Jump to content

Hvaler - Telemarkskanalen i 25ft båt med påhengsmotor.


*JD

Recommended Posts

Juni 2017 har familien tenkt å dra vest, over Oslofjord og ta en 2 ukers tur i Telemarkskanalen. Båten er ca 24ft skrog glassfiber med påhengsmotor.

     Hva er sjansen av at sjøen er omtrent flat i området Hvaler til Tjøme og forbi Tønsberg Tønne, Holtskjær, Stavern, Nevlunghavn, til Langesund i Juni -Juli måned?

 

    Vi liker best helt flat hav men kan behersker opp til 1m bølger for en stund hvis vi må. Lange rolig dønninger går fint med lang periode imellom, men bølge med kort periode og vind vil vi helst unngår. Ifjor sommer måtte jeg snu og dra tilbake da vi var på ferie nedover Svenske kysten hvor båter som var bare 1-2m lengre klarte seg ok.i ca 1,5-2m sjø. Egentlig er våres komfort grense ca 0,5m i krapp sjø. Vi har aldri kjørt mer en ca 50km T/R på en dags tur til Skjærhalden. 

 

   Vi har tenkt å ta mesteparten av turen i 6 knop, kanskje to times etappe hver dag, men hvis det er kun en kort vær vindu for å komme forbi områder med "åpen" hav mens sjøen er flat kan vi klarer 22-25 knop for en time eller to.  Bensin tanken er 200 liter, nok for 3 timer @ 25 knop  med 50 liter til øvers.

 

Er det mulig å melde seg på en konvoi for slik lengre turer?        Har nettopp anskaffet en handheldt  VHF som forløpig stå ubrukt.

  

 

båt1.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er en fin tur du planlegger. Er det en båt som takler bølger dårlig, eller er det mannkapet som gir seg først?

Det blir alltid solgangsbris langs kysten og litt bølger, og det er sjelden man kan cruise på flatt hav i 25 kt.

Det blir fort ned i halvplan for å unngå for mye hopp og slag, og der tror jeg ikke store båter alltid er så veldig mye bedre.

 

I fjor sommer var vi fra Moss og nedover til Risør, veldig fint.

 

 

Link to post
Share on other sites

takk for innspill. Det er kansje mannskapet som er svakeste ledd når det gjelder bølger. Fartsområde ca 8-15 knop er akkurat hvor motoren slite mest. Båten antageligvis takler bølge like bra som andre med glassfiber 24ft skrog.

Jeg tenke at hvis vi for motor stopp, er det egentlig helt utelukket å ta av motor deksel med litt sjø. Bare å åpne dekkslukk for feilsøking kan vare ubehagelig når båten har snudd seg sideveis mot bølgene.

    Var din sommer tur ifjor med båten i profil bilder? den set ut til å vare ca 25ft.

Link to post
Share on other sites

Man kan jo være heldig og ha flatt vann til Danmark men så kan man jo også dra avgårde med flatt vann og etter en time kommer det sekundmeter i bøtter og spann så været får man jo ikke gjort stort med det som er viktig er at alle ombord førler seg trygge så må man vel egentlig avpasse fart og mål etter det. Lykke til og god tur i kanalen er det ikke mye sjø. Meld dere inn som total medlem i RS før dere legger ut på langtur.

Redigert av Vrod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uansett vær så er det  ikke så mye man får gjort underveis på en moderne motor. Er motoren servet og ok er skjelden man får problemer. Rent drivstoff og nytt drivstoffilter er en god forsikring. Har vært på tur med motorbåt med påhenger, innenbords diesel og seilbåt med innenbords diesel siden 1969(som barn) og aldri opplevd motorstopp. 

 

Sjekk værmelding nøye og bruk tiden tidlig på morgenen hvor det ofte er vinstille/evt. lite vind for å krysse de åpne strekkene. Du har fordelen av å kunne dra forbi de åpne strekkene på relativt kort tid når du kan gå i 20 knop+.

Link to post
Share on other sites

Den båten takler den turen du skisserer uten anstrengelser. Når du sier at motoren sliter så er det vel heller at den går litt uøkonomisk midt i planingsterskelen, mekanisk sett er det ikke noe problematisk. 

En god langtur har alltid en plan-b, en plan-c osv. Båter er til for å brukes og om det skulle bli ubehaglig er det ikke flaut å snu bare en gjør det i tide.

-Som Blueline sier har morgenstund gull i munn, bare å legge seg tidlig og komme seg avgårde før fuglene fiser.

Vi skriver ennå April, så du har god tid til å lære båten å kjenne i mang en slags vær før den planlagte turen.

Masse lykke til, og rs.no/medlem hvis du ikke er med i gjengen.

 

Link to post
Share on other sites

23 fot og 190 hester diesel innenbords, men i praksis ganske lik din i størrelse.

 

Men du har såvidt jeg kan google en båt som er flatere og mere lettplanende enn en del mere 'nordiske' båter. Reklamefilmen på hjemmesiden dems viser innnaskjærs moro først og fremst.

 

Hvis du har respekt for værmeldinga, og på finværsdager  ligger unna den værste tiden på døgnet (12 - 21 i bunn og grunn) på de åpne strekkene (Tønsberg tønne til Helgeroa) så bør bølger og vind fra solgangsbrisen være innenfor comfort.

 

Så er det en del å hente på utforske trim og lastfordeling. Den gamle Nordkapp 17 med utpreget V-bunn som vi hadde før, gikk fra det meste om kona og barna la seg og sove foran.

Den nye Grandezza 23 liker ikke det, der bør alle sittte  bak eller i midten, vi kjørte engang gjennom en bølge istedetfor over den når vi testet den gamle strategien

vi lærte med Nordkappen. Grandezza er ganske skarp i skroget den og, og er ikke spesielt lettplanende, men baugen har lite løft på en måte

 

Ved motorstopp, så er det å passe på å være langt nok til havs til å ha tid til å drive litt i vente av hjelp, og ha strøm på mobilen.

Håndholdt VHF funker best båt til båt. Tjøme radio når man lettere på mobil, fikk jeg beskjed om.

 

 

Redigert av arosnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er du heldig å får flatt hav eller gode forhold ville jeg planet hele veien fordi  så heldig er du neppe to dager på rad.
Puttre rundt i 5 knop blir det riklig anledning ttil senere på turen.
En annen ting er jo i fra Tønsberg Tønne og videre nedover er man jo såpass langt i fra land att det ikke er stort å se på enn fjellete kystlinje så bruk den strekningen som transport etape i plan.

For mange år siden så kjørte RS kortesje frs Tønsberg Tønne og forbi Rakkebåene.
Det er lenge siden jeg har hørt noe om det så uten og vite ville jeg tro att de ikke gjør det lenger.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

takk for mage nyttig tips.

 

" merket en led på innsiden "    er dette på sjøkartet?

 

RS medlemskap, ny service på motoren, bruce anker akter, dregg  og driv-anker har vi. Det eneste gang jeg testet driv ankeret i svak vind blir båten sideveis mot vind og lav bølge likevel. Jeg tror at drivankeret kan for lett kollapse og ikke åpne seg igjen. Må kanskje installer et par telt pinner for å holder den i form.

 

Er det vanlig å avtale å kjøre sammen med andre i strekninger for eks Tønsberg Tønne og forbi Rakkebåene? Hvis mann kommer seg ut fra kysten og oppdager at det er flat sjø og ikke lenger behov for følge kan mann sikkert bli enig det også.

 

Fender størrelse i Kanal sluser:

Er det behov for stort fender i slusene? Noen gammel stein kloss vegger er så pass grov at en liten fender ikke skape nok avstand. Våres fenderer er som avbildet øverst, 2 litt større , 4 litt mindre. Pga liten plass vil vi helst ta med så lite som mulig.

 

Link to post
Share on other sites

Siste 2 årene har jeg gått forbi dette strekket 7 ganger i scanden som er ca 24 fot. En gang har det vært flatt nok til å cruise i 25 knop. Dagen etter blåste det over 20m/s og jeg lå værfast på verdens ende. Så jeg støtter den som sa at, er det flatt, så går du langt.
Trikset er at jo mer bølger, jo lengre ut. Spesielt ved Ula. Er det litt sjø, så blir det lett veldig gromsete ved land. Snodige bølger fra alle retninger.
Går som regel helt rundt Rakke når det er sjø. I så liten båt som vi har, er det bedre å unngå rotesjøen i midten. Og båter er mer glade i vann, enn stein og land :-)
I stor motsjø trimmer jeg nesa ned og ligger i lav plan rundt 13-15 knop. Sånn kan jeg gå i timesvis selv i ganske grov sjø.

Jeg har aldri avtalt å gå sammen med noen. Men det er jo bare å spørre, hvis du føler deg usikker. Kan være greit å finne båter som har samme "komfort fart" som deg. Kan fort bli masete å gå sammen med andre som går fortere eller saktere.

Ta noen turer utaskjærs og finn trim og hastighet som funker i sjø. 

Redigert av Lars Martin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette må gå veldig bra. Men vær klar for å ligge værfast noen dager, og som nevnt over, gå om morgenen eller sen kveld. Solgangsbrisen er humpete, bør unngås, men heller ikke dramatisk. Båten holder nok mer enn dere tror. Til sammenligning, vurderte å kjøpe tilsvarende størrelse båt, men åpen, i Troms i november, hadde da tenkt å kjøre den nedover til sørnorge i løpet av en helg enten i november eller desember. Rakkebåene i juli er veldig mye mer behagelig.

Link to post
Share on other sites

Dersom tidspunktet for turen er fleksibelt, mener jeg det er gode sjanser for å finne en dag med tilstrekkelig små bølger til at det burde være uproblematisk å krysse over til Tjøme i god planingshastighet (jeg er mindre kjent sydover fra Tjøme). Min erfaring er at havvarselet på yr.no som regel treffer ganske godt mindre enn 24 timer i forveien. Oversiktskartet indikerer at du på onsdag kan ta hele turen i mindre enn 0.5 m bølger: https://www.yr.no/kart/#lat=59.12361&lon=9.86552&zoom=6&laga=bølgje&proj=3575 Sjekker du i morgen, kan varselet ha endret seg, men det er kanskje noe du kunne følge litt med på. Det er nok lurt å ha en plan B i bakhånd også og kanskje krysse oslofjorden lenger nord. Du skal som regel ikke så mye lenger nord enn på høyde med Tønsberg for å finne en del roligere forhold.

 

Noen ganger ønsker man mer info om et bestemt sted og da kan du justere koordinatene i adressefeltet på yr.no som du ønsker. En god idé kan være å søke på stedsnavn først og så justere koordinatene etter behov. Det kan være nyttig å være klar over at 0.1 lengdegrad tilsvarer ganske nøyaktig 3 nautisk mil i dette området, mens 0.1 breddegrad tilsvarer 6 nautiske mil. F.eks: https://www.yr.no/sted/Hav/59,25056_10,60557/time_for_time.html 

 

Det kan kanskje være noe å prøve å på forhånd å oppsøke steder i nærheten ut ifra varselet og få litt erfaring med hva man kan forvente.

Link to post
Share on other sites

*JD skrev 49 minutes ago:

takk for mage nyttig tips.

 

" merket en led på innsiden "    er dette på sjøkartet?

 

RS medlemskap, ny service på motoren, bruce anker akter, dregg  og driv-anker har vi. Det eneste gang jeg testet driv ankeret i svak vind blir båten sideveis mot vind og lav bølge likevel. Jeg tror at drivankeret kan for lett kollapse og ikke åpne seg igjen. Må kanskje installer et par telt pinner for å holder den i form.

 

Er det vanlig å avtale å kjøre sammen med andre i strekninger for eks Tønsberg Tønne og forbi Rakkebåene? Hvis mann kommer seg ut fra kysten og oppdager at det er flat sjø og ikke lenger behov for følge kan mann sikkert bli enig det også.

 

Fender størrelse i Kanal sluser:

Er det behov for stort fender i slusene? Noen gammel stein kloss vegger er så pass grov at en liten fender ikke skape nok avstand. Våres fenderer er som avbildet øverst, 2 litt større , 4 litt mindre. Pga liten plass vil vi helst ta med så lite som mulig.

 

Er litt usikker på om den er merket

Link to post
Share on other sites

Angående fendre i Telemarkskalen..

 

Vi gikk Telemarkskanalen for et par år siden med en større båt med to store blåser, det holdt fint for oss.

Noen av slusekammerne har vertikalt gående utbygg (med jernskinne i midten, såvidt jeg husker) fra selve veggen som våre store fendre såvidt var store nok til å holde båten ute fra.

Det har også mye å si hvordan slusemannskapet kjører slusene. Et sted hadde vi følelsen av vi hadde kommet til Niagra falls da de åpnet for for mye vann for tidlig. Da hadde vi et slit med å holde båten på plass.. I andre sluser brukt de lenger tid å fylle opp kammeret, men det ble mye mer behagelig for oss. 

Mindre båter blir som regel plassert bakerst i slusekammeret hvor det er mye mindre strøm. Å sluses nedover merkes nesten ikke..

 

Ta noen dager i Lunde. Etter min menig er dette det fineste stedet å ligge i kanalen. Her ligger man i idylliske omgivelser med en slusekafe rett ved siden, og det er et ypperlig utgangspunkt for midt-telemark med b.la Bø sommarland 15 km unna.. Her kan man også leie kano (og sykkel, tror jeg).

 

Link to post
Share on other sites

Hei, i Juni er det nok mange som skal opp Telemarkskanalen. Er det mange båter som skal opp samtidig så er det greit med store fendere. Veldig praktisk med kule fendere inn mot sluseveggen for å få litt avstand. Si ifra til sluse vakten at det er første gang dere sluser, så er de som regel litt ekstra forsiktige. (Om det ikke er veldig mange båter som skal opp). Lønner seg å vere tidlig ute i slusa, ikke så mye trafikk tidlig. Slusene åpner kl 09.00 i sesongen. Utenfor sesong så må du bestille slusing. Heter seg at man skal bestille slusing dagen før utenfor sesong. Men jeg har ofte fått slusing raskere i Skien og Løveid.

Link to post
Share on other sites

En annen ting som skaper god stemning er å brøyte seg ut av slusene i skien for så gå i plan opp til Løveid.
Da tar man igjen båtene som har sluset før deg.
Når siste mann av de båtene ikke får plass i slusa og må vente på din pulje som kommer om en god stund blir det bra stemning.
Bør helst nytes med øl og høy musikk

Å ja jeg har vært vitne til en slik scene for mange åe siden.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sidestick skrev for 3 timer siden:

......................................

Mindre båter blir som regel plassert bakerst i slusekammeret hvor det er mye mindre strøm. Å sluses nedover merkes nesten ikke................................

 

Er vel motsatt? Jeg er som regel størst og ligger alltid bak opp og forran ned.

Link to post
Share on other sites

Er mye tyngre å holde en stor båt rett i slusa. Så bakerst i slusekammeret på vei opp med en stor båt er fornuftig. Er jo også mye værre om en med stor båt som ikke klarer å holde båten sin rett i slusa og ligger fremst med tanke på mulige skader. Men er nok litt tilfeldig hvor man havner når det er mange båter. Har sluset opp en del ganger helt alene. Da legger de meg alltid så langt bak som mulig i sluse kammeret på vei opp. Uansett båt størrelse. Det morsomeste å se på er store båter som sluser opp, med kjerringa i baugen og gubben som står ved roret å kjefter. Det er i baugen det er tyngst å stå ved opp slusing.

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev for 9 timer siden:

.... Det er i baugen det er tyngst å stå ved opp slusing.....

Kommer helt an på størrelse, skrogform og kjøllengde. Hos meg er den en lek å stå framme, men tidvis tungt bak. Mor insisterer alltid på å stå framme.

 

De har planker til utlån på Ulefoss

Link to post
Share on other sites

20 hours ago, *JD said:

RS medlemskap, ny service på motoren, bruce anker akter, dregg  og driv-anker har vi. Det eneste gang jeg testet driv ankeret i svak vind blir båten sideveis mot vind og lav bølge likevel. Jeg tror at drivankeret kan for lett kollapse og ikke åpne seg igjen. Må kanskje installer et par telt pinner for å holder den i form.

 

Har ikke prøvd drivanker, men om jeg prøver å ligge med vanlig anker festet i baugen så flipper vi frem og tilbake som en drage i vinden eller sideveis som du sier.

Fint om man vil ha variasjon i utsikten.

 

Ankervinsjen er bak på vår båt, og når jeg bruker den fungerer det som det skal og vi ligger i ro. Vil tro samme gjelder drivanker.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...