Jump to content

SeaDoo forsikring opphørt


qwerty

Recommended Posts

Snart ny sesong, men..

 

Fikk brev fra mitt forsikringsselskap, Forsikringsproduktion i Sverige, som hadde en SeaDoo forsikring.

Denne var ganske rimelig, med en års-premie på ca 6000,- for en RXT-X aS 260.

Men de tilbyr ikke denne forsikringen i Norge fom 2017. De henviser meg til Gjensidige.

Har sjekke litt priser hos dem og ander selskaper. 

Prisen for 2017 vil bli ca det dobbelte som det jeg betalte i 2016, ca 12000,- pr år.

Noen som har erfaring med hvilke Norske selskap som tilbyr gunstig forsikring av vannscooter?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Er totalkunde i if og er på nære nippet å kjøpe meg en scooter nå. Ålreit å se at if ikke er så hakkandes gale på de større scooterene. 

 

Vil ha S3 skroget pga sjøegenskapene da jeg kommer til å kjøre endel på tur.  Hvordan er dere fornøyd med RXT @dennrick

Vurderer RXT og GTX 300. Sistnevnte har cruise Control bl.a.  Har RXT det (evt som tilvalg)?

en anen mulighet er GTX 155 uten kompressor.  Går jo rundt 50 kn så for en trawlerfyr rekker det jo i lange baner...

 

hve med fuelforbruk. Det ser man aldri nevnt i tester og brosjyrer.  Har du noen ide om hva den bruker i timen eller pr nm i 25-30 kn cruise?

Link to post
Share on other sites

Hei @sap_2000

 

Jeg har hentet inn litt ekspert hjelp fra tenåringen for å svare deg best. Det har vel nærmest blitt en lidenskap for ham dette, og det har blitt litt oppgraderinger og mekking på ham.

 

NB: Vi har en Spark fortsatt og en RXP-300 (ny iår). Men har prøvd RXT også. Se følgende tekst:

"RXT har S3 skrog og RXP har T3 skrog. T3 skroget går bedre i bølger da den har skarpere V form på skroget, den er også lettere og aksen er litt bedre enn S3. T3 er 2 seter og S3 er 3 seter og eneste grunnen til at man burde kjøpe S3, altså GTX eller RXT er hvis man kjører mye med passasjerer, også er det plass til en ekstra hvis det trengs, syntes nå jeg da. Begge skrogene går bra i sjøen, men jeg hadde valgt T3 istedetfor S3 fordi det er mer lekent og morsomt. Men om du skal bruke scootern mest til cruising, passasjerer og ikke så mye lek har GTX det beste setet og kommer med cruisekontroll

.

Eneste modellen som kommer med cruisekontroll er GTX limited, men man kan ettermontere ski module som er noe av det samme. Kan også kjøre i eco mode, blir det samme som cruise kontroll men man kan ikke justere farten (60kmh ca).

Man kan fort bli lei og syntes det er lite power hvis man kjøper vannscooter uten kompressor, 215 og oppover har kompressor. Spark er et unntak fordi den veier bare 200kg, men 130/155hk syntes hvertfall jeg ikke har nok krefter ift vekta. Kompressoren på 230 og 300 er også vedlikeholds frie

.

Selvom tanken er på 60l så piper den når det er ca 20 l igjen. På 300ene så går de 40l fort på en halvtime hvis man kjører skikkelig gris, men når jeg kjører for enten å leke eller kjøre et sted med bølger og 5 knop (Pappa kommentar: Dvs kjøring i 5 knop:-) ) soner osv så ligger gjennomsnittet på ca 18-25l og tanken holder greit i over 2t. På full gass bruker den 98l i timen, men holder man seg under 6000rpm der kompressoren begynner og kicke inn så kan man fint få opp mot 3-3,5 time."

Her har han lagt ved noen notater om forbruket på RXP-300:

IMG_2785.JPG.d6b53d8576a45991b4d14cbe3a73033e.JPG

 

Vår er dog oppgradert litt slik at den går på maks 126 km / t. Da er du egentlig avhengig av ganske flatt vann, og vi har omtrent ikke vært der. Jeg ser at scooterne våre brukes mest til å kjøre bak/sammen med den store båten når vi flytter oss, eller når jeg er med ut i RIBen som sikkerhet. Ingen av oss kjører alene dersom det skal lekes eller kjøre fort. Har hørt et par karer som har slått seg i hopp og blitt knocka ut. Det er ikke bra på vannet. Ellers kan jeg bekrefte at man merker forskjell på T3 og S3. T3 vil veldig gjerne svinge, men undrer på om den fort kan bli litt våtere enn S3. I en aggressiv sving med T3 så klarer man å presse fronten såpass ned i vannet pga G kreftene at det flommer over. S3 er nok sikkert ikke et dumt valg.

RPM profilen vi tok ut fra sparken forteller ellers en del om hvordan bruksmønsteret er, ref under. Tror dette var etter 120 timer. Dette bildet er nok veldig likt dersom vi skulle ha tatt det ut av RXPen.

IMG_1621.JPG.ef100c9a2fc19e3784635378f107d1a2.JPG

 

Lykke til med valget. Det er en fine farkoster alle som er nevnt.

 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for et langt og utfyllende innlegg dennrick ?

Etter p ha vært gjennom alle modellene hadde jeg egentlig snevret det ned til GTX og RXT 300, men nå kom det en kandidat til.  

 

Har hatt lyst på scooter, eh mener liten båt med sal og vannjet.  Fascinerende drivverk med elektronisk styring av throttle, bøtte.  

Har kjørt spark og GTR endel, så litt erfaring har jeg.  GTR er våt og hard synes jeg.  Spark hadde vært førstevalg om jeg skulle ha den på båten, men har gitt opp kran på FB, så da er det like greit å kjøpe en ordentlig kjøremaskin som kan taues med av og til. 

 

Jeg hadde også fått meg meg den nye kompressoren på 300.  260 var det jo endel tull med, og det vil jeg ikke ha. 

Hørte noe om at cruise ikke kunne ettermonteres, men ski mode skulle være mulig.  

Fodelen med cruise slik jeg har skjønt det er at man kan sette maks fart, samt at man får slow speed mode så man slipper holde på gassen når man putrer i 3-6 knop.  

 

Jeg får tenke litt, men er nok mest ute etter en cruiser (begynner å bli ganmel).  

Positivt overrasket over forbruket på 25-35 kn som jeg tror er der jeg vil være mest.  Kommer jo et godt stykke da.  

Jeg kommer til p dra ned til Vestfold maritime én av de nærmeste dagene, så får vi se om jeg kommer tomhendt ut igjen :giggle:

Link to post
Share on other sites

Finn en med demping, 3 seter, og cruise control.

 

I teorien er sikkert skroget på 2 setern bedre, men massivitetten og dempinga på en 260 med fjæring er overlegen, de små bare spretter og får ikke feste når du prøver dra på i sjø. 

 

Kipt å si det men en 260 limited med demping er fortsatt noe av det diggeste du kan kjøre rundt i, om bruken din er noe annet enn å kjøre sirkel utenfor båthavna ;) 

Gutta med 2 setere, og 3 setere uten demping ble alltid ganske triste når de så hvordan vi med demping hadde det i sjø. 

 

Sykt rart at de ikke har fått til 300 med demping enda, 260 med demping kom jo helt tilbake i 2010! 

 

Jeg betalte 2-3k i gjensidige i sin tid fullkasko, men er noen år siden 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...