Jump to content

carat 7400, trenger tips og råd for å fikse kjølen


carat-7400

Recommended Posts

Hei. Oppdaget en skade på kjølen da jeg skulle i gang med vårpussen. Vannet har trengt inn i glassfiberen og forårsaket en delaminering så jeg har nå slipt bort alt jeg kunne se av delaminering å sitter nå igjen med ett stort hull i kjølen som må fikses. Dette må nå stå å tørke en 3 ukers tid.

Hva må til for å ordne dette?? Hvordan bygger jeg opp ny kjøl? Må jeg slipe eller kutte mer i glassfiberen for og få rettere kanter for så å slipe ned vinkelen såppas at det er heft nok til å bygge opp kjølen på nytt? 

Har aldri gjort dette før og trenger noen råd.

 

20170422_140253.jpg

20170422_140402.jpg

20170422_140302.jpg

Link to post
Share on other sites

Her har du en link til en side som viser dette trinnvis på en veldig enkel og grei måte http://guider.fiberfix.se/ 

 

Du har jo gjort et veldig bra forarbeid, men siden du er gjennom hele skroget ville jeg slipt rent inn på ren glassfiber på et litt større areal. Deretter sliper du en avfasing slik at laminatet blir tynnere mot hullet. Stigning 1:10 er visstnok vanlig. 

 

Når du så skal støpe bør du få på plass en forskaling å støpe første laget mot. Da kan du tape fast en papp eller hva som helst fra innsiden. Så støper du ett lag som du lar herde ut. Jeg ville valgt 600g csm. Mange vil sikkert bruke 450g csm i dette første laget, men den er veldig tynn, og lei å håndtere under-opp. Når dette laget er herdet ut kan du bygge opp med så mange lag du ønsker. Du kan godt legge 5-6 lag vått i vått, men siden det er på en så utsatt plass må du nok ha ganske mange lag. Grovt sett bygger 1 lag 600g 1mm. Mer om støping og tips kan du lese i linken i signaturen min om Draco som blir jolle.

 

Lykke ti, dette blir bra hvis du er nøye :thumbsup:

 

Lagt til:

I linken over beskrives det avslutning med topcoat og så stoffing. Jeg ville heller droppet coat og lagt flere lag med epoxyprimer, den er tettere i forhold til vanninntrengning.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei ser du har litt og gjøre på støpe glassfiber hvis det er rom innvendig så ville jeg slipt litt innvendig og lagd en forskaling utvendig og støpt 2-3 lag innvendig først og slipt en god skrå kant utvendig og støpt utvendig etter på så er det lettere og få det til og sitte uten at det siger ned og du må helt sikkert ha flere lag med sliping i mellom og det er nok lettere og bruke 450 duk da den ikke blir så tung som 600 duk når du metter den med polyester. Lykke til og husk og rulle ut luften og vask med aceton etter sliping.

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

Ja da får jeg prøve med 450gr men blir mange lag her siden kjølen er ganske tykk, ca 1-1,5 cm. Hvor mye må jeg skråslipe for og få alle fiberlagene til å hefte på eksisterende skrog? Ser for meg mange omganger med støping.

Er trangt og komme til fra innsiden men kan nok få til og lage en forskaling på insiden. Å få slipt noe særlig på innsiden tror jeg ikke jeg får til da det er så trangt og vanskelig å komme til.

Link to post
Share on other sites

600g csm kan du kjøpe mange steder, f.eks. SeaSea https://www.seasea.no/glasfiber-600g-95-eb-ca-35kg  

Til denne reparasjonen trenger du ikke 450g, så i dette tilfellet ville jeg bare kjøpt en stor rull 600g først som sist. 

 

Et tips er å fjerne bunnstoff på et enda større område enn det du rensliper, da blir det mer renslig å jobbe, og du slipper å dra bunnstoff farge ut over arbeidsstedet med acetonfilla når du jobber. Bunnstoff fjerner du med en grovrengjører på drill eller vinkelsliper. Da har du kontroll slik at du ikke fjerner gelcat og primer i det området. 

 

Slip rent et stort område. Jeg ville nok gått 200mm ut fra skadestedet i alle retninger. Så faser du ned slik at du får en avtrapping av tykkelsen. Et tips når du skal legge på den første matta. Klipp til en matte som er like stor som hullet + 50mm i alle retninger. Så fukter du underlaget med polyester, legg den tilpassede biten på en papp, og fukt den med polyester. Ikke dynk den totalt våt, da blir den vanskelig å håndtere. Bare rull ut litt polyester på den så den blir litt fuktet. Så klistrer du denne biten oppunder og ruller ut lufta. 

 

På bildet ditt ser det ut som om hylserøret stikker ut over skadestedet. Da blir det jo håpløst å få gjort en fullgod laminering fra innsiden. Men noe kommer du kanskje til? Du kan jo også bruke en pussekloss, deltasliper e.l. fra utsiden slik at du får slipt rent så mye som mulig på innsiden. Noen lag med laminat fra innsiden vil forsterke reparasjonen kraftig. Siden du laminerer mot gammelt laminat er det en tommelfingerregel å laminere på et så stort areale som mulig for å få best mulig heft. Slip rent, vask med aceton, og matt på nytt med 40 papir.

 

Som nevnt tidligere kan du også få mange gode råd om støping i tråden i min signatur. Der har jeg også lært veldig mye. 

 

Lagt til:

Hvis du kommer til å støpe fra innsiden kan du legge første lag fra innsiden. Da kan du tape fast en pappbit i hullet fra utsiden som en forskaling som du bare sliper vekk før du fortsetter fra utsiden.

 

 

Link to post
Share on other sites

takk for gode tips Komodo :thumbsup:. Det du ser på bildet er bare slangen fra lensepumpa. er mulig å komme til fra innsiden men er veldig knot og komme til men er nok en fordel og legge noen lag fra innsiden, skal se om jeg får til det. Du sier den første matta skal ligge 50mm over kanten, skal de neste også 50mm over der igjen eller kan avstanden da være mindre?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

600g csm kan du kjøpe mange steder, f.eks. SeaSea https://www.seasea.no/glasfiber-600g-95-eb-ca-35kg  

Til denne reparasjonen trenger du ikke 450g, så i dette tilfellet ville jeg bare kjøpt en stor rull 600g først som sist. 

 

Et tips er å fjerne bunnstoff på et enda større område enn det du rensliper, da blir det mer renslig å jobbe, og du slipper å dra bunnstoff farge ut over arbeidsstedet med acetonfilla når du jobber. Bunnstoff fjerner du med en negerkuse på drill eller vinkelsliper. Da har du kontroll slik at du ikke fjerner gelcat og primer i det området. 

 

Slip rent et stort område. Jeg ville nok gått 200mm ut fra skadestedet i alle retninger. Så faser du ned slik at du får en avtrapping av tykkelsen. Et tips når du skal legge på den første matta. Klipp til en matte som er like stor som hullet + 50mm i alle retninger. Så fukter du underlaget med polyester, legg den tilpassede biten på en papp, og fukt den med polyester. Ikke dynk den totalt våt, da blir den vanskelig å håndtere. Bare rull ut litt polyester på den så den blir litt fuktet. Så klistrer du denne biten oppunder og ruller ut lufta. 

 

På bildet ditt ser det ut som om hylserøret stikker ut over skadestedet. Da blir det jo håpløst å få gjort en fullgod laminering fra innsiden. Men noe kommer du kanskje til? Du kan jo også bruke en pussekloss, deltasliper e.l. fra utsiden slik at du får slipt rent så mye som mulig på innsiden. Noen lag med laminat fra innsiden vil forsterke reparasjonen kraftig. Siden du laminerer mot gammelt laminat er det en tommelfingerregel å laminere på et så stort areale som mulig for å få best mulig heft. Slip rent, vask med aceton, og matt på nytt med 40 papir.

 

Som nevnt tidligere kan du også få mange gode råd om støping i tråden i min signatur. Der har jeg også lært veldig mye. 

 

Lagt til:

Hvis du kommer til å støpe fra innsiden kan du legge første lag fra innsiden. Da kan du tape fast en pappbit i hullet fra utsiden som en forskaling som du bare sliper vekk før du fortsetter fra utsiden.

 

 

En rull med 600 duk? Tenkte du og kjøpe det overskytende?

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

Lagt til:

Det kommer til å gå en god del matte og polyester til en slik rep., så det er like greit å kjøpe en rull. Småbiter fra Biltema blir litt udrøyt, og blir nok dyrere i lengden etter å ha kjøpt mer 4-5 ganger. Biltema er heller ikke de billigste på polyester og glassfiber!

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men kjære vene, en hel rull ?  Han skal ikke bygge ny båt, kun lappe et lite hull i kjølen ! :giggle:  Men jeg ville hatt mye større omlegg enn fem cm. Minst ti, og slipe med grovest mulig rondell. Og slip helt ned til null, slik at det ikke står igjen en 90 grader kant. Sikkert lettere å lage forskaling på utsiden, men da må forskalingen ligge inni hullet slik at den er flush med innvendig støp. Da kan du legge noen lag innvendig, fjerne forskaling, slipe litt og fortsette å støpe på utsiden.

Link to post
Share on other sites

En rull koster under 1500 kroner og veier 34kg, blir ikke rare båten av det. Hvis han begynner å kjøpe små pakker med duk kan det bli mange turer til butikken, og da er kilosprisen høy! Det er uansett ingen fare å få litt til overs. Etter denne reparasjonen får han sikkert "blod på tann", og gyver løs på neste prosjekt med krum nakke :giggle:  Da er det godt å ha litt matte til overs :thumbsup: Hvis ikke så er det en annonse på Finn.no så er resten av rullen borte. Polyester er også billigere i 20 kg spann en fra BT.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...