Jump to content

Yamaha F150 tilt fungerer av og til


msveen

Recommended Posts

Har en Yamaha F150 2013-modell der tilt-funksjonen fungerer veldig variabelt. Det hele startet I fjor sommer, dagen etter at båten var satt på vannet etter et to ukers landopphold for service osv.

Den responderer til tider ikke I det hele tatt, andre ganger svært svekket og noen ganger som normalt. Stort sett "kommer den seg" etter en noen sekunder med ingen eller svak respons, men nå i helga var den helt stort sett helt død. Fikk da til slutt hevet den etter å ha ventet til neste dag.

 

For meg virker det som om det kan være et elektrisk problem, men det "tikker" i releet og det er mer enn nok strøm på batteriet. Jeg har tatt av motorlokket og kikket på koblingene uten å finne tegn til korrosjon eller løse kabler. Kan det være dårlig kontakt i selve tiltmotoren? Hva kan være galt?

 

Link to post
Share on other sites

Bryter (sjekk på motor og på gasshåndtak), releet (bytt ned og opp releet med hverandre, er det forskjell på trim ned og opp?), trimmotor (sviver den i det hele tatt?) eller kablene derimellom, dvs dårlig kontakt.

 

Sikker på at det ikke er hovedstrøm til motor, eller jording fra batteri på motor? Dvs fra batteriet og/eller hovedstrømbryter. Trim er noe av det som tar mest strøm.

Link to post
Share on other sites

Bryter på gasshåndtak og motor oppfører seg likt. Det samme er det med opp og ned på generell basis, selv om den noen ganger (som i helga) går kun sakte ned og ikke opp, for deretter å fungere motsatt dagen etter. Min oppfatning er at den går like dårlig begge veier når den først sliter.  

 

Når den ikke beveger seg er det null lyd fra tiltmotoren og svak (typisk "tomt batteri") lyd når den går dårlig.  Hvordan sjekker jeg best strømmen?

Link to post
Share on other sites

Hvordan sjekker jeg best strømmen?

 

Strømmen sjekker du best med ampere-meter, he-he. :thumbsup:

Men her går det nok mer likestrøm, enn det et vanlig multimeter måler.

Du kan også kjenne på motoren om den blir varm.

Men ligger båten på vannet er vel motoren delvis i vann, og like kald.

 

Jeg hadde prøvd å finne ut om feilen er i motoren eller i manøver-kretsen.

Så dersom du kobler 12v rett på motorkablene, finner du ut av nettopp det.

Bruk startkabler.

 

For øvrig misunner jeg deg hukommelsen, i og med at du husker at....

 

Det hele startet I fjor sommer, dagen etter at båten var satt på vannet etter et to ukers landopphold for service osv.

 

 

Kanskje det har noe med service-arbeidet å gjøre, he-he. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Strøm som kommer og går virker som hovedstrømsbryter'n eller de store tilførselene til motor. At det er noe dårlig kontakt pga irr, eller en løs kontakt som setter seg etter noen forsøk.

 

Jeg ville sjekket tilkobling til batteriet. OG da mener jeg ikke å se på dem. Men å skru dem av sjekke at kablene sitter på kabelsko og at kabelsko sitter fast på batteriet. Røsk og riv. Dette skal sitte som banken.

 

Deretter finne tilkobling til hovedstrømsbryter. Samme der. Ikke se på det. Skru det av. Slip flatene. Koble kablene på igjen. Sjekk med bryteren av og på flere ganger og mål gjerne om det er motstand i bryter når den skal være på. Det skal vøre null mostand.

 

Jeg har forsøkt å finne tilkoblingspunktet inne i motor. Det kan hende at det er faste kabler hele veien fra motor til batteri, JEg ville tatt av motorkåpe og gravd litt rundt. Det skal være tykke kabler og de skal gå rett til starter.

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å glemme skuffelsen av at ting ikke fungerer som det skal etter alt styret med service/hengertransport osv osv, men det har liksom gått greit hittil.

 

Skal ta en runde å sjekke koblingene neste helg. Men batteriet har vært ute til lading et par ganger og synes det er litt rart at alt annet starter og fungerer uten problem.

 

Hva tenkte du på at motoren blir varm?

Link to post
Share on other sites

Hei vist du skal bruke startkabler må du koble vekk fra releet for dei liger til minus heile tida og da får du kortslutning. De er to relé som ett om gangen opp eller ned går over til plus (eks tilt opp da for blir de eine relé i minus mens de andre blir aktivert og går til plus) håper da var forståelig

 

Dei gangene eg har vert borti Yamaha og tilt med dei symptomene er da børsten i motor som er slit eller siter fast pgå rust korrosjon

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei vist du skal bruke startkabler må du koble vekk fra releet for dei liger til minus heile tida og da får du kortslutning. De er to relé som ett om gangen opp eller ned går over til plus (eks tilt opp da for blir de eine relé i minus mens de andre blir aktivert og går til plus) håper da var forståelig

 

Dei gangene eg har vert borti Yamaha og tilt med dei symptomene er da børsten i motor som er slit eller siter fast pgå rust korrosjon

 

OK, så i koblingspanelet for tiltmotoren bør ejg da koble fra ledningene som kommer fra releet.

Når det gjelder børstene, burde man her gitt dem et dunk med en gummihammer?

Redigert av msveen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nja...litt usikker på om den gjelder her da vi kjøpte båten brukt fra et firma som hadde benyttet den til transport.

 

Å, da spørs det kanskje. Garantien til Evinrude gjelder iallefall ikke for yrkesbruk.

 

Jeg vet ikke hvordan det er å bytte børster på tiltmotoren, men jeg byttet børstene til en startmotor for et par år siden. Det er en ganske enkel operasjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...