Jump to content

Jolle på daviter med baugen mot ankervinsj


PiperBill

Recommended Posts

Får du plassert jolla slik at ikke pongtongen stikker ut og blir "tatt" av sjøen?

Jolla er jo bredere enn moderskipet.

Kan være en fordel om baugen stikker ut siden springet gjør at baugen kommer høyere opp fra vannet.

 

Ja det har jeg tenkt på. Jolla kommer til å ligge såpass høyt at jeg regner ikke med at det blir tatt av sjøen. Moderskipet går ikke mer en ca. 10 knop. Kan jo også slepe jolla a på kort line hvis jeg må ut i mye sjø. Lite sjø der vi pleie å være rundt om Hvaler.

Link to post
Share on other sites

På min båt kjøpte jeg snap off system til (kjøtt)krokene. Rett og slett fordi jeg var livredd for at noen skulle ramle på de under bading/stuping.

Kjøpte på ebay for noen småkroner. Du bør legge baugen på jolla mot vinsj, må du bak å fikse noe med dreggen trenger du all plass du kan få evt gå ned på størrelsen på jolla eller opp på bredden av moderskip. Longside ved fylling av drivstoff el liknende vil gi deg utfordringer med pontonger stikkende ut over bredden på båten. Plankene ville jeg byttet til 2x4" bjelke.

Redigert av Seasu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På min båt kjøpte jeg snap off system til (kjøtt)krokene. Rett og slett fordi jeg var livredd for at noen skulle ramle på de under bading/stuping.

Kjøpte på ebay for noen småkroner. Du bør legge baugen på jolla mot vinsj, må du bak å fikse noe med dreggen trenger du all plass du kan få evt gå ned på størrelsen på jolla eller opp på bredden av moderskip. Longside ved fylling av drivstoff el liknende vil gi deg utfordringer med pontonger stikkende ut over bredden på båten. Plankene ville jeg byttet til 2x4" bjelke.

 

 

Takk takk. Er nok best å ha baugen mot ankervinsjen ja. Jeg ser den. Moderskipet er på 280 på det bredeste men litt smalere akter. Jeg tror ikke det blir så veldig utfordrende når jeg skal legge til longside da jeg bruker jo fendere på 20cm minst.  I verstefall så fungerer jolla som fender (just kidding). Den skal være på slep for det meste men alt dette er nytt for meg så jeg må bare finner ut underveis.

«Planken» du refererer til. Det som jeg har montert på badeplattform er laget av ask som har stått i et gammelt snekkerverksted i over 50 år. Det er noe av det sterkeste treverket jeg har noen gang sett. Bærer lett min vekt på 80kg. Jeg har impregnert det godt med olje. Tror det holder en stund i allefalle. Jeg tror de er for lange men jeg må ha jolla opp på for å se og da tror jeg jeg kan forkorter dem med kanskje 10 cm.

Redigert av PiperBill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...