Jump to content

Eberspächer D1L- Vil ikke gå mere enn 5 minutter


Jomes

Recommended Posts

Hei.

Har en eldre Eberspächer, SBI 016 001 i min Skarpnes 30 ac.  Fyrte denne igang i kveld for aller første gang, Satt termostat (Bildet) på fult ved å vri til høyre, trykket knappen på termostaten også til høyre...den tenner, og ryker eksos,,,,den går ca 5-6 minutter som stopper den.Så må jeg starte den igjen. Hvorfor?

Det er vel ikke slik at jeg skal trykke knappen på termostaten til venstre etter den har fyret ? Eller hva er til venstre der, kun vifte/sirkulasjon uten varme?

Eller er dieselpumpen gåen?

Og hvor stor sikring bør dieselvarmeren ha? Det stod en 15 Amp sikring der, satt i ny 15 amp, og den gikk. Satt derfor inn 20 amp sikring, da startet den. Jeg regner med hele greia er på samme kurs ?

 

Noen som kan gi en liten beskrivelse på hvordan man bruker dette apparatet ift til termstaten og bryteren ? Funnet bruksanvisninger på tysk, og er ille dårlig på det :)

17974148_10154943626791620_56243864_n.jpg

18052736_10154943627216620_880502483_n.jpg

Redigert av jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om det er glødestiften som er defekt eller kokset igjen. Kan også være "bosset", den delen gløderen sitter i som er helt kokset til.

Om det ikke er altfor lenge siden varmeren har vært i bruk, kan det hjelpe med å la den gå noen timer på fritidsparafin - da brenner den seg ren. Men er koksen brent fast, er det nok bare å plukke fra hverandre og gjøre rent samt bytte glødestift og flammevakt.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar

Sett at det er . Tett filter sjekk filter som står i enden av pumpen og på sugesiden begynner den å gå tett . Hvordan løser man dette? hvor sitter filter

Sett at det er glødestiften som er defekt eller kokset igjen , hvor sitter dette ? Stor jobb, hvordan gjør man det ?

 

 

 

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

er glødestift gåen, vil vel heller ikke røyken fra eksos komme?. Lyseblå røyk ....

 

Men den bryteren min (bildet) ,,,bryter jeg til høyre fyrer den jo, men 0 er av. Men bryter til venste, er det kun vifte for kaldluft/sirkulasjon uten at den brenner ? og er det slik at den skal stå til høyre hele tiden mens jeg fyrer i båten...eller skal den stå til høyre bare for å tenne varmeren, så deretter vri til venstre ? forklar gjerne

17974148_10154943626791620_56243864_n.jpg

Redigert av jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Du har forstått bryter riktig sånn ca. Du skal trykke den til høyre, og der skal den stå. Så regulerer du varmen med hjulet. 

Til venstre kan du bruke varme sommerdager for ventilasjon. 

Eg heldt ein knapp på det bittelille filteret som sitter bak slangetilkobling på inn-side av pumpa slik Laluna tipser. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Tusen takk. Da prøver jeg å få gjort noe med filteret først. :) Så tester jeg. Hvis ikke saken blir bra, skal jeg da prøve fyre med lampeolje som neste ledd i letingen? Er det noen forhåndsregler å ta hvis jeg skal rengjøre via fyring med lampeolje ? Eller skal jeg fyre opp som vanlig å bare la den brenne som med diesel?

Redigert av jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Husk å alltid kjøre brenneren på max effekt 5 minutter før du slår den av. Da får du brent rent og unngår nedsoting. 

Dessuten, dersom pickup på dieseltanken er montert riktig, så skal den ikke suge diesel dersom det er under 10-15 % igjen på tanken. Dette for at å prioritere diesel til fremdrift, ikke varme ?

 

Og, siden varmeren er gammel, og ny for deg, gjør en grundig undersøkelse av eksosslangen at det ikke lekker noen plass! 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som eureka er inne på. Det er viktig å la varmeren brenne seg varm, og brenne seg ned sjølv. Når du slår av knappen på panelet så kjører varmeren nedstengingsprosedyre, kutter dieselpumpa og brenner seg rein. Om du tar hovedstrømsbyter før varmeren har gått til ro så kan det lage store problem. Kanskje ikkje så farlig ein eller to ganger, men det må unngås.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ikke bruk lampeolje. Den skal gi lys og ikke varme. 

 

Europris hadde kemetyl fritidsparafin før, men kan ikke finne den på siden deres lenger. Den bruker jeg på min Wallas kokeplate. Men har også kjøpt kemetyl parafin på min lokale båtsjappe. Bensinstasjoner har også. 

Googlesøk viser at Felleskjøpet har den. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stemmer. 

 

Går ut ifra at det ikke er returslange på varmeren din?  -for det er det på parafinvarmere. 

( tenkte da på eventuell parafin i retur på dieseltanken) 

du kan la slangen suge luft i et par sekunder så vil du se luftbobblen flytte seg i slangen, dersom du har hvite plastslanger) 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1. har  idag skrudd litt. Men hvor i all verden sitter dette dieselfilteret ? Skrudd av baksiden på dieselpumpa jeg da, i den lå det ei fjær, og ei lita messingkule. Dette satt jeg tilbake.

Så hvor i all verden sitter diesel filteret ? Håper jeg ikke gjorde noe galt ved å skru opp denne. Men hvor er dieselfilteret?

 

2. Uff, tok av koblingene på styringsenheten til varmeren (se bildet) det visste seg at denne ikke var festet overhodet. , så dette ramlet ned i kjølen. Men "toppen" til der sikringen i enheten sitter forsvant. Hvordan løser jeg dette ? Hvor bestille en slik hette/topp til sikringen ? Eller kanskje noen har en slik liggende :)

 

 

bryter1.JPG

bryter2.JPG

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Du ser tydelig hvilken side av pumen du skal ta det fra fjær og kule er ukjent ....ka farken æ det du skru på gutt  ;-)
Tuller litt ....fjær og kule kan jo tyde på tilbakeslagsventil på toppen av pumpe såå vil tro du har vert i feil ende og rotet
Silen er ikke helt lett å se men med en lykt ser du den uten tvil ....lykke til :-)

 

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

da har jeg skrudd ut filter...blåst rent. Men lurer litt på den pumpa nå da. Skal den lage noen form for lyd, klikk, tikk-takk eller noe ? For i min pumpe er tyst som graven. Ikke et pip i den.

Vet ikke om det går an å teste som jeg gjorde, men koblet på dieselslangen....og lot den stå åpen bak. Ventet på det skulle komme noe diesel ut derfra fordi jeg startet jo varmeren. Ikke en dråpe.

Eller er det en prosedyre etter man har koblet fra hverandre slanger, lufting, suging,,,eller noe for å få pumpa til å suge ?

Og hvor mange Volt bruker pumpa ? Går to grønne kabler til pumpa...målte dem, og de visste ikke 12 volt når prøvde starte varmeren.

Begynner irritere meg litt det varmeanlegget...grrrrr.

Redigert av jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...