Jump to content

Hentetur Tønsberg - Trøndelag, Seilbåt (evt, til Helgeland)


Heimsjyen

Recommended Posts

Hei.

Har vært passiv, ivrig leser av dette forumet.

Er yrkesskipper, men har lært mye her og har sett mange spennede hentetråder mm.

Tenkte å prøve med et lite bidrag.

 

Har vært båtfører hele livet, med ulike typer båter, men har aldri eid en skikkerlig turbåt før.

 

Båten:

Bavaria 38, med riktig motorisering og i veldig god stand med mye utstyr og mye nytt.

Planen er å starte turen i slutten av uke 11 (18 - 19 mars)

Det er jo litt tidlig på året, men vi får ta det som det kommer.

 

Har delvis gått ruta en par ganger tidligere, men med helt andre båter, ikke så mye større, men hurtiggående b.l.a.

 

Vi får se hva det blir til.

Link to post
Share on other sites

Det er jo mange drevene sjøfolk her på forumet som hadde vært greit å få råd fra.

Er jo litt ukjente farvann som skal krysses.

Jobber turnus, så har det ikke så travelt at jeg må ta unødige sjanser. Men hadde vært greit å komme så langt som mulig.

 

Har kommet ut for en utrolig hyggelig selger, han må jeg lage egen beskrivelse av en senere kveld.

Fantastisk fyr.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt. Det er virkelig en drømmetur du har foran deg. Seilbåt tåler jo litt vær . Så du er ikke så avhengig av disse værvinduer vi motorbåtfolk må gå i. Men vil likevel anbefale at du følger med på været på både lindesnes, lista og obrestad. Det er de plassene her sør som ofte er verst.

Spør gjerne. Om det er noe jeg kan bidra med er det bare hyggelig

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger .

 

Har forstått at Zitt og Bjørn L. er gode folk å ha med på råd i hentetur :-).

Må prøve å få tracking på marine traffic. Har Ais mottaker, men ikke sender.

 

Så til selger.

 

Vi hadde en god dialog under og etter inspeksjon av båten.

Fikk veldig godt inntrykk allerede da, god stemning.

Etter hvert ble vi enige om handel, og alt gikk greit.

Når jeg skal ned og hente båten, ønsker jeg jo en dag eller to, for å få på plass litt diverse utstyr. Verktøy, sikkerhetsutstyr mm.

 

Selger har ordna med løfting, slik at vi får tatt en siste inspeksjon og spyling under vann.

Han tilbød seg å stille med overnatting og bil til disposisjon før avreise. Takket ja til bil, det kan være veldig kjekt.

Vil selvsagt bo i båten, men syns det var utrolig hjelpsomt og hyggelig gjort.

Blir glad av å møte sånne mennesker, fantastisk.

Link to post
Share on other sites

Hei Arkmarin

 

Litt treg med å svare, men blir 2-3 personer på turen.

Litt skiftende mannskap. Begynner å dra seg til mot tur nå. Gleder meg voldsomt.

Hadde tenkt å ta det litt rolig til Kristiansand. Mulig det blir en stopp på Jomfruland.

Må jo prøve å få sett litt på turen, kan jo bli en stund til neste gang en er i dette området.

Det er vel LIsta/Jæren som legger litt føringer for hvordan turen forløper.

 

Hadde vært greit med innspill på hva en burde stikke innom.

Kysten kan være utrolig vakker, selv om det er litt vinter enda.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å følge værutvikimgen nye fra nå og frem til avgang. Da får du tendensene på vær og vind. Selv om du er godt vandt med havet, så er det jo ikke noe gøy om turen blir ødelagt på grunn av dårlig vær. Utsett heller. Om vinden øker for mye. Å trosse været vet nok du bedre en de fleste at ikke nytter.

 

Sjekk været på yr ved alle fyrstasjonene på turen. For et par uker siden var både Lista og obrestad (jæren) rolige. Til og med Lindesnes. Men på Torungen ved Arendal var det liten storm. Hørte snakk om 5 til 6 meter bølger der ute da. Det holder for de fleste av oss. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

En blir aldri så vant at en ikke bør være forsiktig og føre var.

Ukjent farvann og ukjent båt, medfører at en må tenke seg om.

Yr, Windfinder og Windyty  studeres flittig. Syns Yr er litt snau på informasjon av og til. Liker bølgeinformasjon i de andre værtjenestene.

Har 10 - 11 dager til disposisjon, får se hvor langt vi kommer.

Må ikke nå fram på den tiden.

Har tenkt å kose meg på tur, tar forbehold om vær.

Men det er jo en seilbåt, må jo ha litt vind for å ha det kjekt.

Har seilt litt før.

Takker for tilbud om mannskap. Vanskelig å si noe foreløpig.

Redigert av Heimsjyen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er vi i gang.

Båten er på marin traffick. Edvard.

Ligger på Jomfruland nå.

Ble litt heftig avgang, søk på bombe fra krigen i Tønsberg, vi lå midt i området, fikk lurt ut båten tidlig i dag, litt utenfor det som var offisielle plan for området.

Har vært litt vanskelig å få til oppdateringer på nett, har mildt sagt vært hektisk.

Få båten rigga og klargjort for tur. Nå er vi i hvert fall i gang. Hatt en fantastisk tur nedover hit, godt vær og gode seilforhold, båten fungerer fint.

Link to post
Share on other sites

Eee, prøver å legge inn bilder som er lagret på pc.

Trykker kopier på dem for å legge de ut, etter anvisning på forum. Ser ikke ut til at de kommer opp.

 

Har kurs for Kristiansand nå, rederinnen skal rekke et fly, satse på god bør. Alternativet er å gå innom Grimstad eller Lillesand.

Link to post
Share on other sites

Jeg seilte Storsand (motsatt side av Drøbak) - Bodø for 2 år siden på denne tiden av året (https://baatplassen.no/i/topic/116659-hentetråd-drøbak-bodø/). Vi var heldige med været, og brukte 13 dager medregnet 3 dager hvor vi ble liggende i Ålesund og i Stokkøysund. På forhånd hadde jeg en plan på hvor langt vi håpet å komme hver dag, men der bør ha både en plan B og en plan C ++. Får dere dager med gode vindforhold så er det bare å komme seg tidlig ut, og gjerne seile til det er mørkt og vel så det. Fra Kristiansand hadde jeg en tanke om at Egersund kunne bli neste stopp, eller Tananger hvis vi var heldige. Det ble en etappe på 36 timer før vi til slutt gikk inn til Bergen. Innaskjærs nordover fra Bergen er en opplevelse verdt å få med seg.

 

Dere får ha god tur, og så håper jeg dere får lagt ut mange fine bilder underveis :-)

Redigert av Nevermind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Sliter med å laste opp bilder fortsatt.

Var innom Lillesand en tur spiste middag der og avleverte rederinnen som skulle ta fly tilbake til Trøndelag og jobb.

Deretter fortsatte vi til Kristiansand.

 

Der ble vi møtt av noen hyggelige studenter som bodde i seilbåt, de ble jo selvfølgelig invitert om bord. Veldig hyggelig.

Ble litt snakk om mat og diverse etter hvert, (jobber med sjømat og har gjort det en del år) det ble snakk om at de aldri hadde smakt kongekrabbe.

Det hadde jeg jo selvfølgelig om bord, etter skalldyraften vi hadde på Jomfruland i går kveld. Så det ble en helaften.

 

Skal oppgradere  litt diverse ting.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...