Jump to content

Ladespenningen er plutselig 15,7 volt kan regulatoren være defekt


nomen

Recommended Posts

Mitt ladeopplegg bestående av en "vanlig " 70 amp. Dynamo , Ladac 1205, og ordinære  bly/syrebatt. har fungert prikkfritt til nå.

 

På fredag på vei ut var ladespenningen oppe på 15,7v

 

Idag justerte jeg på regulatoren, og fikk den ned til mellom 14,7og 15,3, den ligger å pendler.

 

Jeg synes også at regulatoren er nokså varm, brenner meg nesten når jeg tar på den.

 

Så hva gjør jeg, og om jeg må skifte regulator,  hvilken kjøper jeg.

Redigert av nomen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måler du på batteriene, eller på dynamoen?

 

Har du noen form for ladeskille, som skillediode eller rele? Har du senseledning helt frem til en av batteribankene?

 

Jeg har opplevd at slike merkelige målinger skyldtes et deffekt batteri. Så jeg tror det kan være lurt med ytterligere feilsøking før du vraker laderegulatoren. 

Link to post
Share on other sites

Har ikke sense? Ladac'n har jo senseledning. På min Ladac 1204 er den rød, og dersom den ikke er koblet noe sted, vil jo ikke Ladac'n forstå noe som helst. Det er jo det den måler på den inngangen som bestemmer når feltet skal kobles inn og ut når denne spenningen er det du har satt Ladac'n til ved å justere på den lille skruen under tape-biten.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

Det er jo mulig den er koblet rett på utgangen av dynamoen (B+) til batteriet. Og det er greit nok dersom det er "feit" og ikke for lang kabel mellom dynamo og batteri. Min oppkobling av 70A dynamo, Ladac 1204 og PDAR regulator finner du på skjemasiden min.

 

 

Veldig flott tegning, Lars H. Hvilket program kan man bruke for å tegne dette, eller hva har du brukt?

Link to post
Share on other sites

Var nede i båten idag, og demonterte dynamoen for kontroll av kabler og tilkoblinger, så i første øyekast OK ut.

Monterte den igjen, og startet opp motor for test, nå lader det ikke noen ting.

 

Et svakt lys i ladelampen med tenning på, og selv om jeg ga gass for å få dynamo til å begynne å lade (slik jeg alltid har gjort) skjer det ingenting.

 

Gjør diverse målinger og sjekker jordinger, finner ikke noe galt.

 

Demonterer dynmo og tar den med hjem på verkstedet for å testkjøre den, men den er død.

 

Ser at minuspolen bærer preg av å ha vært meget varm, og ser smeltet plastikk.Tydelig at det har vært dårlig kontakt her som har forårsaket varmgang.

 

Kjøper ny dynamo imorgen og tester igjen, med Ladac regulatoren, men vurderer å kjøpe ny regulator også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...