Jump to content

Hva bør man ha med på hentetur i ukjent båt


Frissy

Recommended Posts

Skal på hentetur til helgen og lurte litt på hva som er nødvendig og hva som er lurt. 

 

Følgende har jeg tenkt på:

-vhf

-mobil

-GPS og kart

-ekstra (driv)anker

-reserve diesel filter

-lommelykt

-varmt tøy/flytedress

-mat/drikke

-tauverk nok

-fendere nok

-fotokamera

-nok drivstoff

 

 

Siden det er mange her som har gjort dette mange ganger kanskje noen kan fylle på litt?

 

Link to post
Share on other sites

Et utvalg verktøy:

komplett sett fastnøkler, en stor og en liten skiftnøkkel, vannpumpetang, et utvalg skrujern. 

Egnet verktøy til å ta av dieselfilter og eventuelt et knippe kobberpakninger. 

Elektrikkertape og armert tape for taping av eventuelle skarpe ting/ dårlige wire mtp seil og kroppsdeler. En liten tube tec7. Elektrikkertang og skjøtehylse. 

Tisseflaske. 

 

God tur ?

Link to post
Share on other sites

Er det innenbords motor ville jeg hatt ekstra impeller og reimer med ( i tillegg til ekstra filterinnsats som du nevnte selv).  Ta også med mulitmeter, noen sikringer, kabelsko-sett,  lanternepærer, noen meter med ledning. Treplugger og seabung. 

 

Er det seilbåt? I så fall en skikkelig baufil og /eller wirekutter, noen ekstra sjakler, noen meter 4mm. dyneema (for å lage surringer), spinnakertape, seilnåler og tråd.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid med nettbrett . Stoler aldri på at plotter som er i båten er nok. Nettbrettet har ført meg trygt hjem på alle mine henteturer. En bærbar Vhf er og lurt. 

Masse tips over her er gode. Men skal du reise med fly er det jo begrenset hva du får med. 

Jeg har som krav at båten er innmeldt i Rs.  En kikkert kan være grei å ha. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 6 minutes ago:

Jeg har alltid med nettbrett . Stoler aldri på at plotter som er i båten er nok. Nettbrettet har ført meg trygt hjem på alle mine henteturer. En bærbar Vhf er og lurt. 

Masse tips over her er gode. Men skal du reise med fly er det jo begrenset hva du får med. 

Jeg har som krav at båten er innmeldt i Rs.  En kikkert kan være grei å ha. 

Båten og eier er i RS, og nettbrettet skal lades. :) 

Link to post
Share on other sites

Mye bra tips.  Her er noen ting til jeg synes er nyttig.  

 

- Voltmeter/ multimeter

- Ipadholder

- ladekabler og forgrening

- powerbank som backup om ladinga streiker

- Under dårlige forhold sørge for at båten har et langt tau på minst 25 meter til drivanker, samt rigge opp ankeret med tau fra cockpit til baug og retur til cocpit på utsiden av rekka slik at man ikke trenger å gå frem langs dollbord for å hive ut ankeret.  

- Strips

- ducktape

- maskeringstape (kjekt til å sette fast ting og tang som ikke skal skli rundt)

- tørkerull

- engangshansker

- ekstra poser

- klut

- antiskli

- nok mat, drikke og snop for hele turen hjem da det ofte er vanskelig å få handlet underveis når man kjører til sent.  

 

Baggen blir alltid blytung uansett, så kjekt om sengetøy etc er i båten.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ahhh engangshansker ja.. ? Gull verdt om man må balle med diesel... 

 

nå nærmer vi oss fult operativ båt for ferietur ? 

 

Som instruktøren sa da jeg tok lappen på M113 vogn i Forsvaret " med gjengetape og skiftnøkkel kan du reparere alt på denne jævla vogna". ( eller fryseboksen, som den ble omdøpt til, ettersom varmeapparatet aldri funka) 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

Sørg også for at du har med en liten batteripakke til nettbrettet. Svikter strømforsyning ombord tapper du fort nettbrettet i dagslys. 

 

Gjerne liten, men størst mulig :-). Ett brett suger mye strøm, vanlige batteripakker holder ikke lenge. Claes sin største batteripakke holder noen timer. 

http://www.clasohlson.com/no/Powerbank-20000-mAh,-Clas-Ohlson/Pr387355000

 

Kompass. Hvis du begynner å gå tom for strøm så kan du sjekke posisjon av og til og seile på kompasskurs frem til neste sjekk. 

Link to post
Share on other sites

Vrod skrev for 14 timer siden:

Du har vel så mange kjente rundt kysten at du nesten kan snørekjøre hele veien rundt?

 

He, he, nei jeg kjenner egentlig ikke så mange, men var litt moro når jeg kom i båten på lørdag, 4 timers biltur hjemmefra, så sier karen i nabobåten, Hei, deg har vi venta på. Så på bååtplassen.no at du skulle komme. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Marida skrev 1 minute ago:

 

He, he, nei jeg kjenner egentlig ikke så mange, men var litt moro når jeg kom i båten på lørdag, 4 timers biltur hjemmefra, så sier karen i nabobåten, Hei, deg har vi venta på. Så på bååtplassen.no at du skulle komme. :giggle:

Det er jo gøy. Dere får ha en god tur rundt.:thumbsup::flag_bp:

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...