Jump to content

Spørsmål om behandling av kjølevannsinntak utvendig del i syrefast


Sandebukta

Recommended Posts

  • 7 måneder senere...

Seajet 017 sitter i hvert fall ikke på bronsepropeller før stoffing, - egen erfaring. Til dette har jeg brukt etch primer. Dessverre er ikke  2-komp etch primer for bronse å få tak i lenger, men 1-komp U-POL sin etch -primer Acid#8 (sprayboks) er brukbar.

 

Dette står på boksen (utheving av meg):

ACID #8 can be applied to the following surfaces:-
Bare steel.
Aluminium.
Galvanized and Zinc coated steels.
Fully cured paint.
Polyester bodyfillers and G.R.P.

 

acid8.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvor får du tak i upol spray? Bør jeg bruke hardt bunnstoff på bronsje propell og på roret? Mye tæring på røret mitt. 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 52 minutter siden:

Seajet 017 sitter i hvert fall ikke på bronsepropeller før stoffing, - egen erfaring. Til dette har jeg brukt etch primer. Dessverre er ikke  2-komp etch primer for bronse å få tak i lenger

 

017 er 2-komponent etseprimer, se linken jeg postet over her.
 

Sitat

Seajet 017 er en tokomponent etseprimer med veldig sterke bindemiddel basert på spesielle råstoffer som gir en meget god vedheft til nye og gamle båter produsert i aluminium og polyetylen plast (type Pioner).

 

 

Link to post
Share on other sites

Jernklumpen skrev for 8 timer siden:

Hvor får du tak i upol spray? Bør jeg bruke hardt bunnstoff på bronsje propell og på roret? Mye tæring på røret mitt. 

 

Jeg kjøpte den hos West System, se her https://www.westsystem.no/p/6496/acid-8-etseprimer-450-ml-spray

 

primer.jpg.7bf80204b31e7be32cb57efea499faef.jpg

 

Ingar skrev for 8 timer siden:

017 er 2-komponent etseprimer, se linken jeg postet over her.

 

Ja, har jeg sagt noe annet? Men den sitter i hvert fall ikke på min bronsepropell.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelpen Lars. Vet du om jeg bør bruke hardt bunnstoff på propellen? Slik at det ikke blir slitt av så fort? 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at hart bunnstoff på propellen er litt bedre. De første årene jeg stoffet propellen brukte jeg en tyntflytene 2-k etch primer, så to strøk 2-komp epoxy og så et par lag hardt bunnstoff som jeg pusset med 1200 vannslipepapir til det ble "glatt som en barnerumpe". Nå bruker jeg kun den1-kom etch primeren nevnt ovenfor og Seajet 033 selvpolerende bunnstoff. Og propellen er omtrent fri for rur, kun litt innerst ved bosset. Slik så det ut ved opptak i høst.

 

propell_2017.jpg.d96781fc9e8cde568bdffebc14ad985f.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det ser jo bra ut etter en sesong det.  Hjelper finnene du har på roret ditt? Regner med at de skal forhindre at hekken går så mye med?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Finnene/flapsene på roret er originalt på Saga 27. De kan stilles opp og ned ved å flytte en bolt. Avstanden mellom øvre og nedre hull er 6 - 7cm. Mellom øvre og nedre posisjon gir en forskjell på ca 15cm på hvor dypt hekken graver seg ned. Jeg bruker den posisjonen som gir mest løft.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På Saowanee er roret i syrafast stål. Før hadde jeg problemet med at det etterhvert utover i sesongen ble en eneste stor klyse med rur og skjell etter at jeg bare brukte bunnstoff rett på stålet.

 

Etter diverse råd slipte jeg rent og primet med en Seajet 2-komponent primer i fjor. Den dekket dårlig, så jeg la på mange lag. Deretter fikk roret to strøk Jotun bunnstoff. Resultatet ble helt perfekt. Ingen groing og fremdeles perfekt bunnstoff ved opptaket i høst. Jeg husker ikke helt betegnelsen på primeren, men det var en jeg fikk anbefalt av blant andre en Seajet-representsant på Sjøen for alle.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nei, har ikke tenkt så mye på det. Endring på stillingen av disse "flapsene" er jo ikke noe jeg kan gjøre under fart for å sjekke dette. Men om max fart skulle gå opp fra 7,4 til 7,5 knop, er jo litt uinteressant på en snekke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skjønner at 0.1 knop gevinst ikke er noe og feire. Er det noen fordeler med at den graver seg mindre ned bak? 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

15cm pluss/minus kan jeg ikke tenke meg har noen som helst betydning på annet enn hastighet. Men dette er kun "synsing" fra min del.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Lars H. skrev On 8.12.2017 at 0.06:

Finnene/flapsene på roret er originalt på Saga 27. De kan stilles opp og ned ved å flytte en bolt. Avstanden mellom øvre og nedre hull er 6 - 7cm. Mellom øvre og nedre posisjon gir en forskjell på ca 15cm på hvor dypt hekken graver seg ned. Jeg bruker den posisjonen som gir mest løft.

Må bare spørre så dumt som mulig. Hva gir mest løft, øvre eller nedre posisjon ?

Redigert av Jogjende (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...