Jump to content

Hansvik 18, arbeid under vannlinjen, sprekker mm. Trenger tips og råd


Sjøvind

Recommended Posts

Båten er en Hansvik 18 fra 1985 jeg kjøpte i fjor. Etter å ha brukt store deler av høsten på å reparere akterspeilet fikk jeg endelig båten på sjøen i oktober, for så å oppdage en lekkasje i kjølen. Satte den da bort for vinteren, var og hentet den nå etter påske. Jeg hadde bestemt meg for å fjerne alt bunnstoff for å se om det var flere skader/lekkasjer. Leide inn noen ungdommer som tok dette på to kvelder med skrape og diverse slipeverktøy.IMG_2093.JPG.564e75b714f820db5cf44c4c4cb08ae4.JPG

 

Lekkasjestedet ser ut til å være enkelt å reparere, skyldtes et slurvete forsøk på å tette et rent, rundt hull, som trolig har vært til en nygle. Slipte litt på dette med flapdisc i kveld.

IMG_2092.JPG.62206afa508e29084ff74e4a55a93f91.JPG

IMG_2110.JPG.6d133ed684431c1da6f21719fdeabd09.JPG

 

Ellers er det noen steder hull i gelcoat, dette er vel bare å slipe jevnt og male flere strøk med epoksyprimer over? Evt sparkle litt hvis behov.

IMG_2094.JPG.b93799060c07ed5526a51672064b8785.JPG

 

To forhold bekymrer meg mer; sprekker i gelcoat og litt inn i laminat samt ei kjøllist som er slurvete montert.

 

Begynner med sprekkene. Disse følger samme bordgang som dørken er støpt fast i, omtrent der hvor dørkplata møter skrogbunn. Tok og slipte litt et sted med disse sprekkene, så forsiktig som jeg klarer med flapdisc. Slipte vekk gelcoat, og så til min fortvilelse at sprekkene fortsatte inn i laminatet. Slipte så bittelitt til, og sprekkene forsvant.

IMG_2101.JPG.59afe598b050589444fb89412e862565.JPGIMG_2102.JPG.c8680aa820ddbac43d8f370cabc3c067.JPGIMG_2104.JPG.6708a75911d9f3342b93656ad7ddbe08.JPG

Tror egentlig ikke disse sprekkene svekker båten særlig mye, i hvert fall hvis de ikke er dypere enn de jeg sjekket. Det dreier seg om massevis av lange sprekker, fra en liten meter framfor hekken og ca to meter framover, på begge sider. Jeg ønsker å få ordnet dette slik at det blir tett, og sterkt nok. Spiller ingen rolle hvordan det blir seende ut, eller om det ikke blir hundre prosent jevnt. Ønsker innspill på hva jeg bør gjøre med dette. Forslag?

 

Det neste er kjøllista, selgeren sa at den er skrudd med selvborende skruer og tettet med et stoff kjøpt et sted de selger campingvogner (alarmklokkene mine burde selvsagt ringt da jeg fikk vite dette, men det gjorde de altså ikke. Eller, de gjorde kanskje det så vidt, men jeg var nok litt blendet av ny motor og kartplotter:rolleyes:). Tenker på å fjerne lista og bore opp hullene, fylle de med fortykket epoksy og montere på nytt (forbore og bruke sika/tec7). Mye arbeid, ikke minst med å støtte opp båten slik at kjølen frigjøres. Forslag?

 

Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sprekkene kan fort komme tilbake hvis du tar en snarvei og gjør en jalla fiks, du har slipt ned så legg på duk og polyester hvis det er mulig ville jeg lagt på et lag på innsiden også for det har vært klemt godt sammen for og få de skadene, og kjølen og det hullet som var under den dårlige reparasjonen ville jeg brukt epoksy sparkel og der hvor hullet er ville jeg slipt et godt søkk så jeg kunne lagt på 2-3 lag med duk over etter sparkling og bruk gjerne 450 duk. Hvis du skal ha på kjøllista etter på bruker du godt med tec7 så blir det tett. Lykke til.

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

Du bør undersøke skroget angående osmose, delamineringer og kvaliteten på innvendige avstivninger.

 

Plastbåter lever ikke evig. De bli mykere og mykere med årene, før de går i oppløsning.

Om du skal ut på havet med familien, bør skroget være i god form.

Noen ganger er det bedre å bruke pengene på en nyere modell, enn restaurering.

 

Vanskelig å gi tips ut fra bildene, men om du snur båten opp ned, og legger et lag med 450g biaksial duk og epoksy under vannlinjen, vil det nok holde lenger enn om du bare sparkler. Det er selvsagt også fordel å ta en innvendig runde, om det er verdt det.

 

 

Batvrak_sund_103209_1.jpg

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har du jo fått gode tips av Vrod og Grevlingen, men jeg hiver meg på med et par suppleringer.

 

For det første ville jeg snudd båten om det er mulig. Du skriver ikke om det er jolleversjonen eller den med overbygg? 

 

Du nevner luftblærer. Det kommer av dårlig utrulling og slurv under byggeprosessen. Jeg tror alle båter som er bygget med håndopplegg har dette i en eller annen grad. Problemet ditt er jo sprekkene. Nå er jeg egentlig mest kjent med stålkonstruksjoner, men prinsippet blir mye det samme. For det første må du kartlegge skadene, hvis ikke får du aldri en fullgod reparasjon. Så er det et spørsmål om hvorfor du har sprekker. Har den vært utsatt for en uforutsett lokal belastning som har forårsaket skaden, eller skyldes det normalt bruk, men at den er dårlig dimensjonert på det aktuelle stedet? I første tilfelle kan en relativt enkel reparasjon være fullgod. I det andre tilfellet kan det hende du bør forsterke litt i tillegg til reparasjonen. Og så er det jo slik at du ikke kan forvente å få like god styrke i det du laminerer på som når skroget ble helstøpt i forma. Jeg ville uansett slipt så mye i laminatet at sprekkene forsvinner, du sier jo at de ser ut til å forsvinne ganske fort. Så ville jeg slipt bort gelcoat i et litt større område og laminert opp med polyester og matte i et gitt antall lag. Hvis det er under vannlinja ville jeg kanskje brukt epoxy og duk, og malt over til slutt med primer, da trenger du ikke å legge på topcoat. Hvis det er over vannlinja vil du jo gjerne ha på topcoat igjen av estetiske årsaker, så da er det greit å støpe med polyester. Støper du med epoxy risikerer du at ny topcoat binder dårlig.

Link to post
Share on other sites

Åge Grevlingen skrev 18 minutes ago:

Du bør undersøke skroget angående osmose, delamineringer og kvaliteten på innvendige avstivninger.

 

Plastbåter lever ikke evig. De bli mykere og mykere med årene, før de går i oppløsning.

Om du skal ut på havet med familien, bør skroget være i god form.

Noen ganger er det bedre å bruke pengene på en nyere modell, enn restaurering.

 

Vanskelig å gi tips ut fra bildene, men om du snur båten opp ned, og legger et lag med 450g biaksial duk og epoksy under vannlinjen, vil det nok holde lenger enn om du bare sparkler. Det er selvsagt også fordel å ta en innvendig runde, om det er verdt det.

 

 

Batvrak_sund_103209_1.jpg

Hvis dette er representativt for båtens stand er det ikke verdt det, vent til vrakpant kommer.

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

God kveld, takk for svarene folkens! Er heldigvis ikke fullt så ille, men i etterpåklokskapens klare lys ser jeg jo at det hadde vært bedre å kjøpe halvny båt med halvny motor, enn gammel båt med ny motor. Problemet nå er at jeg er bondefanget med denne båten, har lagt ned mye arbeid og en del penger i den.

 

Båten har overbygg, motor montert, så det er ikke bare å snu den sånn helt uten videre. Kommer heller ikke til på innsiden pga dørken.

 

Sprekkene følger hovedsakelig samme bordgang hvor dørkplata er støpt fast innvendig. Da er det vel logisk at de har oppstått ved at bunnen har blitt klemt oppover, enten ved kraftige slag i motsjø, og/eller på båtvogna?

Link to post
Share on other sites

Mest sannsynlig ikke noe stort problem. Men hvis du får forsterket den sonen der dørk er festet mot skrog i f. eks 20 cm bredde fra baug til akterspeil vil den jo være sterkere enn før, og det er jo aldri feil.. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sjøvind skrev 20 minutes ago:

God kveld, takk for svarene folkens! Er heldigvis ikke fullt så ille, men i etterpåklokskapens klare lys ser jeg jo at det hadde vært bedre å kjøpe halvny båt med halvny motor, enn gammel båt med ny motor. Problemet nå er at jeg er bondefanget med denne båten, har lagt ned mye arbeid og en del penger i den.

 

Båten har overbygg, motor montert, så det er ikke bare å snu den sånn helt uten videre. Kommer heller ikke til på innsiden pga dørken.

 

Sprekkene følger hovedsakelig samme bordgang hvor dørkplata er støpt fast innvendig. Da er det vel logisk at de har oppstått ved at bunnen har blitt klemt oppover, enten ved kraftige slag i motsjø, og/eller på båtvogna?

Du skriver her at båten har ny motor da må jeg si at det første som faller i mine tanker er at det har vært mye vann i den og det sammenfaller litt med det hullet og den dårlige reparasjonen som var gjort og du har slipt ned og fant det hullet så da er jeg rimelig sikker på at den har blitt frostsprengt fra innsiden så hvis du ikke kommer til fra innsiden sliper du vekk det du ser av sprekker og riss i gelcoat og fiber og støper det opp med to lag 450 duk og mal over med toppcoat før du primer legger du på så tykt du kan med toppcoat får du noe og slipe på du bør jo rette det litt før du maler med toppcoat vask med aceton mellom hver økt. Gjør rent inn til glassfiber før du legger på nytt det sitter mye dårligere på gelcoat.

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

slike lange sprekker kan vel også tyde på at laminatet flekser.   Noe fleks tåles fint, men gelcoaten vil kunne krakelere.. Blir det for mye fleks over tid så vli jo laminatet svekkes / utmattes.   Var noen her som skrev om det i en eller ann tråd . Knude muligens? (eller Fortego?) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vrod skrev for 1 time siden:

Du skriver her at båten har ny motor da må jeg si at det første som faller i mine tanker er at det har vært mye vann i den og det sammenfaller litt med det hullet og den dårlige reparasjonen som var gjort og du har slipt ned og fant det hullet så da er jeg rimelig sikker på at den har blitt frostsprengt fra innsiden så hvis du ikke kommer til fra innsiden sliper du vekk det du ser av sprekker og riss i gelcoat og fiber og støper det opp med to lag 450 duk og mal over med toppcoat før du primer legger du på så tykt du kan med toppcoat får du noe og slipe på du bør jo rette det litt før du maler med toppcoat vask med aceton mellom hver økt. 

 

Du har jo lengre setninger enn Gro Harlem Bruntland :giggle: Men du gir jo gode råd, det skal du ha :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Setter stor pris på innspillene! Håper dere kan ta dere tid til litt mer:saint: Problemområdet er ca 180 cm langt på begge sider. Begynner omtrent en halvmeter fra akterspeilet (som kjølen) og går fram til der hvor skroget blir mer skrått og begynner og smalne. Kan tenkes at kjølen presses opp når båten står på vogn, og at dette røyner mest på ved innfestingen av dørkplata i sidene.

 

Har i kveld slipt reint et felt på styrbord side ca 200 cm langt og 15-20 cm bredt. Feltet går fra en "bordgang" til neste. De fleste sprekkene forsvant ved ørlite sliping inn i laminatet. Har noen kg epoksy igjen fra jobben med akterspeilet i høst. Tenkte å kjøpe 200g glassfiberrull og legge på 4-5 lag med dette. Forskyver lagene litt sideveis slik at det blir jevnere overgang. Høres det brukbart ut?

 

Mer sporadiske skader tenkte jeg å slipe ned gelcoat og, hvis det ikke er sprekker ned i laminat, smøre på topcoat og slipe?

 

Et sted ser det ut til å være delaminering, ca 50 cm langt felt, 5 cm bredt, midt i overgangen mellom to bordganger. Hva gjør jeg med dette?

 

Og luftblærene, hva gjør jeg med dem?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Har nå i løpet av noen kvelder slipt og fått oversikt over skadene. Det er ganske like mønster på begge sider. Sprekker i skrog hvor dørkplaten er støpt fast fra ca en halvmeter foran akterspeilet og ca to meter framover. Lengre fram og inn mot kjølen er det et nesten like langt felt, antagelig i forbindelse med langsgående avstivere. Noen steder forsvant sprekkene etter litt sliping i laminat, andre steder var det delaminering helt igjennom.

 

Tenkte å bruke 450g biaxial duk der hvor det er delaminering helt igjennom, begynne med en stor lapp og så gradvis mindre. Men hvor mange lag?

 

Etter dette legger jeg noen lag med 100 eller 150mm bred duk, 200g. Forskyver litt for hver lag slik at det blir tjukkest på midten. Ser det er blitt anbefalt 2x450g over sprekker og riss lengre opp, så 4-5 lag med 200g burde holde?

 

Høres dette ut som en fornuftig plan?

 

 

Redigert av Sjøvind
Legge inn bilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville slipt litt større områder og faset det ifra null og utover fra skadested og bynn med minste lappen først så større og større. Rip opp på kryss og tvers etter sliping med spissen på en skrape. Støvsuge så plaste. Husk temp og riktig blandingsforhold. Digital vekt er kjekt. Og metallrulle for og rulle ut luft 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Alltid kjedelig å komme over tråder som ikke er avsluttet, så tenkte jeg skulle følge opp litt her:smiley: Jeg endte opp med en slags kombinasjon av de fleste rådene som kom opp.

 

Slipte videre og fikk relativt symmetriske mønstre på begge sider. Sprekkene følger der hvor dørkplata er støpt fast. Slipte vekk det meste av sprekker, enkelte steder hvor det var delaminering slipte jeg helt gjennom. Slipte også vekk gelcoat i et mye bredere parti slik at jeg fikk lagt på godt med duk. Der jeg bare fjernet gelcoat lot jeg det stå igjen noen små flekker for å ha en referanse til hvor dypt jeg hadde slipt.

IMG_2149.JPG.7a66f171f612a88c16ea8f62cf8a0a9d.JPG

 

Brukte epoksy med langsom herder. La først remser med 200 gr for å ha et underlag å støpe mot.

IMG_2191.JPG.a9cef88310e1de0e3923f31e64ad27dd.JPG

 

Så gikk jeg over til å bruke 450 gr biaxial med økende bredde. Der jeg hadde slipt gjennom, eller nesten gjennom, la jeg først lapper med 450 gr i økende størrelse slik at det ble noenlunde plant. Mye jobb med å klippe til duk, lagde et merkesystem slik at jeg fikk lagt duken på riktig sted i riktig rekkefølge. Hadde båten stående på kjølen på to bukker slik at jeg kunne vippe den litt over, tok en side av gangen. Var likevel ikke spesielt gøy å ligge under der og legge på duk. Var flere ganger jeg skulle ønske jeg hadde 3-4 armer:wink: Brukte bagasjestrikk fra fenderlist til kjøl for å holde de største dukene mens jeg mettet med epoksy.

IMG_2197.JPG.b1d19610b8a735b593cc1d2d3c614347.JPG

 

IMG_2210.JPG.07e3a6fc3d304ea05ec990f1ede3d6f3.JPG

 

På dette tidspunktet var jeg ganske lei av hele båten, hadde fokus på å få det tett, sterkt nok og bli ferdig, så ble ikke all verdens finish. Slipte litt til slutt og sparklet overgangen mellom gelcoat og ny duk.IMG_2262.JPG.3f9932cdc018d71826db6a904f0061d2.JPG

 

La på 4 strøk med epoksyprimer, 5 strøk på støpen og der det manglet gelcoat.IMG_2264.JPG.49e80c295891cb9ae403b3ca7b417f0b.JPG

 

To strøk bunnstoff til slutt.IMG_2268.JPG.a5fe29da6ce0f59bfe8223db4753515d.JPG

 

Tok også av kjøllista, ble en del sliping og støping der også, den ble lagt på utenpå epoksyprimeren. Forborret før skruing og brukte rikelig med tech-7.

 

Det lille hullet som startet det hele var som ventet den enkleste reparasjonen; slipte litt, la på en kladd med epoksy fortykket med bomullskutt fra innsiden og noen lapper med duk fra utsiden.

 

Båten har nå vært i bruk en sommer og er tett:smiley:

Redigert av Sjøvind
La til bilder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...