Jump to content

Yamaha 8 hk 2-takt går nesten ikke rundt


Kongeørn

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Yamaha 8 hk totakter (1996) som ikke starter. Frem til i går trodde jeg at den sto fast, men jeg klarte såvidt å snu på svinghjulet. Jeg har trodd at feilen har ligget i undervannshuset, men dette vil ikke gå av. Tror kanskje drivaksel har rustet fast oppe under blokka? Uansett får jeg ikke svinghjulet til å gå rundt ved å trekke i startsnoren, da det kreves mye kraft for å få det til å gå rundt. Hva kan problemet være?

 

(Bildet er ikke den aktuelle motoren, men samme modell)

bilde

Link to post
Share on other sites

har forstått det som at det kan skje på disse at drivakselen kan sette seg i en foring slik at dette oppstår...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare vært borti dette på 4 hk. Da gjør jeg som følger :

 

- Tapper ut girolje og tar ut innmat av undervannshuset.

- Løsner låsering på enden av akslingen som går opp til motor.

- Etter at undervannshus og girstang er løsnet, er det bare kilen i impeller som hindrer huset å gå ned. Den er mulig å få presset gjennom impellerhuset. (Impellerhus får en reife dog, så jeg skifter til en fra alt skrotet mitt)

- Løsne powerhead komplett.

- Skru av hylsen på undersiden av powerhead slik at aksling også går av.

- Så må du enten bruke WD40 for å løsne opp, eller knuse i stykker hylsen og erstatte den med en ny.

 

Merk at jeg bare er hobbymekaniker, kanskje de faglærte har en bedre løsning ?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke salt i hylsa di, veiva går rett i aksel til undervannshus. Det gjør heller ikke noe at den svarte gummien er sprukket da den kun huolder eksosen inne i stammen. Se bilde, Yamaha 8 hk veiv med undervannshus.

bilde

Det som noen ganger skjer er at nederste retning på veiva går lekk. Da får du saltvann i nederste lager. Om et lager da setter seg eller bare lager romle lyd er umulig å si. Nederste lager er greit å bytte OM du får opp alle skruene uten og knekke de. Skru løs blokka fra stammen, ca 8 skruer. Av med svinghjul, tenntavle og alle skruer som holder blokka sammen på forgasser side. Ikke ta av topp, eksos osv

Link to post
Share on other sites

I min service bulletin er problemet med hull i gummien beskrevet som ett problem på disse , det kommer da vann i gir hus om ruster og går tregt eller setter seg fast . Har vel sett dette med eggene øyer og . Har også sett kalk/salt nede i stammen som gjør att driv Aksel går tregt

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg funnet problemet. Som foreslått her var det i hylsa under veiva (del 12) det satt. Her var det fullt av eir og salt så jeg regner med at det smarteste er å gjøre den ordentlig rein før jeg setter motoren sammen igjen. Bør jeg legge hele hylsa i diesel eller holder det å bare spyle gjennom med vann?

Link to post
Share on other sites

Tipper du må skrape litt for å få ut alt stivnet salt.

 

Viktigst er det at dette ikke skjer igjen. Prøv å alltid lagre motor oppreist. Hvis du har en brå oppbakking, så la motoren går en liten stund slik at vannet som slår opp får tid til å renne ned igjen....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...