Jump to content

Fjerning av oljedamp og misfarging på kalesje


Krokodaren

Recommended Posts

Hei, jeg hadde i fjor noe søl med totaktsolje i båten, jeg mistenker at dette blandet seg med noe vann som har lugget i dørken og senere fordampet.

 

Kalesjen har fått en god del mørke flekker og ser ut som en dalmatiner på enkelte felter. Kan minne om jordslag men flekkene er større og ikke fullt så markante. Jeg har prøvd å få det vekk med grønnsåpe og biotex uten hell. Jeg gikk også over en runde med Biltema kalesjerens for å se om det kunne hjelpe, intet hell der heller.

 

Er det noen som har erfaring med å få bort dette?

Link to post
Share on other sites

Hvis flekkene kommer av fordampet olje ville jeg ha prøvd avfettingen Prickbort (selges hos Toyota, Bilextra, Mekonomen, m.fl.). Dette er egentlig en avfetting beregnet på billakk, der den er en av de bedre og får løst opp tjære og gammelt tjafs i lakken som du bare kan drømme om å få gjort med andre avfettinger. I fjor sommer glemte jeg å skru igjen bensinkrana på 5-hesteren med integrert tank, noe som hendte opp med at all bensinen (med rik blanding totaktsolje) rant ned i jolla. Der lå det og koste seg sammen med noe regnvann om lag ei ukes tid før jeg oppdaget hva som hadde skjedd. Fikk lenset jolla og prøvde meg på å få vasket vekk det seige med Zalo. Det gikk seint, var seigt og mye arbeid. Så kom jeg på flaska med Prickbort som lå i bilen og hentet denne. Spruta lett over jolla og kunne observere at olja bare rant av :thumbsup: I og med Prickbort var såpass effektiv til dette vil jeg tro den også kan fungere til totaktsolje i kalesja di.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...