Jump to content

Ekkolodd og radar


gregor

Recommended Posts

Skal en tur på land og skal da sette i en giver for ekkolodd. Tenkte å handle giver og plotter, men så tenkte jeg kanskje å handle radar i samme slengen som er kompatibel med ekkoloddskjermen.

 

Har sett litt på ekkolodd og givere.. Det virker jo praktisk med forwardscan giverne, men de er jo veldig dyre. Har sett at det står grader på noen av giverne. Vil det si at de har litt vinkel fremover eller er det flata den monteres på?

https://www.maritim.no/gj-gaende-plast-p19-20-for-skra-montering#.WPuG7YjyguU

 

Radar har jeg veldig lite peiling på så der er det vanskelig å vite hva jeg vil ha. Hva bør jeg ha for langtur etterhvert? Gjerne noe som ikke er super dyrt. Hvis man kjøper samme merke så kan man vel kanskje kjøpe en brukt?

 

Kommer nok til å sette opp en raspberry pi med opencpn til kart og slikt etterhvert.. kan man koble radaren opp til den? Da trenger jeg forsåvidt ikke noe avansert kartplotter til ekkoloddet.

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Du kunne kanskje anntyde ein prisklasse på utstyret?  Og storleiken på skjermen sjølvsagt. Det er slik her og at du i hovudsak får det du betaler for. Vil ikkje sei stort meir sidan her i alle høve er minst nokre som har imponerande god greie på slikt. (Tenkjer spesielt på Abbor.) Men dei vil nok bevege seg litt opp i prisklasse kjenner eg dei rett. 

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prisklasse er jeg usikker på foreløpig. Jeg vet for lite av hva jeg har behov for. Tipper jeg greier meg med en relativt liten skjerm da det er mest ekkoloddet som er viktig her. Fant noe om at man kan ha radaren koblet til opencpn så da er ikke det så viktig å se bra på plotteren.

 

Men kan vi ikke starte med spørsmålene jeg har? Prøver på nytt med litt omformulering.

 

Har sett at det står grader på noen av giverne. Vil det si at de har litt vinkel fremover så man ser litt frem med dem eller er det flata den monteres på?

 

Hva slags radar har man behov for på en langtur?

 

Angående det siste spørsmålet mitt om jeg kan koble radaren mot opencpn har jeg funnet ut av. Det er vist mulig å få overlay.

 

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Radar gjer samme jobben om du reiser langtur eller rundt i samme farvatn.  Har du seilbåt med begrenset strøm ombord så kan de fleste radar stilles på vakt funksjon slik at de sveiper nokre runder i intervall, og gir deg varsel om den snapper opp noko. Har du motorbåt eller tilstrekkelig ladesystem ombord så vil neppe slik funksjon bli aktuell. 

Mange langturseglarar ønsker god rekkevidde på radar.  Ein radar med 48mil vil oppdage land tildligare en 24mil's radar, iallefal litt høgare delar av land.

 Eg hugsar ikkje heilt nødvendige data for deling av kunnskap her ang rekkevidde på radar vs høyde på båt, men eg trur (ca) at med radar montert 4meter over sjø, så vil 24 miler og 48 miler sjå horisonten lika longt grunna jordkrumming.  

Kva merke radar du vel trur eg betyr lite i dag. Nokon har sine favorittar pga menyvalg og brukarvennlighet, men du blir raskt kjent med ditt eige utstyr uansett merke.  

Med forbehold, så trur eg alle multiskjermer (radarskjerm) kan koblast ekkolodd til i dag.  

Ekkolodd har eg ikkje greie på.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Gradene du har sett i beskrivelsen av giverne KAN også ha vært en variant av en gjennomgående giver som har et tiltet element innvendig. Dette gjør at den kan monteres flush med utsiden av skroget samtidig som elementet vil peke rett ned og gi riktige dybdemålinger.

 

http://www.hocom.no/no/maritim-elektronikk/ekkolodd-og-svingere/svingere-og-givere/simradlowrance/lowrancesimrad-50200khz-svingere/lowrancesimrad-b60,-600w-12gr-tilt,-skrogsvinger-bronse.aspx

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå: Skjønner. Takk. :)

 

Trulte37: Aha. På Høcom sin side var det litt bedre forklart enn på maritim sin side. Takk :)

 

Men hvordan har utviklingen på radar vært i det siste? Hvordan er det å kjøpe en brukt som er et parr år gammel og koble den mot mere moderne plottere?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Radaren til Hulda er en gammel Garmin-dass fra 2012. 4 kW, 18 HD eller noe slikt. Den plukker opp fugler som flyr i nærheten, bøyer (blåser) som flyter på vannet når det er stille etc. Og denne er vel et par- tre generasjoner gammel. Funker prima. Og Garmin er nokså sirumpa greier.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...