Jump to content

Scand Baltic, hvor får jeg eksos svanehals utløp til under 8600kr?


Whiskey

Recommended Posts

Tror svanehalsen burde byttes ut, ser ut til å ha anløpt i skjøtene, ser de selger original hos scand, http://agderboat.mamutweb.com/Shop/Product/Eksos-gjennomf%C3%B8ring-med-svanehals-5%22-Baltic/811851

 

Men var ikke det en veldig høy pris for et rør? Eller er det jeg som er gnien... må da være noen som lager eller har lignende for mindre? Eller er det bare det det koster?

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg ekspert på eksos, men på min Scand Classic går hele slangen rett ut. Det er ikke noen svanehals på slutten. Det er bare en skrog gjennomføring. Er det kanskje mulig på denne båten også? Ville ha sjekket muligheten. Ellers vet jeg at slike bend kan ha sammenheng med eksos strømmen, og at det derfor kanskje ikke er mulig. På noen motorer må eksosen ha spesiell utforming for å flyte riktig ut fra motoren slik at den går best mulig, men det trenger jo ikke å være tilfellet her.

 

https://webshop.nettbaat.no/categories/-eksos-gjennomfoeringer

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Defekt, slik det ser ut nå. Mulig en kompetent sveiser kan bytte ut nederste delen. Slik det fremgår av bildet er dette to 90 grader bend, en rørstump og en flens. Grunnen til at du har lekkasje kan være: Dårlig sveiseprosedyre, kan muligens re-sveises. Materialet holder ikke AISI 316L, bytte ut del. Ta kontakt med et sveiseverksted/ mek. verksted som kan sveising.

Link to post
Share on other sites

Nå som  jeg ikke sitter og knoter med padda, legg merke til at det kun er en sveis, eller kun nederste delen av svanehalsen som er angrepet av korrosjon. Dette er slikt som et kompetent verksted kan fikse for en rimelig penge. Eventuelt lag en svanehals med 90 grader gjennomføring og bøy på slangen. Skal se om jeg finner et bilde fra Hulda som likner det du har i dag.1422552236.jpg

 

Fant ett! Jeg har to slike, og de har sittet der siden tidenes morgen (år 2000). Sveiset med pinnesveis og ikke antydning til korrosjon, lite fokus på sveiseprosedyrer. Slik at det du ser på din båt ikke er 'normalen' om kvaliteten er ivaretatt. Grunnen til at det er så mange sveiser, er at rørstumpene jeg fant på skroten ikke var lengre.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken modell har du??  Har en 2010 Atlantic som begynte å dryppe litt.  Fjernet kommode og demonterte bendet.  Fikk det sveiset på nytt igjen til en brøkdel.

 

Det er mye jobb å lage dette bender dersom du må ha alt nytt...

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post
Share on other sites

Hvilken modell har du?? Har en 2010 Atlantic som begynte å dryppe litt. Fjernet kommode og demonterte bendet. Fikk det sveiset på nytt igjen til en brøkdel.

 

Det er mye jobb å lage dette bender dersom du må ha alt nytt...

Vi har 2000 Baltic... 2010 modell ja, det må da være litt slapt håndverk om det ryker så fort? Etter 17 år så kan jeg vel ikke klage, aner ikke om det er byttet før

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk det fikset borte i Brobekkveien, skal montere det nå, var rimelig tært opp når vi fikk sett nærmere på det, så de skar ut det meste av det nederste bendet og sveiset inn noen plater de bøyde til, kom på ca halvparten av et nytt et, så får håpe det holder 10 år til :-)

 

Får koble til en anode denne gangen tenkte jeg

 

Noen tips til montering? Tenkte å bruke samme framgangsmåte som andre skroggjennomføringer, puss, acetonvask, masse tec-7? Noen mener det er lurt å skru til bare litt først og så stramme når tetningsmassen har herdet, fler som er enig?

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...