Jump to content

Astronavigasjon tilbake som pensum ved US Navy


Octant

Recommended Posts

Interessant utvikling.
GPS har siden 2000 vært en del av de primære navigasjons hjelpemidlene både ved US Navy og andre lands marine. Svakhetene ved GPS systemet har frem til nå vært mindre enn fordelene dette systemet gir. Dette synet ser ut som om er i ferd med å endres.

http://www.astronomy.com/news/2016/09/celestial-navigation-is-returning-to-the-naval-academy-cirriculum

 

I spennende tider er det kanskje ikke så dumt å ha alternativene klare dersom en skal på langtur.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Man har jo etter hvert både Galileo og Glonass, om GPS skulle feile :-)

 

Blir alle tre tatt ut samtidig, er neppe posisjonen på havet det største problemet vi har.... Da er det enten massive solstormer eller tredje verdenskrig.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Virker for meg litt rart at astronomisk navigasjon har vært helt ute av pensum for marineoffiserer i USA. Antageligvis har dette vært undervist i hos sivile institusjoner.

 

Nå er det så vidt jeg vet ulike krav i ulike lands mariner hvorvidt man skal kunne løse sivile sertifikater. Når det er sagt så har man f eks ved Sjøkrigsskolen alltid hatt full teoretisk navigasjonspensum ved operativ linje.

 

For de som kjenner godt til astronomisk navigasjon, så er det kjent at flere av prinsippene ved satelittposisjonering er tuftet på sfærisk storsirkelmatematikk. Ved å kjenne godt til denne teorien vil bidra til ytterligere forståelse for hvordan kampplattformer og våpensystemer fungerer.

 

Personlig liker jeg litt lite idéen om at de elektroniske navigasjonshjelpemidlene til enhver tid skal være så pålitelige at man neglisjerer de fundamentale kunnskapene.

 

Jeg har selv vært med i øvelser hvor man testet GPS-jamming. Sofistikerte jammesystemer forvrenger ikke bare signalene, de bidrar også til at GPS-systemet bruker svært lang tid før det er operasjonelt igjen. Jeg har opplevd opptil 12 timers nedetid på militær GPS etter jamming i forkant.

Link to post
Share on other sites

Du er nok i kjernen av problemet her. Sett ut fra et militært operativt perspektiv, er det faktum at en ikke lenger kan stole fullt og helt på kvaliteten av GPS signalene utslagsgivende for mange av vurderingene som gjøres både i USA og andre land. Det har forsåvidt vært kjent lenge i militære kretser at navigasjons systemer basert på satellitt har sine begrensninger. Derfor jobbes det hardt for å finne alternativer, der quantum teknologi er en av det områdene som det brukes mye ressurser på.

 

Men for å dra det tilbake til vår egen fritidsbåt hverdag, kan det kanskje være hensiktsmessig å ha tankene at de grunnleggende kunnskapene om navigering over åpent hav med kompass, sekstant og logg fremdeles bør være det primære i opplæringen av navigatører.     

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke kompasset sin feil, det er jordklodens bevegende magnetiske poler. Spørs om du får gjort noe med det. På den annen side, du får legge til eller trekke fra på kursen - 25 er jo ikke så vanskelig å huske.

 

Alternativt kan du montere noe elektronisk fiksfakseri som gir en deviasjon på kompasset ditt tilsvarende det motsatte av misvisningen. Kan kanskje bli litt vanskelig å få til, dog...

Link to post
Share on other sites

Kva med Deca og Loran-C? Hadde det på min gamle plottar, men er vel heilt ute no, med omsyn til småbåtar. So skulle dei rive Loran-C mastene for å spare pengar. Det siste eg har fått med meg er att dette arbeidet no er stoppa opp? Fornuftig. Endeleg nokon som ikkje berre vil satse på eitt system.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Decca er for lengst lagt på historiens skraphaug. Takk og pris.

 

Er det noen som kjenner til offisiell status for Loran-C? Ble det noe av den tidligere omtalte ombyggingen til eLoran?

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Kva med Deca og Loran-C? Hadde det på min gamle plottar, men er vel heilt ute no, med omsyn til småbåtar. So skulle dei rive Loran-C mastene for å spare pengar. Det siste eg har fått med meg er att dette arbeidet no er stoppa opp? Fornuftig. Endeleg nokon som ikkje berre vil satse på eitt system.

 

 

Decca er for lengst lagt på historiens skraphaug. Takk og pris.

 

Er det noen som kjenner til offisiell status for Loran-C? Ble det noe av den tidligere omtalte ombyggingen til eLoran?

 

Loran C-stajonene er lagt ned og folkene er ansatt andre steder.

 

Litt googling og dere vil finne flere videoer av master som går i bakken.

 

https://www.ifinnmark.no/nyheter/berlevag/loran-c/her-gar-norges-7-hoyeste-byggverk-i-bakken-med-et-smell/s/5-81-351859

 

 

 

Ikke stol på Loran C, dekningen er så som så om dagen.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til en minimal kost så kunne vi hatt et GPS uavhengig navigasjons system.

 

UK ba oss vennligst å holde Loran-C stasjonene i Norge i live, men stortinget ønsket å fjerne hele greia. Litt spesiellt at fjerningen kostet like mye som en oppdatering ville ha kostet...

 

https://www.nrk.no/nordland/stanser-rivningen-av-reservesystem-for-gps-1.12863039

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Hvor mange av oss seiler egentlig over de store oceaner? Optisk navigasjon etter gamle gode håndtverksprinsipper (ja, navigasjon er håndtverk - ikke kunnskap) gjør satelitter, radiomaster og ikke minst kartunøyaktigheter til en parantes i navigansjonens virkelige verden. Optiske peilinger er alltid relativt riktige......(nesten). Dette burde fokuseres mer......(i alle fall når det ikke er tåke - men ka kan radaren kompensere og vipps er påstanden igjen riktig)

Oso

Link to post
Share on other sites

Vi hadde sekstant ombord i MTB`en da jeg var i marinen. Slikt utstyr har nok kun historisk nytte nå til dags. Samtidig er jeg veldig glad for at jeg lærte navigasjon på gamlemåten i papirkart. Men må nok innrømme at jeg skjelden tar frem papirkarttene! En god kartplotter og Ipad i tillegg holder stort sett for min navigasjon ja!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har fortsatt en liten peilemotaker for Consol-system… Radionavigasjon. Telte prikker og streker og fikk en nøyaktighet til 1/2 til 1 grad om dagen…. Synd at systemet ikke lengre finnes. Tok de inn på langbølgen og hadde en rekkevidde på over 1000 Nm.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Magnetkompass er vel på vei ut, men det finnes fortsatt tankrederier hvor navigatørene jevnlig må ta posisjon ved sekstant og rapportere til rederiet når det er utført.   

Er nok forskjellige rutiner for slikt i Rederiene rundt forbi. Vi har 4 gyro kompass ombord, regner med dette er utslagsgivende for å velge bort magnetkompasset. Har ikke noe forhold til dette bortsett fra at jeg må passe på å bestille service hver 18mnd :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...