Jump to content

Luft i sjøvannsslanger D1-30 - normalt?


tomcat

Recommended Posts

Jeg har de siste ukene opplevd en del hvit røyk fra eksosen fra båten. Bavaria 36 2011-modell med Volvo Penta D1-30. 

 

Det virker egentlig mest som vanndamp, og det har/er jo kaldt i været, så noe mer røyk enn vanlig er jo normalt, men jeg synes egentlig det har økt i omfang.

 

Jeg har i dag skiftet impleller, sjekket sjøvannsfilter, skifte olje på motor og drev. Merket meg at oljenivå på motoren var akkurat i nederste kant av "min" på målepinnen.

 

Etter utført service så ser jeg ikke noe spesielt med røyk (men har kun kjørt i gir i hjemmehavn i båsen i en 20 minutter tid), men jeg synes det er en del luftbobler i sjøvannsslangene før/etter impeller.

 

Se video:

https://youtu.be/OAOllL3pX1c

 

Når jeg kjører opp turtallet blir det mer bobler, og av og til synes jeg det ser ut som vannstrømmen "stopper opp". 

 

Er dette normalt, eller kan det være at det trekker falsk luft fra et sted? Sjøvannsfilteret?

Link to post
Share on other sites

Litt av en sløyfe slangene ligger i. Ser ut til at det kom med en del bobler fra inntakssiden som sammenfaller med bobler inn til motoren. Ville gått over alle slangeklemmer på hele kretsen og lokket på filteret som nevnt over, deretter sett det litt an på en tur ut av havnen, med litt bevegelse i båten slik at luftlommer under båten forsvinner.

Link to post
Share on other sites

Har samme motor i en Bavaria 33 2015 modell(og hatt samme motor i to tidligere båter) og dette ser veldig normalt ut. Det er en antihevert ventil som skal hindre at vann kan suges inn av seg selv da motoren står under vannlinjen. Den vil nok blande inn litt luft. Om du ser nøye ser du at det er mer luft i slangen etter denne ventilen. Det er nok det kalde været som spiller deg et puss. Du kan for sikkerhetsskyld sjekk at pakningen/oringen i sjøvannsfilteret ligger på plass slik den skal. En annen sak er at endel har problemer med at drevet gror igjen innvendig med blåskjell slik at inntaket blir trangt. Dette kan du løse midlertidig med å spyle vann fra fra sjøvannsfilteret og ut gjennom drevet.

 

Det er forøvrig litt dumt at de ikke  kostet på seg en tempmåler i forbindelse med innstallasjonen slik at man kunne følge med om driftstempen skulle stige. Da hadde det vært lettere å være i forkant med veldikeholdet før man får tempalarm. Har forøvrig ikke hatt problemer med tempen på disse motorenen men jeg har ikke hatt noen av dem lengre enn 3 sesonger før jeg har byttet.

 

Link to post
Share on other sites

Stemmer på sjøvannsfilteret jeg også. Falskluft. Er det en glass/plastplate under det sorte plast skrulokket på filteret? 

På D6-motoren var det ihverfall mye tull med det lokket. Men der var sjøvannsfilteret på tykksiden, etter impeller, med konsekvens av saltvannssprut utover motor. 

Du har før impeller, dermed kan den suge falsk luft og ingen sjøsprøyt. 

Men jeg ser du også har anti hevert ventil. Er den frisk? 

 

Ser det kom inn flere forslag, samt førstehåndserfaring? 

 

Forøvrig ville jeg flyttet sjøvannsfilteret da det så ut til å stå krungkete til. Går det ann å nytte til se-glass og terser på de filterene?  Det gjorde jeg på D6'n. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde akkurat samme problem på min D2-55, men boblene kom først når jeg hadde litt turtall. Hos meg skyldtes det et lite blåskjell som lå inne i sjøvannsinntaket i drevet. Når turtallet øket, ble det nok sug til at det la seg foran inntakskanalen, og systemet begynte da å trekke falsk luft. Stengte inntaksventilen, koblet vannslange på stussen og fikk fruen til å spyle ut den veien, mens jeg lå under båten med en kniv så jeg fikk ut skjellet. Etter det hadde jeg ingen luft i systemet, så jeg er ikke enig med andre som sier at det skal være slik.  

Link to post
Share on other sites

Takk for mange svar!

 

Jeg "føler" også det ikke skal være slik. Når jeg studerer nærmere ser jeg at det kun er bobler å se på "innsiden" av sjøvannsfilteret. Det er ikke mulig å se bobler i slangen fra drevet og opp til filteret. Båten var på land for 14 dager siden og da gikk jeg nøye over alle hullene på drevet for sjøvannsinntak og det var rent og pent. Kan jo selvfølgelig være noe på innsiden av drevet da som jeg ikke har sett. Er det greit å bruke vannslange fra sjøvannsfilteret og spyle ned selv om båten ligger på sjøen?

 

Tenker derfor at første runde er å sjekke o-ring og tetthet på filteret. Det består av skru-lokket og en sort plate på innsiden. Denne platen virker til å sitte godt fast (må bruke en tang i "leppen" i midten for å klare å dra opp lokket for å komme til risten.

 

Er det slik at det er kommet bedre patenter på disse sjøvannsfilterne?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en D2 den er også slik men kun på tomgang, når jeg øker på litt turtall og ned til tomgang igjen så er boblene borte.

jeg tror som fler her  at  du har en lekkasje eller noe som sperrer ett sted. 

Den store platen på filteret suger seg godt fast ja jeg pleier å ta en tang på "tappen" som du og dra det opp. 

Redigert av leopard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det stemmer bra med hva jeg opplevde, det var i sjøvannsfilteret falskluften kom inn. Sjekk at lokket ikke er skrudd skjevt på, og sett gjerne gummipakningen inn med molykote 111 eller tilsvarende smørende silicon.  Jeg har likevel en følelse av at problemet ikke sitter der, så jeg ville ha stengt inntaksventilen, koblet av slangen som går til filteret og koblet på en vannslange fra brygga (bedre trykk/flow enn fra båten) inn på ventilen og spylt en 5 minutters tid. Dette kan gjøres mens du ligger på vannet, bare ventilen din er iorden, og det finner du fort ut?.

Link to post
Share on other sites

Finnes nok bedre løsning på sjøvannsfilter enn det der. 

Jeg foretrekker et filter med klart glass/ plastglass så man ser innholdet i filteret uten å skru av noe. Det letter det daglige tilsynet, om det er rent. Samt at du ser vannstrømmen. 

Plassering har jeg umiddelbart ved luka til motorrommet så det er lett å inspisere mens motoren går. 

 

 

Ser jeg feil, eller er det bare 1 slangeklemme på kjølevannsslangen inn på motor? Og det samme inn og ut på antihevertventil? 

Sjøvannsfilteret ditt har dobbelt, og montert riktig med vinkling. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Samme motorinstallasjon hos meg; ser helt litt likt ut, noen bobler i "sjøvannslangene" - tror nok det er helt normalt.

Den hvite røyken kommer nok av vanntemperatur, lufttemp og motortemp. Helt vanlig på denne årstida. Så lenge det kommer vann ut av eksosen hadde jeg ikke vært bekymret.

Link to post
Share on other sites

Frehau skrev 1 time siden:

Hadde akkurat samme problem på min D2-55, men boblene kom først når jeg hadde litt turtall. Hos meg skyldtes det et lite blåskjell som lå inne i sjøvannsinntaket i drevet. Når turtallet øket, ble det nok sug til at det la seg foran inntakskanalen, og systemet begynte da å trekke falsk luft. Stengte inntaksventilen, koblet vannslange på stussen og fikk fruen til å spyle ut den veien, mens jeg lå under båten med en kniv så jeg fikk ut skjellet. Etter det hadde jeg ingen luft i systemet, så jeg er ikke enig med andre som sier at det skal være slik.  

 

Samme med min, tett et eller annet sted i drevet. Gjorde det samme som deg, koblet av slangen mot filteret og satte fast hageslangen og spylte ut mens vi lå på vannet. Problemet kommer tilbake igjen i løpet av sommeren garantert. Sørg for å stake opp kanalen når du er på land for en mer permanent løsning, jeg tror ikke du klarer det på vannet.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også registrert dette på min VP D2 55hk. Hos meg kan det virke som om luften kommer etter og ha passert filteret. Har samme original filter som trådstarter. Jeg klarere ikke og se luft komme inn fra drevet, rent og pent vann kommer opp. Så sjekker jeg jo da etter filteret så ser det ikke så bra ut, mange bobler. Videre så ligger det støtvis mye luft i slangene som går opp til sikkerhetsventilen for hevertvirkning. Begge slangene har periodevis mye luft og vannet stopper opp litt og så går det ut. Jeg syntes også at mengde vann og regelmessighet ut fra eksosen ikke er så jevn som den har eller burde.

Alle slangeklemmer er kontrollert, pakning i filteret under platen med tuppen på er sjekket og smurt og kontrollert, alt er tilsynelatende ok. Derfor har jeg i dag kjøpt nytt filter med glass og skal prøve og skifte dette. Huk at filteret sitter på sugesiden og det kan bli et godt undertryk i dette filteret, sett at en liten sprekk eller annet gjør at luften kommer inn ved pådrag.

Vel filteret har satt på siden nytt så jeg tenker at et nytt filter til kr 600.- er greit. Noen nevner at inntaket kan være noe tett av skjell eller annet, det kan det sikkert men det skal jo ikke komme luft allikevel opp fra seildrevet som ligger godt og vel under vann.

Kommer med tilbakemelding etter filterbytte om effekt.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke forklare det med luftbobler, hadde samme symptom hos meg. Da var det en bit av blåskjell som lå like før inntak i sil (sugesiden, det kan jo rime)

Men hvis du syns at vannet ut av eksosen har minket , så kan det være veksler.

Virker som om det ikke er fri passasje av kjølevannet, er det vanskelig å få luft ut av systemet. Blir litt mottrykk.

Er ingen ekspert på dette, bare noen tanker.

Link to post
Share on other sites

Filmen er identisk med symptomene på bavariaen til naboen. Dette er også en D1-30 fra 2011.  Det er grums (skjell og rur) som sitter innenfor inntaket i drevet. Dette gjør at det blir undertrykk og impelleren suger falsk luft. Vi løste det delvis ved å blåse luft motsatt vei gjennom slangene og drevet. Neste blir å spyle med vann motsatt vei som nevnt tidligere. Hjelper ikke det må båten opp for skikkelig staking nedenfra.

 

Nå jeg byttet belg på min MD2040/120SE så fant jeg en "hel blåskjellfarm" inne i drevet. Det meste hadde samlet seg rett før stengekranen på drevet. Dett hadde det vært umulig å komme til uten å dele drevet.

 

Den hvite røyken noen beskriver er vanndamp. Fordampet kjølevann fra sjøvannskretsen fordi det ikke er nok gjennomstrømning. Normalt skal det ikke være slik vanndamp ut av eksosen. Bare eksos og kjølevann.

Det skal heller ikke være luft i slangene. Dette er lukket system, og luftbobler tyder på en luftlekkasje (= undertrykk).

Blåskjell.jpg

Blåskjell2.jpg

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg spør dumt, men det får så være.

Hvordan er muligheten for å stake med en tynn stakefjær gjennom slange og bunnventil.

Dette bare for å avhjelpe, til en får gjort dette litt bedre når båten er på land.

Selvsagt i kombinasjon med spyling.

Er det kanaler rundt inni drevet, eller er det rør, ned til inntak.

Link to post
Share on other sites

Ok, da virker det til å være mye bedre.

 

Jeg tok først å kjøpte ny pakning til selve silen i sjøvannsfilteret. Kostet 100kr. Fikk tips fra VP mekaniker om å fukte/smøre denne med noe fett slik at gummien ikke er helt tørr ved montering. 

 

Etter å ha gjort dette ble det merkbart mindre luft i slangene, men fremdeles luft hvis jeg økte turtallet. 

 

Så neste steg ble å kjøre vannslangen ned i filteret på den slangen som går ned i drevet. Med en gang så steg vannnivået i filteret og jeg måtte strupe igjen slangen. Etter fire-fem "åpninger" med vanntrykk etter nivået i filteret hadde sunket så virket det som det åpnet opp og jeg kunne la slangen stå på maks ned i slangen mot drevet uten at nivået steg i filteret.

 

Etter denne operasjonen forsvant all luft i slangene. Se video: https://youtu.be/GWTHGpxVVHA

 

På videoen går motoren i overkant av 2000 rpm i fri. 

 

Eureka skrev On 24.4.2017 at 11.26:

 

Ser jeg feil, eller er det bare 1 slangeklemme på kjølevannsslangen inn på motor? Og det samme inn og ut på antihevertventil? 

Sjøvannsfilteret ditt har dobbelt, og montert riktig med vinkling. 

 

 

 

Det er doble slangeklemmer på alle punkter bortsett fra inn mot vakuum-ventilen og selve varmeveksleren. Vakumventilen står jo langt over vannlinjen og burde vel ikke være et problem. På varmeveksleren ser det nesten ikke ut til at det er plass på "stussen" til mer enn den ene klemmen som er på.

Link to post
Share on other sites

Heimsjyen skrev for 4 timer siden:

Mulig jeg spør dumt, men det får så være.

Hvordan er muligheten for å stake med en tynn stakefjær gjennom slange og bunnventil.

Dette bare for å avhjelpe, til en får gjort dette litt bedre når båten er på land.

Selvsagt i kombinasjon med spyling.

Er det kanaler rundt inni drevet, eller er det rør, ned til inntak.

 

Jeg tviler på at dette vil la seg gjøre, hvis du ser på bildene fra Vindøyet over så er det noen slags kanaler fra belgen og ned i selve drevet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...