Jump to content

Turbo til Yanmar. Trenger rengjøring????


Stubben

Recommended Posts

Hei.

I min båt, (Tresfjord 28) har jeg (i 1998) fått innstallert en Yanmar motor 4JH2-UTE 96 hk. 1996 mod.

Denne funker utmerket og har nå gått ca. 925 timer. Hadde gått 380 timer når jeg kjøpte den.

Spørsmålet er: Hvordan merker man det når turboen må rengjøres/overhales??

Alt fungere meget bra for tiden; ingen nevneverdig røyk, får full omdr. 3600 og farten er upåklagelig.

Hadde en servicemann ombord i fjor for vanlig service hvor han også 'så på' turboen for eventuell rengjøring. "Dette er ikke nødvendig. Den ser bra ut." var svaret. Men hvordan merkes det når noe må gjøres?

 

 

Takker for orientering.

Link to post
Share on other sites

Innsugingssiden rengjør du ved å helle på Zalo-vann i innsuget.  200-300 timers intervall er passelig. Du merker at det er på tide hvis du opplever at motoren går litt tregere eller at eksosen blir svart.

 

På din motor blander du en halv desiliter lunket vann med en teskje Zalo i. Putt det i en tom ketchup-flaske el. lign. og spray det inn gjennom motorens luftinntak. Doser det slik at du får en jevn vannstrøm og at det tar 10-12 sekunder å spraye inn såpevannet. Turtallet skal være 3/4 av fullt turtall. Vent et par minutter og tøm så inn en halv desiliter til på samme måte, men med rent vann. La motoren svive i 10 minutter. Nå er du ferdig. Har du aldri gjort dette, kan det være en fordel med 2 runder zalovann. Har du turbotrykksmåler, vil du se at trykket øker etter behandlingen.

 

 

Eksossiden er imidlertid like skitten. Den renser du ved å gasse på en halvtimes tid etter at du i lengre tid har tuslet rundt på tomgang. Motorene er ikke lagd for tomgangskjøring og soter ned. Du har i såfall en for kraftig motor i din båt    :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en 77 hk Yanmar 87-mod. På den siste turen i fjor hendte det meg noe forunderlig og "skremmende" (det luktet omkostninger). Etter å ha kjørt ut fra havna og ut i åpent farvann skulle jeg gi på til marsjfart. Spaken ned, men turtelleren stoppet på 2600 omdr. (normalt 3600) og det sotet forferdelig etter en stund. Når jeg i etterkant åpnet motorrommet oppdaget jeg også at jeg hadde hatt et par-tre knappenålshull i eksosbendet også, slik at det også var sotete i motorrommet. Dette hadde igjen blitt sudd inn i turboen som derigjenom også var svært sotete på innsugningssiden. Når dette skjedde hadde skuta (Polar 770) ligget ubrukt i ca. 1mnd. OK, det kunne kanskje ha med dette å gjøre?

 

Fortalte dette til de motorkyndige i havna og svarene var så godt som enstemmig: Turboen din har gått!!!!!  :confused:

 

Som mange andre tok jeg ikke tak i problemet før varmen begynte å komme ved påsketider. Skrudd ut turboen og fikk en bekjent til å se på den. Den ble gjort ren på to sider og alt virket OK. Men fortsatt var det mange som mente det kunne være lekkasje fra oljedelen og ut i resten av turboen, dette hadde skjedd før. Jeg burde sjekk opp dette!

Etter et tips tok jeg så kontakt med GIK turboteknik på Kongsberg. For å slippe å sende den og i og med at ikke det var sikkert at det var noe feil ble det avtalt at jeg skulle kjøre opp med den å vente der oppe til den var kontrollert/reparert slik at jeg kunne få den med meg hjem til Moss igjen. Levert den kl. 08.30, tok meg så en tur rundt i byen, de skulle ringe meg når den var klar. Det tok tid og kl. 11.30 ringte jeg. De hadde ikke funnet noen direkte feil men det var noe sot og forkoksninger så de holdt på å gjøre den ren. Jeg kunne komme etter lunsjen - kl 13.00 å hente den var beskjeden jeg fikk.

Kl. 13.00 var jeg der, turboen var som ny, da var det bare å betale slik at jeg kunne begynne på hjemturen.

Da kom sjokket: kr. 4800,- + moms, 5952,- kr. Bytteturbo, netto overhalingspris.

Desverre fikk jeg sjokk og bare betalte.  :confused:

 

Jeg får skylde på meg selv, men jeg synes det er for galt at vi bestandig må tro og tenke på at de som driver foretning prøver å lure oss for mest mulig penger og ikke tar det som tjenesten/varen koster. (1500 - 2000 kr/t kostet tydeligvis dette)

 

Foreløpig har jeg ikke fått satt inn og testet turboen så jeg bare håper at det ikke er noe annet som er feil med motoren.

 

Skygg unna GIK turboteknik på Kongsberg!!!!

 

Det var et lite svar på spørsmålet ditt og en stor frustrasjonsutblåsing på kjøpet!

 

Jeg håper ikke det er noe feil på turboen din!

 

Idun

Link to post
Share on other sites

Det var et lite svar på spørsmålet ditt og en stor frustrasjonsutblåsing på kjøpet!

 

Jeg håper ikke det er noe feil på turboen din!

 

Idun

 

Hei Idun.

Takker for denne informasjonen.

 

Neida!

Så vidt jeg kan bedømme, så er alt i orden.  Det er slike 'redselshistorier' som du her beskriver jeg vil forsøke å unngå. Hvis man kan tyde 'tegnene fra motoren' riktig og forebygge så godt man kan er mye vunnet.

Jeg er en 'ikke motorkyndig' person som må spørre om det meste.  :confused:

(Men jeg lærer fort) :confused:

 

Stubben

Link to post
Share on other sites

Hei Stubben!

Foretok en turborens på min Yanmar nå i høst.

Rensen ble foretatt på den måten som Lotus beskriver.

Opprasjonen var helt uporblematisk. det eneste var at det røyk (vanndamp) noe vannvittig.

Han som eier båthavna kom springende og lurte på hva i pokker jeg holdt på med.

 

En ting Lotus glemte å nevne, er at motoren skal være god å varm før jobben gjøres.

Ifølge manualen til min motor 4LH-STE skal dette gjøres hver 50 time. Hva manualen for din motor sier vet jeg ikke.

Syns det høres litt ofte ut. Men tror jeg vil begynne å gjøre dette årlig.(100-150 timers gange).

 

Per

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Leste med interesse dette om rens av turbo og dette var en ny måte for meg å gjøre rent på. Har selv en VP TMD30 og har da spørsmålet om dette er en fremgangsmåte som kan brukes på denne type motor. Regner med at luftfilter fjernes og at denne blanding sputes rett inn i turboen. (vet at den er grønn :confused:)

Link to post
Share on other sites

Amorosa.

Så vidt jeg vet kan denne metoden brukes på de fleste turboer. Jeg har ingen faglig kompetanse på området. Men har lest om denne metoden flere ganger. Og har aldri hørt at det er noe annet med VP motorer.

Ja. luftfilteret må fjernes først.

Mengden vann/såpe som skal sprutes inn er forskjellig fra motor type til motor type.

f.eks   4JT2 UTE skal ha 50 ml.

Mens en 4LH - STE skal ha 500 ml.

 

Ville nok sjekka med manualen eller ett merkeverksted hva de sier om mengde vann, før jeg satt igang.

 

mvh

Per

Link to post
Share on other sites

Vannmengden er neppe det mest kritiske, men det er nok en fordel å "mate" den såpass forsiktig at turboen ikke "drukner"......

 

Med andre ord, la den få vannet med åpass tålmodighet at den får tid til virkelig å dra det gjennom og fordampe vannet  -  og til det må turboen selvfølgelig få anledning til å opprettholde temperaturen så noenlunde.

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

HH

 

Det er nettopp derfor jeg skriver som jeg gjør: at den ikke må druknes!

 

Poenget er å gi seg de nødvendige sekundene til at det ikke er kompakt vann, men våt luft som kommer inn til motoren.

 

Som nevnt i et tidligere innlegg bruker jeg selv en gammeldags kaffekjel med vann og tømmer vannet i en tynn stråle ca 10 cm foran luftinntaket (med luftfilteret fjernet). Turboen suger vannet pent og pyntelig inn i sitt eget tempo  -  no problem.

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

En liten presisering:

 

Glemte å si at motoren skulle være varm. Bra at du påpekte det, Pekjan.

 

Mengden vann er 50cc dvs 50 cm3 eller 0,5 dl. (Yanmar 4LH serien)

 

Vaskeintervallet kan være 50 timer, men da behøves det kun rent vann. Intet såpevann først. Drøyer man lenge mellom hver gang, brukes det såpevann, veldig lenge mellom hver gang gir flere runder såpevann. Normalt burde en såpevask annethvert år gjøre nytten hvis du bruker båten med motortid 100-150 timer pr. år.

 

Som Poseidon sier er det tempoet på vannmatingen som er kritisk. Når Posiedon tømmer vann via kaffekjelen på på motoren sin, så bit dere merke i hva slags motor han har. Bare turboen hans er jo som en liten påhengsmotor  :confused: Den suger inn veldig mange hundre liter i sekundet på 3/4 pådrag. Andre fritidsbåtmotorer blir jo som leketøy å regne.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus,

 

greit at du nevner det med motoren.

 

Jeg kan jo spe på med et bilde hvis noen skulle være interessert:

 

Bilde

 

Det er ikke så godt å få noe ordentlig inntrykk av turboen på dette bildet, men den ligger omtrent i midten, der hvor eksosrøret går ut fra motoren. Den firekantede "klumpen" med avrundet topp som ligger litt lavere og mer til venstre i bildet er "aftercooleren" som ladeluften går gjennom etter å ha passert turboen, men det er bare halvdelen av den som viser.

 

Men uansett størrelse så ser jeg ingen fare forbundet med turbovask så lenge det gjøres litt pent og pyntelig.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Jeg er inderlig klar over at det er ikke alle motorer som suger 1 kubikkmeter luft pr sekund, slik som min gjør. Men selv på en mindre, hurtiggående turbodiesel blir det skremmende svære luftmengder....

DS

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen.

 

Takker og bukker for alle utfyllende svar. For en 'ikke motorkyndig' person, er det godt å vite at det finnes kyndige og hjelpsomme personer på nettet.

Rengjøring av turboen har ikke vært utført på motoren så lenge jeg har hatt den. ca.550 timer. Jeg har heller ikke merket noe reduksjon på ytelsen. Bruker båten ca. 100 timer i året hvorav 75% på 1500 - 2000 omdr. (Max = 3600) Ingen unormal røyk. Heller mindre røyk enn båter jeg går sammen med.

Men bedre føre var. Noe av det første som skal gjøres nå er rengjøring av turboen.

 

Med hilsen  Stubben

Link to post
Share on other sites

Hei  !

 

På min 4JH-DTBE er det også en tappeskrue i bunnen på ladeluftkjøleren. Etter å ha kjørt zalo-rensen blir det liggende igjen en vannskvett her. Jeg bruker å løsne på denne for å få ut vannet, men om det virkelig er påkrevet vet jeg ikke, men en vits med skruen må det vel være.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Vaskemetoden som Lotus beskriver for turboladerens kompressor er korrekt og grei, men har du fått fastbrent belegg på skovlene, kan det være at vannvasking ikke er nok. Da kan du hive inn finknuste nøtteskall i luftinntaket etter at filteret er tatt av. Det er den profesjonelle måten, med jeg vet at vanlig ris også har vært brukt med bra resultat. Dette er det vel bare maskinister som har vært med på, og derved tror nok noen at dette er en spøk, men dem om det. Metoden har også vært anvendt i gassturbiner.

 

Når det gjelder turbinsiden, kan det være vel så mye å hente på å rengjøre dysering og løpeskovler. På større skip er det ofte montert vanninntak til turbinen slik at det er bare å åpne kranen for å slippe inn vann, men finnes det en plugg et sted i eksosrøret foran turbinen, kan vanntilførsel ettermonteres på en lettvindt måte. Motoren må kjøres ca. 10 min på redusert belastning før vaskingen slik at det ikke oppstår store termiske spenninger når vannet kommer inn. Etter vaskingen kjører man også omkring 10 min for å tørke komponentene inne i turbinen.

 

Fordelen med vannvasking av turbinen er at man fjerner sotbelegg som ødelegger strømningsforholdene for eksosen. (Det kan jo være en del sot i turbinen hvis man ikke alltid har kjørt motoren under optimale forhold). Vaskingen utføres også for å redusere korrosjon skapt av svovelsyren som dannes hvis det er svovel i brennoljen, men det er nok ikke så aktuelt for motorer som kjøres på miljødiesel. (3-5% av svovelet blir til svovelsyre, resten av svovelet forsvinner sammen med eksosen som svoveldioksid).

Link to post
Share on other sites

Motordoktoren!

Som Stuert har jeg ofte gitt både erter og ris til maskinister for rensing av turbo og turbin.

Dette hvis de var tomme for nøtteskall. Som vistnok var det beste.

Men her snakker vi om maskineri av en helt dimensjon en enn motor på 100 til 300 hk.

 

Betviler at de små "sneglehusa" vi har som turboer blir så veldig happy for nøtteskall!

Tror jeg vil holde meg til Zalovann.

Per

Link to post
Share on other sites

La du merke til at jeg skrev finknust? Jeg har jobbet med motorer fra 0,5 hk og opp til 40 000 hk, 2-takt og 4-takt (den kinesiske 6-takteren har jeg ikke sett annet enn på papiret ennå), bensinmotorer, dieselmotorer, gassmotorer, glødehodemotorer, forkammermotorer, hvirvelkammermotorer, direkteinnsprøytede, trunkmotorer, krysshodemotorer, wankelmotorer og hybridmotorer (bensin/diesel, gass/diesel og metanol/tungolje) og har erfaring nok til å vite at metoden med nøtteskall kan være grei å gjennomføre på en liten kompressor også hvis det er fastbrent belegg der. Temperaturen ved utløpet av skovlene er jo oppe i 180 grader og det som verre er. Med 30 - 50 000 omdreininger per minutt blir det nok kollisjonskraft mellom nøtteskall og skovler. Men den med sarte nerver gjør kanskje best i å ta ut kompressorhjulet og rengjøre det for hånd hvis det har fastbrent belegg.

 

Ertene dine skal du få beholde når det gjelder små motorer. Upolert ris har jeg derimot ingen betenkeligheter med å sende gjennom en slik kompressor hvis du reserverer nok til lørdagsgrøten.  :drink:

Link to post
Share on other sites

motordoktoren

"Med 30 - 50 000 omdreininger per minutt blir det nok kollisjonskraft mellom nøtteskall og skovler. Men den med sarte nerver gjør kanskje best i å ta ut kompressorhjulet og rengjøre det for hånd hvis det har fastbrent belegg".

 

Joda. Jeg fikk med meg at du skrev finhakket.

 

Du verden du har bred erfaring. Jeg viste ikke at det fantes så mange typer motorer engang.

 

Men alikevell:

Tror jeg i dette tilfellet vil være en av de med sarte nerver. (Til en forandring).

Tviler ikke ett sekund på at det er efektivt, men sorry, nei takk ikke på min motor.

 

Per

Link to post
Share on other sites

Hehe, det er kanskje best for nervene å gjøre bare det man er trygg på. Jeg skjønner at du ble litt overrasket over variasjonen i motortyper, så da skal ikke jeg tilføye noen av de øvrige som finnes - bortsett fra Stirlingmotoren, som er oppfunnet av den skotske presten Robert Stirling i 1816, og ser ut til å kunne få en slags renessanse. Men med aktivitet i over 45 år med motorer i den norske handelsflåte og i tre forskjellige lands mariner, har jeg naturligvis fått med meg en del.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Leser med undring på metoden for å rense turboen!

 

Hvilke motorleverandører anbefaler metoden med tilsetting av Zalovann i innsuget?

Zalo har jo en egen evne til å nøytralisere oljen og endre (fjerne) smøreegenskapene,

samtidig som dritt og avleiringer dras inn i motoren?

Tviler ikke på at turboen blir ren,men er dette bra for resten av motoren.

Ønsker ikke å trekke i tvil hva ekspertisen hevder men referanser skader vel ikke?

:lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg er også skeptisk til dette å slippe fremmedlegemer inn i et turbinhjul som går med 100.000 Omin - dette tør jeg ikke å gjøre selv.

 

Men at rensing at turboen har effekt på resten av motoren ser jeg ikke helt. Turboen er drevet av eksosen - og den sørger for at det blir et overtrykk i innsuget slik at luften ikke suges inn - men presses inn i motoren. Den er ikke i kontakt med drivstoff eller olje i andre deler av motoren  - så vidt jeg vet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri vært med på å "vaske" kompressor siden i T/C med nøtteskall/ris. Det ville jeg vært skeptisk til. På eksos sider er det dog vanlig praksis.  Bruk av vann som eventuelt er blanda med regjøringsmiddel ville jeg ikke hatt betekligheter med, så lenge man er forsiktig.

Link to post
Share on other sites

Hvilke motorleverandører anbefaler metoden med tilsetting av Zalovann i innsuget?

Hva med alle motorleverandører? Bruker du ikke Zalovann, kan du bruke blower-wash. Samme greia. Du bare ganger opp prisen med 100.

 

Alle som kjøper en ny motor får med en brukerveiledning. Den er ikke så fyldig som en servicemanual, men den gjør nytten. For Yanmar 4LH serie kan jeg sitere ordrett:

1) Belasta motoren maximalt och fyll på 50cc rengöringsmedel i omlag 10 sekunder genom att använda ett matningsverktyg.

2) Fyll på 50 cc färskvatten i omkring 10 sekunder efter 3-5 minuter

....

Videre punkt 3, 4 og 5 i fremgangsmåten.

Intervall: Hver 150. time

 

Om Du rengör med färskvatten, skal detta göras var 50:e timme.

 

Når proffene gjør dette, måler de samtidig endring i turbotrykk og eksostemperatur.

 

Dritt og avleiringer dras ikke inn i motoren. De dras inn i sylinderen, brenner opp og forsvinner ut via eksosen. Dritt borte vekk.

 

Bitteliten tviler litt på effekten. Men Bitteliten renser sikkert propellen sin? Noen høyglanspolerer propellen sin. Hvorfor det? Hvorfor ikke rense turbinbladene for dritt? Hva skulle tilsi at de ikke blir møkkete?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har kun hatt 2 turbomotorer,en Bukh dv 48 og en Yanmar LH-HTE.Det var ikke nevnt noe om

tilføring av vann eller for den del, kjemikalier (herunder ris ,Zalovann eller knust nøtteskall) av noe slag i håndbøkene for disse to.

En turbo består som kjent av 2 adskilte kammer med hver sitt skovelhjul på samme aksling i hver sitt kammer.For at vannet og kjemikaliene (risen) skal ha en effekt på eksossiden av turboen,må den via motorens brennkammer for så å blåses ut via eksosventilene og det er dette jeg stusser på.!!!!!

Partikler som nøtteskall og ris kan vel umulig være heldig her?

Korriger meg hvis resonnementet mitt er på vidden!

 

Går utfra at Zaloens egenskaper må være temmelig redusert etter å ha passert 300-400 grader i sylinderen?

Det er jo på eksossiden det evnt. kan være sotbelegg?

Men jøss,jeg nekter ikke for at dette kan ha noe for seg men ser bare ikke logikken her!

 

Kan noen forklare dette?

:sailing:

:drink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...