Jump to content

Turbo til Yanmar. Trenger rengjøring????


Stubben

Recommended Posts

Sakset dette fra Yanmarhelp http://www.yanmarhelp.com/s_maint.htm#twsh

 

If the engine begins to smoke while underway firstly check the hull and propeller for fouling, the injectors for condition and the turbocharger for damage. If these are all OK, TURBOWASH the turbocharger.

TURBOWASH is a genuine Yanmar part, dont let any ignorant dealer tell you otherwise. The dealer should be repacking the TURBOWASH from the large container and selling it in 250cc / 8oz bottles, not fitting you up with a lifetime supply!

  • Thunder down the harbour with the engine at 75% load and spray up to 25mls of TURBOWASH into the air intake over about 15 seconds.  
  • Wait a bit
  • Spray an equivalent amount of clean fresh water into the air intake

    If it doesnt come clean, try up to 4 times.

In some manuals Yanmar recommend using dishwashing liquid if TURBOWASH is not available. In my experience it doesnt do the job whereas TURBOWASH cleans right around the bend. I can only recommend the proper product, it really works!

 

Dette er folk som vet hva de snakker om.

Link to post
Share on other sites

Ser troverdig og proff ut den siden,ja.Har ikke sett den før!

Men for all del, det gjør jo denne siden også,savner bare at man av og til henviser til

en holdbar referanse når man anbefaler "ekstraordinære" tiltak på motorer som koster fra 70.000 opptil flere hundre tusen kroner!

Sunn skepsis tror jeg er på sin plass før man følger råd som dette!

Link to post
Share on other sites

Ser troverdig og proff ut den siden,ja.Har ikke sett den før!

Men for all del, det gjør jo denne siden også,savner bare at man av og til henviser til

en holdbar referanse når man anbefaler "ekstraordinære" tiltak på motorer som koster fra 70.000 opptil flere hundre tusen kroner!

Sunn skepsis tror jeg er på sin plass før man følger råd som dette!

Helt enig. I så henseende er mange av de ovennevnte rådene i tråd med hva Yanmarhelp anbefaler.  

Link to post
Share on other sites

Ja mulig det!

 

Riskoking og nøtteskal blir mine motorer forskånet for ihvertfall!

Blir turboen kranglete skrur jeg den ut og kontrollerer eller renser den

hvis DET er problemet!

 

Er den oversotet og trenger rens,gjør sannsynligvis også eksosbendet det ! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Rogeri. Dette er rensing av innsugsdelen til turboen. Eksosdelen renses ved at du bruker motoren skikkelig og ikke lusker rundt på tomgang hele veien. Da har du i såfall for kraftig motor. Bytt til mindre motor. Ellers bør du lese din manual for LH-HTE bedre. Slå opp på kapittel 8. Periodisk kontroll og vedlikehold i fellesmanualen for LH-TE HTE DTE STE. (49961-200243)

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus!

Du vet vi her nordpå,vi ser det jo som en fornedrelse å kjøpe fisk hos fiskehandleren,vi bare MÅ dra den opp selv.Det blir fort (sot) og timer på tomgang med ett slikt bruksmønster!

Jeg driver å krangler med meg selv om jeg skal slå til på en Viksund 31 Combi,denne har en VP TAMD40 montert,så ja, den er "overmotorisert". Den har vært og vil sannsynligvis fortsatt bare bli belastet 50%. Men problemet blir det samme uansett,når du ligger time ettertime med en TD på tomgang.

(Det var igrunnen derfor jeg "tok tak i" dette med turborens)

Ønsket å få denne metoden forklart og belyst!

 

Takker derfor for alle svar og kommentarer!

:drink::flag:

Glemte å spørre om en ting til!:

Hvordan blir innsugsiden på turboen skitten?

Her suges det jo kun ren og filtrert luft inn,hvis lagrene er hele og tette? :sailing:

Link to post
Share on other sites

Bitteliten tviler litt på effekten. Men Bitteliten renser sikkert propellen sin? Noen høyglanspolerer propellen sin. Hvorfor det? Hvorfor ikke rense turbinbladene for dritt? Hva skulle tilsi at de ikke blir møkkete?

 

Lotus

Jeg tviler ikke på effekten. Jeg tviler på at rensing av turboen har negativ effekt på holdbarheten av resten av motoren. Dette var en kommentar til at Rogeri skrev:

"Tviler ikke på at turboen blir ren,men er dette bra for resten av motoren?. "

Dette med bakgrunn i at man ikke få vann i motoroljen om ma slipper vann inn i turboen.

 

At rensing av turbo har positiv effekt tror jeg nok - så lenge turbinhjulene blir fylt med avleiring/møkk virker de dårligere. Jeg har turbo på min Mercruiser - står ingenting om rensing av turboen her. Heller ikke i bruksanvisningen til min bilmotor som også har turbo. Men det er mulig at verkstedet gjør dette når de har service.

Link to post
Share on other sites

På en del motorer ender slangen for veivhusventilasjonen rett i innsuget for luftfilteret. Hvorfor den gjør det kan sikkert en mer motorkyndig mann enn jeg svare på. Men litt oljedamp blir det. Sikkert greit for alt unntatt turbinbladene som blir møkkete.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Slangen for veivhusventilasjonen ender i kompressorinntaket fordi det er litt undertrykk der, og det sikrer god ventilasjon av veivhuset. Ventilasjonsluften inneholder smøreoljedamp, men selv uten dette arrangementet blir det noe fettbelegg på kompressorskovlene, og det gjør at strømningsforholdene langs dem påvirkes. Luftstrømmens hastighet nedsettes og den får litt endret retning. Virkningsgraden på kompressoren går ned.

 

Vannvasking av kompressoren er en mekanisk sak. Relativ hastighet mellom vann og skovler er enorm, og derfor river vannet løst skitt og fett fra skovlene når det treffer dem. Det er altså vann og ikke vanndamp som skal treffe skovlene. Men den tilførte vannmengde må ikke være så stor at vannet ikke rekker å fordampe i ladeluftsystemet før det kommer inn i sylinderen. (Poseidon vet tydeligvis dette). Hvis det kommer "solid" vann inn i sylinderen, oppstår vannslag. En av fergene til et rederi (av hensyn til maskinister og vedlikeholdsrutiner er jeg med vilje forsiktig med identifikasjon her) fikk nylig vannslag i flere sylindere på grunn av lekkasje i turboladeren. Kjølevannet kom over i ladeluftsystemet, og det var slutten på de topplokkene.

 

Den totale virkningsgrad til turboladeren er nok mer avhengig av turbinens tilstand. Sørg for at forbrenningsprosessen forgår som den skal, så holder turbinen seg ren.

 

Så til det egentlige spørsmålet: Hvordan kan vi vite når kompressoren trenger rengjøring? På større skip er det vanligvis montert et U-rør over luftfilteret. I røret er det vann slik at trykkfallet over filteret kan måles. Erfaring forteller deg hvor stort trykkfallet skal være ved enhver motorbelastning. Er trykkfallet for lavt, er luftstrømmen for liten. For stort trykkfall indikerer skittent filter.

Link to post
Share on other sites

. Upolert ris har jeg derimot ingen betenkeligheter med å sende gjennom en slik kompressor hvis du reserverer nok til lørdagsgrøten.  :wink:

Lurer litt på dette utsagnet. Jeg er helt med på å "vaske" eksos sida av turbinen med ris, men på kompressorsida har jeg aldri hørt om at det har blitt brukt annet en vann event. blanda med rengjøringsmiddel(Acc 9)
Link to post
Share on other sites

Eksossiden vaskes med vann uten tilsetning av noe slag (fjerner sot og belegg som inneholder svovel - altså mest aktuell for store motorer på tungoljedrift), men luftsiden kan vaskes med vann eller renses med ris eller finknuste nøtteskall. Dette med ris og nøtteskall er slett ikke vanlig, og det ble forøvrig mest brukt i gassturbiner.

Link to post
Share on other sites

Til Lotus og motordoktoren!

Forstår nå poenget med med at det kommer fettholdig damp på skovlene fra veivhusutluftingen!

Går imidlertid utfra at "kaldkjøring" og soting,forårsaket av feil/lav belastning av motoren først og fremst legger seg på eksossiden av turboen og pga. dårlig forbrenning og at det kanskje er her det er mest å hente ved en rens?

Evnt. fettlag fra veivhuset vil jo  raskt bygge seg opp uansett når motoren startes igjen ?

 

Vel skal ikke mostre mer om dette!

Takk for alle svar!

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Tenkte jeg skulle ta en Turbo rens naa paa ettersommeren.

 

Sist jeg gjorde det var paa en Yanmar 222hk.

Da brukte jeg svakt Zalovann som jeg sprutet inn fra en tom ketchup flaske. Mens jeg holdt ett hoyt turtall. Dette i henhold til manualen. (Sto ikke at den maate vaere en Idun ketchup flaske).

 

Det jeg lurer paa Er det samme prosedyre paa alle motorer med Turbo? Eller er det noen spesiell prosedre paa gamle VP'er.

 

Naa har jeg en 40B motor. som jeg syns har begynt aa ryke mer enn tidligere. Kommer til aa ta en trykktest av dysene i samma slengen. Saa faar vi se om det hjelper.

Har vel mistet en 100 omdreininger paa max, men det er den royken jeg gjerne forst og fremst vil ha redusert.

Redigert av Mariell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, kjenner ikke til om Volvo anbefaler Zalo, men jeg forsøkte QMI Turborens med bra resultat. Det går sikkert like bra med zalo, men denne QMI saken har noe teflon tilsetning som gjør at man skal få flere fordeler enn bare renseegenskapene.

 

Uansett tror jeg du skal gjøre som QMI sier når det gjelder fremgangsmåte og spesielt merke deg at du benytter forsvarmet vann+zalo eller QMI. Dette er nok for å forhindre kald veske på varm turbo som selvsagt ikke er noe gunstig. Man skal helst ha kald motor når behandlingen begynner.

Link to post
Share on other sites

Dette var nytt for meg , da jeg ikke hadde turbo før så har det ikke vært noe tema. Har en VP TD 70 A motor,kan jeg bare starte opp og la den gå på litt høyt turtall , så spruter jeg zalovann rett inn i turbo'n ? Er det så enkelt ,eller er det noe her jeg må passe på ? Fint å høre fra dere hvordan hele greia blir gjort , fra start til mål . Regner med at dette gjør at du røyklegger store deler av havna , mens dette pågår ...

 

Tine III

Link to post
Share on other sites

Da skal beistet varmes opp og sprayflaska med zalovann være klar , smoke on the water er klar på cdspilleren . Da er det bare camera som skal klargjøres ,dette blir gøy (håper jeg ) da det sitter noen gammle karer på krakken .Satse på litt eksta røy her da,har vel aldrig vært gjort noen gang på denna motoren tipper jeg.Så da vil det vel komme noe røyk, men en ting til .Veit ikke om det sto noen sted,men skal jeg la motoren stå å gå lenge etterpå ?

 

Tine III

Link to post
Share on other sites

Veit ikke om det sto noen sted,men skal jeg la motoren stå å gå lenge etterpå ?

Tine III

 

Turboen må få tid til å tørke, ~ 10-15 min skulle holde, ~1200 rpm.

 

Bruker du salo, må du passe på å skylle med fw. etterpå.

Etter bruk av salo- la motoren gå noen min. - så en ny runde med fw. (kokhett -over 60grader)

Redigert av flex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var det gjort ,men det var jo ikkeno gøy .Røyk abselutt ingen tingen jo ,kan jo ikke ha gjort noe galt ? Hadde på zalo og varmt vann på sprayflaske å spruta inn i turbo'n, ga på et par tre runder etterpå med rent vann.Så da er vel beistet fornøyd vil jeg tru . Da er det gjort det også ,kan jo ta en runde til seinere sånn for orden skyld kansje .Kan jo være at jeg ga den litt lite , følte meg lissom ikke helt trygg på å sprute vann inn i min fine turbo :wink:

 

Tine III

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

For noen dager siden mistet jeg plutselig motorkraft, og røykla fjorden bak meg. Tok av luftfilteret, da fungerte ting bedre. Kom meg til havn, renset luftfilteret. Det var det helt klart behov for. På vei hjemover i dag ble det tidlig klart at turboen ikke fungerer som den skal.

 

Gjennomfører nå rensing som beskrevet i denne tråden, etter å ha sjekket at turboen går rundt. Skovlene var mildest talt seige av olje, så rensing var det nok behov for.

 

Jeg kommer til å rense en masse ganger, men er vel ikke alt for optimistisk i forhold til effekten. I likhet med TineIV hadde jeg håpet å røyklegge havnen, men det skjer ikke

 

Det viser seg at det går en slange langs toppen som avsuttes over luftfilteret. Denne svetter olje som da går den på luftfilteret. Jeg tok bilde, kamerabatteriet er nå tomt. Lader det og skal legge inn bilde senere i kveld, men setter pris på om noen har forklaring på hvorfor slangen går der, eventuelt andre gode tips til rensing av turboen.

MAskin: Yanmar 6LYA STPÅ

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...