Jump to content

Bavaria seilbåt som er 4m brei,, hvor stor bås?


Dr.blind

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Får du lov til å benytte dette målet da? Åssen går det hvis nabobåtene på begge sider gjør det på samme måte. Båten får normalt fylle 90% av lysåpningen.

 

Det er akkurat det. Om to båter prøver seg på noe "smart" så vil en jo kunne klinke i sammen om det blir sjø.. Blir jo å spise av felleskapet dette, satse på at nabobåtene ikke gjør det samme ;-)

 

Har fire meter brei båt og 4.5 lysåpning. Syns ikke 25-35 cm ish på hver side til fendere er unaturlig på en båt av litt størrelse. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har ikke spurt, spurte her om hva som går før jeg spør om lov :) 

 

Ser ut til at jeg heller får meg en longsideplass heller så da er jo problemet løst :) 

 

Fordelen med bås er at båten kan ligge fritt uten å være borti noe som helst, bare henge i tauene. Med trang bås så blir man liggende å gnikke mot den ene eller begge utriggerne. Samme med longside, blir liggende å gnikke kontinuerlig 24/7. 

 

Har fått tilbud om longside et par ganger, men valgt bås i stedet. Bås med uterigger som kan gås på gir samme enkle ombordstigningen som longside om man ligger baug inn. Og bakker man inn i bås så kan det jo ikke bli enklere.

 

Tror jeg ville strukket meg litt for å få tak i en brei nok bås, bås er på alle måter den beste og enkleste løsningen som finnes egentlig.  

--

 

Av en eller annen grunn var prisene jeg fikk på longside høyere enn bås, som om longside var en fordel. Noe som er utenfor min rekkevidde så skjønne noe av.. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Min er 4m brei, og båtplassen er 4,5m. Eg ville jallfall ikkje hatt noko mindre. 

Med 4,5 meter bredde, blir den ikkje bred nok til kun å ligge i fortyinger, uten at den tar i brygga/uteriggeren med fendrer. Med mindre du har meget stramme fortøyinger. (ikkje å anbefale)

 

Det var dette med hvordan en måler da.. Har selv en seilbåt som er 4 meter over dekk på det  breieste, men den smalner jo en del nedover skrogsidene. Så med 4.5 meters plass, som jeg antar må være lysåpning hos oss, går det helt fint å ha båten liggende uten å være borti noe med vanlige fendere. 

 

Om åpninga var målt midt på gangbrua, eller noe i den dur, ville det blitt litt knepent. 

Link to post
Share on other sites

Synes longside er helt fint jeg. Spesielt om det er trangt mellom bryggene og en har lyst til å bruke båten når det blåser. (Det har jeg.) Ang argumentet om slitasje kommer dette an på hva dominerende vindretning på plassen er. Jeg har dominerende vindretning rett forfra på min plass. Synes ikke dette skaper plagsom slitasje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...