? Kan hende du kan prute en lapp eller 3 også på den prisen.

 

Båten er rank ja, men hjelper litt med litt ballast. 

Skrog-gjennomføringer under vannlinje er greit å ta en titt på.

Link to post
Share on other sites

Takker for nyttige svar og råd.

Har vel egentlig tenkt på å gå for denne. Da den kan nytte 2 av mine interesser. Fiksing og sjauing og kanskje nyte en tur eller 2 :)

 

Som førstegangsbåt tenker jeg denne kan gi meg en utfordring, noe blod og masse svette, men tenker samtidig at det bare er kjekt. Og som Førstefender påpeker for 15000,- risikerer jeg ikke så altfor mye heller.

 

Erik påpeker at man lærer mye fra en gammel motor og er vel noe som jeg vil lære mer av, er klart at en saltvannskjølt motor fra 1980 er et sjansespill, men liker å ta sjanser og etter hva jeg har forstått er det å eie en båt mer eller mindre et sjansespill fra start til slutt, med tanke på ting som alltids må fikses eller utbedres så hvorfor ikke ta denne sjansen?

 

Har kontaktet eier, men han var bortreist og er tilbake senere i uken.

Når han er tilbake planlegger jeg å ta en tur bortom å sjekke litt mer nøye motor og generell tilstand på båten.

 

Tusen takk for alle svar :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den største faren ved salvannskjøling er vel at den ruster/gror igjen i kjølavannskanaler, så sjekk at det er grei gjennomstrømming av vann (Spytter vann i eksos og at det fosser i grovfilter hvis det er gjennomsiktig).

Sjekk temp måler når den er gått seg varm. Saltvann krystalliserer ved rundt 65 grader (tror jeg det var), så den må ikke gå for varmt (ikke 85 grader som ved ferskvannskjølt), da krystaliserer saltet og tetter kjølekanalene rimelig kjapt.

 

Nest største fare er at det er rustet gjennomslag i kanaler eller andre steder.

Sjekk olje, at den ikke er grå. Er den grå er det vann i oljen, og det vannet kommer fra ett sted.

 

Sjekk at den starter greit og at den går jevnt uten ulyder og fusking.

 

Sjekk eksos. Er den blå er det olje i forbrenningen. Er den grå er det vann i forbrenningen.

Begge deler kan være litt vanskelig å vurdere på en båtmotor med vannkjølt eksos, men når den er varm bør det ikke være for mye eksos uansett, selv om det er en volvo  :wink:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Erik, takker for siste svar og skal være ekstra obs på punktene du nevnte.

 

Ellers vil jeg også bruke anledningen til å takke dere andre som har svart og må si jeg er imponert og takknemlig for dette forumet.

Har nå de siste 3-4 dagene brukt mye tid på å lese igjennom poster og innlegg og vil si jeg har lært ikke så mye da det er utrolig mye å lese her  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Erik, takker for siste svar og skal være ekstra obs på punktene du nevnte.

 

Ellers vil jeg også bruke anledningen til å takke dere andre som har svart og må si jeg er imponert og takknemlig for dette forumet.

Har nå de siste 3-4 dagene brukt mye tid på å lese igjennom poster og innlegg og vil si jeg har lært ikke så mye da det er utrolig mye å lese her :thumbsup:

Ja vi er eksepsjonelt gode på båt her. Takk for den hyggelige tilbakemeldingen.

 

 

Jeg tror ikke jeg ville satse på den båten så lenge du får innredningen i bæreposer.

 

Da må skroget være strøkent og motoren uten ondartede uhelbredelige sykdommer. Det finnes vel noen eksemplarer du bare kan sjøsette og legge i vei?

Redigert av UGLESETT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oppdatering.

 

Har nå hatt muligheten til å sjekke båten, skroget var fint, kalesjen var fin, men skitten og trenger vask og impregnering men virker som den fortsatt vil være brukenes enda 2-3 sesonger.

Motoren ble startet opp og eksosen ble sjekket, motoren gikk på tomgang i ca 15 min og det var fra start til slutt kun noe lett hvit røyk. Ikke noe grå eller blåaktig og ikke nevneverdig mye røyk heller.

Motoren gikk bra og hørtes for meg fin ut (har ikke erfaring med båtmotorer, men har litt erfaring fra gamle bilmotorer så brukte det som referanse) reim ble skiftet etter sesongen i fjor.

 

Alt i alt virket båten fin.  :thumbsup:

Tok fel tidligere i denne posten, innredningen er ikke revet ut, men er veldig minimal og ganske så stygg. Planen var uansett å rive alt og bygge opp på nytt så det bekymrer meg egentlig ikke.

Prisen er prutet og mye hyggeligere nå så jeg tror jommen jeg skal bli kaptein :pray:  

Kommer nå til å fortsette leting etter båtplass. har en nødplass hvis jeg ikke finner nærmere heimen, men vil jo helst ha båten i Sandnes da jeg bor her og ikke egentlig føler for å kjøre 45 min hver gang jeg vil se på båten.

 

Hvis noen vet om egnet båtplass i Sandnes, ta gjerne kontakt ( leieplass)  :pray:

Link to post
Share on other sites

Hvis noen vet om egnet båtplass i Sandnes, ta gjerne kontakt ( leieplass) :pray:

Hanabryggene mener jeg har ledig leieplass. Hana Båtforening har nok ledig fast plass i den størrelsen. Er selv i Hana Båtforening, betaler 3150,- i året for båtplassen. Men engangstilskudd kommer jo utenom.

 

Og; gratulerer med båt! :-)

Link to post
Share on other sites

Hanabryggene mener jeg har ledig leieplass. Hana Båtforening har nok ledig fast plass i den størrelsen. Er selv i Hana Båtforening, betaler 3150,- i året for båtplassen. Men engangstilskudd kommer jo utenom.

 

Og; gratulerer med båt! :-)

 

Takk, takk, hanbryggene ja, og hva kan jeg forvente at innskudd er da?

Link to post
Share on other sites

Hanabryggene er privat, leie ca 1.000 mndlig, ingen innskudd.

 

På Hana Båtforening er engangstilskudd 30.000,-

 

Takk for den, har funnet brygge på hundvåg ved Lundsvågen. Blir nok gjestebrygge i 3-4 dager før plassen er tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...