Jomes Startet 19.April.2017 Del på Facebook Startet 19.April.2017 (redigert) Hei. Har en eldre Eberspächer, SBI 016 001 i min Skarpnes 30 ac. Fyrte denne igang i kveld for aller første gang, Satt termostat (Bildet) på fult ved å vri til høyre, trykket knappen på termostaten også til høyre...den tenner, og ryker eksos,,,,den går ca 5-6 minutter som stopper den.Så må jeg starte den igjen. Hvorfor? Det er vel ikke slik at jeg skal trykke knappen på termostaten til venstre etter den har fyret ? Eller hva er til venstre der, kun vifte/sirkulasjon uten varme? Eller er dieselpumpen gåen? Og hvor stor sikring bør dieselvarmeren ha? Det stod en 15 Amp sikring der, satt i ny 15 amp, og den gikk. Satt derfor inn 20 amp sikring, da startet den. Jeg regner med hele greia er på samme kurs ? Noen som kan gi en liten beskrivelse på hvordan man bruker dette apparatet ift til termstaten og bryteren ? Funnet bruksanvisninger på tysk, og er ille dårlig på det :) Redigert 19.April.2017 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post Share on other sites More sharing options...
Torro1 Svart 19.April.2017 Del på Facebook Svart 19.April.2017 Høres ut som om det er glødestiften som er defekt eller kokset igjen. Kan også være "bosset", den delen gløderen sitter i som er helt kokset til. Om det ikke er altfor lenge siden varmeren har vært i bruk, kan det hjelpe med å la den gå noen timer på fritidsparafin - da brenner den seg ren. Men er koksen brent fast, er det nok bare å plukke fra hverandre og gjøre rent samt bytte glødestift og flammevakt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Tett filter sjekk filter som står i enden av pumpen og på sugesiden begynner den å gå tett så er det sånn den sier fra Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Jomes Svart 20.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2017 Takk for svar Sett at det er . Tett filter sjekk filter som står i enden av pumpen og på sugesiden begynner den å gå tett . Hvordan løser man dette? hvor sitter filter Sett at det er glødestiften som er defekt eller kokset igjen , hvor sitter dette ? Stor jobb, hvordan gjør man det ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 (redigert) er glødestift defekt starter ikke varmer Her får du deler https://webshop.nettbaat.no/categories/-drivstoffpumpe---deler Filter sitter i nedre stuss/ slangekobling bare skru den av så ser du det ;-) https://webshop.nettbaat.no/products/eber-drivstoffpumpe-filter-sil https://webshop.nettbaat.no/categories/-drivstoffpumpe---deler Redigert 20.April.2017 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Jomes Svart 20.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2017 (redigert) er glødestift gåen, vil vel heller ikke røyken fra eksos komme?. Lyseblå røyk .... Men den bryteren min (bildet) ,,,bryter jeg til høyre fyrer den jo, men 0 er av. Men bryter til venste, er det kun vifte for kaldluft/sirkulasjon uten at den brenner ? og er det slik at den skal stå til høyre hele tiden mens jeg fyrer i båten...eller skal den stå til høyre bare for å tenne varmeren, så deretter vri til venstre ? forklar gjerne Redigert 20.April.2017 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Du har forstått bryter riktig sånn ca. Du skal trykke den til høyre, og der skal den stå. Så regulerer du varmen med hjulet. Til venstre kan du bruke varme sommerdager for ventilasjon. Eg heldt ein knapp på det bittelille filteret som sitter bak slangetilkobling på inn-side av pumpa slik Laluna tipser. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Jomes Svart 20.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2017 (redigert) Tusen takk. Da prøver jeg å få gjort noe med filteret først. :) Så tester jeg. Hvis ikke saken blir bra, skal jeg da prøve fyre med lampeolje som neste ledd i letingen? Er det noen forhåndsregler å ta hvis jeg skal rengjøre via fyring med lampeolje ? Eller skal jeg fyre opp som vanlig å bare la den brenne som med diesel? Redigert 20.April.2017 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 (redigert) Husk å alltid kjøre brenneren på max effekt 5 minutter før du slår den av. Da får du brent rent og unngår nedsoting. Dessuten, dersom pickup på dieseltanken er montert riktig, så skal den ikke suge diesel dersom det er under 10-15 % igjen på tanken. Dette for at å prioritere diesel til fremdrift, ikke varme ? Og, siden varmeren er gammel, og ny for deg, gjør en grundig undersøkelse av eksosslangen at det ikke lekker noen plass! Redigert 20.April.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Brenne med lampeolje er som med diesel bare renere forbrenning Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Som eureka er inne på. Det er viktig å la varmeren brenne seg varm, og brenne seg ned sjølv. Når du slår av knappen på panelet så kjører varmeren nedstengingsprosedyre, kutter dieselpumpa og brenner seg rein. Om du tar hovedstrømsbyter før varmeren har gått til ro så kan det lage store problem. Kanskje ikkje så farlig ein eller to ganger, men det må unngås. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Jomes Svart 20.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2017 takker for alle fine svar. Skal prøve litt i morgen. Så rengjøring skal jeg prøve. lampeolje og fritidsparafin er det samme ? - Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 (redigert) Ikke bruk lampeolje. Den skal gi lys og ikke varme. Europris hadde kemetyl fritidsparafin før, men kan ikke finne den på siden deres lenger. Den bruker jeg på min Wallas kokeplate. Men har også kjøpt kemetyl parafin på min lokale båtsjappe. Bensinstasjoner har også. Googlesøk viser at Felleskjøpet har den. Redigert 20.April.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torro1 Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 Statoil har også fritidsparafin. Hadde selv samme symptom på en Mikuni My30 - lot den gå for fullt med fritidsparafin noen timer, og hadde ikke startvansker etter dette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jomes Svart 20.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2017 det er ingen lufting av noe slag når jeg switcher noen timer til fritidsparafin? bare koble fra...og sette sammen? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 20.April.2017 Del på Facebook Svart 20.April.2017 (redigert) Stemmer. Går ut ifra at det ikke er returslange på varmeren din? -for det er det på parafinvarmere. ( tenkte da på eventuell parafin i retur på dieseltanken) du kan la slangen suge luft i et par sekunder så vil du se luftbobblen flytte seg i slangen, dersom du har hvite plastslanger) Redigert 20.April.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jomes Svart 20.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2017 tusen takk:) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post Share on other sites More sharing options...
Jomes Svart 21.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2017 1. har idag skrudd litt. Men hvor i all verden sitter dette dieselfilteret ? Skrudd av baksiden på dieselpumpa jeg da, i den lå det ei fjær, og ei lita messingkule. Dette satt jeg tilbake. Så hvor i all verden sitter diesel filteret ? Håper jeg ikke gjorde noe galt ved å skru opp denne. Men hvor er dieselfilteret? 2. Uff, tok av koblingene på styringsenheten til varmeren (se bildet) det visste seg at denne ikke var festet overhodet. , så dette ramlet ned i kjølen. Men "toppen" til der sikringen i enheten sitter forsvant. Hvordan løser jeg dette ? Hvor bestille en slik hette/topp til sikringen ? Eller kanskje noen har en slik liggende :) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 21.April.2017 Del på Facebook Svart 21.April.2017 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Jomes Svart 21.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2017 Takk . det flteret var ikke der trur jeg, eller må det pirkes ut ? Og er det farlig å åpne baksiden? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 21.April.2017 Del på Facebook Svart 21.April.2017 Pirkes ut... lite meget spist flatt skrujern under kragen. Ingen fare å åpne, men hold igjen med verktøy på samme side inntil stussen som skal av. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Jomes Svart 21.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2017 Okei. Mulig jeg ikke så filteret da. Men baksiden...rekkefølgen var kula først, så fjæra, så skru til? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 ..baksida, er det etter pumpa? "Inn"-side eller "ut"- side er lettare å skilja. Bilde ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 Du ser tydelig hvilken side av pumen du skal ta det fra fjær og kule er ukjent ....ka farken æ det du skru på gutt ;-) Tuller litt ....fjær og kule kan jo tyde på tilbakeslagsventil på toppen av pumpe såå vil tro du har vert i feil ende og rotet Silen er ikke helt lett å se men med en lykt ser du den uten tvil ....lykke til :-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Jomes Svart 23.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2017 (redigert) da har jeg skrudd ut filter...blåst rent. Men lurer litt på den pumpa nå da. Skal den lage noen form for lyd, klikk, tikk-takk eller noe ? For i min pumpe er tyst som graven. Ikke et pip i den. Vet ikke om det går an å teste som jeg gjorde, men koblet på dieselslangen....og lot den stå åpen bak. Ventet på det skulle komme noe diesel ut derfra fordi jeg startet jo varmeren. Ikke en dråpe. Eller er det en prosedyre etter man har koblet fra hverandre slanger, lufting, suging,,,eller noe for å få pumpa til å suge ? Og hvor mange Volt bruker pumpa ? Går to grønne kabler til pumpa...målte dem, og de visste ikke 12 volt når prøvde starte varmeren. Begynner irritere meg litt det varmeanlegget...grrrrr. Redigert 23.April.2017 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.