Sven Arne Startet 24.Mars.2017 Del på Facebook Startet 24.Mars.2017 Heisann Tar opp igjen en gammel tråd om Ford 2704ETHar en på hånd,forholdsvis gammel sliter som jeg regner med er ifra 1980+/- Noen her som har kjennskap til denne motoren som kan si noen ord?Ser at KD tranding sitter på noen deler.Stempel/ringer/dysespisser etc. Det som er planen er å få den overhalt fra topp til tå.Videre innstallering i en "sjark" som opprinnelig var en arbeidsbåt fra 1987. 30 fotStår en Isuzu 50 hk der idag som nå skal få kvile ifred.Blir litt av en effektøkning fra 50 til 150 hk,men jeg tror det skal gå meget bra da båten er helt flat i bakenden noe som gjør at den ikke vil grave seg ned ved pådrag.Dette er jo en båttype som er beregnet for mye dekkslast.Propellanlegg er idag 40mm aksling med fast/vribar propell 3-vinget.Med 50 hk gjør båten ca 7 knop.....Lurer spent hvor mye den vil gjøre med 150 hk og mer skjæring på vingan :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Ligger manual i dokumentarkivet her på forumet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sven Arne Svart 24.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Takker og bukker :) Her var mye fin lesing...... Noen som har forsøkt med ombygging til tørreksos og kjølesløyfe på denne type motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Vel en 30 fots sjark med 150 HK er du heldig får du 10 kn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sven Arne Svart 24.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Skroget er ikke rent ulikt Viksund 30 speedsjark,bare at min er helt flat i bakenden. Ca 1 meter fra aktre ende og frem begynner kjølen som er ca 80cm dyp.Baugpartiet er forholdsvis spiss,så den "breder" ikke. Håper på mer enn 10 knop da Skulle postet noen bilder,men har ikke noen for hånd da jeg er på sjøen. Kommer hjem rett over helgen og tenkte at jeg da skal sta å se over motoren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Vilken båt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 (redigert) Vel monterte for mange år siden samme motor i en Viksund 31 satte ny norsk rekord i hekk sjø og fikk 11 kn. Men mener den var 160 Hk. Redigert 24.Mars.2017 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sven Arne Svart 24.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Har kjenneskap til denne motortype du da Bårdp?Men 160 hk?Neste steg med intercooler var vel på 180 hk Viksund 31 med rund hekk eller avrundet?Har mye å si da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sven Arne Svart 24.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sven Arne Svart 24.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Gammel sliter uten noe elektronikktull. Ikke engang kjededrift til kamm men direkte va tannhjul:) Som noen sa: Skal du ta livet av den her,må den skytes med grovkaliber Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sven Arne Svart 24.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Vilken båt? Dette er opprinnelig en arbeidsbåt beregnet for oppdrett som jeg har bygget om til sjark Høy nyttelast på dekk,flat bunn i hekk før kjøl begynner ca 1 meter lenger fremme Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Tja kanskje du kan marsje på 10/12knop med ny motor.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sven Arne Svart 24.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 (redigert) Tja kanskje du kan marsje på 10/12knop med ny motor.. Håper på det samme. Det er iallfall det som er tanken bak prosjektet.Men mye må gjøres i form av fjerne deler av dekket og inngangen til rorhus da den gamle motoren sitter rett under rorhus Nytt fundament osv For ikke å snakke om totaloverhaling av 2704ET,men er maskinsjef av yrke så det går nok fint Redigert 24.Mars.2017 av Sven Arne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 2704ET trodde jeg hadde 180hk? Jeg har en Ford 2704ET 212hk (Sabre) som jeg holder på å overhale i disse dager. Veldig fin maskin å skru på og ikke noe problem å få deler hittil. Tungt beist der bare veiva veier over 70 kg. Har måtte lage meg litt verktøy selv og måtte ha en kraftig motorbukk.. Legger ved noen bilder.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sven Arne Svart 25.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Ja sjå der ja No snakker vi motor ala Heavy Duty uten leamikk. Det er så grovbygt at det er en fryd å se på!Denne her har du i mange mange år........... Er det fulloverhaling med alle slitedeler eller kun lett renovering? Etter det jeg har hørt er 150 hk, 180hk og 212 hk versjonen samme motor. Forskjellen ligger i at på 180 hk har du etterkjøler på turbo. For å oppnå 212 hk må annen turbo til og større pumpe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Akkurat.. Nja, det er vel en kombinasjon. Bytter alle lager og tettninger. Alle kjølere er inne til rens og trykktest. Nye turbo osv osv. Rører ikke toppen, da den bare svetter litt. I starten var planen kun å bytte oljetettningen ved svinghjulet. Men så ettervært og etter tips herfra, at det var lurt å ta lager også i og med alt var oppe. Så en mail til KD Trading og mange lapper fattigere, så var varene her Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EvenLeonhardsen Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 grønn ford motor ? prøvde du på å klone den til volvopenta :lol: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sven Arne Svart 25.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Her har du mye kosearbeid? Det viktigeste når du først har den ute er å gjør det ordentlig,så slipper du å ta arbeidet igjen. Vet du timetallet på motoren? Lagerskålene såg ikke så gælne ut.Normalslitasje på hvittmetallet etter det jeg kan se. Hvordan er foringene,mye slitasje der? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 grønn ford motor ? prøvde du på å klone den til volvopenta :lol: Ford Sabre er grønn, litt mørkere orginalt da. Men ingen kloning her nei he he Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Her har du mye kosearbeid Det viktigeste når du først har den ute er å gjør det ordentlig,så slipper du å ta arbeidet igjen. Vet du timetallet på motoren? Lagerskålene såg ikke så gælne ut.Normalslitasje på hvittmetallet etter det jeg kan se. Hvordan er foringene,mye slitasje der? Den har 1950 timer på seg og ja... Likegreit å bytte ut ting og tang når den først er ute. Hadde det ikke vært så mye jobb med ut og inn + + Så hadde jeg latt disse lagerskålene rusla noen hundre timer til. Men håpet er at jeg skal slippe å ta denne jobben en gang til... Det er kromforinger og kan ikke finne noe slitasje på dem uten at jeg har målt dem da. Sendte ett bilde til Frode på KD og han sa at det var noen tusen timer igjen på disse... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sven Arne Svart 25.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Kromforinger ja? Sikkert slitesterkt men noen sier at det blir mer eksosrøyk enn motorer med støypegodsforinger som den versjonen på 150hk? Ja det var ikke mange timer på baken i forhold til alder.Knappe innkjørt jo ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EvenLeonhardsen Svart 26.Mars.2017 Del på Facebook Svart 26.Mars.2017 aah hehe åja så dem er grønne :P trodde ford bare hadde blå motorer :P Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sven Arne Svart 26.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2017 Det var ikke mange timer nei.Såvidt innkjørt jo Litt mer research så fant jeg ut at den modellen jeg skal ha tak i har betegnelse 2704T.Altså uten etterkjøler og 150Hk Kromforinger har alle modeller i denne serien med turbo,men også mulig med støypejern-foringer. Skulle fått tak i eksakt årsmodell.Hvor event.står det? Kjøpte du alle deler med KD? Ser også mange deler/kit på ebay.Komplette pakningsett,foringer med stempel++ til 6-7 store laken.Usikker på kvalitet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Jeg vurderte Ebay, men etter å ha lest litt, så valgte jeg en "lokal" forhandler. KD har det meste eller skaffer. Det er forskjell på pakningssettet til de med krom og støpejern (toppakningen bla) Dessverre så står det ingen plass hvilken årsmodell det er. Jeg forsøkte å søke på motornr også, uten resultat.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
laban74 Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Har en slik motor på handa nå, som har ruslet ca 2600 timer. Har fått inntrykk av at disse fint går 10000 timer uten behov for en slik overhaling som du nå utførte på din etter 1900 timer. Hva var orsaken til at du måtte igangsette dette såpass tidlig ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.