nomen Startet 23.April.2017 Del på Facebook Startet 23.April.2017 (redigert) Mitt ladeopplegg bestående av en "vanlig " 70 amp. Dynamo , Ladac 1205, og ordinære bly/syrebatt. har fungert prikkfritt til nå. På fredag på vei ut var ladespenningen oppe på 15,7v Idag justerte jeg på regulatoren, og fikk den ned til mellom 14,7og 15,3, den ligger å pendler. Jeg synes også at regulatoren er nokså varm, brenner meg nesten når jeg tar på den. Så hva gjør jeg, og om jeg må skifte regulator, hvilken kjøper jeg. Redigert 23.April.2017 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 23.April.2017 Del på Facebook Svart 23.April.2017 Måler du på batteriene, eller på dynamoen? Har du noen form for ladeskille, som skillediode eller rele? Har du senseledning helt frem til en av batteribankene? Jeg har opplevd at slike merkelige målinger skyldtes et deffekt batteri. Så jeg tror det kan være lurt med ytterligere feilsøking før du vraker laderegulatoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 23.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2017 Måler på batt.,hat ikke sense ledning til batteriene. Det er like ille om jeg lader imot de 3 nye batteriene, eller imot de to andre batteriene Men mer feilsøking skal jeg uansett gjøre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 23.April.2017 Del på Facebook Svart 23.April.2017 Har ikke sense? Ladac'n har jo senseledning. På min Ladac 1204 er den rød, og dersom den ikke er koblet noe sted, vil jo ikke Ladac'n forstå noe som helst. Det er jo det den måler på den inngangen som bestemmer når feltet skal kobles inn og ut når denne spenningen er det du har satt Ladac'n til ved å justere på den lille skruen under tape-biten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 23.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2017 Hmm. da har jeg nok sense, men den er da koblet en plass på dynamoen, for ved batteriene er det ingenting. Jeg får ta en tur i båten å se det i ro og mak (ikke når vi er underveis som isted) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 23.April.2017 Del på Facebook Svart 23.April.2017 Det er jo mulig den er koblet rett på utgangen av dynamoen (B+) til batteriet. Og det er greit nok dersom det er "feit" og ikke for lang kabel mellom dynamo og batteri. Min oppkobling av 70A dynamo, Ladac 1204 og PDAR regulator finner du på skjemasiden min. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansO Svart 23.April.2017 Del på Facebook Svart 23.April.2017 Lars H. skrev 49 minutes ago: finner du på skjemasiden min. Her er det bare å bøye seg i støvet. Dette er oversikten vi andre drømmer om Lars. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 23.April.2017 Del på Facebook Svart 23.April.2017 (redigert) Men bilde av kråkereiret bak instrumentpanelet, det får dere ikke se! Da er det godt med koblingsskjemaet. Redigert 23.April.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
freelander2002 Svart 23.April.2017 Del på Facebook Svart 23.April.2017 Hehe Lars H. Her lukter det faglig stolthet lang vei :) Jeg tipper at "kråkereiret" er ganske så strøkent !!! Noen timer på CAD for å lage det koblingsskjemaet !!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 23.April.2017 Del på Facebook Svart 23.April.2017 Nei dessverre, det ER et kråkereir! Og ja, skjemaet har tatt noen timer å tegne opp. Men de første skjemaene er nok 20 år gamle, så det har skjedd over tid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 23.April.2017 Del på Facebook Svart 23.April.2017 Lars H. skrev 1 time siden: Det er jo mulig den er koblet rett på utgangen av dynamoen (B+) til batteriet. Og det er greit nok dersom det er "feit" og ikke for lang kabel mellom dynamo og batteri. Min oppkobling av 70A dynamo, Ladac 1204 og PDAR regulator finner du på skjemasiden min. Veldig flott tegning, Lars H. Hvilket program kan man bruke for å tegne dette, eller hva har du brukt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 23.April.2017 Del på Facebook Svart 23.April.2017 Noe er tegnet med Design Arkitekt som lå på en Unix maskin på jobben hos Tandberg Data, noe med Paint Shop Pro og noe med DesignWorks Lite Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 24.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2017 Var nede i båten idag, og demonterte dynamoen for kontroll av kabler og tilkoblinger, så i første øyekast OK ut. Monterte den igjen, og startet opp motor for test, nå lader det ikke noen ting. Et svakt lys i ladelampen med tenning på, og selv om jeg ga gass for å få dynamo til å begynne å lade (slik jeg alltid har gjort) skjer det ingenting. Gjør diverse målinger og sjekker jordinger, finner ikke noe galt. Demonterer dynmo og tar den med hjem på verkstedet for å testkjøre den, men den er død. Ser at minuspolen bærer preg av å ha vært meget varm, og ser smeltet plastikk.Tydelig at det har vært dårlig kontakt her som har forårsaket varmgang. Kjøper ny dynamo imorgen og tester igjen, med Ladac regulatoren, men vurderer å kjøpe ny regulator også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.