MegaTrondy Startet 24.Mars.2017 Del på Facebook Startet 24.Mars.2017 Jeg skal kjøpt en impeller å ha i reserve til min VP maskin. På maritim koster en original impeller nesten 400 kroner, en uoriginal koster 180 kroner mens den på biltema koster rett under 80 kroner. Spørsmålet er hva som er med i pakken? På maritim får man for eksempel med ny pakning. Får man det på biltema også? Den aktuelle impelleren på biltema. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Hvorfor vil du ha en "billig" impeller som må byttes hvert år når en kvalitesimpeller kan holde 10 år? Det går an å spare seg til fant, sier nå jeg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kyrholmen Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Har biltema impeller stående i båten på 7nd. året nå, så jeg vet nå ikke helt om fanten lusker så voldsomt som man vil ha det til. Var med pakning til min, men mener å huske at det varierer da biltema nok kjøper inn fra forskjellige produsenter. Har ikke samme motor som deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MegaTrondy Svart 24.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Jeg bytter en gang i året etter anbefaling fra produsent og da er 400 kroner for en liten impeller mye penger når du kan få den samme til 80 kroner på biltema. Spørsmålet er riktig nok om det er med pakning for da er den uoriginale til maritim like billig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 I manualen for min motor, Yanmar 4JHE står det anbefalt å bytte impeller hver 600 driftstimer. Men la oss ikke ta opp det, det var jo et spørsmål om pakning du hadde. Det kan jeg ikke svare på da jeg ikke kjøper impeller hos BT. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
MegaTrondy Svart 24.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Impelleren ser helt fin ut etter et år, så jeg trenger sikkert ikke å bytte. Båten min har imidlertid saltvannskjøling og ikke filter, så den slites derfor nok fortere enn ellers. Skal riktig nok sette inn et sjøvannsfilter. Får ta meg en tur på biltema og se selv kanskje hvis ikke noen vet helt sikkert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baylars Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Hva med å ringe Biltema og spørre? ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Det er med papirpakning på Biltema sine. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
seilbaaten Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 (redigert) Kan bekrefte at det følger med pakning på BT-impelleren. Kan også legge til at jeg er veldig godt fornøyd med impelleren til Biltema. Min erfaring er at BT-impelleren holder betydelig lengre en de originale fra Volvo. Volvo sine hadde sprekker i vingene etter en sesong, mens BT-impelleren så like fin ut. I fjor satt jeg faktisk inn igjen den brukte BT-impelleren etter at at jeg hadde kontrollert den. Syns det var for drøyt å kaste den når den så helt ny ut selv om den ikke koster stort. Har også installert PinWing så da er jo et evt impellerskift mitt i sesongen ikke all verdens jobb (det er det vel egentlig ikke uansett....). Har hørt påstander om at gummien i BT sine impellere er mykere og at de derfor "skuffer" litt mindre vann. Kan godt hende det stemmer, men for meg har de i hvert fall gjort jobben godt nok. Redigert 24.Mars.2017 av seilbaaten (see edit history) Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 (redigert) Jeg bytter en gang i året etter anbefaling fra produsent og da er 400 kroner for en liten impeller mye penger når du kan få den samme til 80 kroner på biltema. Dog er noen hundringser ikke all verden dersom impelleren ryker, å motoren må overhales for flere tusen. Min mening er at det er helt fantastisk at noen i det hele tatt er villig til å spare noen få kroner på deler som er kritiske for at motoren ikke skal gå varm, i stedet for å kjøpe originalsett med alt inkludert for 380,- hos Volvo ? Min erfaring er at BT-impelleren holder betydelig lengre en de originale fra Volvo. Volvo sine hadde sprekker i vingene etter en sesong, mens BT-impelleren så like fin ut. Nå er det noen år siden jeg har sett en impeller fra BT, men min erfaring er motsatt, at originaldeler, også impellere, er langt bedre enn uorginale. Kanskje BT har begynt å lage bedre produkter? Redigert 24.Mars.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Du vet nok at Biltema bare kjøper inn deler i øst og vest så kvaliteten på ting er dertil også like tilfeldig. Mao innemellom så glimter de til med glimrende produkter mens andre ganger er det skrap. Og de er da heller ikkje produsert på ordre fra Biltema men kun pakket i biltema emballasje. Det står også at de de fører nå er produsert i Europa. Hva nå det vil si. Sikkert rimelig greitt å finne utav om en googler litt hvem som står for kvalitetssikringen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Ja nei, BT lager ikke produkter. De kjøper inn produkter der de finner det for godt i forhold til ønsket pris og kvalitet. Noen produkter holder som kjent utmerket kvalitet mens andre er mere diskutable. For produkter som er vitale for driftssikkerhet til sjøs har det nok liten hensikt for produsenten å fire altfor mye på kvaliteten, det vil det fort bli labert salg av. Og dessuten er det nok ikke så fryktelig mange fabrikker som produserer impellere heller. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Hverken Volvo eller Biltema produserer impellere selv. MagaTrondy: Biltema kjøper inn fra flere produsenter (akkurat som alle bilprodusenter i Europa) alle produsenter leverer ikke i samme emballasje og med forskjellig innhold... så avhengig av produsent og hvilken impeller du kjøper får du impeller+pakning+o-ring eller impeller+pakning eller bare impeller så det er ikke lett å gi deg et nøyaktig svar på ditt spørsmål. Det er ganske vanlig at produsentene stempler/støper inn produktene sine med produsentmerker. Hensikten er vel først og fremst å kunne identifisere sine egne produkter i en reklamasjon/garanti sak. Men... dessverre så blir det også vanligere å forfalske slike merker... så ikke tro alt dere ser, men ikke få hjerneslag om en Volvo impeller skulle "smake" helt likt som en Biltema impeller.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Hverken Volvo eller Biltema produserer impellere selv. Volvo lager ikke en gang pumpene selv, både de og impellerne de selger er sannsynligvis produsert ved Johnson Pump sin fabrikk i Örebro. Jeg tipper at Biltema sine impellere er "made in China" ett eller annet sted. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Et argument for å kjøpe Volvo eller Johnson Pumps impeller er at det følger med smøremiddel.. (med et lite forbehold, har ikke kjøpt JP siste 4 år) Uansett hvilken impeller du velger til slutt, ikke glem å sette den inn med smøremiddel, ikke start motoren med tørr impeller Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Søk på eBay, der får du original for rundt 200,- med pakning ☺? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Er det noen her som besitter noen form for dokumentasjon for disse påstandene mht kvalitet og holdbarhet på impeller fra Biltema versus "original" (hva enn det betyr)) til fire ganger prisen? Kjøpte forøvrig et verktøy på Maxbo her om dagen, men da jeg tilfeldigvis så nøyaktig (!) samme verktøy hos JULA til cirka 40% av prisen på Maxbo så gikk jeg innom Maxbo og fikk pengene igjen. Verktøyet var et svensk produkt og forseglet i plast så at det var nøyaktig samme verktøy er det ingen tvil om. En rask kikk på forumet gir mage treff på impeller og Biltema, men har i farten ikke sett noen dokumentasjon på dårlig kvalitet på impellere derfra og mange ser ut til å bruke de. "Må bare få lov til å komme med en liten hyllest til Biltema. De første årene vi hadde båt benyttet vi kun original Volvo Penta impeller. Vi byttet hvert år og hver gang var den skikkelig slitt og flere av vingene holdt på å falle av. For tre år siden byttet vi til impeller fra Biltema. Har fortsatt å bytte hvert år – for sikkerhets skyld, men når vi tar ut den gamle så ser den ut som om den er ny. Byttet impeller i går. Den har stått på hele fjorårs-sesongen samt hittil i år. I år har den blitt mishandlet ved at den sto og gikk tørr i ca 15 min. Trodde ærlig talt at den skulle ha tatt skade av det, men neida. Også den så ut som om den var ny. Byttet den selvsagt likevel med en ny Biltemaimpeller. " http://www.seilbaaten.com/2014/07/biltema-impeller.html Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Er det noen her som besitter noen form for dokumentasjon for disse påstandene mht kvalitet og holdbarhet på impeller fra Biltema versus "original" (hva enn det betyr)) til fire ganger prisen? Det kan godt være at impellere fra Biltema er verdens beste, og langt bedre enn originaldeler, problemet er vel kanskje heller at man aldri vet med Biltema. De fleste som har handlet litt på Biltema vet vel forhåpentligvis at kvaliteten på svært mange av produktene ikke akkurat er på topp, til gjengjeld er det selvfølgelig langt billigere enn andre tilsvarende merker med høyere kvalitet. Jeg har en eske full av knekte skraller og skrutrekker, samt luftverktøy og annet fra Biltema som har gått i stykker. En rettsliper på luft koster tross alt et par hundringser hos Biltema, mens hos Wurth er prisen et par tre tusenlapper, slik at jeg overlever at Biltema sine ryker etter relativt kort tid. Tidligere var ikke kvaliteten på belger og andre gummideler hos Biltema særlig høy heller, tvert i mot var det elendige greier. Det er jo vanskelig å vite med sikkerhet om impellere fra Biltema plutselig holder superkvalitet, når så mye annet i den butikken er av superlav kvalitet. Dersom det stemmer at Biltema også kjøper inn fra forskjellige kilder, så kan kvaliteten variere fra parti til parti. Kjøper man en del hos Volvo, så er i det minste kvaliteten stabil, og jevnt over høy. Hvor man handler er opp til den enkelte, har man tillit til Biltema sine produkter, så handler man selvfølgelig der til langt lavere priser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MegaTrondy Svart 25.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Nå har jeg vært på biltema. Impelleren ser nøyaktig lik ut som volvo sin, det samme med pakningene som var med. Har byttet impeller i år, så biltema sin blir med som reserve. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 TS vi ha en impeller til reserve. Mitt lokale vp verksted poengterte i fjor at impeller er ferskvare. Hva med at TS monterer ny orginal impeller på motoren og kjøper billig uorginal til reserve i tilfelle impellerhavari til sjøss. Blir jo litt dumt å montere en flere år gammel orginal reserveimpeller ved ordinært bytte. Forøvrig får man vel kjøpt smøremiddel, glysering, i egen tube? Pengene du sparer kan du bruke på impelleruttrekker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Har brukt Bt i årevis ,aldri hatt problemer . Lørdag som var tør kjørete jeg en ny impeller fra BT den smeltet ikke var bare litt gummi støv inne i pumpehuset . bladene var fine bare litt slitt . setter inn impeller med grønnsåpe ved montering . Bruker de pga pris og lett å få takk på . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Veldig klokt formulert Adeneo Jeg handler masse greier på Biltema, men man må ha litt kritisk sans for at det skal bli billig i lengden. Kanskje ikke så smart å kjøpe et vater som viser feil og bygge seg et hus til fem millioner. Kan dra med seg litt følgefeil Her om dagen byttet jeg lyskastere i bilen til frua. Pærene satt jeg over fra de gamle. Men det var håpløst å få justert lysbildet på den ene lykta, den ga bare et diffust lys, ikke en god strek. Satt da inn en Osrampære (den gamle var BT), og lysbildet ble perfekt med en gang. Lyspærer til fjern- og nærlys blir heretter ikke handlet på tema uansett pris. Og sånn kan man fortsette. Hvor gode impellerene fra BT er har jeg ingen formening, men ut fra det som er skrevet her kan det jo virke som om de er minst like gode som originale VP. Det er sikkert mulig å gjøre labtester for å dokumentere kvaliteten på BT-pellere. Men hva hjelper det hvis du ikke har noen form for garanti på hvor neste parti kommer fra? For de med litt tolmodighet går det an å lese litt om testing av produkter i rustfritt og messing (tilfeldig utvalgt) fra BT i tråden i min signatur om skroggjennomføringer og metall. Heller ikke der har man noen garanti for at neste batch har samme kvalitet, men av en eller annen merkelig grunn fant jeg ikke noen produkter som ikke holdt hva de lovte der! Kanskje det er et snev av kvalitetskontroll på de produktene BT kjøper inn allikevel Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Kjøper man en del hos Volvo, så er i det minste kvaliteten stabil, og jevnt over høy. Javel, men hvordan vet du det? Har Volvo kun en leverandør av impellere mens BT har ymse? La meg utfordre deg med å si at det du hevder er kun en påstand og ikke noe annet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
seilbaaten Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Ser at Mouche siterer fra bloggen vår "En hyllest til Biltemaimpelleren". Det er ikke fordi Biltema-impelleren er billigere en Volvo sin at vi benytter den. Differansen i pris på originale og uoriginale deler utgjør ikke den helt store summen i det totale regnskapet. Vi var rett og slett ikke fornøyd med kvaliteten på VP sin. 3 år på rad fikk vi impellere som var i ferd med å gå i oppløsning etter en sesong. Tenkte derfor at det var greit å prøve noe annet. Når BT sine impellere viste seg å holde veldig mye bedre så har vi holdt oss til dem. Ellers å benytter vi originale deler fra Volvo. Både olje, dieselfiltre og oljefiltre. Annet hvert år bytter vi kjølevæske og da benytter vi original Volvo frostvæske. Når sjøvannspumpen ble overhalt benyttet vi originale simmerringer fra Volvo. Men akkurat når det gjelder impelleren kjører vi uoriginal rett og slett fordi vi har bedre erfaring med Biltema sin Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 (redigert) De som lurer på hva en leverandør til Volvo må oppfylle av krav, kan lese litt her.(se link i bunn) Tror ikke BT har like krav som dette, men det blir jo såklart bare synsing. Om noen skulle være i tvil så er Volvo penta en av verdens ledende leverandører av bl.a motorer og drivlinjer til profesjonelle aktører. Det er IKKE Biltema! https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.volvogroup.com/SiteCollectionDocuments/suppliers/attachments/PQP/Key%20Elements%20Procedure%202%20%20-%20Quality%20Requirements.pdf&ved=0ahUKEwj4oN-unfLSAhUJnRQKHYY5DUwQFghDMAo&usg=AFQjCNHnPtVKwQiC9OVzIQFaWZI3qO_-UQ Redigert 25.Mars.2017 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.