Jump to content

Valg av fjernstyrt hovedbryter


Kjellg

Recommended Posts

Mix skrev for 1 time siden:

Jeg brukte Bep, og den fungerer fint.

Er det stor prisforskjell ?

 

Har ikke peiling. Skulle bare høre hva dere godtfolk benytter før jeg bestemmer meg. Om det skiller noen hundringser så spille ikke det noen rolle. Vil ha det beste :)

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 10 timer siden:

Skal flytte thruster batteri lenger fram i båten og ønsker meg en fjernstyrt hovedbryter. 

 

Jeg har også lurt på å sette inn et batteri framme ved trusteren. 

 

Hvordan ser du for deg at denne kretsen skal fungere? Tenker på oppkobling av fjernstyrt hovedbryter samt lading. Kan du lage en skisse / skjema av den koblingen du skal gjøre?

 

Vi har også fjernstyrt hovedbryter på vår SE80. Dette er Sleipner sin bryter, og den fungerer på den måten at når jeg trykker inn to knapper på styrepanelet (for trusteren) aktiveres releet og det ligger spenning fram til trustermotoren. Etter et par minutter legger dette automatisk ut. Mao, jeg har aldri spenning fram til motoren unntatt akkurat når den er aktivert for bruk. Jeg ble anbefalt av en ingeniør på Sleipner å legge det opp slik da det alltid er en viss mulighet for at motoren kan henge seg mens den går. 

Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring med BEP sin, men har nettopp installert Bluesea sin i en båt. Den virker veldig solid og godt bygd.

De ser ut til å ha litt ulik virkemåte, BEP sin kalles for motorisert mens Bluesea sin er bi-stabil med magnetspole. Dvs den bruker strøm for å slå bryteren av og på, men ingen strøm for å holde den av eller på.

Det er en god egenskap, da risikerer man ikke at bryteren faller ut ved spenningsdropp.

Godt mulig BEP sin virker etter samme prinsipp, altså at du må "kjøre" den både på og av.

Ellers er min erfaring med BEP at de lager gode solide produkter.

 

Pga den bi-stabile funksjonen til Bluesea bruker den en vippeknapp som fjernstyring (altså bryter med 1 fast og 2 fjærende posisjoner). Den som følger med i pakken må felles inn i firkantet hull med ikke altfor tykt gods. Det kan jo være litt ekstra pes i forhold til brytere som trenger rundt hull. BEP sin vet jeg ikke hva den krever.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

Jeg har også lurt på å sette inn et batteri framme ved trusteren. 

 

Hvordan ser du for deg at denne kretsen skal fungere? Tenker på oppkobling av fjernstyrt hovedbryter samt lading. Kan du lage en skisse / skjema av den koblingen du skal gjøre?

 

Vi har også fjernstyrt hovedbryter på vår SE80. Dette er Sleipner sin bryter, og den fungerer på den måten at når jeg trykker inn to knapper på styrepanelet (for trusteren) aktiveres releet og det ligger spenning fram til trustermotoren. Etter et par minutter legger dette automatisk ut. Mao, jeg har aldri spenning fram til motoren unntatt akkurat når den er aktivert for bruk. Jeg ble anbefalt av en ingeniør på Sleipner å legge det opp slik da det alltid er en viss mulighet for at motoren kan henge seg mens den går. 

 

Tja, si det. Har vel ikke kommet fram til det selv ennå. Jeg har i dag 1x115 batteri til forbruk og thruster. Tanken min var å benytte plassen til lithium og ta det gamle forbruksbatteriet og flytte det fram til thruster. Har egen original Sleipner hovedbryter til truster og var ikke klar over at den var "fjernstyrt". Dette burde jeg lest meg fram til før jeg begynte å tenke ;) Ideen var å bruke de gamle 75mm2 til lading. Litt overkill, men dog. Men om det er sånn at den originale hovedbryter er "fjernstyrt" så tar jeg heller å flytter den fram. Skal selvsagt plassere den slik at jeg når den også manuelt. BlueSea bryteren ser jammen fin ut, så man skal ikke se bort fra at jeg bytter ut de gamle bryterne til motor og forbruk med slike, men ikke i år :) Gått nok båtlapper allerede ;)

Redigert av Kjellg
Skriveleif (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har to frå BEP. Bra kvalitet, og virkar heilt fint, men er ikkje overtydd om at eg ikkje ville valt BlueSea idag. No var eg litt uheldig med instalasjonen. Det vart levert med to små klistremerker som skulle limast på brytarane. Altfor små i eit dårleg opplyst lasterom. På klistremerket stod det den skulle trykkast ned ved manuell manøvrering, det oversåg elektrikkaren, og vrei sundt brytaren. Skulle ikkje meir til. Min feil sjølvsagt, og kostbar lærepenge. Opna brytaren, og fann fort ut kva som var skada. Ein avansert konstruksjon, men litt for sårbar etter mitt syn. Eit lite plasthjul (!) var øydelagt og sjølvsagt håplaust å fikse. Kan umogeleg berre vere eg som har opplevd dette.

Link to post
Share on other sites

BEP sin motorisert brytter fungere fint hos meg. Mister mann strøm til motor on/off styring er den "fail as is" ikke fail til off. Det bør ikke vare nødvendig med manuel overstyring slikk at å vri i stykke brytteren for hånd bør ikke vare en problem. Den er så pass robust at mann må vri hardhendt for å skade den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...