Jump to content

Sikringen går ved lanternebruk


hal194

Recommended Posts

Jeg bruker mye båt på kveldstid og natt, og har dermed behov for lanterneføring. Men et problem som har oppstått mye i det siste, er at sikringen til stadighet går. Jeg kan ha lanternene på i 2-3 minutter før det slokker, jeg trykker inn bryteren (automatsikringen) og de funker i nye 2-3 minutter.

 

Hva kan problemet være, og hvordan gjør jeg evt. feilsøk? 

 

Båten er en Sollux 24 AC,  har 2 nye batterier ombord, og det elektriske anlegget fungerer fint ellers, til stereo og andre ting.

 

;-) 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke at du har svart på spørsmålet Er sikringen riktig dimensjonert for de lanternene som er bruk? fra adeneo. Den må jo være større enn maksimalt strømtrekk fra lanternene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sikringer kan forandre seg over tid. Dersom han trekker strøm helt på grensen til hva sikringen tåler, kan det ha gått bra før men ikke nå lenger. Og for all del, jeg sier ikke at dette er årsaken. Men slike opplysninger om strømtrekk synes jeg er greit å ha dersom en skal kunne gi kvalifisert hjelp og ikke bare synsing.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når sikringen ryker etter flere minutter, er det overlast og ikke kortsluttning som er årsaken. Du sjekker enkelt strømforbruket ved hjelp av et ampermeter ( du har muligens et multimeter som har denne fungsjonen) som du setter inn kretsen og leser av strømforbruket. Det er heller ikke uvanlig at sikringer blir " dårlige " over tid, slik at du må skifte disse.

Link to post
Share on other sites

Det er dårlig kontakt pga irring på en eller flere pærer og så går ledninger varmt og motstand øker for ledeevne går ned og så ryker sikringen , tiltak pusse og gjøre rent alle kontaktpunkter til pærer og sjekke koblingspunkt for ledning inni lanternene at de er rene og fri for irr og møkk så sette alt på plass og smøre på litt syrefritt fett og så er det bare moroa igjenn og det er og slå på og ta tiden til sikringen ryker noe den ikke burde gjøre så sant ledninger er helt og bryter er i orden.

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 23.4.2017 at 17.42:

Jeg ser ikke at du har svart på spørsmålet Er sikringen riktig dimensjonert for de lanternene som er bruk? fra adeneo. Den må jo være større enn maksimalt strømtrekk fra lanternene.

Helt riktig. Jeg målte strømforbruket til 7,35 A, mens sikringen er en 8A. Da betyr det kanskje som du nevnte at sikringen har blitt dårligere over tid da ;-) Bytte til LED-pærer vil kanskje gjøre susen.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 31 minutes ago:

Du har jo 'feite' lanterner (dekkslys? :saint:) hvis de trekker 7.35A x 12V = 88W, så jeg mistenker fremdeles at du bør gå over lanternene og sjekke slik flere har vært inne på. LED er uansett et bra alternativ og da kan du rense i samme slengen som du skifter lanterner.

Sant nok, er nok lurt å gå over koblingene i samme slengen ja. De er vel nokså utsatt vil jeg tro ;)

Link to post
Share on other sites

Vrod skrev for 3 timer siden:

Det er dårlig kontakt pga irring på en eller flere pærer og så går ledninger varmt og motstand øker for ledeevne går ned og så ryker sikringen

 

Når motstanden øker pga. irring og dårlig kontakt øker motstanden som du sier. Men konklusjonen din er feil, unnskyld at jeg sier det. Med større motstand, jo mindre strøm iht. Ohms lov I = U/R (strøm er lik spenning delt på motstand). Og da går ikke sikringen. Men dersom det blir irring og forbindelse mellom pluss og minus, kan sikringen gå. Med mye slik irring og fuktighet blir det omtrent som en kortslutning.

 

Men nå har jo trådstarter målt litt og funnet ut at normalt strømtrekk ligger like opp mot hva sikringen tåler, og den kan som tidligere antydet bli mer "følsom" slik at den slår ut før den strømstyrken den er merket med.

 

Så ikke ta dette som personlig kritikk, men rett skal være rett.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

 

Når motstanden øker pga. irring og dårlig kontakt øker motstanden som du sier. Men konklusjonen din er feil, unnskyld at jeg sier det. Med større motstand, jo mindre strøm iht. Ohms lov I = U/R (strøm er lik spenning delt på motstand). Og da går ikke sikringen. Men dersom det blir irring og forbindelse mellom pluss og minus, kan sikringen gå. Med mye slik irring og fuktighet blir det omtrent som en kortslutning.

 

Men nå har jo trådstarter målt litt og funnet ut at normalt strømtrekk ligger like opp mot hva sikringen tåler, og den kan som tidligere antydet bli mer "følsom" slik at den slår ut før den strømstyrken den er merket med.

 

Så ikke ta dette som personlig kritikk, men rett skal være rett.

Jeg kjenner ikke Ohms lov så godt men jeg har opplevd noe av det jeg skreiv i en eldre Nordkapp jeg har hatt og da fikk jeg et tips om og gjøre det på den måten og kunne friskemelde lanterner og sikringer etter på og da var det ikke led pærer og få tak for det er vel ca 20 år siden.

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

Vrod skrev 29 minutes ago:

Jeg kjenner ikke Ohms lov så godt men jeg har opplevd noe av det jeg skreiv i en eldre Nordkapp jeg har hatt og da fikk jeg et tips om og gjøre det på den måten og kunne friskemelde lanterner og sikringer etter på og da var det ikke led pærer og få tak for det er vel ca 20 år siden.

 

Ohms-lov som er gjengitt over her er helt korrekt.

 

Men det som ofte er problemet ved irr og dårlig forbindelse er at strømtrekket øker fordi det blir varmgang i pærholderen(e)/kontaktflaten.(ekstra varme=mer strøm)

Dette kan resultere i at sikringen går. Jeg ville anbefalt å åpne opp lanternene og evt pusse port irr og bruk elektrocleaner.

 

Dersom du har instrument for å måle ampere på likestrøm, så kan du selvsagt måle strømtrekket.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 14 timer siden:

7.35A ved 12 V gir nesten 90W. Er det kanskje i meste laget for lanternepærer på en såpass liten båt  . . ? Tipper på overledning.

 

Dette er målt ved sikringen da, så det er vel for alle 4 lanternene (topp, babord,styrbord,akter) ;)

Link to post
Share on other sites

Hvis du kun skal bytte sikringen og ikke har tenkt å sjekke lanternene ville eg gjort en ting før eg byttet sikringen:

 

Måle strømtrekket helt til sikringen går. Hvis den treker under 8A hele tiden, så er det uansett noe galt med sikringen. Men det kan hende at når ting får varmet seg opp så endrer strømtrekket seg. Og du får større strømtrekk grunnet irr e.l. I mine øyne verdt en sjekk først hvertfall

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...