Jump to content

skjærgårdsjeep har fått store skader, kan den repareres?


MegaTrondy

Recommended Posts

Foreldrene mine sin skjærgårdsjeep gikk ned i natt i et kraftig uvær. Omstendighetene er uklar, men båten har fått store skader. Kan legge ut bilder av båten i løpet av kvelden eller morgendagen, men det er hull tvers gjennom skroget foran. Er det mulig å reparere den hvis skadene ikke er for store?

 

Link to post
Share on other sites

Alt i glassfiber kan repareres men det går jo gjerne en grense for om det er lønnsomt og gjøre det hvis skadene er så store at skrog og innerliner må splittes for og få støpt skroget opp til riktige dimensjoner og kanskje det er sandvich støpt da må det støpes på begge sider. Så er enig i at du bør få noen til og se på det og det er vel kanskje en forsikring sak involvert da har de kunnskap om det vil være lønnsomt eller ikke. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hvis den er tatt opp bør den konserveres med en gang, og det vil si spyles med ferskvann, dumpes i en form for olje blandet veske, spraye alt med smørende og vannfortrengende finnes mye forskjellig, ut med plugger tappe olje, få sprayet i sylindre og alt bør gjøres med en gang motoren tas opp fra vannet.

Vi svarte samtidig ivar.

Redigert av Vrod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke på hytten til foreldrene mine, er bare min mor som er der og hun er ikke så teknisk. Min far skal sende meg bilder senere når han kommer opp med fly. Vet derfor ikke om motoren har skader uten om at den har vært under. En nabo har tatt båten på land nå da båten til foreldrene mine holdt på å senke naboen sin båt også. Den blir derfor stående noen timer i naustet uten ferskvann. Er også utfordring å flytte båten da det ikke er bilvei til naustet - bare vei for atv eller traktor. Det er vel ikke lett å flytte motoren heller da den veier rundt 120 kg.

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette ser veldig ut som det er en forsikringssak hvis det er skader på nabobåten i tillegg til egen båt kanskje noe på brygge også , men tiden løper fort fra dere med hensyn til motoren hvis den har dukket under, det beste ville vært og starte konservering med en gang, så jeg ville nok tatt kontakt med forsikringen og meldt skaden der.

Link to post
Share on other sites

Båten til foreldrene mine har slitt seg. Den var fortøyd godt, men noe har gått galt. Heldigvis har de bilder av tau og fortøyning før dette skjedde. De tok det som bevis hvis noen skulle skje siden de er lei av at båtene blir flyttet på. Har vært plaget med det siden det er trangt der, så mulig noen har flyttet båten og ikke fortøyd den skikkelig igjen. Båten deres har truffet motoren til naboen og det er motoren på naboen sin båt som har laget hullene i båten deres, men det er ikke naboen sin båt som har slitt seg da. 

Link to post
Share on other sites

au da.. 

 

får håpe naboen har egen forsikring, ellers blir det hyggelig i hyttenaboskapet... 

 

om dine foreldre har forsikring som dekker båten, så er det bare å kontakte selskapet med en gang. 

 

Husk, på sjøen gjelder " hver båt dekker sin skade" slik som på det meste annet, utenom bil. 

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 1 time siden:

au da.. 

 

får håpe naboen har egen forsikring, ellers blir det hyggelig i hyttenaboskapet... 

 

om dine foreldre har forsikring som dekker båten, så er det bare å kontakte selskapet med en gang. 

 

Husk, på sjøen gjelder " hver båt dekker sin skade" slik som på det meste annet, utenom bil. 

 

Har man ikke ansvarsdekning da?

Link to post
Share on other sites

Virker som det er noen timer siden den blei tatt opp så jeg tror nok løpet er kjørt og nålelager i veiva sitter nå og den må splittes i sine små atomer skal det være mulig og redde den nå, så ta kontakt med selskapet og få en takstmann til og komme og se på saken.

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren overlever uten større skader, noen formening om hva den kan være verdt? Det er en Johnson motor fra slutten av 90 tallet. 50 hk 2 takt. Akkurat tatt full service på verksted med impeller bytte mm. Er el start, kontrollboks og powertrim på den. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...