Whiskey Startet 25.Mars.2017 Del på Facebook Startet 25.Mars.2017 Tror svanehalsen burde byttes ut, ser ut til å ha anløpt i skjøtene, ser de selger original hos scand, http://agderboat.mamutweb.com/Shop/Product/Eksos-gjennomf%C3%B8ring-med-svanehals-5%22-Baltic/811851 Men var ikke det en veldig høy pris for et rør? Eller er det jeg som er gnien... må da være noen som lager eller har lignende for mindre? Eller er det bare det det koster? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Legg ut et bilde så vi kan titte på den du har. Virker dyrt, men røret har mange 'svenskebend'. Mye jobb å sveise, ville sikkert tatt meg 4 timer om oppsettet var klart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whiskey Svart 25.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 (redigert) Slik ser det ut, greit å komme til bare jeg får skrudd ut kommoden det sitter bak :) ser ut som det originale fra Scand. Litt vann under, men kan være kondens. Redigert 25.Mars.2017 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post Share on other sites More sharing options...
MegaTrondy Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 (redigert) Nå er ikke jeg ekspert på eksos, men på min Scand Classic går hele slangen rett ut. Det er ikke noen svanehals på slutten. Det er bare en skrog gjennomføring. Er det kanskje mulig på denne båten også? Ville ha sjekket muligheten. Ellers vet jeg at slike bend kan ha sammenheng med eksos strømmen, og at det derfor kanskje ikke er mulig. På noen motorer må eksosen ha spesiell utforming for å flyte riktig ut fra motoren slik at den går best mulig, men det trenger jo ikke å være tilfellet her. https://webshop.nettbaat.no/categories/-eksos-gjennomfoeringer Redigert 25.Mars.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Defekt, slik det ser ut nå. Mulig en kompetent sveiser kan bytte ut nederste delen. Slik det fremgår av bildet er dette to 90 grader bend, en rørstump og en flens. Grunnen til at du har lekkasje kan være: Dårlig sveiseprosedyre, kan muligens re-sveises. Materialet holder ikke AISI 316L, bytte ut del. Ta kontakt med et sveiseverksted/ mek. verksted som kan sveising. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 (redigert) Nå som jeg ikke sitter og knoter med padda, legg merke til at det kun er en sveis, eller kun nederste delen av svanehalsen som er angrepet av korrosjon. Dette er slikt som et kompetent verksted kan fikse for en rimelig penge. Eventuelt lag en svanehals med 90 grader gjennomføring og bøy på slangen. Skal se om jeg finner et bilde fra Hulda som likner det du har i dag. Fant ett! Jeg har to slike, og de har sittet der siden tidenes morgen (år 2000). Sveiset med pinnesveis og ikke antydning til korrosjon, lite fokus på sveiseprosedyrer. Slik at det du ser på din båt ikke er 'normalen' om kvaliteten er ivaretatt. Grunnen til at det er så mange sveiser, er at rørstumpene jeg fant på skroten ikke var lengre. Redigert 25.Mars.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boddvar Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Hvilken modell har du?? Har en 2010 Atlantic som begynte å dryppe litt. Fjernet kommode og demonterte bendet. Fikk det sveiset på nytt igjen til en brøkdel. Det er mye jobb å lage dette bender dersom du må ha alt nytt... Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post Share on other sites More sharing options...
Whiskey Svart 25.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Takker, da skrur jeg det ut i morgen og tar en runde for å finne mekanisk verksted. Noen som har forslag til noen i Oslo og omegn? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post Share on other sites More sharing options...
Whiskey Svart 25.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Hvilken modell har du?? Har en 2010 Atlantic som begynte å dryppe litt. Fjernet kommode og demonterte bendet. Fikk det sveiset på nytt igjen til en brøkdel. Det er mye jobb å lage dette bender dersom du må ha alt nytt... Vi har 2000 Baltic... 2010 modell ja, det må da være litt slapt håndverk om det ryker så fort? Etter 17 år så kan jeg vel ikke klage, aner ikke om det er byttet før Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Å lage det bendet der er virkelig ikke mye jobb. Jeg kjenner ingen verksteder i Oslo. Men på Gule Sider ligger det flere. Poenget er at de kan sveise- og har utstyr/materiell for AISI 316L. Om de sveiser med pinne eller TIG spiller mindre rolle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
matsemann Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Hør med Skjerdens Mekaniske Verksted i Brobekkveien. http://www.skjerdens.no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whiskey Svart 26.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2017 Sånn, kommoden var jo værst å få ut, ble litt riper i lista rundt, men aner ikke hvordan jeg skulle fått den ut uten å skru ned hele veggen? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post Share on other sites More sharing options...
Whiskey Svart 10.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2017 Fikk det fikset borte i Brobekkveien, skal montere det nå, var rimelig tært opp når vi fikk sett nærmere på det, så de skar ut det meste av det nederste bendet og sveiset inn noen plater de bøyde til, kom på ca halvparten av et nytt et, så får håpe det holder 10 år til :-) Får koble til en anode denne gangen tenkte jeg Noen tips til montering? Tenkte å bruke samme framgangsmåte som andre skroggjennomføringer, puss, acetonvask, masse tec-7? Noen mener det er lurt å skru til bare litt først og så stramme når tetningsmassen har herdet, fler som er enig? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.