Jump to content

Turbo til Yanmar. Trenger rengjøring????


Stubben

Recommended Posts

Mulig at det er veivhusventilasjon, men jeg skjønner ikke hvorfor slangen har en åpen ende rett over luftfilteret.

 

Jeg prøver å illustrere med bilder:

slange_over_luftfilter.jpg

Luftfilteret av godt renset da vi startet turen, og allerede etter noen timer kan en se at det har dryppet olje ned på filteret. Det ses også av bildet at slangen er festet til filterenheten, så det er tydelig at dette har noen tenkt omkring og funnet at er en god løsning.

 

Dette bildet er tatt etter at jeg har fjernet luftfilteret;

ykobling.jpg

 

Her ser en at slangen har en y-kobling inn mot fyllestedet for maskinolje.

 

Lenger frem over blokken går slangen ned på forsiden av maskinen, det kan godt hende at det er rett at det dreier seg om veivakselventilasjon, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal "resirkuleres" inn i turboen.

 

Senere i kveld legger jeg en paralellposting i tråden "Alt om Yanmar" for å se om det er noen der som har et godt forslag.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Det der er veivhusvetilasjon og ja de fleste yanmarer har samme duste konstruksjon..

 

Min løsning den gangen for og slippe og smusse til turbo og intercooler med olje som igjen tetter og setter ned ytelsen på maskinen var og lage en catch tank som de har på de fleste racing maskiner for nettopp og samle opp olje fra veivhusvent.. mener du faktisk får ferdig tank på BT.. ja se det :flag_bp: : catch tank

 

Jeg lagde min av en gammel spylerveske tank til bil.. fungerer topp :flag_bp:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

På et par slike motorer som jeg pusler med av og til er slangen ført videre i en tynn plastslange som ender i en halvliters brusflaske som er stripsa fast på ene motorlabben akter. Men de motorene har ikke krav om CE merking. Det er miljøkrav som krever resirkulering av veivhusdampen. Skal se om jeg kan ta et par bilder i ettermiddag før vi drar på vannet.

 

VP har en en løsning med eget veivhusfilter på sine D motorer. Her samles olje opp fra veivhusdampen. Den dampen som ikke samles opp i filteret går i luftfilteret. Luftfilteret er et papirfilter mye likt et bilfilter.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kom på en sak. Om harddisk organet fungerer rett har jeg engang hørt at man kan bruke ris når man renser turboen. om man skal ha det i vannet eller tørt i vet jeg ikke. Mend et er kanskje et tips å tenke på om zalo vannet ikke gir tilstrekkelig effekt :smiley:

 

Ikke gjør som vår venn Poseidon - han puttet fingeren nedi turboen for å rense den - og den fingeren ble ganske kort.

Link to post
Share on other sites

Vet at ris og nøtteskal ble/blir brukt for å rense store turbiner og turboer. Om de små sneglehusene vi har på fritidsbåts motorene, har godt av ris er jeg mer usikker på. Skovlene er tynne og skal vel ikke mye til før de skades. Vet det er noen som påstår at det går helt greit.

Personlig er jeg veldig i tvil.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer til å rense en masse ganger, men er vel ikke alt for optimistisk i forhold til effekten. I likhet med TineIV hadde jeg håpet å røyklegge havnen, men det skjer ikke

 

Jeg har også forsøkt dette uten resultat. Tror det er en presisering som mangler i metoden. Det sies at man skal ha ca. 2/3 maks omdreininger. Men med giret frikoplet får man ikke det helt store turtallet på turbo.

Jeg tror poenget er å ha god fart i turboen når man utfører dette, -det vil si at det må utføres under gange. Man bør i så fall ha med en god kompis og stille sjø...

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri vasket kompressorsiden på annet enn full fart/belastning. Ved kort, jevn, bestemt innsprøyting av vannmengden høres et øyeblikk en liten forandring i turbinlyden.

Merker ingenting på eksosen - i motsetning til vannvasking på turbinsiden som medfører litt vanndamp ut eksosavløpet , men der injiseres jo større vannmengder, selv om mesteparten tappes av igjen rett etter turbinen. Og er knapt nødvendig på dieseloljedrift – om en en gang iblant renser ut ved å kjøre full fart.

 

Har heller aldri merket særlig effektforskjell på kjemikalieblandinger og rent vann, gullende blanke blir bladene aldri. Det være seg zalo eller spesialkjemikalier.

 

Om kompressorhjulet kan skilles fra resten svarer det seg en gang i blant i legge det til småkoking natten over – utrolig hva varmt vann kan rense.

 

De som har metallgitter foran kompressorfilteret kan i tillegg prøve å smøre på et tynt oljelag med fingeren, og se forskjellen hvor mye skitt som da setter seg fast, kontra et gitter uten oljelag. Vitsen er jo å samle opp mest mulig.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Jeg er nok ikke tøff nok til å kjøre varianten med ris.....

 

Har nå vært tilbake i båten, tok av luftfilterholderen og fikk dermed bedre direkte tilgang til turboen. Kjørte noen flere runder med Zalo og vann. Da jeg deretter kjørte maskinen under belastning (langsom revers i gode fortøyninger) kom det rikelig med sot og olje på sjøen. Tok så en tur med båten på fjorden. Da jeg kom opp i "turbofart" kom det en kort periode med svart røyk før denne forsvant. Det kan være innbilning, men for meg virket det som turboen virket bedre enn på lenge.

 

Da jeg kom til land tok jeg dette bildet:

skovler_1.jpg

 

Det er to ting jeg ikke liker, og som jeg ber om kyndige folks vurderinger av:

Som man kan ane av bildene er eggene på skovlene ikke helt jevne. Det kan nesten se ut som om et eller annet objekt har vært borti dem. Etter hendelse da båten var ny ble turboen skiftet. Jeg har aldri kjørt uten luftfilter, og luftfilteret er uskadd. Den eneste forklaringen jeg sånn umiddelbart kan se er at jeg har fått en turbo som har vært brukt tidligere. I hvilken grad skal dette vektlegges? (garantitid er ute). Hva bør jeg gjøre?

 

Det andre er at skovlene fortsatt er svarte. Jeg klør i fingeren etter å bruke q-tips med zalo. Vil turborens fra Yanmar være mer effektiv?

 

Redigert: Ser at Kaldfisk har svart på noen av spørsmålene mens jeg lastet ned bilde/ skrev.

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Leser med stor interesse denne "kjapp metoden" for rensing. Som noen vet, så har turtallsproblem og vurdere kanskje dette kan være en løsning i "luftsporet".

Jeg leser og ser at dette skal sprutes inn i innsuget og da vil dette "gå igjennom sylindrene" og etterhvert ut igjennom eksosdelen av turboen. En vil da få en høyere kompresjon i et "par slag" og forhåpentligvis er dette ikke farlig, eller???

Vil dette rense eksosdelen også??

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Ser unektelig noe merkelig ut de der skovlene dine. Bladene bruker jo vanligvis være rette og hele. Er stemplet Japan – kanskje ligger en (skjevøyd) teori bak, ikke helt godt å danne seg en mening av bildet.

 

Men den virker jo åpenbart og ikke noe synes iveien med drift og effekt ?

 

En ting du kan gjøre er å sette merke på en skovl og huset, deretter spinne kompressoren rundt til den stopper av seg selv, mange ganger og merke av på huset igjen for hver gang. Den bør ikke stoppe altfor mange ganger på samme sted - det indikerer i tilfelle ubalanse.

Deretter kan eventuelt sneglehuset trekkes av for å få et bedre overblikk, 6-8 skruer, noen vises på bildet, samt slangene. Ukomplisert operasjon.

 

Ser jo kanskje ut som kompressorhjulet deretter også kan trekkes av / ev. fornyes. Bør i tilfelle varmes pent (absolutt minste sveisebendet) både av og på, da bevarer en pasningene bedre, hjulet er jo alu.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

På et par slike motorer som jeg pusler med av og til er slangen ført videre i en tynn plastslange som ender i en halvliters brusflaske som er stripsa fast på ene motorlabben akter. Men de motorene har ikke krav om CE merking. Det er miljøkrav som krever resirkulering av veivhusdampen. Skal se om jeg kan ta et par bilder i ettermiddag før vi drar på vannet.

.

Jeg tok feil her. Veivhusventilasjonen er identisk som det Laholm sine bilder viser. På de to motorene jeg så på går det en tynn slange fra oljefilterholderen ned i flasker som er stripset fast. Jeg er ikke kjent med funksjonen til slangene.

Link to post
Share on other sites

Løfter denne litt jeg.

Min Yanmar JH-HTE 66hk har blå røyk, turboen er nyoverhalt og ikke belastet nevneverdig. Kun ca2200 (max3600) så det er tydelig noe å hente på å rense turboen ja. Men det er jo dette med å gjøre det man er trygg på da. Ser her at det nevnes mengde for enkelte motorer og lurer på hvor mye min motor bør få av zalovann. Forslag? Lurer også på hvorfor det er en tappeskrue i underkant av turbo, har sett på noen turboer at det ser ut som det kommer litt olje ut der. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Det kan være innbilning, men for meg virket det som turboen virket bedre enn på lenge.

Tror nok det fort kan være en innbildning ja. Slike seat-of-the-pants erfaringer, som er bassert på tro, håp og følelser er notorisk upålitelige og uegnet til å måle effekter av tiltak samt finne årsaker og feil. Måleparametre du bør benytte her er toppfart og/eller turtall.

Sprøyt inn vann, gjerne iblandet Salo når motoren går under belastning og produserer eksos/turboen lader. Dette er gjerne i området 2500-3000 RPM på motorer med max turtall på 3600-3800 RPM. Fjern luftfilteret og plasser en kompis i motorrommet med ei ketchupflaske eller to slik at han kan sprøyte vann, som en tynn stråle direkte inn i turboen når du ser at turtallet ligger i riktig område.

Mål effekten etterpå ved å måle topphastighet eller oppnådd turtall på WOT.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest gjennom tråden på nytt, men QMI anbefaler dusjeflaske og forvarmet vann. Dette for bedre fordeling av væsken samt at man ikke skal spurte kaldt vann på en varm turbo. En annen ting er at med denne metoden får man kun rengjort innsugsdelen på turboen, ikke eksossiden som gjerne er den som er mest utsatt for sot og avleiringer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Til REM: Jeg deler helt dine synspunkter på dokumenterbar og ikke dokumenterbar effekt. (Det er faktisk noe av det jeg jobber med til daglig). Det er også grunnen til at jeg selv tar med at det kan være innbilning. Hovedbudskapet er at turboen i alle fall fungerer bedre enn den gjorde før jeg renset den. Måling av topphastighet er et sårt tema, siden båten faktisk er ganske så begrodd (i seg selv en mulig årsak til overbelastning, men den kommer seg i alle fall opp i noenlunde riktig toppfart)

 

Har til nå bare gjort rensen uten belastning på maskinen (slik det står i manualen at det skal gjøres). Kommer til å gjenta det ved første givne anledning med kompis enten bak roret eller i maskinen. Den som er i maskinen skal i tillegg til ketchupflaske være utstyrt med hørselsvern....

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest gjennom tråden på nytt, men QMI anbefaler dusjeflaske og forvarmet vann. Dette for bedre fordeling av væsken samt at man ikke skal spurte kaldt vann på en varm turbo. En annen ting er at med denne metoden får man kun rengjort innsugsdelen på turboen, ikke eksossiden som gjerne er den som er mest utsatt for sot og avleiringer.

Det som går inn, må jo komme ut et sted. :confused:

Ser for meg at dette blir komprimert og kommer ut som damp og renser eksosdelen også, eller??

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Joda Laholm. Jeg vet at dette ikke burde være ukjent for deg. For ikke å rote deg borti årsak/virkningsproblematikk vet du også selvfølgelig at du bare skal foreta en endring ad gangen. Detekter så virkningen av denne endringen før du iverksetter neste trekk :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Til Rem:

Ja, rent vitenskapelig er en intervensjon av gangen helt riktig i forhold til å få verifikasjon av den ene intervensjonens effekt. Så langt har jeg bare arbeidet på turboen, og ser at det har effekt.

 

Jeg har også utgangsverdi for tilsynelatende fungerende turbo på begrodd båt, og når jeg får anledning til å ta opp båten og spyle/ bunnsmøre den, får jeg evidens på effekten av det tiltaket.

 

Likevel må jeg nok også innrømme at båtlivet for meg i stor grad tjener til å få glede uten vitenskapelig vurdering av alle tiltak, og vi hadde faktisk stor glede av å putle oss hjemover i lav hastighet forleden dag. Det ble tid til å ta mye bilder, og ettersom det var den kvinnelige delen av mannskapet som tok bildene ble de faktisk meget gode.

 

Bitteliten: Ja, det er en tanke å låne en turbo. På den andre siden tror jeg jeg vet litt om hva som bør gjøres med den jeg har, og så får jeg ta det derfra. Jeg har ikke mange kontakter som seiler rundt med maken turbo og som sånn umiddelbart vil være innstilt på et skifte.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Et lite apropos til Laholm’s turbinblader.

. . . . sakset fra Banks Power . . .

 

Essensen er vel at ved vedvarende høye eksostemperaturer (EGT) kan skovlehjørnene bli hvitglødende og smelte (som en detekterbar begynnelse). Kanskje noe å ha litt i bakhodet ved undersøkelsen ?

Uten at dette nødvendigvis er årsaken til det uvanlige utseendet.

 

. . .it's the second part, not enough air, that could get a stock, unmodified truck or motorhome in trouble. Anything that restricts intake airflow, or intake air density, limits the air mass that gets to the cylinders. Think of it as the amount of oxygen getting to the cylinders to support the combustion of fuel. This could include: a dirty or restrictive air cleaner, a partially blocked air intake, high outside air temperature, high altitude, restricted airflow to or through the radiator or intercooler, and high water temperature.

 

We've already mentioned that excessive EGT can cause engine damage or turbocharger damage, but let's get more specific. Which parts will fail first is a matter of the design and materials used in the various parts of the turbo-diesel, but usually it starts with the turbocharger. Under sustained excessive EGT, the square corners at the outer ends of the vanes, where the material is thinnest on the turbine wheel, can become incandescent and then melt, resulting in a rounding off of the square corners. If you or your mechanic finds this indication before anything more serious happens, consider yourself very lucky, because shortly after the tips melt, the turbine wheel goes out of balance and wipes out the turbocharger bearings, which may or may not result in shaft failure and destruction of the turbine and compressor wheels. Excessive EGT can also erode or crack the turbine housing.

In extreme cases, high EGT can drive the turbocharger into an overspeed condition that exceeds the designed operating speed due to the additional heat energy. When this happens, either the turbine wheel or the compressor wheel may burst. If the turbo doesn't go first, excessive EGT, if sustained, will damage the pistons. Such damage can include piston deformation, melting, burning, holes, cracking, etc. This damage is cumulative, so if you slightly burn a piston top, the engine may continue to run without problems, but the next time you run excessive EGT more damage may be done, and so on, until failure occurs. Piston failure can be catastrophic -- that means very expensive. At a minimum, an engine overhaul will be required, and that too is expensive. Excessive EGT can also cause exhaust manifold and cylinder head cracking. Exhaust valves can fail from high EGT as well. Among the first engine parts to suffer damage will be those made of aluminum since aluminum has a lower softening and melting temperature than steel or cast iron. Diesel pistons are aluminum, and a growing number of diesels also use aluminum cylinder heads.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har nå lest igjennom denne og andre tråder til øyet ble stort og vått om hvordan man bør vaske turboen og hvorfor, men det er ingen som skriver om sin erfaring med å vaske dessverre. Håper noen kan gjøre dette også, - gjerne i form av endring i fart, økning i turbotrykk (for de som han en slik måler ol.).

 

Har også fått et tips av en maskinist om å bruke diesel til å rense turboen. På slepebåtene han var på var det et lite rør med kran montert over turboinnsuget for regelmessig å kunne dryppe noen dråper ned i turboene for å holde de rene. Noen som har erfaringer med diesel? Vil det ikke feste seg mer smuss på bladene etter dette eller brenner all diesel av pga varmen?

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil bruke diesel til å vaske turboen vil eg anbefale at det foregår med turboen demontert.

Det er såpass stor forskjell på en moderne dieselmotor i lystbåt og en saktegående tungbygd motor i en slepebåt at det krever inngående kunnskap for å vurdere å overføre slike tips.

Generelt er vel ikke diesel i veskeform direkte i innsuget å anbefale, det må da bli en uheldig forbrenning.

 

Når det gjelder å vaske en turbo på en Yanmar er det vel best å forsøke den fremgangsmåten Yanmar anbefaler for den spesifikke motoren eller?

 

Ellers er eg enig i at det hadde vert fint med erfaringer postet her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...