Ip.Content

Logo
Din hjemmehavn på nettet!

Turbo til Yanmar. Trenger rengjøring????

• Logg inn for svare
76 svar på dette emnet

#21 rogeri Ikke pålogget Postet 19.05.04 17:59 

• Medlem
  • Aktiv: Igår 22:26
Leser med undring på metoden for å rense turboen! Hvilke motorleverandører anbefaler metoden med tilsetting av Zalovann i innsuget? Zalo har jo en egen evne til å nøytralisere oljen og endre (fjerne) smøreegenskapene, samtidig som dritt og avleiringer dras inn i motoren? Tviler ikke på at turboen blir ren,men er dette bra for resten av motoren. Ønsker ikke å trekke i tvil hva ekspertisen hevder men referanser skader vel ikke? :lol:

#22 Bitteliten Ikke pålogget Postet 19.05.04 18:08 

• Medlem
  • Aktiv: Igår 17:55
Jeg er også skeptisk til dette å slippe fremmedlegemer inn i et turbinhjul som går med 100.000 Omin - dette tør jeg ikke å gjøre selv. Men at rensing at turboen har effekt på resten av motoren ser jeg ikke helt. Turboen er drevet av eksosen - og den sørger for at det blir et overtrykk i innsuget slik at luften ikke suges inn - men presses inn i motoren. Den er ikke i kontakt med drivstoff eller olje i andre deler av motoren  - så vidt jeg vet.

#23 Skin Ikke pålogget Postet 19.05.04 20:28 

• Medlem
  • Aktiv: 28.02.05
Jeg har aldri vært med på å "vaske" kompressor siden i T/C med nøtteskall/ris. Det ville jeg vært skeptisk til. På eksos sider er det dog vanlig praksis.  Bruk av vann som eventuelt er blanda med regjøringsmiddel ville jeg ikke hatt betekligheter med, så lenge man er forsiktig.

#24 Lotus Ikke pålogget Postet 19.05.04 20:57 

• Medlem
  • Aktiv: 16.08.09

Hvilke motorleverandører anbefaler metoden med tilsetting av Zalovann i innsuget?

Hva med alle motorleverandører? Bruker du ikke Zalovann, kan du bruke blower-wash. Samme greia. Du bare ganger opp prisen med 100.

Alle som kjøper en ny motor får med en brukerveiledning. Den er ikke så fyldig som en servicemanual, men den gjør nytten. For Yanmar 4LH serie kan jeg sitere ordrett:
1) Belasta motoren maximalt och fyll på 50cc rengöringsmedel i omlag 10 sekunder genom att använda ett matningsverktyg.
2) Fyll på 50 cc färskvatten i omkring 10 sekunder efter 3-5 minuter
....
Videre punkt 3, 4 og 5 i fremgangsmåten.
Intervall: Hver 150. time

Om Du rengör med färskvatten, skal detta göras var 50:e timme.

Når proffene gjør dette, måler de samtidig endring i turbotrykk og eksostemperatur.

Dritt og avleiringer dras ikke inn i motoren. De dras inn i sylinderen, brenner opp og forsvinner ut via eksosen. Dritt borte vekk.

Bitteliten tviler litt på effekten. Men Bitteliten renser sikkert propellen sin? Noen høyglanspolerer propellen sin. Hvorfor det? Hvorfor ikke rense turbinbladene for dritt? Hva skulle tilsi at de ikke blir møkkete?

Lotus

#25 rogeri Ikke pålogget Postet 19.05.04 21:10 

• Medlem
Har kun hatt 2 turbomotorer,en Bukh dv 48 og en Yanmar LH-HTE.Det var ikke nevnt noe om tilføring av vann eller for den del, kjemikalier (herunder ris ,Zalovann eller knust nøtteskall) av noe slag i håndbøkene for disse to. En turbo består som kjent av 2 adskilte kammer med hver sitt skovelhjul på samme aksling i hver sitt kammer.For at vannet og kjemikaliene (risen) skal ha en effekt på eksossiden av turboen,må den via motorens brennkammer for så å blåses ut via eksosventilene og det er dette jeg stusser på.!!!!! Partikler som nøtteskall og ris kan vel umulig være heldig her? Korriger meg hvis resonnementet mitt er på vidden! Går utfra at Zaloens egenskaper må være temmelig redusert etter å ha passert 300-400 grader i sylinderen? Det er jo på eksossiden det evnt. kan være sotbelegg? Men jøss,jeg nekter ikke for at dette kan ha noe for seg men ser bare ikke logikken her! Kan noen forklare dette? :sailing: :drink:

#26 Arnstein Ikke pålogget Postet 19.05.04 21:30 

• Medlem
  • Aktiv: 11.10.14
Sakset dette fra Yanmarhelp http://www.yanmarhel..._maint.htm#twsh

If the engine begins to smoke while underway firstly check the hull and propeller for fouling, the injectors for condition and the turbocharger for damage. If these are all OK, TURBOWASH the turbocharger.
TURBOWASH is a genuine Yanmar part, dont let any ignorant dealer tell you otherwise. The dealer should be repacking the TURBOWASH from the large container and selling it in 250cc / 8oz bottles, not fitting you up with a lifetime supply!
  • Thunder down the harbour with the engine at 75% load and spray up to 25mls of TURBOWASH into the air intake over about 15 seconds.  
  • Wait a bit
  • Spray an equivalent amount of clean fresh water into the air intake
    If it doesnt come clean, try up to 4 times.
In some manuals Yanmar recommend using dishwashing liquid if TURBOWASH is not available. In my experience it doesnt do the job whereas TURBOWASH cleans right around the bend. I can only recommend the proper product, it really works!

Dette er folk som vet hva de snakker om.

#27 rogeri Ikke pålogget Postet 19.05.04 21:57 

• Medlem
Ser troverdig og proff ut den siden,ja.Har ikke sett den før! Men for all del, det gjør jo denne siden også,savner bare at man av og til henviser til en holdbar referanse når man anbefaler "ekstraordinære" tiltak på motorer som koster fra 70.000 opptil flere hundre tusen kroner! Sunn skepsis tror jeg er på sin plass før man følger råd som dette!

#28 Arnstein Ikke pålogget Postet 19.05.04 22:02 

• Medlem
  • Aktiv: 11.10.14

Ser troverdig og proff ut den siden,ja.Har ikke sett den før!
Men for all del, det gjør jo denne siden også,savner bare at man av og til henviser til
en holdbar referanse når man anbefaler "ekstraordinære" tiltak på motorer som koster fra 70.000 opptil flere hundre tusen kroner!
Sunn skepsis tror jeg er på sin plass før man følger råd som dette!

Helt enig. I så henseende er mange av de ovennevnte rådene i tråd med hva Yanmarhelp anbefaler.  

#29 rogeri Ikke pålogget Postet 19.05.04 22:48 

• Medlem
Ja mulig det! Riskoking og nøtteskal blir mine motorer forskånet for ihvertfall! Blir turboen kranglete skrur jeg den ut og kontrollerer eller renser den hvis DET er problemet! Er den oversotet og trenger rens,gjør sannsynligvis også eksosbendet det ! :sailing:

#30 Lotus Ikke pålogget Postet 19.05.04 23:12 

• Medlem
Rogeri. Dette er rensing av innsugsdelen til turboen. Eksosdelen renses ved at du bruker motoren skikkelig og ikke lusker rundt på tomgang hele veien. Da har du i såfall for kraftig motor. Bytt til mindre motor. Ellers bør du lese din manual for LH-HTE bedre. Slå opp på kapittel 8. Periodisk kontroll og vedlikehold i fellesmanualen for LH-TE HTE DTE STE. (49961-200243) Lotus

#31 rogeri Ikke pålogget Postet 19.05.04 23:27 

• Medlem
Hei Lotus! Du vet vi her nordpå,vi ser det jo som en fornedrelse å kjøpe fisk hos fiskehandleren,vi bare MÅ dra den opp selv.Det blir fort (sot) og timer på tomgang med ett slikt bruksmønster! Jeg driver å krangler med meg selv om jeg skal slå til på en Viksund 31 Combi,denne har en VP TAMD40 montert,så ja, den er "overmotorisert". Den har vært og vil sannsynligvis fortsatt bare bli belastet 50%. Men problemet blir det samme uansett,når du ligger time ettertime med en TD på tomgang. (Det var igrunnen derfor jeg "tok tak i" dette med turborens) Ønsket å få denne metoden forklart og belyst! Takker derfor for alle svar og kommentarer! :drink: :flag: Glemte å spørre om en ting til!: Hvordan blir innsugsiden på turboen skitten? Her suges det jo kun ren og filtrert luft inn,hvis lagrene er hele og tette? :sailing:

#32 Bitteliten Ikke pålogget Postet 20.05.04 08:14 

• Medlem
  • Aktiv: Igår 17:55

Bitteliten tviler litt på effekten. Men Bitteliten renser sikkert propellen sin? Noen høyglanspolerer propellen sin. Hvorfor det? Hvorfor ikke rense turbinbladene for dritt? Hva skulle tilsi at de ikke blir møkkete?

Lotus

Jeg tviler ikke på effekten. Jeg tviler på at rensing av turboen har negativ effekt på holdbarheten av resten av motoren. Dette var en kommentar til at Rogeri skrev:
"Tviler ikke på at turboen blir ren,men er dette bra for resten av motoren?. "
Dette med bakgrunn i at man ikke få vann i motoroljen om ma slipper vann inn i turboen.

At rensing av turbo har positiv effekt tror jeg nok - så lenge turbinhjulene blir fylt med avleiring/møkk virker de dårligere. Jeg har turbo på min Mercruiser - står ingenting om rensing av turboen her. Heller ikke i bruksanvisningen til min bilmotor som også har turbo. Men det er mulig at verkstedet gjør dette når de har service.

#33 Lotus Ikke pålogget Postet 20.05.04 10:55 

• Medlem
På en del motorer ender slangen for veivhusventilasjonen rett i innsuget for luftfilteret. Hvorfor den gjør det kan sikkert en mer motorkyndig mann enn jeg svare på. Men litt oljedamp blir det. Sikkert greit for alt unntatt turbinbladene som blir møkkete. Lotus

#34 Motordoktoren Ikke pålogget Postet 20.05.04 13:12 

• Medlem
  • Aktiv: 19.05.14
Slangen for veivhusventilasjonen ender i kompressorinntaket fordi det er litt undertrykk der, og det sikrer god ventilasjon av veivhuset. Ventilasjonsluften inneholder smøreoljedamp, men selv uten dette arrangementet blir det noe fettbelegg på kompressorskovlene, og det gjør at strømningsforholdene langs dem påvirkes. Luftstrømmens hastighet nedsettes og den får litt endret retning. Virkningsgraden på kompressoren går ned. Vannvasking av kompressoren er en mekanisk sak. Relativ hastighet mellom vann og skovler er enorm, og derfor river vannet løst skitt og fett fra skovlene når det treffer dem. Det er altså vann og ikke vanndamp som skal treffe skovlene. Men den tilførte vannmengde må ikke være så stor at vannet ikke rekker å fordampe i ladeluftsystemet før det kommer inn i sylinderen. (Poseidon vet tydeligvis dette). Hvis det kommer "solid" vann inn i sylinderen, oppstår vannslag. En av fergene til et rederi (av hensyn til maskinister og vedlikeholdsrutiner er jeg med vilje forsiktig med identifikasjon her) fikk nylig vannslag i flere sylindere på grunn av lekkasje i turboladeren. Kjølevannet kom over i ladeluftsystemet, og det var slutten på de topplokkene. Den totale virkningsgrad til turboladeren er nok mer avhengig av turbinens tilstand. Sørg for at forbrenningsprosessen forgår som den skal, så holder turbinen seg ren. Så til det egentlige spørsmålet: Hvordan kan vi vite når kompressoren trenger rengjøring? På større skip er det vanligvis montert et U-rør over luftfilteret. I røret er det vann slik at trykkfallet over filteret kan måles. Erfaring forteller deg hvor stort trykkfallet skal være ved enhver motorbelastning. Er trykkfallet for lavt, er luftstrømmen for liten. For stort trykkfall indikerer skittent filter.

#35 Skin Ikke pålogget Postet 20.05.04 13:21 

• Medlem
  • Aktiv: 28.02.05

. Upolert ris har jeg derimot ingen betenkeligheter med å sende gjennom en slik kompressor hvis du reserverer nok til lørdagsgrøten.  :wink:

Lurer litt på dette utsagnet. Jeg er helt med på å "vaske" eksos sida av turbinen med ris, men på kompressorsida har jeg aldri hørt om at det har blitt brukt annet en vann event. blanda med rengjøringsmiddel(Acc 9)

#36 Motordoktoren Ikke pålogget Postet 20.05.04 13:36 

• Medlem
  • Aktiv: 19.05.14
Eksossiden vaskes med vann uten tilsetning av noe slag (fjerner sot og belegg som inneholder svovel - altså mest aktuell for store motorer på tungoljedrift), men luftsiden kan vaskes med vann eller renses med ris eller finknuste nøtteskall. Dette med ris og nøtteskall er slett ikke vanlig, og det ble forøvrig mest brukt i gassturbiner.

#37 rogeri Ikke pålogget Postet 20.05.04 22:10 

• Medlem
Til Lotus og motordoktoren! Forstår nå poenget med med at det kommer fettholdig damp på skovlene fra veivhusutluftingen! Går imidlertid utfra at "kaldkjøring" og soting,forårsaket av feil/lav belastning av motoren først og fremst legger seg på eksossiden av turboen og pga. dårlig forbrenning og at det kanskje er her det er mest å hente ved en rens? Evnt. fettlag fra veivhuset vil jo  raskt bygge seg opp uansett når motoren startes igjen ? Vel skal ikke mostre mer om dette! Takk for alle svar!

#38 Mariell Ikke pålogget Postet 30.07.08 12:18 

• Medlem
  • Aktiv: I dag 17:44
Tenkte jeg skulle ta en Turbo rens naa paa ettersommeren.

Sist jeg gjorde det var paa en Yanmar 222hk.
Da brukte jeg svakt Zalovann som jeg sprutet inn fra en tom ketchup flaske. Mens jeg holdt ett hoyt turtall. Dette i henhold til manualen. (Sto ikke at den maate vaere en Idun ketchup flaske).

Det jeg lurer paa Er det samme prosedyre paa alle motorer med Turbo? Eller er det noen spesiell prosedre paa gamle VP'er.

Naa har jeg en 40B motor. som jeg syns har begynt aa ryke mer enn tidligere. Kommer til aa ta en trykktest av dysene i samma slengen. Saa faar vi se om det hjelper.
Har vel mistet en 100 omdreininger paa max, men det er den royken jeg gjerne forst og fremst vil ha redusert.

Redigert av Mariell: 30.07.08 12:21

#39 VannTro Ikke pålogget Postet 30.07.08 13:44 

• Medlem
Hei, kjenner ikke til om Volvo anbefaler Zalo, men jeg forsøkte QMI Turborens med bra resultat. Det går sikkert like bra med zalo, men denne QMI saken har noe teflon tilsetning som gjør at man skal få flere fordeler enn bare renseegenskapene.

Uansett tror jeg du skal gjøre som QMI sier når det gjelder fremgangsmåte og spesielt merke deg at du benytter forsvarmet vann+zalo eller QMI. Dette er nok for å forhindre kald veske på varm turbo som selvsagt ikke er noe gunstig. Man skal helst ha kald motor når behandlingen begynner.

#40 Tine IV Ikke pålogget Postet 30.07.08 14:02 

• Medlem
  • Aktiv: 13.08.11
Dette var nytt for meg , da jeg ikke hadde turbo før så har det ikke vært noe tema. Har en VP TD 70 A motor,kan jeg bare starte opp og la den gå på litt høyt turtall , så spruter jeg zalovann rett inn i turbo'n ? Er det så enkelt ,eller er det noe her jeg må passe på ? Fint å høre fra dere hvordan hele greia blir gjort , fra start til mål . Regner med at dette gjør at du røyklegger store deler av havna , mens dette pågår ...

Tine III

Copyright baatplassen.no.
Tekst og bilder kan kun benyttes etter skriftlig tillatelse fra medlemmet som har publisert det.
Annet innhold etter skriftlig tillatelse fra baatplassen.no.