Jump to content

Nyoverhalt AQAD41A. Maks 1500 rpm, rister og stopper etter 30 sek.


båtfyren

Recommended Posts

Min AQAD41A er overhalt hvor et anerkjent verksted i stavanger har tatt sylinder, veiv, sjekket dyser og montert diesel pumpe. Jeg har overhalt pumper, vasket kjølere osv,

Nå er tiden inne for å starte den etter alt er montert tilbake. Alt av filter og pakninger er byttet, alle rør er sjekket for gjennomgang.

Diesel system er luftet først på topp av filter, så inn til høytrykks pumpe, inn på hver av dysene, sjekket at det kommer diesel ut.

Olje trykk er veldig bra, alt mekanisk høres greit ut.

For å få start må jeg gi fult pådrag og da vil ikke turtall komme høyere en ca 1500. Har ikke turteller så er en gjetning. Motor sviver ikke godt, rister en del men kommer seg litt. Plutselig vil den stoppe.

Og nå vet jeg ikke hvordan å feilsøke videre. Alle ”normale” sjekker føler jeg har blitt gjort men det er tydeligvis en liten ting som svikter. Jeg kan ikke se noen diesel lekkasjer når motor sviver i ca 30 sekunder.

Hvorfor får jeg ikke mer turtall på motor ved fult pådrag ?

Kan fødepumpa være kun nesten i orden ? hva skal jeg sjekke ?

Hvis høy trykks pumpa er feil montert, hva vil hende / ikke hende ?

Link to post
Share on other sites

Sven Arne,  pumpa ble montert tilbake av verksted som sa den var montert med et ur. de forklarte meg tilstrekkelig til at jeg håper å slippe å gjøre det selv :-)

 

Verksted påsto at tenning tidligere var helt feil men nå var alt mye bedre, hva skjer om det er litt ut av synk ?

Link to post
Share on other sites

Ikke mulig å koble feil rør, dette er høytrykksrør og hvert rør har sitt delenummer.

For meg hører det ut som du har feil tenning/innsprøytning. Prøv å få firmaet som tok høytrykkspumpa de til å ta en titt evt en lokal mekaniker. Når du må gi så mye hendel for at motoren skal starte så ville jeg startet her.

Link to post
Share on other sites

Siden verksted er anerkjent og har montert pumpa tar jeg det som en selvfølge at verksted også har prøvestartet motor. Tanken min er at da kan tilførsel av diesel mangle eller den suger luft. Du kan prøve å åpne lufteskrua på filter forsiktig mens motor går. Kommer det litt diesel ut mens du åpner kan det tyde på at matepumpa er ok. Kommer det ingenting og motor derimot stopper eller nær ved å stoppe kan det være at den ikke får nok diesel.

Link to post
Share on other sites

Til Hegras innlegg - dette gjelder bare filtrene etter fødepumpen. Gjør du det på et sugefilter før pumpen stopper motoren.

 

Ville prøvd å løsne ett og ett dyserør (mutteren på dysa en omdreining) mens motoren går.

Da skal du høre markert forskjell i gangen på motoren og det skal komme en del diesel.

Prøv med en og en dyse. Sammenlign lyden fra motoren og mengden diesel som kommer ut. Da får du tydelig pekepinn på om noen dyser eller pumpeutganger feiler slik at du har sylindere som ikke virker.

Løsne returslangen som går til dieseltanken. Her skal det komme nokså mye diesel fra motoren hvis lavtrykksystemet er i orden (filtre, sugestuss i tanken, fødepumpe, slanger osv).

Enklest å begynne med slike "eksterne" ting før du går løs på selve maskinen.

Varsle verkstedet om at det kan komme en reklamasjon. Kan hende de tar turen ned for å kikke da uten ekstra kostnader..

Mons

Link to post
Share on other sites

Her lukter det feil innjustering av VE pumpen (innsprøytningspumpen)

Går motoren forholdsvis hardt når du får den igang tyder det på fortidlig tenning.

Motoren banker.

I ditt tilfelle kan det virke som det motsatte,altså for sen tenning.

Dette er svært nøye og skal utføres med måleur.

Se på youtube der du søker etter:

How to time a VE fuel pump

Link to post
Share on other sites

Jeg har kontaktet verksted som har montert d-pumpa men de svarer ikke, fri i helga da gitt :-)

 

På vei ned for å kontrollere fødetrykk  ifra pumpa, ta av sjøvanns pumpe for det kan vist gi noen problemer ikke at jeg forstår hvorfor.

 

har dessverre ikke måle ur tilgjengelig i dag, må vente til neste uke ( i morgen)

 

Hvis det er noe mer jeg kan kontrollere setter jeg pris på flere innspill.

 

Om det skulle finnes en flink person med måleur og kunnskap som ikke vet helt hva denne søndag skal brukes.Har jeg rikelig med kaffe ol. Står inne på et stort verksted :-)

Redigert av båtfyren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det beste er kanskje å vente til du får tak i verkstedet som har overhalt motoren. Regner med du har lagt ut en del og synes det blir feil at du skal finne ut hva som er galt. Kanskje gjør du noe som verkstedet ikke vil gå god for hvis du nå skrur for mye. Du skriver ikke noe om hvordan motoren er tilknyttet drivstoff. Er motor tilbake i båten eller er det noe foreløpelige greier?  Dette med sjøvannpumpa som kan innvirke på høytrykkpumpa kan du jo legge frem for verkstedet og høre hva de mener. Det kan jo være ukjent for dem også og at de dermed har tabbet seg ut. Ukjent for meg også, så jeg skal jammen være forsiktig neste gang impeller skal ut, selv om jeg ikke er sikker på om det har noen innvirkning.

Link to post
Share on other sites

Sven Arne, pumpa ble montert tilbake av verksted som sa den var montert med et ur. de forklarte meg tilstrekkelig til at jeg håper å slippe å gjøre det selv :-)

 

Verksted påsto at tenning tidligere var helt feil men nå var alt mye bedre, hva skjer om det er litt ut av synk ?

Mistenker at verkstedet, i dette tilfellet, har feiljustert innsprøytningstidspunktet og at tidligere innstilling var korrekt.

 

En ikke uvanlig feil er at motoren turnes mot gangretningen under innstilling. Da er der en stor sjanse for feil avlesning og man kompenserer deretter.

 

Som jeg har skrevet i andre tråder så er registerhjulene skråskjærte for å thruste aksialt. Det vil også være en liten slark mellom tennene i registerhjulet. Når man da turner motoren mot gangretning så vil thrusten av drevene i aksialretningen bli motsatt og tannslark vil også bli motsatt. Derav også avlesning av innsprøytningstidspunkt.

 

Få en kompetent mekaniker til å sjekke/justere pumpen på nytt.

 

Lykke til!

 

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Var ute og sjekket på motor. FP retur kommer på høyre side og er koblet sammen med retur ifra dyser, dette er festet med en banjo skrue. Det ser riktig ut men jeg forstår vist ikke hva som er mulig gale her.

 

Jeg har ikke koblet inn stopp soloniod kabel men tror ikke det trengs.

 

bilde

Redigert av båtfyren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...