Jump to content

Overvekt av store båter på forumet?


Campingcruisern

Recommended Posts

Får litt inntrykk når jeg leser tråder på forumet, at de aller fleste her har ganske store båter? At Askeladden-båten vår på 15 fot er langt ned i det nedre segmentet i størrelse? Har de fleste båter med liggeplasser og full utrustning?

Her i huset er Askeladden-båten første båten jeg har befatning med siden jeg var liten.

Faren min sin første båt mens jeg var liten var en stor seilbåt han bygde selv.  Masta lå visst rett fra soverom, gjennom gangen og inn på stua mens han holdt på med den ? Kanskje derfor jeg blir så facinert og kjenner det kribler litt etter type trebåt prosjekt når jeg leser slike prosjekt tråder her inne ?

Selv hadde jeg ingen egen båt i oppveksten. Den gang gikk det i å ta den  lille jolla og ro ut på sjøen og fiske selv.  Husker mitt stolteste øyeblikk da jeg som liten dro en 6-7 kgs torsk på en slik liten tur. Var ikke så sterk, så måtte dra torsken over rekka etter kroken. Var passe stolt da jeg rodde inn igjen til foreldrene mine ?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare store båten her inne, men ofte er det mer å snakke om når det gjelder store båter i forhold til vedlikehold, funksjoner osv, enn det er med mindre båter. Kanskje derfor virker det som om det bare er folk med stor båt her inne. Mindre båter er mindre komplekse og det er ikke så mye å snakke om i forhold. 

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har nok rett i det. Det skyldes nok både at større båter betyr mere vedlikehold og flere spørsmål, men også at folk med store båter generelt er mere interessert i båt enn de med små båter som bruker den to uker på sommeren.

 

Selv har jeg en 18-foter og er ikke medlem av storbåtklubben... Men interessen og bruken er desto større ;)

Link to post
Share on other sites

38 minutes ago, Ask said:

Hei

 

Det er nok mange her som har fleire båtar:-)

Sjølv har eg 8-9 stk, og eg freistar stadig å redusera tonnasjen.

 

Ask

 

He he, kjenner til problemet. Vi har faktisk klart å redusere det litt, har fått vekk to sjarker siste årene. 
 

@Askeladden3050 som spør hvilke:

 

En liten jolle i plast som er søppel.

En liten jolle i tre som er en perle.

En liten gummibåt som jeg for tiden prøver å reparere.

En snekke på 111 år som skal gis bort.

En 32 fots dorry som vi puttet i et hull og bruker som et lite hus i fjæra.

 

I tillegg samlet jeg en periode på gamle motorer og hadde store planer. Nå er jeg blitt seilmenneske og ser på motorene som en styggedom. Neida, elsker de gamle motorene, men har vel kommet til fornuft og innsett innsett at tiden ikke strekker til. Så her ligger det noen sabber for dem som vil ha, og en motor som jeg ikke vet hva er.

Til trådstarter vil jeg si at jeg ankom forumet i en 19-fots tresnekke og har gått både opp og ned i størrelse.

 

HA, og der henta jeg meg kaffe og kom pinade på at jeg fikk kvittet meg med en Rana 16 i fjor - Good times.

Link to post
Share on other sites

Artig at noe slikt kommer opp her, selv har jeg en 25 fots båt som nylig vokste med enda en fot. Har selv inntrykk av at det er jevnt over noenlunde likt av alle typer, både disse flotte seilbåtene og motorbåter.

Siden erfaring ble nevnt så startet min tidlig på 60-tallet i en færing som min fars onkel eide, fire søsken der jeg var nest yngst, Alene i robåt på Sognefjorden uten vest og lekk båt, Skremmende å tenke på i dag

Link to post
Share on other sites

M/S AIOLOS skrev 4 minutes ago:

Artig at noe slikt kommer opp her, selv har jeg en 25 fots båt som nylig vokste med enda en fot. Har selv inntrykk av at det er jevnt over noenlunde likt av alle typer, både disse flotte seilbåtene og motorbåter.

Siden erfaring ble nevnt så startet min tidlig på 60-tallet i en færing som min fars onkel eide, fire søsken der jeg var nest yngst, Alene i robåt på Sognefjorden uten vest og lekk båt, Skremmende å tenke på i dag

 

Mine roturer på fjorden her var nok ikke før midten av 80-tallet tidligst, så da er du nok en anelse eldre enn meg :D.

For øvrig: En 25 fots båt som vokste med en fot?  Hva slags båt da? Nevn gjerne båt-type når dere svarer, så jeg kan Google og sjekke de ut :D

Link to post
Share on other sites

Er en av de som har mange båter, fra 8-fots pionerjolle, via terhi saiman, kragerøterne, ranajolle, skjærgårdsjeep, til seilbåten på 23 fot :) Ingen spesielt store, men interessen er tydelig der, når man bor ved sjøen og har hytte på en øy så får man jo litt spesielle behov, og med 26 ferieuker i året så har jeg jo tiden også(resten av året tilbringer jeg på en taubåt).

 

Interessen kan være like stor i en 15-fots Askeladd som i en 40 fots Princess, av alle båter jeg har hatt så er det ranajolla med 9,9-hester som har gitt meg aller mest glede, vokste opp i den båten, sneik meg ut i den alene før mamma og pappa kom hjem fra jobb.. Har tatt mine største fisk i den båten, hatt de beste turene, i ungdommen drakk vi mye øl i den båten, du skal ikke se bort ifra at man tilogmed har hatt et damebesøk eller to der.. Båten har fraktet materialer til hytter som jeg vil ha glede av i mange år etter plastpesten har sendt den til de evige fiskebanker, og ikke minst har den slept, dytta, lagt ut moringer, og assistert de andre båtene når det har vært nødvendig.

 

Nå var det ikke egentlig meningen at dette innlegget skulle bli en hyllest og kjærlighetserklæring til rana-jolla mi, men sånn ble det, og det viser vel på et vis at størrelse ikke nødvendigvis har noe å si :)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Artig tema og jeg tror nok det henger sammen med kompleksiteten på en større båt vs. en mindre. Det blir ofte mer å "styre med" på en stor båt og derav blir de med større båter mer aktive i et bredere spekter av tema. Jeg tror også de som er mest aktive og "synes mest" her på BP er folk som er lidenskapelig opptatt av båten. Det finnes selvfølgelig eksempler på folk som har gått rett på en stor båt, men de aller fleste her inne med stor båt har gått gradene og oftest startet det med en mindre båt. Tar du en liten titt på "signaturen" min, så vil de se at det startet med veldig små båter :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

jotto skrev 45 minutes ago:

Du har nok rett i det. Det skyldes nok både at større båter betyr mere vedlikehold og flere spørsmål, men også at folk med store båter generelt er mere interessert i båt enn de med små båter som bruker den to uker på sommeren.

 

Selv har jeg en 18-foter og er ikke medlem av storbåtklubben... Men interessen og bruken er desto større ;)


Ikke nødvendigvis at man er mindre interessert i båt med liten båt. Noen liker det enkelt mens andre liker å ha større og mer utstyr, slik vil det alltid være. Det eneste som er sikkert er at jeg personlig koser meg likt mye i liten båt som i stor båt. Med større båt har man kanskje litt større rekkevidde enn med en liten, men alt går. Det var vel nylig 2 stykker som kjørte med en skjærgårdsjeep fra sør i Norge til Nordkapp for eksempel. Man kan jo overnatte i telt i stedet for å overnatte i båten.  Selv har jeg en større snekke og en liten Askeladden. Snekken går på land om vinteren mens den lille blir brukt hele året. =)

Link to post
Share on other sites

Det er bare det at de som har store båter maser mest, de har dyre utgifter og det koster kjøre rundt. De har en million problemer/bekymringer som må løses. Noe som medfører mye døtid i båtbruk og henger da på forumet for å kakle.
De med små båter har ikke tid å sitte på forum. De har ikke de overnevnte problemene

 

Dette innlegget må taes med en god dose sjøsalt og en anelse sarkasme :giggle:

Link to post
Share on other sites

MegaTrondy skrev for 4 timer siden:

Ikke nødvendigvis at man er mindre interessert i båt med liten båt. 

 

Nei, det var nettopp derfor jeg brukte meg selv som eksempel på akkurat det... :-)

 

Men generelt tror jeg at båtinteressen er større og at sannsynligheten for at man sitter og nerder på et båtforum er høyere om man har en større båt.

 

Link to post
Share on other sites

får håpe at dette ikke virker klysete og feil

tilhører en minoritet som ikke kan eller vil ha stor båt fordi

tiden ikke strekker til og jeg ikke liker å overnatte i båten.

men jeg har i over 50 år vært sykelig interessert  i båter så det ligger ikke der

men har gammelt hus og naust på en øy i havet , samt hytte med strandlinje i høypris området.

så  realistisk blir det ikke plass til større båt. 

tilstår at av og til slår tanken min inn , at hytta kunne vært byttet i en stor Princess + hus i en sørlandsby + flott bil ,

men så kommer jeg på at den skal jo gå i arv til barna og at at jeg egentlig ikke har lyst på noe av det over,

og at min gamle 20 foter snart er klar til sjøsetting og at gleden egentlig er å være på sjøen og ikke hvor stor eller dyr båten er

Link to post
Share on other sites

  Ask skrev for 9 timer siden:

Hei

 

Det er nok mange her som har fleire båtar:-)

Sjølv har eg 8-9 stk, og eg freistar stadig å redusera tonnasjen.

 

Ask

 

8-9 stk???  Fortell gjerne hva salgs båter ?

 

Hei

 

Moderskipet er ein 38 fots seglkatamaran. Den har ei jolla. Det er ein

River 350 med 15 hk. (Båten er òg mykje brukt til rusefiske om vinteren.)

PolarCirkel 15 (hyttebåt)

Steadyjolla til ungane.

Optimistjolla til ungane

Kajakk

Rana 13 plast frå 1971, i eit ferskvatn

Askeladden 14 fot (skal seljast når eg gidd legga den ut på finn.no)

Gummibåt (skal seljast når eg gidd legga den ut på finn.no)

Sørlandssnekka med 8-10 hk Sabb (skal seljast når eg gidd legga den ut på finn.no)

 

Det var ti stk.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en 14 fot Skipsplast når jeg ble medlem her på forumet. Nå har jeg en Sunseeker Camargue 44:thumbsup:

Pass på!! Det er smittsomt å være på forumet her. Mange som snakker om tre fot syken eller noe sånt..:giggle:

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post
Share on other sites

He he :giggle: Før vi kjøpte vår båt var det en kompis som hadde lik båt. Jeg kunne ikke fatte hva han skulle med så stor båt og at han orket å ha den. Etter et par år hadde vi altså lik båt :rolleyes: Og det er jo ganske mange år siden jeg begynte å titte på båter på 5-10 fot opp i størrelse :giggle: Så ja, det er smittsomt å vanedannende å henge ut her inne :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vårt sted på landet har nok av gjesteplass inne, brygger, krabbefangebukt  for barn og 100meter med plen som må klippes , så landbasert virksomhet dominerer og stor overnattingsbåt er uinteressantt.

 

Med et partre småbåter og noen påhengere for å henholdsvis å ro, komme til byen, i butikken, til passende skjær o.l. er det allikevel interessant å se på hva som skrives her. Store båter har også små joller, bølger tilhavs og livet mellom øyene er vel også ganske likt. Solstrøm og vindstrøm er også samme sak tilfjells, erfaringene med vår netttilkopling der oppe har store likheter med sjøens viderverdigheter..

 

Konklusjon, nyttig å besøke BP fra tid til annen.

 

p.

Link to post
Share on other sites

Vi har fra 6 til 33 fot og trives veldig godt i 13.5fot with med Yamaha V-max, (22,7kn på krusesjø og full tank er himmelsk...)

Min mening er at det er en god blanding her inne og det er bra.

 

Har en reguleringsplan som nevner "har rett til å ha en småbåt ved..."  

Hvor stor er en småbåt ?? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dieselfan:

 

Ikke at jeg vet men i mitt gammeldagse hode så er småbåt en jolle/dagsturbåt på max 18 fot. 

 

Kjenner jeg er usikker ifht seilbåter og også åpne båter som feks ei åpen snekke/kogg på noen og tyve fot. Det er jo også en småbåt/dagsturbåt... 

--

Ombestemmer meg. "Småbåt" har strukket seg og er nå båter opp til 24ish fot, men da i utgangspunktet ikke laget for overnattingsbruk. 

--

Egentlig umulig dette. For meg er også en RIB på 30 fot en "småbåt", mens en seilbåt på 24 fot tilrettelagt for overnatting og lengre turer ikke er det. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...