Jump to content

Ford 2704ET ca 1980, erfaringer?


Sven Arne

Recommended Posts

Heisann
 
Tar opp igjen en gammel tråd om Ford 2704ET
Har en på hånd,forholdsvis gammel sliter som jeg regner med er ifra 1980+/-
 
Noen her som har kjennskap til denne motoren som kan si noen ord?
Ser at KD tranding sitter på noen deler.Stempel/ringer/dysespisser etc.
 
Det som er planen er å få den overhalt fra topp til tå.
Videre innstallering i en "sjark" som opprinnelig var en arbeidsbåt fra 1987. 30 fot
Står en Isuzu 50 hk der idag som nå skal få kvile ifred.
Blir litt av en effektøkning fra 50 til 150 hk,men jeg tror det skal gå meget bra da båten er helt flat i bakenden noe som gjør at den ikke vil grave seg ned ved pådrag.
Dette er jo en båttype som er beregnet for mye dekkslast.
Propellanlegg er idag 40mm aksling med fast/vribar propell 3-vinget.
Med 50 hk gjør båten ca 7 knop.....Lurer spent hvor mye den vil gjøre med 150 hk og mer skjæring på vingan :)

Link to post
Share on other sites

Skroget er ikke rent ulikt Viksund 30 speedsjark,bare at min er helt flat i bakenden.

Ca 1 meter fra aktre ende og frem begynner kjølen som er ca 80cm dyp.Baugpartiet er forholdsvis spiss,så den "breder" ikke.

Håper på mer enn 10 knop da :rolleyes: Skulle postet noen bilder,men har ikke noen for hånd da jeg er på sjøen.

Kommer hjem rett over helgen og tenkte at jeg da skal sta å se over motoren

Link to post
Share on other sites

Tja kanskje du kan marsje på 10/12knop med ny motor..

Håper på det samme. :smiley:

Det er iallfall det som er tanken bak prosjektet.Men mye må gjøres i form av fjerne deler av dekket og inngangen til rorhus da den gamle motoren sitter rett under rorhus :worry:

Nytt fundament osv

For ikke å snakke om totaloverhaling av 2704ET,men er maskinsjef av yrke så det går nok fint :thumbsup:

Redigert av Sven Arne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2704ET trodde jeg hadde 180hk?

Jeg har en Ford 2704ET 212hk (Sabre) som jeg holder på å overhale i disse dager. Veldig fin maskin å skru på og ikke noe problem å få deler hittil.

Tungt beist der bare veiva veier over 70 kg. Har måtte lage meg litt verktøy selv og måtte ha en kraftig motorbukk.. Legger ved noen bilder..

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Ja sjå der ja :yesnod:

No snakker vi motor ala Heavy Duty uten leamikk.

Det er så grovbygt at det er en fryd å se på!Denne her har du i mange mange år...........

Er det fulloverhaling med alle slitedeler eller kun lett renovering?

 

Etter det jeg har hørt er 150 hk, 180hk og 212 hk versjonen samme motor.

Forskjellen ligger i at på 180 hk har du etterkjøler på turbo.

For å oppnå 212 hk må annen turbo til og større pumpe.

Link to post
Share on other sites

Akkurat..  Nja, det er vel en kombinasjon. Bytter alle lager og tettninger. Alle kjølere er inne til rens og trykktest. Nye turbo osv osv.

Rører ikke toppen, da den bare svetter litt. I starten var planen kun å bytte oljetettningen ved svinghjulet. Men så ettervært og etter tips herfra, at det var lurt å ta lager også i og med alt var oppe. Så en mail til KD Trading og mange lapper fattigere, så var varene her :yesnod:

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Her har du mye kosearbeid?

Det viktigeste når du først har den ute er å gjør det ordentlig,så slipper du å ta arbeidet igjen.

Vet du timetallet på motoren?

Lagerskålene såg ikke så gælne ut.Normalslitasje på hvittmetallet etter det jeg kan se.

Hvordan er foringene,mye slitasje der?

Link to post
Share on other sites

Her har du mye kosearbeid

Det viktigeste når du først har den ute er å gjør det ordentlig,så slipper du å ta arbeidet igjen.

Vet du timetallet på motoren?

Lagerskålene såg ikke så gælne ut.Normalslitasje på hvittmetallet etter det jeg kan se.

Hvordan er foringene,mye slitasje der?

Den har 1950 timer på seg og ja... Likegreit å bytte ut ting og tang når den først er ute. Hadde det ikke vært så mye jobb med ut og inn + + Så hadde jeg latt disse lagerskålene rusla noen hundre timer til. Men håpet er at jeg skal slippe å ta denne jobben en gang til...

Det er kromforinger og kan ikke finne noe slitasje på dem uten at jeg har målt dem da. Sendte ett bilde til Frode på KD og han sa at det var noen tusen timer igjen på disse...

Link to post
Share on other sites

Det var ikke mange timer nei.Såvidt innkjørt jo :smiley:

Litt mer research så fant jeg ut at den modellen jeg skal ha tak i har betegnelse 2704T.Altså uten etterkjøler og 150Hk

Kromforinger har alle modeller i denne serien med turbo,men også mulig med støypejern-foringer.

Skulle fått tak i eksakt årsmodell.Hvor event.står det?

Kjøpte du alle deler med KD?

Ser også mange deler/kit på ebay.Komplette pakningsett,foringer med stempel++ til 6-7 store laken.Usikker på kvalitet

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte Ebay, men etter å ha lest litt, så valgte jeg en "lokal" forhandler. KD har det meste eller skaffer. Det er forskjell på pakningssettet til de med krom og støpejern (toppakningen bla)

Dessverre så står det ingen plass hvilken årsmodell det er. Jeg forsøkte å søke på motornr også, uten resultat..

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Har en slik motor på handa nå, som har ruslet ca 2600 timer. Har fått inntrykk av at disse fint går 10000 timer uten behov for en slik overhaling som du nå utførte på din etter 1900 timer. Hva var orsaken til at du måtte igangsette dette såpass tidlig ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...