Jump to content

Motorproblemer AQ151A, forgasser eller tenning?


rippie

Recommended Posts

Har slitt med startvansker siden jeg kjøpte båten i høst. Har trengt hjelp på gassen til den ble varm, men så har det gått sånn tålig greit etter det. 

 

Nå etter å ha stått litt, starter den fortsatt, men er surere enn den var og går ikke i gir i det heletatt.

 

Pussa ned punktene i fordeleren uten at det hjalp, gikk også over pluggene og målte litt her og der uten å finne noen feil (?).

Den har hot spark tenning, så er vel ikke noe annet enn fortenning å justere?

Kan fortenninga har feiljustert seg selv? Har ikke tenningspistol

 

Finner ikke noen informasjon om den coilen på google. Er merka med PBT-GF30

 

 

Den går ikke helt fint i fri, men får rusa den opp i 5000rpm, kan det da være noe feil med bensintilførselen? og forgasserne kan vel ikke ha feiljustert seg selv?

 

bilde

 

bilde

bilde

bilde

 

Her er en film mens den står i fri:

https://www.youtube.com/watch?v=tLYwKYgR28g&feature=youtu.be

Redigert av rippie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den så ikke veldig slitt ut, skal være enig i det. Min reim så ganske grei ut den og, men på et felt var den slitt nok til at den tilslutt spant. Jeg hadde dog masse svart støv rundt reima visse steder. Du ser reimhjulet der er ikke så veldig glatt i overflaten lenger, sånt kan slite på reima. Det kan vel i teorien også hende at den har strekt seg litt....eller hoppet over en tann. Det var veldig fort gjort å bytte, og min motor hørtes ut som en helt annen motor etter at jeg byttet. Kan selvfølgelig være bensin/forgasserproblem og, men jeg synes videoen din minner om min motor før jeg byttet reim.

Redigert av Bertramsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva mener du med at den ikke går i gir?

Er turtallet på tomgang for høyt?

Hva slags gir snakker vi om, eventuelt drev?

Er det doble Solex du har på motoren?

 

Et godt tips er jo ofte å sjekke choken, men det hjelper jo lite på forgassere som ikke har choke ?

Har prøvd å smelle den i gir, men får ikke opp turtallet da. I fri er det mulig å ruse motoren med litt jobb.

 

Er dobble solexforgassere uten choke ja.

 

Den så ikke veldig slitt ut, skal være enig i det. Min reim så ganske grei ut den og, men på et felt var den slitt nok til at den tilslutt spant. Jeg hadde dog masse svart støv rundt reima visse steder. Du ser reimhjulet der er ikke så veldig glatt i overflaten lenger, sånt kan slite på reima. Det kan vel i teorien også hende at den har strekt seg litt....eller hoppet over en tann. Det var veldig fort gjort å bytte, og min motor hørtes ut som en helt annen motor etter at jeg byttet. Kan selvfølgelig være bensin/forgasserproblem og, men jeg synes videoen din minner om min motor før jeg byttet reim.

 

Har googla mye og det kan godt være at reima har hoppet over et hakk. Kan ikke huske noen ganger det kan ha skjedd, men fullt mulig.

 

Er det en måte å sjekke dette uten å måtte demontere varmeveksleren og bytte masse oringer og pakninger?

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å smelle den i gir, men får ikke opp turtallet da. I fri er det mulig å ruse motoren med litt jobb.

 

Så turtallet på tomgang er der det skal være, og du får drevet i gir, men motoren stopper ?

Hva mener du med at det er mulig å ruse motoren i fri "med litt jobb" ?

 

Du må jo liksom forsøke å beskrive symptomene for at vi skal forstå hva som foregår?

Sjekke om registerreima har hopper over, får du kun gjort ved å ha tilgang til merkene å sjekke om de stemmer.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er så mye usikkert at jeg ville begynt med det viktigste først. Få sjekket opp merkene for registeret. Er timingen feil, må det fikses først.

Få lånt deg en tenningslampe, og sjekk tenningsinstilling , bor du på Nordmøre kan du låne min. (Biltema har også, funker sikkert greit.)

Går motoren fortsatt ikke bra, sjekk kompresjon. Ikke se deg blind på tallverdien, men se om sylindrene måler ca likt.

Så bytter du fordelerlokk, rotor, høyspenningskabler og tennplugger.

 Hvis det er mulig å ruse motoren til 5000 rpm, er det iallfall litt bensin tilgjengelig, og det burde være tilstrekkelig til å få motoren til å gå normalt på tomgang. Sjekk for falskluft. Så tar du bensindelen etterpå. 

Ville jeg gjort, iallfall.

Link to post
Share on other sites

Så turtallet på tomgang er der det skal være, og du får drevet i gir, men motoren stopper ?

Hva mener du med at det er mulig å ruse motoren i fri "med litt jobb" ?

 

Du må jo liksom forsøke å beskrive symptomene for at vi skal forstå hva som foregår?

Sjekke om registerreima har hopper over, får du kun gjort ved å ha tilgang til merkene å sjekke om de stemmer.

Kanskje du ikke fikk sett videoen fra første posten? :)

 

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/tLYwKYgR28g"frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

Får den til å gå på rundt 1000rpm når den er varm

 

Her er så mye usikkert at jeg ville begynt med det viktigste først. Få sjekket opp merkene for registeret. Er timingen feil, må det fikses først.

Få lånt deg en tenningslampe, og sjekk tenningsinstilling , bor du på Nordmøre kan du låne min. (Biltema har også, funker sikkert greit.)

Går motoren fortsatt ikke bra, sjekk kompresjon. Ikke se deg blind på tallverdien, men se om sylindrene måler ca likt.

Så bytter du fordelerlokk, rotor, høyspenningskabler og tennplugger.

 Hvis det er mulig å ruse motoren til 5000 rpm, er det iallfall litt bensin tilgjengelig, og det burde være tilstrekkelig til å få motoren til å gå normalt på tomgang. Sjekk for falskluft. Så tar du bensindelen etterpå. 

Ville jeg gjort, iallfall.

 

Tar turen på biltema å kjøper tenningslampe og kompresjonstester i morgen da, får vel luka bort litt da :)

Link to post
Share on other sites

Fått testa litt i båten i dag, slet litt med å få den til å starte så måtte ta kompressjonstesten på kald motor. Her er tallene fra den:

 

  Syl 1 Syl 2  Syl 3 Syl4 1-2turn 9 7.5 8 6 7-10turn 12 10.5 11.2 11.8 med olje   11    

bilde

 

Etter testen og litt tørking av plugger, fikk jeg den til å starte. Her er en video av hvordan den går, den går også med 30grader fortenning på 800rpm. Prøvde å justere fordeleren til midtpunktet (sto helt til høyre fra før), da startet den ikke i det heletatt. https://youtu.be/F4L6D-mFmKM

 

bilde

 

Varmeregisteret lekker jo som en sil, så får vel skru det av og se om reima har hoppet over et hakk i morgen.

Lønner det seg å bestille fra utlandet når man skal ha slike service deler? Trenger belgkit og diverse også.

Redigert av rippie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er en video av hvordan den går, den går også med 30grader fortenning på 800rpm

 

Du bør ligge på 6-8 grader fortenning på tomgang, rundt 32-36 på rett over 4k rpm.

 

Du bør nok helt klart sjekke merkene på reimhjulene for å se om reima står som den skal.

Link to post
Share on other sites

Var nede å demonterte varmeveksleren og fikk sjekka registerreima i dag tidlig. Og ja, den har hoppet over to hakk.

 

bilde

bilde

bilde

 

Er det no vits å prøve å flytte reima tilbake, eller må man bytte reim og strammer? Er på navbudsjett, så må spare der man kan.

 

Link to post
Share on other sites

Du bør bytte reima når du først har dette oppe, å se om du kan finne årsaken til at den gamle har hoppet over. 

Er reima slakk eller er det andre årsaker til at den kan ha hoppet over?

 

Generelt bør man alltid bytte strammeren også.

Disse strammerne blir dårlig med årene, lagre ryker osv.

Den nye registerreima bør vare i mange år fremover, å bytter man ikke strammeren med en gang så risikerer man at denne ryker og at det må byttes registerreim tidligere enn man eller hadde hatt behov for.

 

Reima koster ikke all verden, et par hundringser hos Volvo, men strammeren er nok noe dyrere, jeg tipper rundt tusenlappen. Sjekk fjæra på strammeren også, disse er billige og bør byttes dersom de er dårlige.

Link to post
Share on other sites

Hadde motoren vært en slik som raser ved regreimbrudd, så hadde jeg fulgt Adeneo's råd her. Denne motoren derimot tåler et regreimhavari, så her hadde jeg tatt sjansen på å flytte tilbake reima. Eneste du risikerer er at du må gjøre denne jobben igjen litt tidligere enn planlagt. Du får også disse delene hos biltema.

Link to post
Share on other sites

Prøver i første omgang å flytte på reima da. Om det samme skjer igjen, vet jeg iallefall hva som er galt :)

 

Reima er passe stram, kan vri den 90 grader men ikke mer.

 

Forresten, justeringsmerket på hjulet til fordeleren, er det det store hullet eller er det et merke som er rustet bort?

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har hatt et par runder siden sist, og etter å ha bytta 2 defekte tennplugger har det blitt litt fremgang...

 

Nå sviver den, litt finjustering igjen. Og spørsmålet mitt til justeringa er:

 

Er det mulig å sette reimhjulet til dynamo på feil? Altså det hvite merket ikke er på 0 grader på gradskiva (som ikke er med på bildet) når den er TDC. På bildene under ser man merket til veiva er 1 hakk fra TDC mens det hvite merket er på ca 40 grader.

2017-05-04 16.28.48.jpg

2017-05-04 17.22.35.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...