Jump to content

Hvor skaffe pakning til vannkran til vasken?


Lars H.

Recommended Posts

Varmtvannskranen i båten har i det siste ikke latt seg stenge helt, og i dag rant det så mye at jeg måtte slå av pumpen mellom bruk. Og det var ikke rart. Pakningen var helt ødelagt, se bilde. Jeg har tidligere forsøkt å få tak i slik pakning, men uten hell. Men det må da være mulig? Pakningen er 14mm ytre diameter, hulldiameter er 5mm og tykkelsen 4mm.

'

vannkran_pakning1.jpg.35e9b45fc61f47831376641d9fd04e05.jpg

 

vannkran_pakning2.jpg.62557e64a3942aabef504061d000e454.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Pakning, 4 - 5 stk, er det noe du kan hjelpe med Tom? Mekanismen virker OK på alle kranene. Målene på den uten pakning er 5/8" utvendig på gjengene.

jeg skal sjekke opp setet, jeg tror det er bra. Jeg har en slik håndfres jeg freste over alle kranene med for en del år siden.

 

vannkran_pakning3.jpg.7c13dcd1e3a4d6f397b099dfc4fef125.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker, men kan du gi meg svar på IM? Kjøp og salg er jo ikke tillatt her. Fortsetter vi blir tråden stengt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For de som ikke har vært borti en slik håndfres for å frese sete i "gammeldagse" kraner, så ser den slik ut. En skrur den ned i armaturen (valg for 4 forskjellige gjengedimensjoner) og vrir rundt noen tørn med håndtaket.

 

fres.jpg.796461ded39cc2da3edf0fb8d1f5b552.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

om eg skal prøva meg på eit tips: åpne opp den overdelen og sjekk gjengene der, dei som stenger kranen. Eg fekk meg eingang ein jæ.... overraskelse ved at desse gjengene glippa, eg skulle stenga kranen, og "klikk" so gjekk setet eit hakk opp. Selvfølgelig var det då tre veker til vi skulle til land, so vatnet på min lugar blei heilt enkelt avstengt med ein 50-øre som tetning i ein rørflens.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, akkurat det har jeg ikke hatt problem med i noen av de 4 kranene ombord. Og noen av disse er originale fra 1986. Men jeg har hatt noen av dem åpne og sjekket og smurt opp, så jeg er klar over at det kan være en feilkilde. Jeg er glad jeg ikke har "moderne" blandebatterier, men noe jeg faktisk kan gjøre noe med selv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...