Jump to content

Koble sammen batterier i parallell


Jernklumpen

Recommended Posts

Hvordan koble sammen 4 batterier på best mulig måte? (12volt) Og lurer på om det er lurt og hente ut pluss og minus langt fra hverandre? Slik at ikke man tar ut pluss og minus til strømtilførsel til båten fra samme batteri? Hvor bør man koble til dynamolading og solcellelading? Og Landstrømlader? Kan alt være på samme 2polene? Eller bør det spres litt utover?

Redigert av Jernklumpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange måter her er en.

 

Noen foretrekker og ta ut minus og pluss mellom batteri 2 og 3(midtpunktet).

Men så lenge alle poler er koplet sammen (paralelt),tror jeg det har lite og si.

 

Lønner seg såklart også og ha 4 like batt,som alle er friske.Batteriene vil jo utjevne hverandre.

bilde

Redigert av Stjernen ! (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er ein grei måte å kobla sammen på, den utjevner koblingsledningene mellom batteria. Om det er fire like batteri i denne koblinga er ikkje kritisk, men det må vera fire friske batteri, eit dårlig batteri inn der, so kan det fort "drepa" heile batteribanken.Og ja, koble alt til samme batteripolene, ikkje spre det.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være ufin, men har du en link til en batteri leverandør eller noe som går god for at batteriene kan kobles slik? Min oppfatning er at de er ganske nøye på at man skal følge skissen som er vist tidligere i denne tråden. Både Staubo(mastervolt) og produsenten av Ritar batterier (i kina) har vært veldig nøye på dette når jeg har spurt dem om det. Men for all del, det vil jo fungere, bare ikke like lenge.

Link to post
Share on other sites

Ingen fare Seilars, jeg vet at dette er et godt gjennomdiskutert tema med mange meninger, så her bør takhøyden være stor :) Du sier det vil fungere, bare ikke "like lenge". Det kan godt være du har rett i det men hva legger du i "like lenge"? Jeg registrerer at koblingen det refereres til er mye brukt men jeg har enda ikke klart å finne noen gode kilder som begrunner at dette faktisk utgjør noen vesentlig forskjell for normal bruk i båt.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke den ultimate koblingen det her vises til? Det er jo ikke noe vanskeligere å få til heller. Og helt gratis er det også, koster ikke noe mer en å lage en dårligere kobling. Er kablingen mellom de enkelte batteriene ekstrem grov, er gevinsten nok ikke veldig stor, men hvorfor gi fra seg en gevinst? Det er situasjoner der gevinsten kan bli svært stor også, nemlig for de som pga. vekt plasserer en halvpart av batteribanken på hver side i båten.

Link to post
Share on other sites

Mye fornuftig i det du skriver Lars H. men du legger noen antagelser til grunn som ikke nødvendigvis gjelder for alle. Noen ganger kan det være hensiktsmessig å gjenbruke eksisterende kabling i en båt dersom man skulle ønske å legge til et batteri eller to. Da er det ikke lenger nødvendigvis "gratis" å sikte etter den "ultimate" koblingen som "kanskje" kan gi en gevinst. Du skriver at det er situasjoner hvor gevinsten kan bli "svært stor". Kan du være litt mer konkret på hva "svært stor" vil si?

Link to post
Share on other sites

Ja, takhøyden bør absolutt være stor. Det er ikke lite jeg har lært av egne feil.....dessverre.

 

Dersom du henter ut pluss og minus på batteri nummer 1, så blir all lasking på veien mot batteri 4 lasking som gir batteriene ulike lade og drifts vilkår. Flytter du derimot minus ned til batteri 4, så vil det se ganske annerledes ut. Da får batteri 1 fordelen av å ha kort vei til pluss, mens dette batteriet har lang vei til minus tilkobling. På midten har man halvlang vei til begge tilkoblingene. På batteri 4 har man lang vei til pluss, og kort vei til minus tilkobling. Totalt sett blir batteriene da enda mer likeverdige paralelle enn om man paralell kobler dem i rekke etter hverandre. Velger man da i tillegg å laske med kraftige lasker, så vil man få 4 batterier som alle har relativt like vilkår.

 

Nøyaktig hvor mye slikt har å si vil avhenge av hvor kraftig lading man har, og hvor store forbrukere man har. Om man har 4x140Ah som lades med 50A, og største forbruk er 20A, så vil man ha mindre problemer med en slik kobling enn om man har 115A lading og baugpropell som trekker 540A. Da jeg var i kontakt med Staubo (mastervolt) for å fiske litt om laderen min for noen måneder siden, var han jeg snakket med der svært opptatt av dette. Det føltes nesten som om passordet for å få noen tips angående laderen min var å si "ja, jeg har pluss tilkobling på 1, og minus på 4. På samme viset var jeg i kontakt med Ritar i kina for å suge til meg litt informasjon om batteriene mine (4x Ritar DC12-180 AGM). Der fikk jeg beskjed av en senior ingeniør om at neste gang jeg skulle koble sammen en bank på min størrelse, så burde jeg bygge den av seriekoblede 2v blokker for å unngå problemene med 4 paralellkoblede AGM batterier. Bekymringen fra senior ingeniøren gikk på at dersom disse 4 batteriene ikke var fulladet samtidig, så ville det batteriet som var først fulladet bli overladet. Kobling etter skjemaet til stjernen er den beste måten å minimere bekymringen som både representanten fra Staubo og senior ingeniøren hos Ritar hadde. Men nøyaktig hvor mye forskjell det har i levetid vet jeg ikke. Det eneste jeg vet er at både Staubo og Ritar visste at dette var 4stk paralell koblede batterier brukt i en seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Mye fornuftig i det du skriver Lars H. men du legger noen antagelser til grunn som ikke nødvendigvis gjelder for alle. Noen ganger kan det være hensiktsmessig å gjenbruke eksisterende kabling i en båt dersom man skulle ønske å legge til et batteri eller to. Da er det ikke lenger nødvendigvis "gratis" å sikte etter den "ultimate" koblingen som "kanskje" kan gi en gevinst. Du skriver at det er situasjoner hvor gevinsten kan bli "svært stor". Kan du være litt mer konkret på hva "svært stor" vil si?

 

Til info. Båt er ikke "gratis" så to nye kabler sprekker nok ikke budsjettet. Men siden jeg går fra 2batterier til 4, så synes jeg det er fornuftig og bytte kablene mellom batteriene. For da er alt like nytt.

Link to post
Share on other sites

Dette tror jeg nok du har mer greie på enn meg Seilars så jeg skal ikke falle for fristelsen å gå videre inn i teknikken her. Selv om jeg med min elektronikk bakgrunn alltid er skeptisk til teorier som jeg ikke finner begrunnet og dessuten var jeg en av de som lot seg lure av en samlet bransje og kjøpte dyre høyttaler kabler i sin tid. Jeg får vel la livet gå videre vel vitende om at batterier kan skiftes ut og at de ikke koster meg formue..... :)

Link to post
Share on other sites

Kan du være litt mer konkret på hva "svært stor" vil si?

 

Da kan jeg ta for meg et eksempel der halve batteribanken er på hver side i båten med forbruk/lading koblet rett på det ene batteriet. Og om avstanden mellom batteriene da er 3m, og laderen gir 100A (ca. 50A til hver batterihalvdel), vil en med 10mm2 kabling mellom batteriene få ca. 0,5V lavere ladespenning på banken lengst borte; med 25mm2 0,2V lavere; med 50mm2 0,1V lavere, og først med opp mot 70mm2 mindre enn 0,1V. Dette trenger en ikke annet enn Ohm's lov for å se. Og igjen: Hvorfor gjøre noe halvgodt når det ikke er vanskelig å gjøre det perfekt! Nå er VM på ski snart over, men de beste løperne går alltid for gull. For dem er sølv nederlag.

Link to post
Share on other sites

Dette var en fin tråd siden jeg aldri har forstått noe som helst av dette med skillerele eller andre ting. Har vært nødt til å krype til korset å la fagmannen se på hva det gjelder, betingelsen er jo at man (jeg) klarer å formidle hva jeg skal ha gjort, klarte jeg det? Et rungende nei ! Så jeg har et startbatteri og et forbruk uten skillerele men med en slik flott bryter som hjelper meg :lol:

Link to post
Share on other sites

Da kan jeg ta for meg et eksempel der halve batteribanken er på hver side i båten med forbruk/lading koblet rett på det ene batteriet. Og om avstanden mellom batteriene da er 3m, og laderen gir 100A (ca. 50A til hver batterihalvdel), vil en med 10mm2 kabling mellom batteriene få ca. 0,5V lavere ladespenning på banken lengst borte; med 25mm2 0,2V lavere; med 50mm2 0,1V lavere, og først med opp mot 70mm2 mindre enn 0,1V. Dette trenger en ikke annet enn Ohm's lov for å se. Og igjen: Hvorfor gjøre noe halvgodt når det ikke er vanskelig å gjøre det perfekt! Nå er VM på ski snart over, men de beste løperne går alltid for gull. For dem er sølv nederlag.

 

Ja, går du for gull Lars og tilhører de troende så kan du jo ta en titt her: http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html (Metode 3 eller 4). Da kan de se ut som vi nærmer hos himmelen :)

 

Når det gjelder teori rundt spenningsfall over så er jo det relativt kjent stoff. Det som ikke besvares er hva dette har å si for levetiden til en batteribank som jo var utgangspunktet. Spenningsfall avhenger av hvor stor strøm som går i kabelen og når det gjelder lading vet vi jo godt at 100A bare vil være aktuelt i en veldig tidlig fase av ladeforløpet. Utover ladefasen vil dette spenningsfallet så og så forsvinne i sin helhet......

Link to post
Share on other sites

Da kan jeg ta for meg et eksempel der halve batteribanken er på hver side i båten med forbruk/lading koblet rett på det ene batteriet. Og om avstanden mellom batteriene da er 3m, og laderen gir 100A (ca. 50A til hver batterihalvdel), vil en med 10mm2 kabling mellom batteriene få ca. 0,5V lavere ladespenning på banken lengst borte; med 25mm2 0,2V lavere; med 50mm2 0,1V lavere, og først med opp mot 70mm2 mindre enn 0,1V. Dette trenger en ikke annet enn Ohm's lov for å se. Og igjen: Hvorfor gjøre noe halvgodt når det ikke er vanskelig å gjøre det perfekt! Nå er VM på ski snart over, men de beste løperne går alltid for gull. For dem er sølv nederlag.

 

OK, jeg har gjort det feil. Det er snakk om 1/2 meter pingledening i 95 kvadrat. Maks lading er 50 A. Da kan jeg kanskje utlede: Om batteribanken holder 10 år slik det er nå, vil den holde 10 år og to dager om jeg kabler om. Gidder ikke. Om 10 år er jeg på vei til 81 år. Det er vel jeg selv som burde kables om.

Link to post
Share on other sites

Ohms lov gjelder vel også for batteriene. Strømmen renner ikke oppi dem for å si det slik. Det kan vel mer sammenlignes med å fylle luft i et dekk.  Hvilken motstand de gir aner jeg ikke, men jeg tror nok den langt overgår det som er i kablene. I hvert fall når batteriene fylles.

Dermed blir lengde og kvadrat på kabler av mindre betydning når batteriene fylles. At det nærmeste får litt mer i starten ja, hva så, det skulle vel tåle det. Det samme gjelder vel når de tappes.

Det må jo bli håpløst å ha batterier rundt om kring til trustere og vinsjer av ulike størrelser da, de er jo som regel parallellkoblet alle under drift. 

Link to post
Share on other sites

En kort oppsummering (det meste er sagt ovenfor):

1. En batteribank er ikke bedre enn det dårligste batteriet. Derfor varer batteribanken lengre dersom alle batteriene får mest mulig like forhold.

2. Nærmest uansett kabelkvalitet og tverrsnitt, så vil man få et visst spenningsfall over kabel med koblinger. God kvalitet og diameter på kabel minsker selvsagt dette spenningsfallet, men det blir aldri 0.

3. Dersom ladingen er koblet med både pluss og minus til første batteriet i banken, får neste batteri litt lavere ladespenning, det neste enda lavere ladespenning, og så videre. Det siste batteriet vil ikke kunne lades maksimalt, uten at det første batteriet overlades. Dermed får det siste batteriet kortere levetid enn det første.

4. Dersom ladingen er koblet med pluss til det første og minus til det siste batteriet, som vist på tegningen tidligere i tråden, vil alle batteriene i banken få omtrent samme ladespenning. Dermed vil de lades likt, og oppnå omtrent samme levetid.

 

Med ladetilkobling som i punkt 4, og med forbruket koblet i motsatt ende av banken i forhold til ladingen, (altså tar forbruk pluss fra samme batteri som lading minus, og forbruk minus fra samme batteri som lading pluss), vil batteribanken fungere som et filter. Eventuelle spikes og annen støy fra ladekretsen vil da reduseres og gjøre mindre ut av seg på forbrukssida.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det håpløst og ha batterier til vinsjer OL rundt om kring? Jeg har nå 3 batteribanker i skuta mi. En i baugen til baugpropell, en akter til start og vinsj, en foran motor til forbruk. Funker fint det. Det er en skille diode med tre utganger som fordeler ladestrøm til de som trenger det. Fungerer bra hittil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...