Jump to content

VP MD5 1982, Marchal dynamo lader ikke


Jesper90

Recommended Posts

Vet at flere tråder rundt denne dynamoen/Generatoren har vært oppe tidligere, Men ikke klart å finne svar på spørsmålet mitt allikevel.

 

Har en volvo penta md5 fra 1982  med en dynamo som ikke lader. Har ikke allverdens med peiling på disse så henvender meg hit i håp om å få svar!

Alt ser tilsynelatende bra ut,men dynamoen lader ikke. Forrige eier har lekt litt elektrikker med de få ledningene som er i ombord i båten men alt fungerer som det skal så den burde i i teorien lade. På bryterpanelet når jeg vrir om nøkkelen så lyser begge lampene som de skal! OIL og AMP, Men det kommer ungen lyd fra "alarmen" så tror bare denne er gåen,men det bør vel ikke ha så mye å si? På batteriet var 12.64v både før og etter start på motoren. Så ingen lading skjer i det hele tatt. Prøvde å leke meg litt med multimeteret å fikk alt fra 11.4 - 15.5v alt ettersom hvor jeg plasserte + "pinnen" på de forskjellige tilkoblingsmulighetene bakpå dynamoen. Har lett etter koblingskjemaer på denne dynamoen uten å finne noe annet en kryptiske små tegninger jeg ikke klarer tyde. Så spørsmålet mitt er da, Hvor skal egentlig disse ledningene være koblet? iforhold til bildet jeg tok, Eller er alt koblet riktig? Lurer også på hva den som er under den  kobling rett under "øverste" tilkoblingspunkt hvor jeg tror det står +8 til?Dette er tilsynelatende den orginale dynamoen (Marchal) Takker på forhånd for svar

IMG_8286.JPG

Redigert av Jesper90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei

nå vet jeg ikke om du har løst dette problemet? Jeg har nettopp kjøpt båt med MD5B maskin (82).

 

B+ = tilkobling til batteri (ladespenningskabel). Jeg ser at min generator (dynamo) har koblet B+ (ladestrøm fra generator) via en bryter før strømmen når batteriet. Grunnen til denne bryteren er enkel: Man skal kunne kjøre motoren uten at dynamoen belaster motoren, gjelder særlig små motorer med få HK. Noen båter har et rele istedetfor en bryter, og da betjenes dette releet fra Panelet i cokpit. Her kan det altså være en feilkilde. Det andre er at selve laderegulatoren (vanligvis en svart plastkapsling på generatoren) er gåen. Dens oppgave er å åpne "strømkrana" dvs ladestrømmen. Før regulatoren sitter det likeretterdioder inne i selve generatoren fordi den lager vekselstrøm, og her er nok en feilkilde på gamle generatorer.

 

Laderegulatoren er gjerne koblet til D+ på generatoren, samme tapning som går til "ladelampen" på panelet. Når generatoren snurrer er det alltid spenning her. Hensikten  er å måle spenningsforskjell mellom batteriet (B+) og D+, slik at regulatoren vet hvor mye strøm den må levere (ja det heter spenningsregulator, og den skal sørge for et konstant spenningsnivå, men vi må huske at strøm er en funksjon av spenning og motstanden i batteriet - som er mindre når det er utladet). Jo lavere spenningen er på batteriet, desto mer strøm må leveres. D+ skal normalt ligge litt høyere i spenning enn batteriet. når motoren går, ca 0,8 til 1V. Håper dette hjalp. Tips: Kjøp ny generator på 75A, du får de til under 2000,-

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70354830

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/kurs-batterier-og-lading-i-båten-del-2-lader-og-dynamo

 

https://books.google.no/books?id=bd-m8_-4I8oC&printsec=frontcover&hl=no#v=onepage&q&f=false

Redigert av Ebel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den generatoren din har eit påbygg med, eg trur der er 3 dioder, dette var gjort for at dynamoen skulle kunne lade fleire batteri samtidig.

Hvis ein so snakker om fem skruer på denne saken, vil eg sei to som er ute til venstre, ein øverste, ein nederste og ein ute til høgre. Skruen ute til høgre ser ut som det går til magnetisering og ladelys, skruen heilt oppe kjem med strøm inn til dette påbygget, skruen heilt nede er brukt som festeskrue. Strøm til batteriet ser ut som det er tatt på nederste skruen heilt til venstre, og so er øverste skruen heilt til venstre ledig.

Mitt forslag er kjapt og greit: løys ledningen som ligg på nederste skruen heilt til venstre, og koble den til øverste skruen heilt til venstre. Hvis dette virker so har du nærmeste omvei rundt problemet og ein fullgod løsning.

Link to post
Share on other sites

Målte litt nå. Skruen helt nederst er tapning fra gen før dioder. De tre runde sirklene i lokket er tre dioder, som da går til tre "isolerte" tapninger. Altså to stk B+ og en D+. Den helt øverste blå er D- (jord/gods). Som Dinamo skriver kan man flytte kabelen som er festet sammen med den tykke batterikabelen til den andre skruen, da begge B+ er identiske. Tiltenkt hvert sitt batteri.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...